مزایا و معایب ختنه

آیا در مورد ختنه کردن نوزاد خود تردید دارید؟ ما با بررسی مزایا و معایب ختنه به شما کمک می کنیم تا بهترین تصمیم را در این باره بگیرید. کودک خود را ختنه کنیم یا خیر؟ والدین نوزادان پسر باید در رابطه با ختنه شدن یا ختنه نشدن کودک خود تصمیم بگیرند. دکتر ونسا الیوت متخصص اورولوژی می گوید: «ختنه شامل عمل جراحی برداشتن پوست ختنه گاه به منظور آزادسازی سر آلت تناسلی مردانه می باشد.» برای بسیاری از خانواده ها -مخصوصاً در جوامع مسلمان و یهودی- ختنه شدن کودک یکی از مراحل عادی زندگی محسوب می شود. از سوی دیگر برای سایرین، این تصمیم می تواند یک دو راهی جدی پر از ابهام و استرس به حساب بیاید.

تحقیقات نشان می دهند که جراحی ختنه یا جراحی حذف پوست ختنه گاه از آلت تناسلی مرد می تواند فواید متعددی داشته باشد. از جمله این فواید می توان به این موارد اشاره کرد: کاهش خطر بروز عفونت های مجاری ادراری (UTI)، کاهش احتمال شکل گیری سرطان آلت تناسلی و کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع عفونت های مقاربتی (STI).

مزایای ختنه

البته، مثل هر عمل جراحی دیگری برای عمل ختنه نیز یک سری خطر های احتمالی وجود دارد که باعث شده است تا میزان انتخاب مردم ایالات متحده آمریکا برای ختنه شدن فرزندانشان به مرور کاهش یابد. در واقع، ۳/۵۸ درصد مردان این کشور در سال ۲۰۱۰ ختنه شده بودند. این آمار که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) ارائه شده است، یک کاهش ده درصدی را در مقایسه با آمار جمع آوری شده در سال ۱۹۷۹ نشان می دهد.

همچنین هزینه ی انجام این جراحی یکی دیگر از دلایل کم رغبتی نسبی جوامع امروزی برای ختنه کردن نوزادان محسوب می شود. بسیاری از شرکت های بیمه این عمل جراحی را تحت پوشش خود قرار نمی دهند. از طرف دیگر، تغییرات نژادی-آماری جامعه ی ایالات متحده آمریکا هم در این موضوع تأثیراتی داشته است. دکتر رونالد گری (پروفسور همه گیر شناسی از دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور) در این باره می گوید: «افزایش نسبی جمعیتی تولد نوزادان سیاه پوست و لاتین در آمریکا -با توجه به تمایل بیشتر این جوامع به انجام ختنه- باعث افزایش نرخ ختنه در کشور شده است.»

طبق به روز رسانی دستور العمل مربوط به ختنه در سال ۲۰۱۲ توسط انجمن پزشکان اطفال آمریکا (APP) فوایدی برای ختنه در زمینه ی پیشگیری از عفونت های مقاربتی شناخته شده است. با وجود اینکه به گفته ی انجمن پزشکان اطفال آمریکا مزایای این عمل جراحی بیشتر از خطر های آن است، اما همچنین ذکر شده که انجام این عمل نباید به طور پیش فرض به تمامی افراد پیشنهاد شود. چیزی که به آن تأکید می شود این است که والدین خودشان بر اساس باور های دینی، اخلاقی و فرهنگی خویش در رابطه با این موضوع تصمیم نهایی خود را بگیرند. آیا همچنان در رابطه با این تصمیم مردد هستید؟ در ادامه ی این متن مزایا و معایب ختنه کودکان را به طور مفصل تشریح خواهیم کرد.

مزایای احتمالی ختنه

والدین عموماً به دلایل زیر تصمیم به ختنه شدن فرزند خود می گیرند:

کاهش خطر بروز عفونت های مجاری ادراری

انجمن پزشکان اطفال آمریکا گزارش می دهد که انجام ختنه می تواند خطر شکل گیری عفونت های خطرناک مجاری ادراری در سال اول زندگی کودک را در مقایسه با کودکان ختنه نشده کاهش دهد. در صورت ابتلای کودک به این دسته از عفونت ها و عدم درمان به موقع آن، باکتری وارد سیستم جریان خون کودک شده و احتمال آسیب دیدگی های خطرناک کلیوی وجود خواهد داشت.

کاهش نرخ انتقال عفونت های مقاربتی

شاید تصور این که فرزند دلبند شما در آینده زندگی جنسی خود را تجربه خواهد کرد، در زمان تولد کودک برای بسیاری از والدین ناخوشایند به نظر برسد. این نوع کوته فکری بعضاً باعث می شود تا والدین امر مهمی مثل پیشگیری از عفونت های مقاربتی آینده ی فرزند خود را جدی نگیرند. این تصمیم، مانند تمام تصمیم هایی که در سال های ابتدایی برای کودک گرفته می شود، می تواند عواقب بزرگی با خود به همراه داشته باشد. برای تأثیر ختنه در نرخ انتقال بیماری های مقاربتی، سه تحقیق گسترده انجام و گزارش شده که در این آمار گیری ها در مناطق شیوع شدید بیماری ایدز، مردان ختنه شده بسیار کمتر از مردان ختنه نشده به این بیماری مبتلا شده بودند.

با وجود اینکه این تحقیقات همگی در قاره آفریقا انجام شده بودند و همه گیری این بیماری در این نقاط بسیار وخیم تر است؛ اما متخصصین بر این باورند که نتایج این تحقیق برای تمامی جوامع قابل تعمیم است. پوست ختنه گاه به دو دلیل باعث تجمع و حفظ ویروس عامل بیماری ایدز یا HIV می شود‌؛ دلیل اول، قسمت داخلی پوست ختنه گاه حاوی سلول های سیستم ایمنی می باشد که سلول های HIV به راحتی قادر به اتصال با آن هستند. دلیل دوم، پوست ختنه گاه تقریباً همیشه طی رابطه ی جنسی دچار زخم ها و پارگی های ریزی میشود که سلول های HIV از طریق آن وارد جریان خون خواهند شد. انجام ختنه این دو عامل خطرزای اصلی انتقال بیماری را از بین می برد.

ختنه کردن

علاوه بر این، در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۹ در ژورنال پزشکی نیو اینگلند منتشر شد، مشخص شد که انجام ختنه به طور مستقیم باعث کاهش خطر ابتلای فرد به ویروس HPV آلت مردانه و HSV-2 می شود. در نتیجه ی همین مشاهدات و از آن جایی که ویروس HPV نقشی اساسی در شکل گیری سرطان دهانه ی رحم دارد، خطر ابتلای شریک جنسی زن مردان ختنه شده به سرطان دهانه ی رحم بسیار کمتر از شریک جنسی مردان ختنه نشده خواهد بود.

محافظت در برابر سرطان آلت تناسلی مردانه

با توجه به این موضوع که سرطان آلت تناسلی در مردان تنها در پوست ختنه گاه شکل می گیرد، بدیهی است که انجام ختنه این خطر را به طور کامل از بین ببرد. البته خطر بروز این سرطان در ساکنین کشور های توسعه یافته در درجه ی اول نیز بسیار کم می باشد. این خطر حدود یک درصد مردان ختنه نشده گزارش شده است.

عدم بروز سایر مشکلات مربوط به پوست ختنه گاه

از آنجایی که طی جراحی ختنه پوست ختنه گاه کاملاً برداشته می شود، خطرات متوجه این ناحیه نیز طبیعتاً از بین می رود. از جمله این خطر ها می توان به بیماری فیموز اشاره کرد. فیموز نوعی خاص از عفونت است که باعث می شود پوست ختنه گاه در حالت بسته ثابت باقی بماند.

معایب احتمالی ختنه

البته، مانند اکثر عمل های جراحی، جراحی ختنه نیز معایب احتمالی اندکی را به همراه دارد. در ادامه به دلایل رایج تصمیم برخی از والدین به ختنه نشدن کودک اشاره خواهیم کرد:

خطر ها و پیچیدگی های عمل جراحی ختنه

مانند هر عمل جراحی دیگری، جراحی ختنه خطرات و پیچیدگی های احتمالی خود را دارد. اگر جراحی در شرایط مناسب توسط متخصص انجام شود، احتمال بروز این مشکلات بسیار پایین خواهد بود. حدود یک الی سه درصد جراحی های ختنه منجر به مشکلات بسیار کوچکی مثل عفونت های خفیف و خونریزی بیشتر از حد انتظار می شود. این عفونت های احتمالی با کمک آنتی بیوتیک های موضعی ساده به راحتی قابل درمان است.

سایر خطر ها شامل مواردی مثل مشکلات زیبایی (ظاهر نا مناسب آلت تناسلی) و آسیب دیدگی نوک آلت تناسلی می شود. در موارد آسیب دیدگی نوک آلت تناسلی، احتمال کوچک شدن حفره ی خروجی ادرار وجود دارد که می تواند باعث مشکلات مجاری ادراری شود. در برخی از این موارد ممکن است نیاز به جراحی اضافه برای اصلاح جراحی ختنه وجود داشته باشد. در موارد جدی تر مشکلات جراحی ختنه -که بسیار کم و بیشتر به علت عدم تخصص جراح اتفاق می افتد- ممکن است پوست بیش از حد برداشته شده یا به آلت تناسلی کودک آسیب مستقیم وارد گردد. در این موارد احتمال نیاز به جراحی ترمیمی وجود دارد. البته، چنین مواردی به ندرت (کمتر از یک درصد) رخ می دهد.

درد در زمان جراحی یا پس از آن

در تمامی موارد، پیش از شروع جراحی ختنه و انجام برش، باید ناحیه جراحی به طور کامل بی حس شود. این بی حسی می تواند از طریق بی حسی موضعی یا تزریقی اعمال شود. متاسفانه با این وجود، جمعیت کثیری از افرادی که تصمیم بر عدم ختنه شدن کودک خود می گیرند، علت آن را ترس از درد کشیدن فرزند خود طی عمل جراحی ختنه بیان می کنند.

به گفته ی متخصصین، با انجام مراقبت های مناسب و مصرف استامینوفن نوزادان، ناحیه ی ختنه شده طی تنها چند روز (نهایتاً یک هفته) به طور کامل بهبود می یابد. البته، کودک ممکن است طی این دوره احساس ناراحتی داشته باشد.

تأثیرات احتمالی روی لذت جنسی

از آنجا که هزاران عصب مربوط به لذت جنسی در ناحیه پوست ختنه گاه متمرکز شده اند، این سؤال مطرح می شود که آیا برداشتن این پوست از لذت و رضایت جنسی فرد کم خواهد کرد؟

از دیدگاه علمی جواب دادن به این پرسش تقریباً غیر ممکن است. اما در تحقیقات خاصی در این باره انجام شده، افرادی که در بزرگسالی ختنه شده بودند، تغییرات لذت از رابطه ی جنسی را در پی این عمل شرح دادند. در نتایج گزارش شده تعداد اندکی از ارتقاع یا کاهش لذت و رضایت جنسی خود خبر دادند؛ اما اکثریت این افراد تغییری در میزان لذت رابطه ی جنسی گزارش نکردند.