عمل فتق بیضه

فتق زمانی اتفاق می ‌افتد که یکی از اعضای داخلی بدن، بر نقطه ی ضعیفی از ماهیچه یا دیواره ی بافت اطراف فشار وارد می کند. عضله ها معمولاً به اندازه ی کافی قوی و سفت هستند که روده و اندام های بدن را در جای خود نگه دارند؛ با این حال در صورت وجود هر نقطه ی ضعفی، ممکن است فتق ایجاد شود. در ادامه مطلب، عمل فتق بیضه را نیز توضیح خواهیم داد.

فتق اینگوینال چیست؟

فتق کشاله ی ران (اینگوینال) شایع ترین نوع فتق است. این مشکل می تواند به صورت تورم یا برآمدگی در کشاله ی ران شما و یا به صورت اسکروتوم بزرگ شده (کیسه ی حاوی بیضه) بروز پیدا کند. ورم و التهاب ناشی از فتق ممکن است با درد نیز همراه باشد. این برآمدگی اغلب هنگام بلند کردن اجسام ظاهر شده و هنگام دراز کشیدن ناپدید می شود. 

زگیل تناسلی مردان

علت فتق اینگوینال چیست؟

فتق اینگوینال معمولاً زمانی رخ می دهد که بافت چربی یا بخشی از شکم (مانند روده)، در قسمت داخلی بالای ران بیرون بزند. روده ‌ها یا بافت چربی از طریق یک نقطه ی ضعف در دیواره ی عضلانی (دیواره ی شکمی) به ناحیه ای به نام کانال اینگوینال فشار وارد می کنند.

فتق اینگوینال عمدتاً در مردان رخ می دهد و با این که ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد، به نظر می رسد که بیشتر ناشی از افزایش سن باشد. این بدان علت است که با افزایش سن، عضلات اطراف شکم ضعیف ‌تر می ‌شوند. فتق اینگوینال گاهی اوقات ممکن است به طور ناگهانی، پس از وارد کردن فشار به شکم (مانند زور زدن در توالت هنگام یبوست یا حمل و جابه جایی بارهای سنگین و همچنین سرفه های مداوم و شدید) ظاهر شود.

چه زمانی نیاز به جراحی است؟

فتق اینگوینال را می توان با جراحی ترمیم کرد؛ به این صورت که برآمدگی را به جای خود برگردانده شده و ضعف دیواره ی شکم تقویت می شود. عمل فتق بیضه معمولاً در صورت داشتن فتقی که باعث درد، علائم شدید یا مداوم شده و یا در صورت بروز هر گونه عارضه ی جدی، توصیه می شود.

عوارضی ناشی از فتق اینگوینال

عوارضی ناشی از فتق اینگوینال عبارتند از:

  • انسداد؛ وضعیتی است که بخشی از روده در کانال اینگوینال گیر می کند و باعث تهوع، استفراغ و درد معده و همچنین یک برآمدگی دردناک در کشاله ی ران می شود.
  • اختناق؛ وضعیتی است که بخشی از روده به دام می افتد و جریان خون آن قطع می شود. این شرایط به جراحی اورژانسی در عرض چند ساعت نیاز دارد که بافت محبوس آزاد شده و خونرسانی به آن بازگردانده شود تا از بین نرود.

جراحی، فتق را از بین می برد و با این کار مانع بروز عوارض جدی می شود اما این احتمال نیز وجود دارد که فتق بعد از عمل دوباره عود کند.

در طول عمل چه اتفاقی می افتد؟

برای ترمیم فتق اینگوینال، ۲ راه پیش روی بیمار است:

  • جراحی باز: در این روش، جراح می تواند با ایجاد یک برش برآمدگی را به داخل شکم برگرداند.
  • جراحی لاپاراسکوپی (سوراخ کلید): این روش کم تهاجمی تر و در عین حال، دشوارتر است که جراح در آن چند برش کوچکتر ایجاد کرده و با استفاده از ابزارهای خاص مختلف، فتق را ترمیم می نماید.

هر دو روش مزایا و معایبی دارند. نوع عمل جراحی، بستگی به این دارد که کدام روش برای بیمار و تجربه ی جراح مناسب است. شما قاعدتاً باید بتوانید در همان روز یا روز بعد از عمل مرخص شده و به خانه بروید. پیروی از دستورالعمل های بیمارستان در مورد نحوه ی مراقبت از خود بسیار مهم است.

این دستورالعمل ها شامل رعایت کردن یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از یبوست، مراقبت از زخم و پرهیز از فشار آوردن به خود است. اکثر افراد پس از عمل فتق اینگوینال ظرف ۶ هفته بهبودی کامل پیدا می کنند. با این وجود، بسیاری از افراد در عرض ۲ هفته می توانند به رانندگی، کار و فعالیت های سبک بازگردند.

آیا عمل فتق اینگوینال خطری هم دارد؟

ترمیم فتق اینگوینال یک عمل معمولی با میزان خطر بسیار پایین است. با این حال تا ۱۰ درصد از فتق ها بعد از جراحی، در یک زمان نامشخص و حدود ۲ تا ۴ درصد از آن ها نیز در عرض ۳ سال عود می کنند.

سایر عوارض احتمالی ترمیم فتق اینگوینال عبارتند از:

  • تجمع خون یا مایع در فضای باقی مانده از فتق (این حالت معمولاً بدون درمان بهتر می شود)
  • تورم و کبودی دردناک بیضه ها یا انتهای آلت تناسلی (در مردان)
  • درد و بی حسی در ناحیه ی کشاله ی ران؛ ناشی از آسیب دیدن یا گیر افتادن عصب در حین جراحی
  • آسیب دیدن خون رسانی به بیضه
  • آسیب دیدن مجرای دفران (لوله ای که اسپرم را به بیضه ها می رساند)

در صورتی که سن بالای ۵۰ سال دارید، سیگار می کشید یا بیماری دیگری مانند بیماری قلبی یا مشکلات تنفسی دارید، احتمال بروز عوارض بیشتر خواهد بود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید ببخشید بنده مجرد هستم۲۲ساله توی بچگی فتق وهیدروسل سمت راست عمل کردم و الان ۲ ماه فتق سمت چپ عمل کردم و این که مشگلی دارم اپیدیدم پشت از سر تا دم بیضه سمت راست برجسته و سفت بدون درد هست اندازه سفتی ماننده انگشت کوچک دست میشه آیا این برجستگی وسفتی کاریش میشه کرد یا نه و این که خطرناک هست
    1. تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید یادم رفت هیدورسل خفیف هم دارم همون سمت راست تو سنواگرفی گفتن
    2. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      کاریش نمیشه کرد 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حشمت شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت شما بخیر
    5 روز پیش از سایلوژل 2درصد استفاده کردم جهت مقاربت دو روز بعدش درد احساس کردم در ناحیه ختنه گاه همراه با ورم زیاد الان درد زیادی نداره اما ورم باقیمانده با یک زایده زیر پوستی به اندازه بادام که حالت سفت و لغزنده داره . نیاز به درمان خاصی دارم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      متاسفانه عکسها قابل دانلود نیست 

  • تصویر کاربر فرشاد شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام ۳۴سالمه قد ۱۹۰وزن ۱۰۰
    به علت مشکله مالی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      امکان نداره چنین چیزی 

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۳ ماه پیش بار سنگین بلند کردن درد بیضه راست گرفتم دکتر مراجعه کردم گفت عفونت اپیدیدم داری قرص نوشت اثری نکرد سنوگرافی دو بار دادم هیدروسل خفیف و برجستگی سفتی اپیدیدم دارم دکتر میگه هیدورسل عمل لازم نیست ولی برجستگی اپیدیدم ۳ ماه افسردم کرده موقع نعوظ الت تناسلی دم اپیدیدم سفت میشه البته همه اپیدیدم ولی بیشتر دمشه چه راه کاری هست دکتر جان من خیلی میترسم ۲۱سال دارم مجرد بچه زنجان هستم دکتری که مراجعه کردم دکتر سید فرشید اسمایلی هست ایشون میگه مشگل نداره ولی من استرس هروز دارم خیلی افسرده شدم چیکار کنم آقای دکتر همش به خودم میگم
    دیگه کارم تمومه طور خدا کمکم کنید چیکار کنم این برجستگی سفتی حل بشه خیلی داغونم کرده فشار روحی دارم الان دیروز امروز خودارضایی کردم اسپرم مایل به زرد لخته لخته خارج شد از التم مشگل بنظر شما چی میتونه باشه درد سوزش ادراری شب ادراری دارم مصرف قرص الانم افلوکساسین ۲۰۰ ۱۲ساعت قرص تقویت اسپرم هر روز ۱ عدد اسپزین فکر کنم اگر داروی چیزی هست لطفا بگید استفاده کنم دکتر جان ممنونم از جوابگویتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت + کپسول ۲۰۰ هر ۱۲ ساعت به مدت ۲ هفته بخور ، سفتی اپیدیدیم معمولا درست نمیشه و مهم هم نیست اصل قضیه اینه که دردش خوب بشه که شده ،کلا هم خودت رو سر کار نذار و به حرف ما پزشکا وگوش کن 

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من در حین خواب کە الت تناسڵیم تحریک شدەبودغیرعمدی بافشاردادن صدای تق شنیدم و درد زیادی احساس کردم همون موقع بیدار شدم کەدر حالت نعوظ بود. در ادرار مشکلی ندارم ، الان نعوظ کامل هم دارم بدون اینکە شل بشە ، ورم و کبودی وکجی الت هم ندارم، ولی دراین مدت دەروزەدرحالت درد دارە ایا احتمال شکستگی دارەبا توجه به اون صدا و درد؟ ممکنه به جراحی نیاز داشته باشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      الان مشکلی وجود نداره باید در آینده ببینیم چی میشه 

درحال دریافت اطلاعات