آیا تادالافیل برای اختلال نعوظ و بزرگ شدن پروستات مناسب است؟

برای اکثر بیماران این سوال مطرح می شود که آیا تادالافیل برای اختلال نعوظ و بزرگ شدن پروستات مناسب است؟ باید گفت که تادالافیل دارویی است که برای درمان اختلال نعوظ و بزرگ شدن پروستات تجویز می شود. زمانی که برای دریافت تادالافیل به داروخانه مراجعه می کنید، برند تجاری و نام قرص را با دقت چک کنید. اگر هر کدام از این موارد با دارویی که پیش از این مصرف می کردید مغایرت داشت، پزشک یا داروساز خود را در جریان بگذارید.

تادالافیل چیست؟

گروه دارویی

مهارکننده فسفودی استراز نوع ۵

موارد استفاده

اختلال نعوظ در مردان بالغ، بزرگ شدن پروستات

سایر نام ها

سیالیس (Cialis)

اشکال دارویی

قرص

انزال معکوس

اختلال نعوظ (که ناتوانی جنسی نیز نامیده می شود) به نوعی اختلال در عملکرد جنسی مردان گفته می شود که در آن، آلت تناسلی مرد قادر به نعوظ یا حفظ حالت نعوظ نمی باشد. دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد. رایج ترین علت اختلال نعوظ، تنگ شدن شریان هایی است که خون را به آلت تناسلی می رسانند. تادالافیل با مهار کردن یک ماده ی شیمیایی به نام فسفودی استراز نوع ۵، باعث افزایش جریان خون در آلت تناسلی می شود. همین امر به حفظ حالت نعوظ آلت تناسلی و بهبود علائم اختلال نعوظ (ED) کمک می کند. تادالافیل تنها با نسخه ی پزشک در دسترس است.

تادالافیل در برخی موارد برای مردان دچار بزرگ شدگی پروستات (هیپرپلازی خوشخیم پروستات (BHP)) نیز تجویز می شود. غده ی پروستات در نزدیکی مثانه قرار دارد. بنابراین، بزرگ شدن آن می تواند باعث ایجاد مشکل در دفع ادرار شود. علائم رایج بزرگ شدن پروستات، شامل مواردی مثل خروج قطره ای ادرار، تکرر ادرار، احتباس ادرار، کاهش جریان ادرار و دشوار بودن دفع ادرار می شود. تادالافیل با بهبود جریان خون به پروستات و مثانه و همچنین، شل کردن عضلات مثانه و پروستات، به راحت تر شدن دفع ادرار کمک می کند.

یکی دیگر از برندهای تجاری تادالافیل آدسیرکا (Adcirca) می باشد که برای بیماری کاملاً متفاوتی به نام فشار خون شریانی ریوی (PAH) تجویز می شود. فشار خون شریانی ریوی، بیماری است که در آن فشار خون عروق خونی تغذیه کننده ریه، بیش از حد بالا می باشد. داروی تادالافیل برای فشار خون ریوی، با شل کردن عضلات دیواره ی‌ رگ‌ های خونی منتهی به ریه‌ ها، اجازه می‌ دهد تا رگ‌ های خونی گشادتر شوند. همین امر باعث کاهش فشار در رگ ‌های خونی می شود. بنابراین، در زمان گرفتن دارو، حتماً به برند تجاری مربوطه توجه کرده تا برند تجاری مربوط به مشکل خود را تهیه کنید.

قبل از مصرف تادالافیل باید به چه نکاتی توجه کرد

مصرف برخی از داروها برای افرادی با شرایط خاص توصیه نمی شود. همچنین، برخی از افراد باید با احتیاط از بعضی از داروها استفاده کنند. به همین دلیل، قبل از شروع مصرف تادالافیل، موارد زیر را با پزشک خود در میان بگذارید:

  • بیماری یا مشکل خاصی در آلت تناسلی خود دارید.
  • به بیماری قلبی-عروقی مبتلا هستید.
  • قبلاً دچار بیماری چشمی شده اید که باعث از دست دادن بیناییتان شده است.
  • فشار خون پایین یا آنژین دارید.
  • دچار مشکلات کبدی یا کلیوی هستید.
  • تجربه ی سکته مغزی یا حمله قلبی را دارید.
  • مبتلا به بیماری سلول داسی شکل هستید.
  • سرطان مغز استخوان یا لوسمی را تجربه کرده اید.
  • داروی دیگری مصرف می کنید: این مورد شامل تمام داروهایی که مصرف می کنید (اعم از داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی و مکمل ها) می شود.
  • تجربه ی واکنش آلرژیک به داروی خاصی را دارید.
تشخیص اختلال نعوظ

نحوه ی مصرف تادالافیل

  • قرص تادالافیل ۱۰ یا ۲۰ میلی گرم برای اختلال نعوظ: این قرص ها باید تنها قبل از فعالیت جنسی مصرف شوند (برای استفاده ی روزانه مناسب نیست). حداقل نیم ساعت قبل از شروع رابطه ی جنسی، یک قرص مصرف کنید (اثر این قرص ممکن است تا ۳۶ ساعت باقی بماند). از مصرف بیش از یک دوز در ۲۴ ساعت بپرهیزید.
  • قرص تادالافیل ۵/۲ یا ۵ میلی گرم برای اختلال نعوظ: روزانه یک عدد قرص مصرف کنید. بهتر است قرص ها در ساعت معینی از روز مصرف شوند.
  • قرص تادالافیل ۵ میلی گرم برای بزرگ شدن پروستات: روزانه یک عدد قرص میل کنید. بهتر است قرص ها در ساعت معینی از روز مصرف شوند.

نکاتی برای مصرف تادالافیل

  • در طول دوره ی مصرف تادالافیل، از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید. مواد شیمیایی موجود در آب گریپ فروت، باعث افزایش میزان تادالافیل در جریان خون می شود، که همین امر ممکن است عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو را افزایش دهد.
  • به طور منظم توسط پزشک ویزیت شوید، تا پزشک بتواند روند بهبودی شما را تحت نظر داشته باشد.

اطلاعات تکمیلی برای بیمارانی که برای اختلال نعوظ از تادالافیل استفاده می کنند:

  • حتی با مصرف قرص تادالافیل، شما برای نعوظ و داشتن رابطه ی جنسی با شریک جنسیتان، باید از لحاظ جنسی تحریک شوید. به عبارت دیگر، تادالافیل به تنهایی باعث تحریک جنسی و نعوظ آلت تناسلی شما نمی شود.
  • پیش از مصرف تادالافیل، بهتر است بیش از حد الکل مصرف نکنید. نوشیدن بیش از حد الکل قدرت نعوظ را کاهش داده و ممکن است از تأثیرات قرص کم کند.
  • اگر با مصرف تادالافیل همچنان دچار مشکل نعوظ هستید، بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. به هیچ وجه برای رفع این مشکل، به صورت خودسرانه، بیشتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید. از سوی دیگر، اگر فکر می کنید این قرص ها بیش از حد برای شما قوی هستند، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.
  • از مصرف همزمان تادالافیل با محصولات یا داروهای دیگر اختلال نعوظ به شدت خودداری کنید.

عوارض جانبی تادالافیل

همانطور که می دانیم، اغلب داروها علاوه بر تأثیرات مفیدی که دارند، ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته ای در بدن شوند. همه ی مصرف کنندگان دارو این عوارض جانبی را تجربه نمی کنند. جدول زیر حاوی برخی از رایج ترین عوارض جانبی مربوط به مصرف تادالافیل است. برای دریافت اطلاعات کامل تر بهتر است، بروشور موجود در جعبه ی دارو را با دقت مطالعه کنید. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر آزار دهنده و یا ادامه دار شد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی رایج تادالافیل (حدود ۱۰% از مصرف کنندگان دچار این عوارض می شوند)

در صورت داشتن این عوارض، چه کنم؟

سردرد، گرفتگی و درد عضلانی

از پزشک یا داروساز خود بخواهید که یک مسکن مناسب به شما توصیه کند. در صورت ادامه دار شدن درد به پزشک مراجعه کنید.

سوء هاضمه، گر گرفتگی، احساس ناخوشی (حالت تهوع)، گرفتگی بینی

بعد از مدت کوتاهی از بین می رود. در غیر این صورت به پزشک خود اطلاع دهید.

احساس سرگیجه، مشکلات بینایی

تا زمانی که این مشکلات را تجربه می کنید از رانندگی و کار با ماشین آلات بپرهیزید.

توصیه ی مهم: در صورتی که نعوظ شما بیشتر از ۴ ساعت طول کشیده است، یا دچار درد قفسه سینه و از دست دادن ناگهانی بینایی و شنوایی شده اید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. اگر علائم دیگری دارید که ممکن است به تادالافیل مربوط شود، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری تادالافیل

نکات مهم در مورد همه ی داروها

  • در مورد تداخلات دارویی تمام داروهایی که مصرف می کنید، با داروساز خود مشورت کنید.
  • هیچ دارویی را بیشتر از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید. اگر شخص دیگری داروی شما را مصرف کرده است، به سرعت او را به اورژانس رسانده و ظرف خالی دارو را نیز با خود ببرید.
  • در صورت داشتن هر گونه عمل جراحی یا دندان پزشکی، پزشک مربوطه را در جریان تمام داروهایی که مصرف می کنید قرار دهید.
  • این دارو برای شخص شما تجویز شده است. از دادن داروی خود به دیگران جداً خودداری کنید؛ حتی اگر علائم مشابهی دارند.
  • داروهای منقضی شده را دور بیندازید.
  • اگر در مورد دارویی سؤالی دارید، حتماً سؤالات خود را با داروساز در میان بگذارید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر من شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما
    دكتر پدرم ٥٩ سالشونه، توي چكاپ اول PSA ٢٣ برد، رفتن دكتر اورولوژي علايم رو پرسيدن هيچ كدوم از علايم رو نداشتن، سونو و معاينه ركتال انجام شد دكتر هيچ چيز مشكوكي نديدن. مشكوك شدن كه آزمايش اشتباه باشه. ١٠ روز قرص هاي تقويتي و سيپروفلوكسازين دادن دوباره آزمايش دادن ١٢ بود. آيا نياز به نمونه برداري هست؟
    پدرم پارسال عمل لاپراسكوپي روده انجام دادن تاثير اون نميتونه باشه؟
    قرص تبروييد هم مصرف ميكنند.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)

      سیپروفلوکساسین رو یک ماه بخورن و بعدش مجدد آزمایش PSA انجام بشه 

  • تصویر کاربر نیما شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.
    بنده ۳۳ سال دارم و متاهل هستم‌
    جناب دکتر بنده حدود یک ماه پیش در ناحیه آلت و مثانه درد و سوزش داشتم. بعد از انجام آزمایش سونو و دوبار تخلیه ۱۰۰ سی سی باقی مانده ادرار داشتم ولی آزمایش ادرار و کشت چیزی از عفونت نشان نداد. دکتر بعلت التهاب پروستات برایم قرص تامسولوسین و سیپروفلوکساسین ۵۰۰ تجویز کرد.
    الان بعد از گذشت یک ماه و مصرف داروها و همچین داشتن نزدیکی بیشتر، خدا رو شکر بهترم و فقط گاهی ادرارم بریده بریده میاد.
    با توجه به اینکه داروهام تمام شده آیا لازمه مجدد مصرف شه؟ و اینکه ایا باقی مانده ادرار بخاطر التهاب پروستات بوده؟
    تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی مجدد بکن 

  • تصویر کاربر Farid جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسری 22 هستم
    متاسفانه از 17 سالگی تا به امروز خود ارضایی میکردم که چند وقت هست مشکلی دارم اونم اینه که موقع دفع ادرار کامل تخلیه نمیشه ینی اولش خارج میشه اما باقی مانده دیگه کلن نمیاد به شکلی حس میکنم میخاد خارج بشه اما نمیشه هم آلت سفت میشه و هم اینکه درد و سوزش داره(آیا پروستات مانعش میشه یا خیر) دلیلش چی میتونه باشه
    هر وقت خود ارضایی هم میکنم بد تر میشه
    چند تا دکتر هم رفتم یه سری دارو دادن فایده نداشت سونوگرافی هم رفتم گفتن مشکل خاصی نی
    و یکی هم گفت التهاب پروستاته به نظرم شما همش به خاطر خود ارضایی نیست ؟ و راه درمانش چیه ؟ خواهش میکنم کمکم کنید زندگیم شده جهنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      سیستوسکوپی انجام بده ممکنه تنگی مجرا داشته باشی 

  • تصویر کاربر mana یکشنبه ۱۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با سلام پدر من 62 ساله هستن و علاوه بر دیابت به تازگی متوجه کنسر پروستات با گلسیون 7 و متاستاز به استخوان های لگن و مهره های کمر شدیم، در حال حاضر پزشکشون هورمون درمانی و شیمی درمانی و داروهای استخوان ساز رو براشون انجام میدن، میخواستم بدونم روش درمان کافی هست؟ پدرم خوب میشه؟ امیدی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱۴ آذر ۰( 2 سال پیش)

      مراجعه حضوری جهت رویت داروها 

  • تصویر کاربر آیدا چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت شما بخیر پدر من ۶۸ سال سن دارند
    سه سال پیش متوجه شدند سرطان پروستات گلیسون ۹ دارند اقای دکتر آیتی عملشون کردن
    بعد اون رادیوتراپی شدن و هر سه ماه دیفرلین استفاده می کردند
    بعد سه سال الان دوباره عود کرده و عدد psa به ۳ رسیده از نظر الکالاین فسفات هم خوب هستن
    ایشون پت اسکن انجام دادن متاستاز به گره های لنفاوی شانه وجود دارد.
    دارو زایبرون به ایشان داده شده برای سه ماه استفاده کنند، اگه پایین نیاید پیشنهاد دکتر دراوردن لنف ها بوده ، نظر شما در این خصوص چیست ؟ هم‌چنین خیلی ما روحیمون از دست دادیم عمر مفیدشون چقدره؟ لوتشیم تراپی امکان پذیر هست؟
    به پیوست پت اسکن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      از اینجا به بعد هر کاری انجام بشه تحقیقاتی هست و هیچکس نمیتونه بگه کار بهتر چیه ، اگه به زایبرون جواب نده دکتر آیتی رو میشناسم ایشون شیوه اش جراحی هست ولی شیوه من در این موارد لوتیشیم تراپی هست 

درحال دریافت اطلاعات