برای عفونت ادراری چی بخوریم؟

عفونت ادراری (UTI) یکی از شایع ترین عفونت هاست که می تواند هر یک از بخش های دستگاه ادراری از جمله کلیه ها، حالب ها، مثانه و یا مجاری ادراری را درگیر کند. عفونت ادراری اغلب در دستگاه ادراری تحتانی (مثانه و پیشابراه) بروز می یابد. در ادامه مطلب خواهیم گفت که برای عفونت ادراری چی بخوریم. تحقیقات نشان می دهد زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری قرار دارند. به طوری که بیش از ۵۰ درصد زنان، حداقل یک بار در طول عمر خود به عفونت ادراری مبتلا می شوند.

علائم ناشی از عفونت ادراری می تواند آزاردهنده و دردناک باشد، اما در صورتی که عفونت، کلیه ها را نیز درگیر کند، منجر به عواقب جدی تری خواهد شد. این بیماری می تواند باعث آسیب دائمی به دستگاه ادراری شود. بنابراین در صورت بروز علائم، برای درمان آن باید به پزشک مراجعه شود. اما راهکار ‌هایی نیز وجود دارد که علائم ناشی از عفونت ادراری را بهبود می بخشد.

علائم دردناک عفونت ادراری نه تنها آزاردهنده هستند بلکه می توانند خطرناک باشند و در صورت رسیدن عفونت ها به کلیه ها منجر به عواقب جدی می شوند. 

عفونت ادراری

علائم عفونت ادراری UTls شامل موارد زیر می باشد:

عفونت های دستگاه ادراری به طور معمول در زنان شایع تر است اما هرکسی می تواند آن را تجربه کند. اگر مشکوک به عفونت ادراری هستید علای۲م زیر را در نظر بگیرید :

  • احساس نیاز شدید و مکرر برای ادرار کردن
  • سوزش ادرار
  • افزایش دفعات دفع ادرار و کاهش میزان ادرار دفع شده
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ادرار کدر
  • قرمز یا قهوه ای رنگ شدن ادرار که نشان دهنده وجود خون در ادرار است
  • بدبو شدن ادرار
  • احساس درد و فشار در شکم
  • درد هنگام برقراری رابطه جنسی
  • تب و لرز
  • درد لگن در زنان (به خصوص در مرکز لگن و اطراف ناحیه شرمگاهی)

درمان عفونت ادراری

در صورتی که عفونت ادراری تحت درمان قرار نگیرد، علائم آن به مرور زمان بدتر می شود. عفونت دستگاه ادراری در بیشتر موارد توسط باکتری ها ایجاد می شود. به همین دلیل پزشکان آزمایش ادرار را برای تشخیص عفونت ادراری و معمولا آنتی بیوتیک ها را برای درمان عفونت ادراری تجویز می کنند. علاوه بر داروها، برخی درمان های طبیعی نیز می توانند به بهبود علائم عفونت ادراری کمک کنند. برای عفونت ادراری چی بخوریم.

  • نوشیدن آب: نوشیدن آب فراوان باعث افزایش تولید ادرار و خروج مکرر ادرار می شود. دفع ادرار مکرر، باعث تمیز شدن مجاری ادراری و خارج شدن باکتری ها از آن می گردد. از این رو، نوشیدن روزانه حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب در افراد مبتلا به عفونت ادراری، می تواند به بهبودی هرچه سریع تر آن ها کمک کند.
  • زغال اخته: تحقیقات نشان داده است نوشیدن آب زغال اخته، عصاره زغال اخته و یا مکمل های حاوی آن، خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می دهد. اما در درمان عفونت ادراری تاثیر چندانی ندارد. زغال اخته حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان قوی مانند پروآنتوسیانیدین ها است که به نظر می رسد از چسبیدن باکتری ها به پوشش مجاری ادراری جلوگیری می کند.
  • محصولات پروبیوتیک: مواد غذایی سرشار از پروبیتوتیک ها مانند ماست، خیار شور و کلم ترش، حاوی باکتری های مفیدی هستند که می توانند به مبارزه با عفونت ها کمک کنند.
  • مواد غذایی فیبردار : غذاهایی که فیبر بالایی دارند مانند موز، لوبیا، عدس، آجیل، جو دوسر و سایر غلات کامل، به از بین بردن باکتری های مضر کمک می کنند. این مواد غذایی همچنین حرکات روده را تحریک کرده و از این طریق باعث کاهش فشار بر روی مثانه می شوند.
  • ماهی قزل آلا: ماهی های آب سرد یکی از بهترین منابع غذایی حاوی اسید های چرب امگا ۳ هستند که می توانند به کاهش التهاب ناشی از عفونت ادراری کمک کنند. افرادی که ماهی نمی خورند نیز می توانند با مشورت پزشک، از مکمل های روغن ماهی استفاده کنند.
  • ماهی سالمون : ماهی های آب سرد حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می توانند به کاهش التهاب ناشی از عفونت ادراری کمک کنند. مکمل های روغن ماهی جایگزین عالی دیگری برای افرادی است که ماهی نمی خورند. همیشه قبل از افزودن هر مکملی به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر مواد غذایی که مصرف آن ها می تواند به درمان و پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند، مواد غذایی نیز وجود دارد که در صورت ابتلا به عفونت ادراری بهتر است از مصرف آن ها خودداری شود. از جمله: 

برای سوزش ادرار چی بخوریم ؟

سوزش ادرار یکی از بدترین احساس ها می باشد و تحمل آن برای فرد غیر قابل تحمل است. برای درمان آن ابتدا باید بدانید که علت ان چیست؟ عفونت مجاری ادراری شایع ترین علت ادرار کردن همراه با درد می باشد زیرا در این مورد باکتری وارد ادرار می شود و علائمی مانند بی اختیاری ادرار و سوزش ادرار بروز می کند.

برای جلوگیری از عوارض آنتی بیوتیک و به مقدار زیاد آب و میوه مصرف شود. حتما برای چک آپ هر ۶ ماه یکبار اقدام کنید. شما می توانید برای درمان خانگی سوزش ادرار آب زیاد مصرف کنید . کمپرس آب گرم می تواند باعث تسکین درد شود. گرما فشار مثانه را کاهش می دهد و درد را کم می کند.

می توانید از سرکه سیب و جوش شیرین استفاده کنید تا سوزش ادرار بهبود یابد. همچنین می توانید از ماست پروبیوتیک استفاده کنید این ماست ها باکتری های مضر را از بین می برد و رشد باکتری های مفید را افزایش می دهد. از مواد دیگری که می توانید استفاده کنید لیموترش و زنجبیل ، خیار ، تخم گشنیز ، تخم شنبلیله و … استفاده کنید. اگر سوزش ادرار زیادی دارید می توانید به دکتر مراجعه کنید.

برای بهبود عفونت مثانه چی بخوریم؟

شما می توانید برای بهبود عفونت مثانه مقدار زیادی آب بنوشید. این موضوع به خارج کردن باکتری های مضر بدن شما کمک می کند. الکل و کافئین مصرف نکنید زیرا باعث تحریک مثانه می شود. می توانید از آب زغال اخته طبیعی نیز استفاده کنید.

از خوردن غذاهای تند پرهیز کنید. ماست یونانی و ترشی بخورید و مصرف لیموترش و پرتقال را کم کنید. اگر مصرف آنتی بیوتیک را شروع کرده اید تا پایان بهبودی به مصرف آن ادامه دهید. ادرار خود را زود به زود تخلیه کنید زیرا نگه داشتن آن باعث رشد باکتری ها می شود.

بیشتر بدانید:
مراقبت بعد از عمل pcnl

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر zf چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام پدرم ۶ ماهه ضایعه نخاعی داره ومرتبا عفونت ادراری میگیره از سوند فولی ونلاتون استفاده میکنه ولی همیشه تب داره وانتی بیوتیک میخوره به نظر شما راه دیگه ای برای حل این مشکل وجود نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    عفونت ادرارتاثیری درحامله شدن دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشته باشین 

  • تصویر کاربر امیرحسین چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام امیرحسین هستم 19 سالمه و داخل رگ خروج ادرار آلتم زخم کوچکی هست که در کودکی به وجود اومده و تا الان با من بوده و گاهی اوقات موقع ادرار کردن میسوزه شدیدا

    خواستم بدونم راه درمانش چیه و چیکار کنم

    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشته باشین 

  • تصویر کاربر هادي شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام من آزمايش ٢٤ساعت ادار انجام دادام ممنون ميشم بهم بكيد ايا مشكلي هست يا نه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      خوبه 

  • تصویر کاربر رها یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام روز شما خوش مادرم سیستوسکوپی و برداشتن توده مثانه انجام داده جواب پاتولوژی هست میخوام بدونم.چقدر خطرناک هست و الان بعد از عمل چیکار باید بکنیم.گزارش : ماکروسکوپی نمونه دریافتی در فیکساتور شامل قطعات متعددی از بافت خاکستری کرمی به ابعاد 1.5x1.5x1.5 سانتی متر است. SOS: M/1 ET : میکروسکوپی .لطفا تشخیص را ببینید : تشخیص : مثانه، توده، TURT کارسینوم اروتلیال درجه پایین درجه III/IV طبق طبقه بندی WHO/ISUP لامینا پروپریا توسط تومور درگیر است بافت عضلانی برای ارزیابی: دیده نمی شود- دکتر با احترام مدرسی - فرخ با تقدیم احترام : مدرسی - فرخ
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      ب ث ژ تراپی باید انجام بشه 

درحال دریافت اطلاعات