علت کم شدن ادرار در زنان و مردان چیست؟

علت کم شدن فشار ادرار در آقایان چیست؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که نیاز داشته باشید به دستشویی بروید، اما فقط مقدار کمی ادرار دفع نمایید؟ آیا تا کنون برایتان اتفاق افتاده است که با وجود تلاش برای دفع ادرار، نتوانید این کار را انجام دهید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش ها «بله» است، احتمالا کم شدن ادرار را تجربه کرده اید. در ادامه مطلب، علت کم آمدن ادرار و علت کم شدن ادرار زنان و مردان را توضیح خواهیم داد.

علت کم آمدن ادرار

کند یا ضعیف شدن جریان ادراری، ممکن است هم در مردان و هم در زنان اتفاق بیوفتد. این عارضه بیشتر در مردان، و به خصوص افراد بالای ۵۰ سال، رخ می دهد؛ در غیر این صورت به عنوان urinary hesitancy (تاخیر در شروع جریان ادرار) شناخته می شود. این وضعیت، معمولاً به آرامی و در طول زمان ایجاد می گردد و می تواند در نهایت، منجر به احتباس ادرار یا ناتوانی در ادرار کردن شود. این بیماری ممکن است پیش از ایجاد این عوارض نهایی، چندان قابل توجه نباشد؛ اما می تواند سبب بروز ناراحتی گردد.

علت کم شدن ادرار در زنان

 کم شدن ادارد در زنان هم مانند مردان می تواند دلایل متعددی داشته باشد که در اینجا برخی از این دلایل را نام میبریم، یکی از شایع ترین علل کم شدن ادرار در خانم ها، کم آبی بدن است. دومین دلیل عفونت یا تروما  می باشد. کم شدن شدت ادرار در زنان گاهی هم میتواند به دلیل  انسداد مجاری ادراری باشد.  انسداد مجرای ادرار زمانی رخ می دهد که ادرار نتواند از کلیه های شما خارج شود.

فشار ادرار در خانم ها

علت کم شدن ادرار در مردان چیست؟

شرایط پزشکی مختلفی ممکن است بر جریان طبیعی ادرار تأثیر بگذارند. شایع ترین علت کاهش جریان ادراری در مردان، بزرگ شدن پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) است. بزرگ شدن پروستات، می تواند با افزایش فشار وارده بر مجرای ادراری (لوله ای ادرار را از مثانه خارج می کند)، سبب عبور کمتر ادرار از آن، و بنابراین کند شدن جریان ادرار گردد. این امر، در افراد دیابتی که به نوروپاتی دیابتی مبتلا باشند، تشدید می شود. سایر علل احتمالی برای کند شدن جریان ادرار عبارتند از: سرطان پروستات یا مثانه، انسداد در هر قسمتی از دستگاه ادراری (کلیه، مثانه یا مجاری ادراری)، اختلال نوروژنیک در عملکرد مثانه، عفونت های مکرر دستگاه ادراری (UTIs)، آسیب به دستگاه ادراری و هر شرایط دیگری که باعث ایجاد اسکار یا زخم گردد.

  • اختلالات عضلات مثانه
  • آسیب عصبی
  • جراحی ها و عفونت ها
  • مسائل روانی
  • داروهای خاص
  • پروستات بزرگ شده

علائم کند شدن جریان ادرار در زنان

آهسته بودن جریان ادراری، اولین نشانه در ابتلا به این بیماری است. در صورت ابتلا به کند شدن جریان ادرار یا وجود مشکل دیگری در دستگاه ادراری تحتانی، ممکن است دچار نشت ادرار پس از اتمام دفع گردید، چندین بار در شب برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید یا در قسمت های پایینی شکم، احساس ناراحتی داشته باشید. همچنین ممکن است پس از اتمام ادرار، احساس کنید که مثانه خود را به طور کامل تخلیه نکرده اید. کند بودن جریان ادرار و مشکلات ادراری مرتبط با آن، می تواند سبب بروز ناراحتی های بسیاری گردد.

۱. بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون از دسته بیماری های است که می تواند باعث کم شدن ادرار در زنان و مردان شود و می تواند دلیل جریان ضعیف ادرار شما باشد. علاوه بر این ، زنان مبتلا به بیماری پارکینسون اغلب دارای جریان ادرار ضعیف هستند.

۲. بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر نمونه دیگری از مشکلات پزشکی است که با اختلال دفع ادرار و احتباس ادرار در زنان مرتبط می باشد. این اختلال بر نواحی مرکزی مغز تاثیر می گذارد و باعث از دست دادن کنترل در عملکرد شناختی و فرآیندهای بدن مانند حرکت مثانه و روده می شود.

۳. اسکلروز چندگانه

مولتیپل اسکلروزیس یک اختلال عصبی است که بر اعصاب و فیبرهای خاصی به نام میلین تاثیر می گذارد. علائم فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. سن عاملی است که باید در مورد ام اس در نظر گرفت زیرا ممکن است افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله را تحت تاثیر قرار دهد. علائم رایج شامل خستگی ، اختلال در تعادل و هماهنگی ، مشکلات روده و مثانه می باشد.

۴. آسیب دیدگی لگن 

ضربه مستقیم به ناحیه لگن می تواند مستقیما بر سیستم ادراری تحتانی زن تاثیر بگذارد و باعث آسیب به مجرای ادرار و مثانه شود. این امر اعصاب داخل ناحیه را مختل می کند و منجر به جریان ضعیف ادرار یا جریان آهسته ادرار طولانی مدت می شود.

۵. دیابت 

دیابت می تواند چندین عارضه اورولوژیک ایجاد کند که می تواند بر کنترل عضلات اسفنکتر اطراف مجرای ادرار تاثیر بگذارد و ادرار را دشوار کند. این می تواند منجر به شرایط شدیدی مانند عفونت های دستگاه ادراری ، جریان ضعیف ادرار و مثانه بسیار حساس شود.

انسداد مجاری ادراری در مردان و زنان

انسداد مجاری ادراری زمانی اتفاق می افتد که ادرار نتواند از کلیه شما خارج شود. این می تواند یک یا هر دو کلیه را تحت تاثیر قرار دهد و معمولا منجر به کاهش برون ده ادرار می شود. انسداد و کم شدن جریان ادرار در زنان و مردان می تواند عوامل مختلفی داشته باشد همچنین می تواند در نتیجه شرایط یا بیماری های مختلفی رخ دهد مانند :

  • فیموز
  • سنگ کلیه
  • سرطان پروستات
  • یبوست
  • هیپرپلازی خوش خیم پروستات
  • آندومتریوز که مثانه را تحت تاثیر قرار می دهد

در صورت ابتلا به کند بودن جریان ادرار، چه باید کرد؟

اگر دچار urinary hesitancy (تاخیر در شروع جریان ادرار) یا کند بودن جریان ادرار شده اید، باید حتما به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. پزشک می تواند در یافتن علت بروز این عارضه و درمان آن، به شما کمک کند. برای درک بهتر شرایط و کمک به درمان این عارضه، اورولوژیست می تواند از معاینه فیزیکی، آزمایش ادرار (مانند آنالیز ادراری یا کشت ادرار) و آزمایش جریان ادراری استفاده نماید. آزمایش جریان ادراری، سرعت جریان ادرار را در طول زمان محاسبه می کند. این امر به پزشک، در ارزیابی دستگاه ادراری تحتانی و تشخیص وجود هرگونه انسداد در مجاری ادراری بیمار کمک می نماید.

این آزمایش، شامل ادرار کردن در یک قیف است. این قیف دارای یک ابزار اندازه گیری برای محاسبه مقدار ادرار، سرعت جریان ادرار و مدت زمان اتمام ادرار کردن می باشد. پس از انجام معاینه و آزمایشات مورد نیاز، اورولوژیست می تواند مصرف برخی دارو ها یا تغییرات لازم در سبک زندگی را برای بهبود جریان ادراری بیمار تجویز نماید.

کم شدن ادرار در زنان چه اثرات نامطلوبی دارد؟

  • محدودیت فعالیت بدنی 
  • احتمال سقط جنین
  • اعتماد به نفس پایین
  • کناره گیری از فعالیت اجتماعی سرگرم کننده جذاب

در بیشتر موارد جریان ضعیف ادرار در زنان می تواند به طور قابل توجهی بر وضعیت فیزیولوژیکی آنها تاثیر بگذارد. جدای از ناراحتی مربوط به این بیماری ، مقابله با جریان آهسته ادرار می تواند ناخوشایند باشد.


دکتر رضا ولی پور متخصص ارولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    اول صبح که بیدار میشم دفع ادرار به آهستگی صورت میگیره گاهی اوقات باید به خودم فشار بیارم که دفع بشه
    البته درطول ماه چند بار بیشتر اتفاق نمی افته ولی نگرانم کرده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر عرض چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من از دو روز پیش که سوزش ادرار داشتم بعد از 1روز بعدش با کم شدن ادرار مواجه شدم قبلا هم این چیز شد اما انتی بیوتیک مصرف کردم رفع شد اما حالا دوباره اومده سراغم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر امیرمحمد چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    من ۱۶ سالمه و مشکل کم کم اومدن ادرار و شب تا وقتی که بخوابم باید برم دستشویی و احساس میکنم که وقتی ادرار کردم خوب مثانه ام خالی نشده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر حمیدنظری یکشنبه ۲۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    ببخشید بنده تنگی مجرای ادراری دارم یه عکس از مثانه گرفتم براتون فرستادم اگه امکان داشته باشه یه نگاهی به عکس بنده بکنید تا ببینم وضعیتم در چه حدی هستش
    من باید چیکار کنم ایا مشکلم بر طرف میشه یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۲۱ آذر ۰( 2 سال پیش)

      باید با سیستوسکوپی گشاد کنیم 

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    با سلام پسرم 12 ساله هست در مثانه اش توده هست گفتند باید جراخی بشه تفسیر سونو رو براتون میفرستم لطفا راهنمایی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      بله جراحی باید بشه 

درحال دریافت اطلاعات