آیا مردان هم پریود میشوند؟

پریود مردانه از چند سالگی شروع میشود؟

مردان نیز همچون زنان تغییرات هورمونی را تجربه می کنند. سطح تستوسترون مردان در صبح افزایش و در هنگام غروب کاهش می یابد. سطوح تستوسترون ممکن است حتی در یک روز نسبت به روز دیگر متفاوت باشند. دروران pms در مردان در واقع برخی بیان می دارند که این نوسانات هورمونی می توانند سبب بروز علائمی مشابه با سندرم پیش قاعدگی زنان (PMS) شوند. از جمله این علائم می توان افسردگی، خستگی و تغییر خلق و خو را نام برد.  در ادامه، پریود مردانه را بیشتر توضیح خواهیم داد. جالب است بدانید اصطلاح قاعدگی مردان گاهی اوقات برای وجود خون در ادرار یا مدفوع نیز بیان می شود.

منظور از پریود مردانه چیست؟

پریود مردانه چیست؟

آیا می توان تغییرات هورمونی ماهانه را برای بیان پدیده ای به نام قاعدگی مردانه کافی دانست؟ بلی برخی محققان بر اساس یک پدیده طبیعی مشاهده شده در قوچ ها برای توصیف این وضعیت و علائم آن، نام سندرم تحریک ‌پذیری مردانه (IMS) را معرفی کرده اند. این محققان بیان می کنند که مردان دارای جنسیت منطبق با زنان، چرخه هایی هورمونی را تجربه می کنند. به این پدیده قاعدگی، عادت ماهانه مردان یا پریود مردانه گفته می شود. علائم این نوسان ها شباهت هایی با علائم سندرم پیش قاعدگی زنان داشته و هر مردی آن را تجربه می کند.

سندرم تحریک ‌پذیری (IMS) در مردان چیست؟

سندرم ims در مردان در نتیجه افت و خیز هورمون ها از جمله تستوسترون به وجود می آید. با این حال، هیچ مشکل پزشکی در اثر این سندرم گزارش نشده است. تستوسترون نقش مهمی در سلامت روانی و جسمانی مردان داشته و بدن انسان مقدار آن را تنظیم می کند. البته، چندین عامل غیر مرتبط با سندرم تحریک ‌پذیری مردانه نیز می توانند سبب تغییر سطوح تستوسترون شوند که بروز علائمی غیر معمول را رقم می زنند.

سندرم تحریک ‌پذیری مردان
سندرم تحریک ‌پذیری ims مردان

ims در مردان چیست؟

IMS اصطلاحی است که برای توصیف تغییرات خلقی در مردان استفاده می شود. تحریک پذیری در مردان اغلب، در نتیجه سطوح بالای استرس کورتیزول و سطح پایین تستوسترون است. برخی از مردان با بازی کردن واکنش نشان می دهند در حالی که برخی دیگر این احساسات را حفظ کرده و افسرده می شوند.

پریود مردانه از چند سالگی شروع میشود؟

پریود مردانه اغلب در همه مردان و بیشتر در سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی اتفاق می افتد ولی به صورت چشمگیر در سن ۷۰ سال به بالا دیده میشود. علت این مسئله را می توان به کاهش میزان تستوسترون در مردان (هورمونی که به آنها انگیزه می دهد) نسبت داد. IMS آنها می تواند در هر زمان اتفاق بیفتد، زیرا سطح تستوسترون در طول روز متغیر است، به این صورت که در صبح بیشترین میزان را دارد و با گذشت روز نیز کاهش می یابد.

عواملی که می توانند سطوح هورمون ها را تحت تاثیر قرار دهند و باعث pms مردانه شوند، شامل موارد زیر هستند:

این عوامل می توانند بر سلامت روانی فرد تاثیر گذار باشند.

چه چیزی باعث IMS می شود؟

ظاهراً IMS نتیجه غوطه ور شدن و نوسان هورمون ها، به ویژه تستوسترون است. با این حال، هیچ مدرک پزشکی از IMS وجود ندارد. با این حال ، درست است که تستوسترون نقش مهمی در سلامت جسمی و روانی مردان ایفا می کند و بدن انسان برای تنظیم آن تلاش میکند. اما عوامل غیر مرتبط با ims می توانند باعث تغییر سطح تستوسترون شوند. عواملی که می توانند بر سطوح هورمونی تاثیر بگذارند عبارتند از :

• سن
  • فشار
  • تغییر در رژیم غذایی یا وزن
  • بیماری
  • کمبود خواب
  • اختلالات اشتها
علائم دوران pms مردانه

علائم ims پریود مردانه چیست؟

علائم سندرم تحریک ‌پذیری مردانه همچون علائم دوران قاعدگی زنان است. با این حال، سندرم تحریک ‌پذیری مردانه از هیچ یک از الگو های روانی موجود در چرخه قاعدگی زنان پیروی نمی کند. این بدان معناست که این علائم ممکن است به صورت منظم بروز نداده و فاقد الگو باشند. علائم این سندرم چندان مشخص نبوده و شامل موارد زیر می شوند:

• گیجی یا کاهش هوشیاری
  • عصبانیت
  • کاهش اعتماد به نفس
  • کاهش میل جنسی
  • اضطراب
  • حساسیت بیش از حد

اگر علائم پریود مردانه ادامه یابد چه باید کرد؟

در صورتی که این علائم تداوم یابند، باید با پزشک خود یک قرار ملاقات برنامه ریزی کرد. این اختلال یک عارضه قابل پیش بینی و درمان پذیر است. همچنین، امکان دارد همگام با افت سطح طبیعی تستوسترون در مردان میان سال علائمی تجربه شود. این عارضه، آندروپوز یا یائسگی مردانه نام دارد. در یائسگی مردانه علائم بیشتر به صورت خستگی و کاهش میل جنسی بوده و به دلیل افت سطح تستوسترون مردان میان سال بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

اصطلاح قاعدگی مردان گاهی اوقات برای وجود خون در ادرار یا مدفوع نیز بیان می شود. خونریزی از اندام تناسلی مردانه اغلب در نتیجه ابتلا به یک انگل یا عفونت است. صرف نظر از محل خون، افراد باید جهت دریافت تشخیص و برنامه درمانی مناسب در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنند.

علائم پریود مردانه

درمان دوران ims در مردان

تغییر در سبک زندگی می تواند مفید باشد

سندرم تحریک ‌پذیری مردانه یه عنوان یک تشخیص پزشکی شناخته نشده و درمان آن به موارد زیر اشاره دارد:

1. مدیریت علائم
  2. سازگاری با تغییرات خلقی و احساسات در هنگام بروز
  3. یافتن روش های رهایی از استرس

ورزش کردن، مصرف رژیم غذایی سالم، یافتن روش های رهایی از استرس و اجتناب از مصرف الکل یا سیگار می تواند به توقف این علائم کمک کند. این تغییرات در سبک زندگی می توانند در رفع بسیاری از علائم روانی و جسمانی مفید باشند. با این حال، در صورت باور بر منشا گرفتن علائم از افت تستوسترون باید به پزشک مراجعه کرد. درمان جایگزینی تستوسترون با این که می تواند گزینه ای برای مردان دارای سطوح هورمونی پایین باشد اما با خطرات مختص به خود نیز همراه است. در صورتی که پزشک به یک عامل زمینه ای دیگر مشکوک باشد، می تواند انجام فرایند ها و تست های آزمایشگاهی را برای رد احتمال وجود دیگر مشکلات تجویز کند.

در صورت مشاهده علائم تغییرات هورمونی شدید یا افت سطح تستوسترون در شریک خود، یکی از بهترین راه ها توصیه به ملاقات با پزشک است. افراد مبتلا با مراجعه به پزشک می توانند روش های مدیریت هر گونه علائم را صرف نظر از عامل زمینه ای دریابند.

درمان پریود مردانه
درمان pms پریود مردانه

آیا تغییرات خلقی پایدار (pms) در مردان طبیعی است؟

افت خلقی ناشی از اتفاقات نامطلوب طبیعی است اما علائم جسمی یا روانی مداوم کاملا متفاوت بوده و احتمالا بیانگر نیاز به ملاقات با پزشک هستند. در صورتی که علائم آزار دهنده باشند باید آن ها را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کرد. در صورت نیاز به احیای مجدد زندگی جنسی خود باید به درمانگر رابطه جنسی و در صورت احساس افسردگی یا اضطراب باید به متخصص سلامت روان مراجعه کرد. همچنین، در صورت مشاهده خونریزی از اندام تناسلی خود، مراجعه به پزشک الزامی است.

این وضعیت علامت قاعدگی مردانه نبوده و بیانگر ابتلا به عفونت یا مشکلات دیگر است.

تفاوت بین پریود مردانه و زنانه چیست؟

همانطور که می دانید چرخه هورمونی یک زن حدود ۲۸ روز طول میکشد و از چهار مرحله تشکیل شده است. آنها فاز قاعدگی ، فولیکولی ، تخمک گذاری و لوتئال هستند. مرحله قاعدگی دردناک ترین مرحله برای یک زن است. در واقع ، تغییرات هورمونی سیکل قاعدگی ، رحم خانم را برای بارداری احتمالی آماده می کند.

اما آقایان چرخه ی کوتاه تر و ساده تر از زنان است. در اصل مردان اصلا رحم ندارند که بخواهند چرخه ی تخمک گذاری داشته باشند. در اصل در پریود مردانه که به دلیل تغییرات سطح هورمون تستوسترون رخ می دهد  ایجاد می شود. سطح تستوسترون مردان متغیر است و چندین عامل بر آن تاثیر گذار هستند. این نوسان هورمون ها در آقایان نیز می تواند باعث ایجاد برخی از علائم شود.