درمان گیاهی کیست بیضه

اسپرماتوسل که گاهی از آن به عنوان کیست‌ اپیدیدیم یاد می شود، کیسه های پر از مایعی هستند که می توانند در اپیدیدیمیس تشکیل شوند و با اینکه معمولاً خوش خیم هستند، بسیاری از افراد به دنبال راههایی برای کوچکتر کردن و یا درمان کیست بیضه هستند. در این مقاله، ما به ۱۰ درمان گیاهی کیست بیضه اشاره کرده ایم که ادعا می شود در کوچک کردن اسپرماتوسل موثر هستند.

درمان گیاهی کیست بیضه

۱.کمپرس گرم: استفاده از حرارت می تواند گردش خون را افزایش دهد و ناراحتی را تسکین بخشد.

۲. تغییرات تغذیه ای: مصرف غذاهای ضد التهابی ممکن است ورم را کاهش دهد.

۳.مکمل های گیاهی: برخی ها معتقدند که گیاهان می توانند علائم مرتبط با کیست را تسکین بخشند.

۴. ماساژ آرام: به بهبود گردش خون در ناحیه درگیر کمک می کند.

آکوپانکچر: این تکنیک قدیمی می تواند به کاهش درد و کوچک شدن کیست کمک کند.

۶. بالابردن: بالا بردن کیسه بیضه می تواند ورم را کاهش دهد.

درمان کیست بیضه

۷.هیدروتراپی: درمان آب سرد و‌گرم می تواند جریان خون را افزایش دهد.

۸.روغن های ضروری: روغن هایی مانند روغن اسطوخودوس می توانند به تسکین ناحیه کمک کنند.

۹.کاهش مصرف کافیین: کافیین زیاد می تواند علائم را تشدید کند‌.

۱۰. کنترل استرس و مدیتیشن: استرس می تواند نقش مهمی در تشدید علایم داشته باشد.

آیا می توانید به طور طبیعی از کیسه بیضه خلاص شوید؟

شما نمی توانید به طور طبیعی اسپرماتوسل را از بین ببرید. با اینکه برخی از افراد مدعی هستند که رژیم غذایی، مکمل های گیاهی و اصلاح سبک زندگی می توانند کیسه بیضه را درمان کنند، هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهند این اقدامات می توانند به از بین بردن این شرایط کمک کنند. اکثر اسپرماتوسل ها خطرناک نیستند و نیازی به درمان ندارند.

گرچه اگر اسپرماتوسل ها بزرگ شوند و یا موجب بروز علائم گردند، ممکن است نیاز به درمان پیدا کنند. همچنین اگر کیسه بیضه موجب بروز عوارض نادری همچون کاهش خونرسانی به آلت تناسلی شود، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. اسپرماتوسل کوچک یا اسپرماتوسلی که علائمی ندارد یا اندازه ی آن بزرگتر نمی شود را می توان بدون درمان گذاشت. گاهی مواقع، حتی ممکن است زمانی که بدن مایعات جمع شده اضافی را جذب می کند، اندازه ی اسپرماتوسل کاهش پیدا کند. در صورت لزوم، درمان اسپرماتوسل شامل دارو، جراحی و یا هردو می شود.

داروها

هیچ دارویی برای درمان کیسه بیضه نیاز نیست، گرچه دارو عمدتاً برای تسکین علایم تجویز می شود. پزشکان ممکن است برای کاهش درد داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی تجویز کنند. حتی در صورت وجود عفونت زمینه ای یا اپیدیدیمیت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

جراحی

مردانی که می خواهند در آینده بچه دار شوند باید تا حد امکان از جراحی خودداری کنند. در موارد لازم، جراحی برداشتن کیست اسپرماتوسل یا اسپرماتوسلکتومی ممکن است انجام شود. این جراحی یک عمل سرپایی است و بیمار معمولاً همان روز می تواند به خانه برگردد.‌ این رویکرد شامل یک برش جراحی یا برش در کیسه بیضه یا کشاله ران برای برداشتن اسپرماتوسل می شود.‌

جراحی کیست بیضه

 این جراحی ممکن است تحت بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود. یک جراحی جایگزین دیگر که تأثیر کمتری دارد، اسکلروتراپی است. در این روش از یک ماده اسکلروز کننده برای کوچک کردن اسپرماتوسل استفاده می شود.‌ مواد اسکلروز کننده ی رایج شامل الکل، فنول، تتراسایکلین و چسب فیبرین می شوند.

اسکلروتراپی‌ممکن است همراه با آسپیراسیون انجام شود که در آن مایع اضافی با وارد کردن یک سوزن مخصوص به اسپرماتوسل برداشته می شود. آسپیراسیون به تنهایی پیشنهاد نمی شود، زیرا میزان بازگشت بالایی دارد. شما برخلاف ادعاهای رژیم های غذایی، درمانهای گیاهی و اصلاح سبک زندگی نمی توانید اسپرماتوسل را به طور طبیعی از بین ببرید.

اسپرماتوسل چیست؟

اسپرماتوسل یک کیست اسپرماتیک یا کیست اپیدیدیم نیز نامیده می شود که یک توده ی پر از مایع خوش‌خیم است که نزدیک به بیضه ها رشد می کند. مایع موجود در اسپرماتوسل ممکن است شفاف، مات و یا حاوی اسپرم باشد. اسپرماتوسل عمدتاً بر اثر مشکلی در سیستم تناسلی مردانه به نام اپیدیدیمیس ایجاد می شود.‌ اپیدیدیمیس یک لوله ی مارپیچی بلند است که از پشت و بالای هر کیسه بیضه عبور می کند.

 نقش اصلی اپیدیدیمیس، ذخیره سازی و انتقال اسپرم می باشد. اسپرماتوسل ممکن است با انسداد هر‌ بخش از اپیدیدیمیس ایجاد شود. این انسداد ممکن است به دلیل یک ناهنجاری رشدی (ارثی) و‌ یا به دلیل عفونت (اکتسابی) باشد. با اینکه اسپرماتوسل معمولاً خوش خیم است و احتمال سرطان بیضه را افزایش نمی دهد، اما ممکن است با ورم سرطانی اشتباه گرفته شود. بنابراین باید برای تأیید قطعی به پزشک مراجعه کنید. اکثر اسپرماتوسل ها موجب‌ درد یا ناراحتی نمی شوند. گرچه یک اسپرماتوسل بزرگ ممکن است موجب ‌درد، سنگینی و یا خجالت شود.

آیا اسپرماتوسل می تواند موجب ‌ناباروری شود؟

 ابتلا به اسپرماتوسل روی باروری مرد تأثیری ندارد، گرچه، درمانهای اسپرماتوسل مانند آسپیراسیون، جراحی یا اسکلروتراپی می توانند موجب ناباروری شوند. به طور کلی مردانی که قصد بچه دار شدن دارند، نباید جراحی یا اسکلروتراپی‌ شوند، زیرا، خطر آسیب اپیدیدیمیال وجود دارد که می تواند منجر به ناباروری شود. اسکلروتراپی ‌نیز ممکن است موجب اپیدیدیمیت شیمیایی و‌آسیب اپیدیدیمیال به عنوان یک عارضه ی ‌جانبی شود که ‌‌ممکن است باروری را با مشکل مواجه کند.‌

دکتر رضا ولی پور جراح فوق تخصص بیضه و بیماری های مردان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم