کدام غذاها قاتل پروستات هستند؟

چگونه می توانید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید تا سلامت پروستات خود را افزایش دهید؟ خوب غذا خوردن و پرهیز از غذاهای فراوری شده مزایای سلامتی کلی و خاص زیادی دارد که یکی از آنها می تواند به حداقل رساندن مشکلات پروستات در مردان باشد. در مردان ۵۰ سال به بالا، مشکلات پروستات شایع هستند و موجب علائمی همچون درد به هنگام ادرار و تکرر ادرار می شوند. شایع ترین مشکلات عبارتند از:

  • هایپرپلازی خوش خیم پروستات (پروستات بزرگ شده و غیر سرطانی)
  • سرطان پروستات
  • پروستاتیت (ورم و التهاب غده ی پروستات)

در این مقاله ما می خواهیم به دقت بررسی کنیم که کدام غذاها قاتل پروستات هستند و روی سلامت پروستات اثر می گذارند.

۱۰ مورد از بدترین غذاها که قاتل پروستات هستند:

در این مطلب ۱۰ مورد از بدترین غذاها برای سلامت پروستات را بررسی می کنیم تا برای سلامت پروستات خود آنها را به حداقل برسانید و یا از مصرف آنها اجتناب کنید.

10 مورد از بدترین غذاها

۱.کربوهیدرات هایی با شاخص گلیسمی بالا

کربوهیدرات هایی با گلیسمی بالا، غذاهای قندی و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند برنج سفید، آرد سفید و غلات تصفیه شده ای هستند که موجب افزایش سریع یا زیاد قند خون در بدن می شوند. دو بررسی متاآنالیز در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ رابطه ای میان مصرف کربوهیدرات هایی با گلیسمی بالا و افزایش سرطان پروستات پیدا کردند. غذاهایی با گلیسمی بالا می توانند سطوح انسولین را افزایش دهند. انسولین به نوبه ی خود می تواند تولید و ترشح هورمون های استروئیدی جنسی را که به پیشرفت سرطان پروستات کمک می کنند، افزایش دهد.

۲.غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده مانند دونات، مرغ سرخ شده و سیب زمینی سرخ شده می توانند خطر سرطان پروستات را افزایش دهند. با اینکه، نتایج تحقیقات مستقل متفاوت هستند، متاآنالیزی از این تحقیقات دریافته است که مصرف بیشتر غذاهای سرخ شده، به میزان ۳۵% خطر سرطان پروستات را افزایش می دهد. زمانی که روغن به دماهای بالا می رسد می تواند ترکیبات بالقوه ی سرطان زا مانند آمین های هتروسیکلیک و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای تشکیل دهد.

۳.رژیم های غذایی التهاب زا

یک متاآنالیز و بازبینی سیستماتیک در سال ۲۰۲۰ دریافت که رژیم های غذایی التهاب زا، خطر سرطان پروستات را افزایش می دهند. یک پژوهش بازبینی مشابه در سال ۲۰۱۹ نتایج قابل مقایسه ای را ارائه داد. غذاهایی که باعث تحریک التهاب می شوند عبارتند از:

  • نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین شده با شکر
  • کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و شیرینی ها
  • سیب زمینی سرخ شده و سایر غذاهای سرخ شده
  • مصرف گوشت قرمز زیاد مانند استیک و برگر و به خصوص گوشت های فراوری شده مانند هات داگ، سوسیس و غیره
  • کره مارگارین و روغن قنادی

به جز این مقصرهای واضح، هر غذایی که عدم تحمل به آن را تجربه کرده اید، می تواند التهاب آور باشد. تجربه حساسیت های روده و عدم تحمل میکروبیوم همراه با سایر مشکلات سلامتی التهابی از جمله التهاب پروستات ممکن است به این معنا باشد که شما برای ریشه کن کردن این حساسیت ها، می توانید این غذاها را از برنامه ی غذایی خود حذف کنید. به عنوان مثال، رژیم غذایی پالئو بسیاری از غذاهای التهاب زا را حذف می کند و اجازه می دهد که علائم التهابی رفع شوند. سپس می توانید غذاهای سالم را یکی یکی امتحان کنید تا تحمل بدن خود نسبت به آن غذاهای خاص را بسنجید.

عوارض مصرف نوشابه بر پروستات

۴.لبنیات

به طور کلی، یک رژیم غذایی سرشار از محصولات لبنی، شیر، شیرکم چرب، پنیر و به طور کلی کلسیم مبتنی بر لبنیات می تواند خطر سرطان پروستات را افزایش دهد. برای مثال هر ۵۰ گرم پنیر در روز خطر سرطان پروستات را ۹% افزایش می دهد و ممکن است دلیلش این باشد که شیر موجب افزایش ماده ای به نام عامل رشد شبه انسولین (IGF) می شود. مصرف بیشتر لبنیات پر چرب نیز خطر بیماری پروستات خوش خیم را افزایش می دهد.

۵.مکمل های کلسیم

دریافت کلسیم بیشتر از مکمل ها و غذاها نیز یک عامل خطر برای سرطان پروستات محسوب می شود. به همین ترتیب، پایین یا متوسط نگه داشتن مصرف کلسیم برای کاهش خطر سرطان پروستات می تواند عاقلانه باشد.

۶.غذاهای ادویه دار

در یک بررسی در مورد مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن، ۴۷% گزارش کردند که مصرف غذاهای ادویه دار و فلفل تند، علائم آنها را تشدید می کند. غذاهای ادویه دار ممکن است به طور خفیفی مثانه و پروستات را تحریک کند و علائم را شدیدتر کند.

۷.الکل

مصرف الکل در طول عمر ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پیشرفته را افزایش دهد. مردان بین ۱۵ تا ۴۹ سال که در هفته حداقل ۷ بار نوشیدنی الکلی می نوشند، سه برابر بیشتر از مردانی که الکل نمی نوشند، در معرض سرطان پروستات درجه بالا قرار دارند.

۸.نمک زیاد

گاهی اوقات مصرف نمک زیاد می تواند علائم مجرای ادراری را افزایش دهد. یک رژیم غذایی کم نمک همراه با پرهیز از غذاهای فراوری شده و نپاشیدن نمک روی غذاها می تواند برای برخی از مردان مفید باشد. با این وجود، سدیم یک ماده ی غذایی ضروری است که به بدن کمک می کند سطوح آب خود را در حالت تعادل نگه دارد، بنابراین محدودیت زیاد نمک توصیه نمی شود.

۹.چربی اشباع شده بیش از حد

مصرف کلی چربی به افزایش خطر سرطان مرتبط نیست و به نظر می رسد که اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند مفید باشند. گرچه، مصرف زیاد چربی اشباع شده و چربی حیوانی با افزایش خطر سرطان پروستات پیشرفته رابطه ی مستقیم دارد. گرچه به طور کلی، در مورد چربی های اشباع شده اغراق شده است. مصرف برخی از چربی های اشباع شده کاملاً خوب و در حقیقت ضروری است؛ فقط مصرف زیاد آن مشکل ایجاد می کند.

چربی اشباع شده بیش از حد

۱۰.تخم مرغ

در یک پژوهش مشاهده ای بزرگ مشخص شد مردانی که به طور میانگین در هفته ۲.۵ تخم مرغ می خورند، در مقایسه با افرادی که در هفته به طور میانگین کمتر از نصف تخم مرغ مصرف می کنند، ۸۱% بیشتر در معرض ابتلا به گونه ی کشنده ی سرطان پروستات قرار دارند. گرچه، این پژوهش نشان داده است مردانی که تخم مرغ بیشتری مصرف می کنند، همچنین کمتر ورزش می کنند،  شاخص توده بدنی بالاتری دارند، احتمال سیگار کشیدن آنها بیشتر است و دارای سابقه ی خانوادگی سرطان پروستات هستند.

تحقیقات دیگر نشان داده اند که خوردن ۵ تخم مرغ در هفته یا بیشتر می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را مقداری افزایش دهد. تخم مرغ مقوی است و مصرف متعادل آن می تواند خوب باشد، اما مصرف زیاد آن برای سلامت پروستات مضر است. حال باید سوال پرسید که برای درمان سرطان پروستات چه باید کرد؟ با یافتن پاسخ با ما در مقاله زیر همراه باشید:

درمان سرطان پروستات

علائم شایع مشکل پروستات

اکثر علائم مرتبط با سلامت پروستات ضعیف، علائم ادراری هستند. زیرا پروستات، درست زیر مثانه قرار دارد و قسمت خروجی مجرای ادراری به نام پیشابراه را احاطه می کند. زمانی که غده ی پروستات بزرگ شده باشد، می تواند به پیشابراه فشار وارد کند. علائمی که نشان می دهند شما مشکل پروستات خوش خیم یا سرطانی دارید شامل موارد زیر می شوند:

  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • چند بار بیدار شدن در طول شب برای ادرار کردن
  • خون در منی یا ادرار
  • درد یا سوزش در حین ادرار یا انزال
  • درد یا سفتی در پایین کمر، لگن، باسن یا ناحیه مقعد یا بالای ران ها
  • دو شاخه شدن ادرار

هر یک از این مشکلات باید توسط پزشک بررسی شوند.

تشخیص مشکلات پروستات

برای تشخیص مشکلات پروستات ممکن است به معاینه داخلی و آزمایش خون  PSA نیاز داشته باشید که پروتئین آنتی ژن اختصاصی پروستات را بررسی می کند. بسته به نتایج شما ممکن است به آزمایشات دیگری نیاز داشته باشید که تشخیص را تأیید می کنند.

غذاهایی که به سلامت پروستات کمک می کنند:

با این که یک رژیم غذایی خاص وجود ندارد که سلامت پروستات را تضمین کند، اما تحقیقات نشان داده اند که یک الگوی غذایی ضدالتهابی می تواند سلامت پروستات را بهبود بخشد و به طور ویژه خطر سرطان پروستات را کاهش دهد. به طور کلی، یک رژیم غذایی ضدالتهابی به معنی غذاهای غیرفراوری شده ای است که انواع وسیعی از آنتی اکسیدان ها از جمله سبزیجات، توت ها، آجیل ها و دانه ها را در بر می گیرد. مصرف پروتئین خام و مقادیرمتوسطی از کربوهیدرات های با کیفیت غذایی بالاتر نیز به ضدالتهابی نگه داشتن رژیم غذایی شما کمک می کند.

دکتر ولی پور، متخصص اورولوژی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم