منظور از زگیل مقعدی خفیف چیست؟

زگیل مقعدی خفیف که با نام کوندیلوما آکومیناتا نیز شناخته می ‌شود، عارضه ای است که ناحیه اطراف و داخل مقعد را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. این زگیل ‌ها همچنین ممکن است پوست ناحیه تناسلی را نیز درگیر کنند.

چه چیزی باعث ایجاد زگیل مقعدی خفیف می ‌شود؟

زگیل مقعدی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد و معمولاً از طریق رابطه جنسی منتقل می ‌شود. اگرچه زگیل مقعدی در افرادی که رابطه جنسی مقعدی دارند شایع ‌تر است، اما می ‌تواند از ناحیه تناسلی به مقعد نیز منتقل شود.

انواع مختلفی از HPV وجود دارد؛ برخی باعث ایجاد زگیل در دست و پاها و برخی دیگر باعث ایجاد زگیل مقعدی و تناسلی (آلت تناسلی، کیسه بیضه، واژن یا لابیا) می ‌شوند. این ویروس می ‌تواند دوره نهفتگی ۱ تا ۶ ماهه و گاهی طولانی ‌تر داشته باشد. در این مدت، ویروس غیرفعال است و ممکن است بیمار هیچ علامتی نداشته باشد.

ایجاد زگیل مقعدی خفیف

علائم زگیل مقعدی خفیف چیست؟

بیماران مبتلا به زگیل مقعدی خفیف اغلب در ابتدا بدون علامت هستند اما در صورت بروز علائم، معمولاً موارد زیر را تجربه می‌ کنند:

  • خارش
  • خونریزی
  • ترشحات مخاطی
  • احساس وجود یک توده در ناحیه مقعد

زگیل مقعدی خفیف چگونه تشخیص داده می ‌شود؟

پزشک، اطراف مقعد را بررسی کرده و با استفاده از دستگاه کوچکی به نام آنوسکوپ، داخل کانال مقعد را مشاهده می ‌کند. زگیل ‌های مقعدی ظاهر مشخصی دارند اما ممکن است پزشک برای تأیید تشخیص، نمونه‌ ای از زگیل را برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال کند. اکثر زگیل های تناسلی از نوع خفیف هستند و خفیف یا سرطانی بودن آنها ارتباطی با سایز و اندازه زگیل ها ندارد. از سوی دیگر اگر تعداد و اندازه زگیل ها کم و کوچک باشد به آنها زگیل مقعدی خفیف می گویند. در حالت شدید اندازه ی زگیل ها بسیار بزرگ بوده و گاهی باعث بستن مجرای مقعدی و یا سختی بیمار در دفع مدفوع می شوند.

زگیل مقعدی خفیف

زگیل مقعدی خفیف چگونه درمان می ‌شود؟

زگیل‌ های مقعدی را می ‌توان درمان کرد اما ویروسی که باعث ایجاد آنها می‌شود، یعنی HPV، در بدن باقی می‌ ماند. به همین دلیل، حتی پس از از بین رفتن زگیل ‌ها، پیگیری ‌های منظم از اهمیت بسیاری برخوردار است. این پیگیری ‌ها به این دلیل ضروری هستند که اگر زگیل ‌ها درمان نشوند، ممکن است در موارد نادر به سرطان تبدیل شوند.

برای بررسی دقیق ‌تر و انتخاب بهترین روش درمانی، توصیه می ‌شود به متخصص مراجعه کنید. متخصصان با توجه به شرایط شما، گزینه‌ های درمانی مختلفی را پیشنهاد خواهند داد. برخی از این روش‌ها شامل استفاده از داروهای موضعی برای منجمد کردن یا سوزاندن زگیل ‌ها است. در برخی موارد نیز ممکن است به جراحی نیاز باشد که پزشک متخصص در صورت لزوم، این روش را برای شما توضیح خواهد داد. در رابطه با درمان زگیل مقعدی در خانه چه می دانید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، اینجا را کلیک کنید.

چگونه می ‌توان از گسترش زگیل مقعدی خفیف جلوگیری کرد؟

  • از کاندوم استفاده کنید! اگرچه کاندوم‌ ها در پیشگیری کامل از زگیل مقعدی موثر نیستند، اما استفاده از آنها به طور قابل توجهی خطر ابتلا را کاهش می ‌دهد.
  • شما و شرکای جنسی ‌تان باید حتی بدون وجود علائم، برای بررسی HPV و سایر بیماری‌ های مقاربتی آزمایش دهید.
  • تا پایان درمان از رابطه جنسی با فرد مبتلا به زگیل مقعدی خودداری کنید.
  • اگر زگیل مقعدی دارید، حتماً به شرکای جنسی خود اطلاع دهید.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم