التهاب پروستات و یبوست چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

التهاب پروستات از بیماری‌های شایعی است که مردان را در هر سن و سالی درگیر می‌کند و باعث بروز علائمی نظیر خروج آهسته ادرار، تکرر ادرار یا درد بیضه، پرینه و آلت تناسلی می‌شود. اما سوال مهمی که باید به آن جواب بدهیم این است که التهاب پروستات و یبوست ارتباطی با هم دارند یا خیر. برای دریافت پاسخ کامل این سوال بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

التهاب پروستات چیست؟

پیش از آنکه به بررسی ارتباط التهاب پروستات و یبوست بپردازیم لازم است بدانیم التهاب پروستات چیست و به چه دلایلی ایجاد می‌شود. پروستات یکی از اندام‌های جنسی مردانه است که آلت تناسلی و بیضه‌ها را در برمی‌گیرد. پروستات به اندازه یک گردو، زیر مثانه و جلوی راست روده است و وظیفه آن تولید مایعی برای ترکیب با مایع منی است که در فرزندآوری تاثیر دارد.

التهاب پروستات چیست؟

وقتی پروستاتیت یا التهاب پروستات رخ می‌دهد، پروستات و ناحیه اطراف آن ملتهب می‌شوند. بهتر است بدانید با اینکه التهاب از پروستات شروع می‌شود اما ممکن است نواحی اطراف پروستات هم درگیر التهاب شوند. انواع مختلف التهاب پروستات بر اساس علائم شامل موارد زیر است:

  • پروستاتیت مزمن
  • پروستاتیت حاد باکتریایی
  • پروستاتیت باکتریایی مزمن
  • پروستاتیت بدون علامت

آیا در صورت التهاب پروستات، به طور مداوم دچار یبوست می شوم؟

اغلب موارد التهاب پروستات در اثر باکتری‌های عامل عفونت مثانه یا مجاری ادراری ایجاد می‌شود. مهم‌ترین علائم التهاب در پروستات شامل سوزش و درد هنگام ادرار و تکرر ادرار است. کسانی که به التهاب پروستات مبتلا می‌شوند در برقراری رابطه جنسی به مشکل برمی‌خورند، حتی درگیر نارسایی کلیه و سنگ مثانه می‌شوند و ممکن است به درمان فوری نیاز داشته باشند. یکی دیگر از علائم آزاردهنده التهاب پروستات استرس و اضطراب ناشی از دردهای مزمن و عفونت‌های ادراری است.

با توجه به اینکه یبوست از عارضه‌های گوارشی آزاردهنده است، یکی از سوالات متداول مبتلایان به التهاب پروستات این است التهاب پروستات و یبوست ارتباطی به هم دارند یا خیر. در واقع این افراد با اختلال در عملکرد روده‌ها و اجابت مزاج نگران ارتباط التهاب پروستات و یبوست می‌شوند.

واقعیت این است عارضه‌های جسمی ناشی از التهاب پروستات از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما باید بدانید با توجه به موقعیت قرار گرفتن پروستات در بدن، التهاب پروستات بر عملکرد مثانه تاثیر دارد و موجب ایجاد مشکلات ادراری می‌شود. بنابراین بر عملکرد روده‌ها تاثیر منفی ندارد و برای ارتباط التهاب پروستات و یبوست جای نگرانی وجود ندارد. به عبارت دیگر اگر کسی درگیر التهاب پروستات و یبوست شده باشد باید به فکر افزایش مصرف فیبر و سبزیجات در رژیم غذایی باشد و حتما ۸ لیوان آب  بنوشد تا عارضه یبوست برطرف شود.

علت تکرر ادرار در مردان دچار التهاب پروستات چیست؟

علت تکرر ادرار در مردان

تا اینجا متوجه عدم ارتباط التهاب پروستات و یبوست شدیم. همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین علامت‌های التهاب پروستات، تکرر ادرار است. پس بهتر است به این موضوع بپردازیم که دلیل تکرر ادرار در مردان مبتلا به التهاب پروستات چیست.

مطابق اطلاعات دقیقی که پیش از این بیان کردیم پروستات زیر مثانه قرار دارد و بزرگ شدن یا التهاب آن باعث فشار به مجاری ادراری می‌شود. به همین دلیل اولین علامت التهاب و بزرگ شدن پروستات اختلال در دفع ادرار، سوزش ادرار و عدم تخلیه کامل ادرار است. اغلب افرادی که درگیر این عارضه می‌شوند برای دفع ادرار مشکل دارند و ادعا می‌کنند ادرار به صورت قطره‌ قطره خارج می‌شود. با این حساب دلیل ارتباط نشانه‌های التهاب پروستات و مشکلات ادراری، محل قرار گرفتن پروستات در نزدیکی مثانه است.

 این نکته را هم در نظر داشته باشید که با بزرگ شدن پروستات احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی مجاری ادراری افزایش پیدا می‌کند و بیمارانی که با این علائم مواجه شود باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

سایر عوارض و نشانه‌های التهاب پروستات

 نشانه‌های بروز التهاب پروستات فقط محدود به تکرر ادرار و احساس درد و ناراحتی برای دفع ادرار نیست. در صورتی که عامل ایجاد التهاب باکتری باشد، فرد با درد در قسمت پایین کمر، شکم و راست روده روبرو می‌شود و در اطراف آلت تناسلی و کیسه بیضه درد و ناراحتی احساس می‌کند. همچنین ایجاد التهاب در اثر باکتری باعث می‌شود فرد به تخلیه ادرار نیاز فوری داشته باشد.

سایر علائم التهاب باکتریایی پروستات شامل لرز، تب و حالت تهوع و استفراغ، بدبو شدن ادرار است. البته در مواردی هم بیماران درگیر پروستات التهابی بدون علامت می‌شوند و علائم آزاردهنده‌ای را تجربه نمی‌کنند. در شرایطی که عامل ایجاد التهاب پروستات شناخته شده نیست، نمی‌توانیم راهکار مناسبی برای پیشگیری از التهاب پروستات بیان کنیم.

اما با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از ایجاد التهاب پروستات باکتریایی پیشگیری کرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم بهداشت دستگاه تناسلی را رعایت کنید و از برقراری رابطه جنسی محافظت نشده امتناع کنید. زیرا رابطه جنسی بدون کاندوم ریسک ابتلا به عفونت‌‌های دستگاه تناسلی و التهاب پروستات را افزایش می‌دهد.

رابطه ی پروستات و دفع سخت مدفوع

دفع سخت مدفوع

پیش از این هم در مورد ارتباط التهاب پروستات و یبوست صحبت کردیم و متوجه شدیم مشکلات مرتبط با بزرگ شدن و التهاب پروستات تاثیری بر یبوست ندارد. بنابراین کسانی که مشکل پروستات دارند نباید نگران دفع سخت مدفوع باشند. زیرا حرکت روده‌ها و دفع مدفوع تحت تاثیر مشکلات پروستات نیست.

یکی از درمان‌های موثر التهاب پروستات و یبوست، ورزش کردن است. تمرینات کگل با تقویت عضلات لگن، عضلات اطراف مثانه و آلت تناسلی اختلالات و مشکلات ادراری را کاهش می‌دهند و التهاب پروستات را از بین می‌برند. از طرف دیگر با انجام تمرینات ورزشی و تقویت عضلات میزان حرکت روده‌ها هم افزایش پیدا می‌کند، مدفوع به راحتی دفع می‌شود و احتمال ابتلا به یبوست کاهش پیدا می‌کند.

جمع بندی 

 پروستات زیر مثانه قرار دارد و زمان انزال با تنظیم ph مایع منی و افزایش سطح قلیایی بودن آن شانس بارداری را افزایش می‌دهد. عوامل مختلفی باعث ایجاد التهاب پروستات می‌شود و با علائمی نظیر تکرر و سوزش ادرار، درد و ناراحتی هنگام ادرار یا انزال همراه است. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره ارتباط التهاب پروستات و یبوست در اختیار شما قرار دهیم و نگرانی بیماران درباره ابتلا به یبوست را رفع نماییم.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم