پروستاتیت یا التهاب پروستات چیست؟

پروستاتیت گروهی از بیماری هایی است که شامل پروستاتیت باکتریایی مزمن و سندرم درد مزمن لگن است.این بیماری موجب عفونت، التهاب و‌ درد غده ی پروستات می شود. کسانی که در بدو تولد جنسیت مرد دارند دچار پروستاتیت التهابی بدون علامت اند و نشانه ای از این بیماری ندارند. پروستات مزمن یک فوریت پزشکی است.

پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت یک بیماری نسبتا دردناک است که موجب التهاب پروستات و گاهی موجب التهاب نواحی اطراف پروستات می شود.

دانشمندان ۴ نوع پروستاتیت را شناسایی کرده اند:

• پروستاتیت مزمن یا سندروم درد مزمن لگن
  • پروستاتیت حاد باکتریایی
  • پروستاتیت مزمن باکتریایی
  • پروستات التهابی بدون علامت

مردانی که دچار پروستاتیت التهابی بدون علامت هستند، هیچ شواهدی ندارند. ممکن است پزشک هنگام معاینه ی دیگر اختلالات مجاری ادرار یا دستگاه تولید مثل، پروستاتیت التهابی بدون علامت را تشخیص دهد. این نوع پروستاتیت عوارضی ندارد و نیازی به درمان آن نیست.

پروستات چیست؟

پروستات یک غده ی گردویی شکل است که بخشی از دستگاه تولید مثل مردان است. وظیفه ی اصلی پروستات ساختن مایعی است که به منی می رود. مایع پروستات برای باروری مرد ضروری است. این غده مجرای ادرار در گردن مثانه را احاطه کرده است. گردن مثانه ناحیه ای است که مجرای ادرار در آن به مثانه می رسد. مثانه و مجرای ادرار بخشی از دستگاه ادراری تحتانی هستند. پروستات دو لب یا بخش دارد که توسط لایه ی بیرونی بافت محصور شده است و جلوی مقعد و دقیقا زیر مثانه قرار دارد. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از مثانه به بیرون بدن منتقل می کند. مجرای ادرار آقایان منی را به سمت آلت می برد.

پروستاتیت یا التهاب پروستات چیست

چه چیزی باعث پروستاتیت می شود؟

علل پروستاتیت منوط به نوع آن متفاوت هستند.

پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن: علت اصلی این سندرم ناشناخته است. محققان براین باورند که باکتری ها و نه عفونت باکتریایی باعث بیماری می شوند. احتمال دارد این نوع پروستاتیت به مواد شیمیایی در ادرار، پاسخ سیستم ایمنی به عفونت ادراری پیشین یا آسیب عصبی در لگن مربوط باشد.

پروستاتیت حاد و مزمن باکتریایی: عفونت باکتریایی پروستات موجب پروستاتیت باکتریایی می شود و نوع حاد آن ناغافل به وجود می آید و زمان کوتاهی هم به طول می انجامد. در حالی که نوع مزمن پروستاتیت آهسته شکل می گیرد و اغلب سال ها باقی می ماند. وقتی باکتری از مجرای ادرار به سمت پروستات حرکت کند، عفونت اتفاق می افتد.

پروستاتیت چقدر شایع است؟

پروستاتیت شایع ترین بیماری دستگاه ادراری مردان کمتر از ۵۰ سال و سومین بیماری شایع دستگاه ادراری در مردان ۵۰ سال به بالا می باشد. سالیانه در ایالات متحده ۲ میلیون نفر جهت پروستاتیت به پزشک مراجعه می کنند.

پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن:

• شایع ترین و ناشناخته ترین نوع پروستاتیت است.
  • درهرگروه سنی در مردان رخ می دهد.
  • ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت مردان ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد.

انواع پروستاتیت کدامند؟

انواع پروستاتیت شامل موارد زیر است:

پروستاتیت حاد باکتریایی: عفونت باکتریایی موجب پروستات حاد می شود و علائم آن تب و لرز است. ممکن است دفع ادرار دردناک و مکرر را تجربه کنید یا در دفع ادرار مشکل داشته باشید. این بیماری به درمان با آنتی بیوتیک نیاز دارد. واژه حاد به معنی پیشرفت ناگهانی است.

پروستاتیت باکتریایی مزمن: باکتری باعث به وجود آمدن این نوع پروستاتیت است که علائم آن به تدریج ظاهر می شوند و درمان آن ممکن است طولانی باشد. برخلاف پروستاتیت حاد باکتریایی، این بیماری باعث تب و لرز نمی شود. با این حال، شما علائمی مثل درد هنگام ادرار یا دشواری در ادرار خواهید داشت.

سندرم درد مزمن لگن: این بیماری شایع ترین نوع پروستاتیت است و در حدودا یک سوم کسانی که در بدو تولد مرد هستد اتفاق می افتد. همانطور که از نامش پیداست، این سندروم باعث درد لگن، میان دوراه و آلت تناسلی می شود. درد ناشی از این سندرم ماه ها یا سال ها ادامه دارد و عفونت محسوب نمی شود.

پروستاتیت غیرباکتریایی: این عارضه باعث ورم غده ی پروستات می شود اما علامتی ندارد. ممکن است بعد از آزمایش دادن برای پی بردن به دیگر علائم، متوجه این بیماری شوید. این نوع پروستاتیت نیاز به درمان ندارد و عفونت محسوب نمی شود.

چه کسی بیشتر در معرض ابتلا به پروستاتیت است؟

عواملی که روی احتمال ابتلای یک مرد به پروستاتیت تاثیر گذارند،منوط به نوع آن متفاوت هستند.

پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن

مردانی که به خاطر جراحی یا زخم دچار آسیب عصبی در دستگاه ادراری تحتانی هستند، احتمال بیشتری می رود که دچار سندرم درد مزمن لگن یا پروستاتیت مزمن شوند. همچنین استرس فیزیولوژیکی شانس ابتلای مردان به این عارضه را افزایش می دهد.

پروستاتیت حاد و مزمن باکتریایی

مردانی که دچار عفونت دستگاه ادراری تحتانی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به پروستاتیت باکتریایی اند. آن دسته از عفونت های دستگاه ادراری که تکرار می شوند یا سخت درمان می شوند ممکن است منجر به پروستاتیت مزمن باکتریایی شوند.

علائم پروستاتیت چیست؟

هرنوع پروستاتیت انواعی از علائم را دراد که منوط به علت آن متفاوت هستند و در همه ی مردان یکسان نیستند. اکثر علائم پروستاتیت شبیه به علائم دیگر بیماری هاست. علائم اصلی این سندروم شامل درد و ناراحتی به مدت ۳ ماه یا بیشتر، در یکی از نواحی زیر است:

• بین کیسه ی بیضه و مقعد
  • وسط زیر شکم
  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • گودی کمر

دیگر نشانه ی شایع، درد هنگام انزال یا پس از آن است . مردی که پروستاتیت مزمن دارد، ممکن است درد مسری را در اطراف ناحیه ی لگن تجربه کند یا همزمان در یک یا بیش از یک ناحیه درد داشته باشد. ممکن است این درد موقتی باشد و ناگهانی یا به تدریج ظاهر شود. دیگر علائم شامل موارد زیر هستند:

• درد در مجرای ادرار هنگام ادرار یا بعد از آن
  • درد آلت هنگام یا بعد از ادرار
  • تکرار ادرار یا ۸بار و یا بیش از ۸ بار ادرار در روز. حتی وقتی مقدار کمی ادرار در مثانه باشد، مثانه منقبض می شود و باعث تکرر ادرار بیشتری می شود.
  • فوریت ادرار- عدم توانایی در به تاخیر انداختن ادرار
  • جریان ادرار ضعیف یا بریده بریده
پروستاتیت حاد چیست

پروستاتیت باکتریایی حاد

علائم این نوع پروستات ناگهانی ظاهر می شوند و شدید هستندو مردان باید به دنبال مراقبت پزشکی فوری باشند. علائم این پروستاتیت شامل موارد زیر است:

• فوریت ادرار
  • لرز
  • احساس درد و سوزش هنگام ادرار
  • درد در ناحیه تناسلی، کشاله ران، زیرشکم یا گودی کمر
  • شب ادراری- تکرر ادرار طی زمان خواب
  • حالت تهوع و استفراغ
  • بدن درد
  • احتباس ادرار-عدم توانایی در خالی کردن کامل مثانه
  • مشکل در شروع جریان ادرار
  • جریان ادرار ضعیف یا بریده بریده
  • انسداد ادرار-عدم توانایی در کامل ادرار کردن
  • عفونت ادراری که با باکتری و سلول های مبارزه کننده با عفونت ادراری آشکار می شوند.

عوارض پروستاتیت چیست؟

عوارض پروستاتیت شامل موارد زیر است:

• عفونت باکتریایی در خون
  • آبسه پروستات-سوراخ چرکی در پروستات
  • اختلال جنسی
  • متورم شدن اندام تناسلی نزدیک به پروستات

چه موقع به دنبال درمان باشیم؟

ممکن است یک شخص علائم ادراری غیرمرتبط به پروستاتیت را داشته باشد که به خاطر بیماری های مثانه، عفونت ادراری یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات به وجود آمده اند. همچنین علائم پروستاتیت می تواند نشانه ی بیماری های خطرناک تری مثل سرطان پروستات باشد. مردانی که علائم پروستاتیت دارند، باید به پزشک مراجعه کنند.

مردانی که علائم زیر را دارند باید به دنبال درمان فوری باشند:

• عدم توانایی در ادرار کامل
  • نیاز فوری، دردناک و مکرر به ادرار کردن همراه با تب و لرز