آیا عمل پروستات در سنین بالا مناسب است؟

در این مقاله، به بررسی علائم و نشانه­ های پروستات در سنین بالا، نحوه تشخیص و روش­های درمان (از جمله عمل پروستات در سنین بالا) می­پردازیم.

وظیفه غده پروستات چیست و در کجا قرار دارد؟

پروستات، غده ای کوچک در بدن مردان و قسمتی از سیستم تناسلی آن ها است که با تولید مایع منی به انتقال اسپرم ها و سالم نگه داشتن آن ها کمک می کند. این غده که در حالت طبیعی، به اندازه یک توپ کوچک پینگ پونگ است، در جلوی روده راست، زیر مثانه و اطراف مجاری ادراری قرار گرفته است.

وظیفه غده پروستات چیست

دلایل مبتلا شدن به پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت یا التهاب پروستات نوعی بیماری است که بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می­شود. ابتلاء به این بیماری که یکی از رایج­ترین مشکلات در بین سالمندان است، به دلایل متعددی رخ می­دهد که برخی از این دلایل عبارت­اند از:

  • عفونت‌های باکتریایی
  • عفونت‌های ویروسی یا قارچی
  • تغییرات هورمونی
  • فشار روحی و استرس
  • تغذیه نامناسب
  • استفاده از داروهای خاص
  • چاقی و اضافه وزن
  • فعالیت جنسی نامناسب

پروستاتیت از چه سنی شروع می‌شود؟

پروستاتیت شایع­ترین مشکل دستگاه تناسلی در مردان زیر ۵۰ سال و سومین بیماری رایج در مردان بالای ۵۰ سال است. تغییرات فیزیوژیکی که با گذشت زمان، در بدن افراد مسن رخ می­دهد، بر روی پروستات نیز تأثیر می­گذارد و زمینه­ساز ابتلاء به بیماری­هایی مانند پروستاتیت، هیپرپلازی خوش­خیم پروستات و سرطان پروستاتیت می­شود. پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگنی نیز یکی از شایع­ترین شکل­های بیماری پروستاتیت است که در مردانی از هر گروه سنی می­تواند رخ دهد.

سن شروع پروستات

علائم پروستاتیت در سنین بالا

پروستاتیت شامل طیف وسیعی از علائم و نشانه­هاست که در افراد مختلف به شکل متفاوتی ظاهر می­شود، اما شایع­ترین علائم پروستاتیت در سنین بالا شامل موارد زیر می­شود:

  • احساس درد یا سوزش در ناحیه پروستات، کشاله ران، زیر شکم، لگن، دور کمر و ناحیه آلت تناسلی
  • تکرر ادرار و شب بیداری­های مکرر برای دفع ادرار
  • احساس درد یا سوزش در مجاری ادراری یا آلت تناسلی در حین یا بعد از ادرار
  • تغییر در رنگ ادرار و مشاهده خون در آن
  • خروج مایعات غیر طبیعی از آلت تناسلی
  • اختلالات خواب و اضطراب
  • احساس خستگی و ضعف عمومی
  • افزایش دمای بدن (تب)
  • لرز
  • احتباس ادرار یعنی ضعیف یا قطع شدن جریان ادرار
  • احساس تهوع و استفراغ

پروستاتیت در افراد با سن بالا چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص پروستاتیت در افراد مسن، با انجام تست‌های دقیق و معاینات فیزیکی توسط پزشک انجام می­شود. این تست‌ها شامل آزمایش ادرار، آزمایش خون، ام آر آی، سونوگرافی ترانس رکتال (TRUS) و در برخی موارد، برداشتن نمونه از بافت پروستات (بیوپسی) هستند. یکی دیگر از روش­های تشخیص پروستات، روش DRE است که در آن پزشک، با لمس دیواره مقعد با دست، اندازه غده پروستات بیمار را چک می­کند تا در صورت رشد غیر عادی آن، روش­های تشخیص دیگری را تجویز کند.

تشخیص پروستاتیت در افراد با سن بالا

با توجه به علائم و شدت پروستاتیت، پزشک ممکن است روش‌های درمانی مختلفی از جمله مصرف دارو، فیزیوتراپی، تغییرات در سبک زندگی و در برخی موارد عمل جراحی را تجویز کند. برای بهبود و کنترل بیماری پروستاتیت، برقراری ارتباط با پزشک و پیروی از دستورات و نکات درمانی که ارائه می­کند، حائز اهمیت است.

روش های درمان پروستات در سنین بالا

پزشک برای درمان پروستات در افراد مسن، معمولاً به عواملی مانند اندازه غده پروستات و میزان رشد آن، سن، میزان سلامت بیمار و ترجیحات شخصی او توجه می­کند و بنا به تشخیص خود، یکی از روش­های درمانی را که در ادامه به معرفی آن­ها می­پردازیم، برای بیمار مسن تجویز می­کند.

نظارت فعال

بیشتر بیماری­های مربوط به پروستات، به کندی رشد می­کنند و پزشکان توصیه می­کنند که در صورت تغییر نکردن علائم، بهتر است تنها معاینات و آزمایشات دوره­ای را به طور منظم انجام دهید تا روند رشد بیماری شما اندازه­گیری و کنترل شود. همچنین، ممکن است پزشک توصیه‌های خاصی برای کنترل علائم مانند درد، التهاب و تورم پروستات داشته باشد. پیروی از دستورات پزشک و اطلاع‌رسانی به او در صورت مشاهده تغییر در علائم و وضعیت پروستات، بسیار مهم است.

تجویز دارو

در صورتی که پروستاتیت ناشی از عفونت باکتریایی باشد، معمولاً از آنتی‌بیوتیک‌ها برای کنترل عفونت استفاده می‌شود. پزشک ممکن است تست‌های لازم را انجام دهد تا نوع دقیق عامل عفونت را تشخیص دهد و داروهای مناسب آن را تجویز کند.

هورمون تراپی

پزشک می­تواند با تجویز دارو و کاهش سطح هورمون­های مردانه مانند تستوسترون به درمان پروستات کمک کند.

روش های درمان پروستات در سنین بالا

تغییر در سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی و ایجاد عادت­های سالم در سالمندان مانند ورزش منظم، تغذیه صحیح، مصرف نکردن مشروبات الکلی و دخانیات می­تواند در درمان پروستات مؤثر باشد.

عمل جراحی پروستات

در این روش، پزشک معالج تمام یا قسمتی از غده پروستات را با عمل جراحی از بدن بیمار خارج می­کند. عمل جراحی پروستات به دلیل عوارض جانبی مانند مشکلات کنترل ادرار و اختلال در نعوذ، معمولاً به عنوان آخرین روش درمان پروستات پیشنهاد می­شود. بنابراین، اگر قصد انجام عمل جراحی پروستات را دارید، با پزشکان متخصص در این زمینه مشورت کنید و با داشتن آگاهی از عوارض جانبی و خطرات عمل، در مورد انجام آن تصمیم­گیری نمایید.

آیا عمل پروستات در سنین بالا خطرناک است؟

همان­طور که گفته شد، عمل پروستات یا پروستاتکتومی، نوعی جراحی برای برداشتن تمام یا قسمتی از غده پروستات است. این عمل بسته به شرایط بیمار به روش­های مختلفی مانند جراحی باز سنتی یا به کمک ربات انجام می­شود. به طور کلی، عمل پروستات در درمان مشکلات پروستات، به روشی ایمن و مؤثر شناخته می­شود، اما مانند هر عمل جراحی دیگری، می­توانند دارای خطرات و عوارضی باشد که جان بیماران، به خصوص سالمندان را به خطر بیندازد.

لخته شدن خون در عروق، مشکلات ریوی مانند ذات­الریه یا جمع شدن خون در ریه، مشکلات قلبی مانند سکته قلبی و عفونت­های ناشی از جراحی، از جمله عوارضی هستند که پزشک باید قبل از تجویز عمل پروستات در سنین بالا در نظر بگیرد. چنانچه پزشک تشخیص دهد که انجام این عمل برای سلامتی بیمار سالمند ضروری است، با آگاه کردن بیمار درباره مشکلات و عوارض احتمالی عمل پروستات، اقدام به انجام جراحی می­کند.

خطرات عمل پروستات در سنسن بالا

حرف آخر

عمل پروستات در سنین بالا می‌تواند به کاهش علائمی مانند تورم پروستات، مشکلات ادراری و درد فعال در منطقه پروستات کمک کند، اما از آن­جا که هر عمل جراحی دارای ریسک‌ها و عوارض خاصی است، تصمیم‌گیری نهایی برای انجام عمل پروستات در سنین بالا باید با مشورت پزشک متخصص و بررسی دقیق وضعیت سلامتی فرد سالمند انجام شود.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم