آیا زگیل تناسلی با قلیان و سیگار منتقل می شود؟

قلیان کشیدن اغلب به‌عنوان یک امر اجتماعی در نظر گرفته می‌شود. اما، ممکن است با بسیاری از خطرات بالقوه سلامتی مرتبط باشد. یکی از نگرانی‌های مرتبط با این عمل رایج، انتقال زگیل تناسلی است. در ادامه این مقاله قصد داریم به این سوال رایج پاسخ دهیم که آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق قلیان و سیگار ممکن است؟ از‌طرف‌دیگر شما را با اقداماتی پیشگیرانه آشنا می‌کنیم که با درک و بکارگیری آن‌ها، از ابتلا به ویروس HPV و خطرات احتمالی آن مصون بمانید.  با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

قبل از بررسی تاثیر مصرف قلیان و سیگار بر انتقال زگیل تناسلی اجازه دهید ابتدا به طور مختصر راجع به این بیماری توضیح دهیم. زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) ایجاد می‌شود. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که مسئول انواع مختلف زگیل هستند.عفونت‌‌ HPV که منجر به زگیل تناسلی می‌شود، عمدتا از طریق تماس پوستی در طول آمیزش جنسی واژینال و مقعدی منتقل می‌شود. اما، امکان انتقال آن از روش‌های دیگری غیر از رابطه جنسی نیز وجود دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

یکی از روش های انتقال زگیل تناسلی از طریق قلیان و سیگار است

روش های انتقال زگیل تناسلی

همانطور که گفتیم عامل ایجاد‌کننده زگیل تناسلی گونه‌ای از ویروس HPV است. این ویروس علاوه‌بر تماس پوستی و جنسی می‌تواند از طریق بزاق، خون و هر نوع ترشحات بدن فرد مبتلا به فرد دیگری منتقل شود. زگیل تناسلی معمولا از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی یا تماس نزدیک جنسی با ناحیه تناسلی گسترش می‌یابد.

 حتی اگر زگیل وجود نداشته باشد، ویروس HPV ممکن است در ناحیه تناسلی فعال باشد و به دیگران سرایت کند. از‌این‌رو ویروس HPV می‌تواند بدون اطلاع فرد مبتلا، تا ماه‌ها و سال‌ها قبل از ایجاد زگیل در بدن وجود داشته باشد. موارد زیر برخی از روش ‌های انتقال زگیل تناسلی است:

  • تماس پوستی: زگیل تناسلی می‌تواند از طریق تماس با پوست آلوده ناحیه تناسلی، به فرد دیگری منتقل شود.
  • رابطه جنسی: فرقی نمی‌کند که رابطه جنسی به صورت واژینال، مقعدی یا زگیل تناسلی دهانی باشد. اگر با پوست آلوده ناحیه تناسلی فرد مبتلا تماس داشته باشید، شما به ویروس HPV مبتلا خواهید شد.
  • انتقال از مادر به نوزاد در هنگام تولد: ویروس HPV که عامل زگیل تناسلی است می‌تواند در حین زایمان از مادر به نوزاد منتقل شود. اما، نوزادانی که به طور طبیعی متولد می‌شوند نسبت به آن‌ها که به روش سزارین به دنیا می‌آیند، بیشتر در معرض خطر انتقال ویروس هستند.
  • استفاده از لوازم شخصی مشترک: ویروس HPV برای زنده ماندن در خارج از بدن به محیط گرم و مرطوب نیاز دارد. بنابراین، بعید است که از طریق لوازم شخصی مشترک به این ویروس مبتلا شوید. با‌وجود‌ این استفاده از لوازم شخصی مشترک از جمله حوله، تیغ اصلاح، لوازم دندانپزشکی یا صندلی توالت می‌تواند خطر ابتلا به HPV را افزایش دهد.

آیا زگیل تناسلی از طریق قلیان انتقال می یابد؟

امروزه مصرف سیگار و قلیان در سراسر جهان به‌ویژه در میان مردان در حال افزایش است. استفاده از قلیان مشترک نقش تعیین‌کننده‌ای در انتقال عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی از جمله ویروس HPV دارد. در‌صورتی‌که بدون استریل کردن، از قلیان فرد مبتلا به زگیل تناسلی استفاده کنید، احتمال آلوده شدن شما به ویروس HPV افزایش می‌یابد. چرا که بزاق و دیگر مایعات دهان می‌تواند از طریق دهانه قلیان یا شلنگ آن به افراد دیگر منتقل شود. بنابراین، می‌توان گفت که انتقال زگیل تناسلی از طریق قلیان امکان‌پذیر است. شما هم اگر از داشتن زگیل تناسلی خسته شده اید و به دنبال راه حلی برای درمان آن هستید می توانید به مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مطب دکتر رضا ولی پور مراجعه نمایید.

یکی از اقدامات پیشگیری از انتقال HPV از قلیان استفاده از دهانی های یکبار مصرف است

اقدامات بهداشتی مناسب در پیشگیری از انتقال HPV از قلیان

ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) می‌تواند از طریق تماس مستقیم با پوست و یا اشیاء آلوده منتقل شود. مصرف قلیان یکی از راه‌های انتقال HPV است؛ زیرا افراد ممکن است از دهانی مشترک استفاده کنند که حاوی ویروس باشد. آگاهی از راه‌های انتقال زگیل تناسلی و اجرای اقدامات پیشگیرانه از ارکان اساسی در به حداقل رساندن خطر ابتلا به این ویروس است. برای پیشگیری از انتقال HPV از قلیان می‌توانید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • حتی الامکان از قلیان مشترک استفاده نکنید و سعی کنید برای خود یک قلیان شخصی داشته باشید.
  • در صورت استفاده از قلیان مشترک از حتما از دهانی یکبار مصرف استفاده کنید؛ زیرا این کار احتمال انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.
  • سعی کنید از دهانی قلیان آسیب‌دیده استفاده نکنید. چرا که ترک‌ها و شکستگی‌های دهانی قلیان می‌تواند محل تجمع ویروس HPV باشد.
  • در‌صورتی‌که از دهانی قلیان مشترک استفاده می‌کنید، حتما آن را قبل و بعد از استفاده تمیز و ضدعفونی کنید.
  • قبل و بعد از استفاده از قلیان دست‌های خود را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشویید.

تاثیر مصرف قلیان و سیگار بر انتقال زگیل تناسلی به خاطر بی توجهی به اقدامات بهداشتی است

خلاصه کلام

مصرف ‌قلیان و سیگار می‌تواند یک عامل خطر برای انتقال ویروس HPV و ابتلا به زگیل تناسلی باشد. سیگار کشیدن عامل مستقیمی برای زگیل تناسلی نیست. اما، عدم توجه به اقدامات بهداشتی در هنگام سیگار کشیدن می‌تواند افراد را مبتلا به زگیل تناسلی کند. استفاده از دهانی‌های شخصی و خودداری از اشتراک گذاری لوازم جانبی قلیان، گام‌های اساسی در کاهش احتمال انتقال زگیل تناسلی از طریق قلیان است. بنابراین، بهتر است برای حفظ سلامتی خود این اقدامات را جدی بگیرید.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم