تقویت سیستم ایمنی برای درمان زگیل تناسلی

چگونه سیستم ایمنی خود را برای مبارزه با زگیل تناسلی تقویت کنیم؟ ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، گروهی از ویروس های بی خطر هستند که معمولا خود به خود از بین می روند. این گروه از ویروس ها، قسمت های مختلفی از بدن را درگیر می کنند و در برخی موارد باعث ایجاد زگیل بر روی دست ها، پاها و اندام های تناسلی می شوند. HPV، یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است. حدود ۱۰۰ نوع HPV مختلف وجود دارد که ۳۰ نوع از آن ها بر روی اندام تناسلی تاثیر می گذارند. همانطور که گفته شد زگیل تناسلی یک ویروس بی خطر است، اما حتی عفونت های جزئی نیز می توانند باعث کاهش ایمنی بدن شوند، از این رو مهم است که چگونه سیستم ایمنی خود را در مقابل HPV تقویت کنیم. برخی از سویه های HPV ممکن است باعث ایجاد سرطان دهانه رحم در خانم ها شوند، از این رو پرخطر تلقی می شوند.

روش انتقال ویروس زگیل تناسلی

ویروس زگیل تناسلی ، معمولا از طریق تماس فیزیکی منتقل می شود. علاوه بر این، فرد حتی می تواند این ویروس را قبل از شروع علائم خودش به شخص دیگری نیز منتقل کند. ویروس، می تواند از طریق خراش های کوچک بر روی سطح پوست، بریدگی ها یا زخم های سطحی وارد بدن شود. برخی از عواملی که خطر ابتلا به  این ویروس را افزایش می دهند، عبارتند از:

  • سن: کودکان بیشتر مستعد ابتلا به زگیل و بروز آن ها هستند. با این حال، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در بزرگسالان بیشتر است.
  • تماس فیزیکی: تماس مستقیم با زگیل، می تواند باعث ابتلا شما به HPV شود.
  • پوست آسیب دیده: بریدگی و خراش های عمیق بر روی سطح پوست، می تواند باعث نفوذ ویروس به پوست و ابتلا به HPV شود.
  • سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ها هستند. از این رو بسیار مهم است که سیستم ایمنی خود را در مقابل HPV و سایر ویروس ها تقویت کنند.

کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران

انواع ویروس زگیل تناسلی کدامند؟

ویروس HPV انواع مختلفی دارد که به دو دسته پر خطر و کم خطر تقسیم می شوند.

  1. سویه های پرخطر: از آنجایی که سویه های ۱۶ و ۲۸، عامل حدود ۷۰% سرطان های دهانه رحم هستند، از این رو به عنوان سویه های پرخطر HPV شناخته می شوند. سایر سویه های پرخطر عبارتند از، ۳‍۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸ و چند مورد دیگر.
  2. سویه های کم خطر: سویه های ۶ و ۱۱ جز سویه های کم خطر HPV شناخته می شوند. این سویه ها باعث ایجاد زگیل هایی می شوند که به ندرت به سرطان دهانه رحم تبدیل می شوند. این زگیل های تناسلی خفیف ، به شکل برجستگی های کوچک گل کلمی شکل روی پوست ظاهر می شوند. علائم سویه های کم خطر، به نوع سویه ای که فرد به آن مبتلا شده است بستگی دارد.

برخی از زگیل های رایج عبارتند از:

  • زگیل تناسلی: لکه های مسطح یا برآمدگی های برجسته بر روی فرج، مقعدی ، دهانه رحم یا واژن.
  • زگیل های معمولی: برجستگی ها سفت و دانه دانه روی انگشتان و دست ها.
  • زگیل کف پا: برجستگی های دردناک روی کف پا.
  • زگیل های مسطح: به صورت نقاط برجسته یا مسطح روی سطح پاها و صورت دیده می شوند.

ویروس زگیل تناسلی

چگونه سیستم ایمنی خود را برای مبارزه با HPV تقویت کنیم؟

درست است که این یک ویروس بی خطر است و خود به خود از بین می رود، اما برای خلاص شدن از شر آن داشتن بدن سالم و یک سیستم ایمنی قوی ممکن است مفید باشد. درست است که هیچ تضمینی وجود ندارد که فرد به HPV مبتلا نشود، اما داشتن یک سیستم ایمنی قوی هیچ ضرری ندارد.

همچنین، داشتن یک سیستم ایمنی قوی، شانس غلبه کردن و درمان سریع تر HPV را افزایش می دهد. در این بخش راهکارهای مفید برای تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با HPV را ارائه می کنیم:

  • ترک کردن سیگار
  • کاهش استرس
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم

بنابر توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، شما همچنین می توانید با کاهش مصرف الکل، حفظ وزن در محدوده سالم، داشتن خواب کافی و فعالیت بدنی، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

انواع پماد زگیل تناسلی

ترک کردن سیگار

در صورتی که سیگاری هستید و HPV دارید، باید تمام تلاش خود را برای ترک کردن سیگار انجام دهید. سیگار ایمنی بدن شما را کاهش می دهد از این رو بر توانایی بدن شما برای مقابله با انواع ویروس ها از جمله HPV تاثیر می گذارد. افرادی که سیگار می کشند، بیشتر در خطر ابتلا به HPV قرار دارند.

کاهش استرس

افزایش سطح هورمون استرس، باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. ایجاد تغییرات مفید در زندگی برای کاهش سطح استرس، بسیار مهم است. فعالیت هایی مثل یوگا، مدیتیشن و ارتباط با دوستان می تواند به کاهش استرس بدن کمک کند.

چگونه تقویت سیستم ایمنی در برابر زگیل تناسلی

داشتن یک رژیم غذایی سالم

در مورد اینکه رژیم غذایی می تواند به بدن شما برای خلاص شدن از HPV کمک کند یا خیر، بین متخصصان اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی تصور می کنند که بعضی از ویتامین ها، مانند ب کمپلکس می توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشند. این ویتامین ها، شامل ریبوفلاوین (B2)، تیامین (B1)، ویتامین B12 و فولات است. مطمئن شوید که رژیم غذایی شما، سرشار از ویتامین های گروه B است. مطمئنا داشتن همچین رژیم غذایی نه تنها بی ضرر است بلکه مفید نیز هست.

برخی از منابع غذایی سرشار از این ویتامین ها:

  • شیر و پنیر
  • سبزیجات، به ویژه سبزیجات با برگ سبز مثل اسفناج و کلم پیچ
  • مرغ و گوشت قرمز
  • تخم مرغ
  • ماهی و صدف
  • غلات کامل

فراموش نکنید، که ابتلا به HPV، به معنای یک ضربه مهلک به زندگی جنسی شما نیست. در صورتی که برای زگیل تناسلی تحت درمان هستید، ممکن است به چند هفته استراحت نیاز داشته باشید. با این حال، در صورتی که از نظر جنسی فعال هستید، نباید فراموش کنید که ممکن است به نوع دیگری از بیماری های مقاربتی مبتلا شوید که ممکن است باعث تضعیف سیستم ایمنی شما شوند. روش های محافظت در برابر بیماری های مقاربتی را یاد بگیرید.

داشتن یک شریک جنسی و استفاده از روش های محافظت جنسی می تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی دیگر کمک کند. از آن جایی که HPV به راحتی از طریق تماس پوستی منتقل می شوند، ممکن است نیاز باشد شریک جنسی فعلی شما نیز برای تشخیص احتمال ابتلا به HPV مورد بررسی قرار گیرد.

مراقبت های بعد از کرایوتراپی

روش تشخیص زگیل تناسلی

اکثر مبتلایان به HPV فاقد علامت هستند. متخصص زنان و زایمان، می تواند HPV را از طریق تست پاپ اسمیر، تشخیص دهد. برای تشخیص HPV در مردان، هیچ تستی وجود ندارد. با این حال، اگر شما یا همسرتان متوجه زگیل تناسلی شدید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

آیا زگیل تناسلی یک ویروس مادام العمر است؟

آیا زگیل تناسلی یک عفونت مادام العمر است؟

به طور معمول، نه. عفونت های ناشی از HPV، اغلب بدون نیاز به درمان ظرف چند ماه از بین می روند. حدود ۹۰% درصد این عفونت ها ظرف ۲ سال خود به خود از بین می روند. با این حال، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد یا اینکه به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند.

چگونه متوجه می شوید که HPV از بین رفته است؟

در صورتی که جز آن دسته از افرادی هستید که فاقد علامت هستند، ممکن است اصلا متوجه نشوید که چه زمانی سیستم ایمنی بدنتان عفونت را از بین برده است. اما، در صورتی که علائم دارید، پزشک می تواند به شما بگوید که چه زمانی HPV در بدن شما از بین رفته است. با انجام تست پاپ اسمیر، می تواند اطمینان حاصل کنید که HPV  از بدن شما حذف شده است یا نه.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی

منبع :

https://www.verywellhealth.com

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم