قاتل پروستات و بدترین دشمن آن چیست؟

مشکلات پروستات معمولاً با درمان های دارویی و جراحی درمان می شوند؛ اما همیشه گزینه ی درمان های طبیعی را روی میز دارید! در واقع، درمان های گیاهی، مکمل ها و تغییرات سبک زندگی، می توانند بزرگ شدن غده پروستات (هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH) را کنترل کنند.

از علائم رایج بزرگ شدن پروستات می توان به مشکل در ادرار یا ناتوانی در دفع کامل ادرار، درد در حین ادرار، بی اختیاری ادرار یا شب ادراری اشاره کرد. تمامی این علائم با افزایش سن تشدید می شوند.

قاتل پروستات و دشمن آن در بین درمان های طبیعی 

قاتل پروستات و دشمن آن در بین درمان هایی طبیعی کدام است؟ در این مقاله به این مطلب خواهیم پرداخت.

نخل اره ای (Saw Palmetto)

نخل اره ای به عنوان یک گیاه رایج برای درمان طبیعی بزرگ شدن پروستات شناخته می شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که این گیاه قادر به تسکین برخی از علائم BPH می باشد. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۲۱ صورت گرفت، عصاره نخل اره ای یک گزینه ی درمانی مؤثر برای افراد مبتلا به مشکلات دستگاه ادراری و BPH است.

بر اساس نتایج این مطالعه، عصاره این گیاه در مقایسه با فلوماکس (تامسولوسین) برای تسکین علائم خفیف تا متوسط BPH تأثیرگذاری بیشتری دارد. همچنین، مصرف نخل اره ای به دلیل عوارض کمتر، ایمن تر از فلوماکس است. عوارض مصرف فلوماکس معمولاً شامل مشکلات انزال و کاهش فشار خون می شود. دوز توصیه شده نخل اره ای حدود ۱۶۰ تا ۳۲۰ میلی گرم می باشد. دوز مناسب معمولاً باید دو بار در روز مصرف شود.

نخل اره ای

پگیوم (Pygeum)

پگیوم دارویی است که از پوست درخت گیلاس آفریقایی تهیه می شود. قبایل آفریقایی از این گیاه برای درمان علائم مشکلات ادراری، ناراحتی مثانه و بزرگ شدن پروستات استفاده می کنند. عصاره پوست درخت پگیوم از سال ۱۹۶۹ در داروهای تجویزی برای درمان BPH به کار می رود.

توجه به این نکته ضروری است که مکمل ها قادر به درمان یا پیشگیری از بیماری نیستند، زیرا در مقایسه با داروهای شیمیایی آزمایشات کافی روی آنها صورت نگرفته است؛ اما مطالعات و تجربیات نشان داده اند که اینگونه مکمل ها می توانند به تسکین علائم بسیاری از بیماری ها کمک کنند. برای بهبود BPH، ۲ بار در روز به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم پگیوم مصرف کنید.

گرده علف چاودار (Rye Grass Pollen)

خواص دارویی علف چاودار در گرده آن نهفته است؛ بنابراین می توان از گرده این گیاه برای درمان BHP استفاده نمود. مطالعات نشان می دهند که عصاره گرده علف چاودار می تواند علائم افراد مبتلا به BPH را قابل تحمل کند. البته برای درک بهتر اثرات این گیاه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

سویا

مطالعات زیادی به توانایی سویا در بهبود علائم BPH پرداخته اند. با این وجود، شواهد علمی کافی برای اثبات این توانایی در دسترس نمی باشد.

در تحقیقات علمی، مقایسه اثر سویا بر پروستات افراد سالم و افراد مبتلا به بزرگ شدگی پروستات نتایج خاصی در بر نداشت. با این وجود، در همین مطالعه محققین به این نتیجه رسیدند که سویا می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات در افراد های ریسک را کاهش دهد.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ چربی های ضروری هستند که به وفور در غذاهای دریایی یافت می شوند. خواص امگا ۳ برای ارتقاء سلامت و بهبود التهاب به اثبات رسیده است. همین امر منجر به بررسی تأثیرات این چربی بر علائم بزرگ شدن پروستات شده است.

یک مطالعه علمی نشان داد که اسیدهای چرب امگا ۳ به تقویت تأثیر داروهای تجویزی برای بزرگ شدن پروستات (تامسولوسین و فیناستراید) کمک می کند. در این مطالعه، مردانی که همراه با مصرف دارو از امگا ۳ نیز استفاده می کردند، بهبودی بیشتری نسبت به افرادی که تنها به دارو متکی بودند، کسب کردند.

لیکوپن

لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که توسط گیاهان خانواده گوجه فرنگی تولید می شود. تحقیقات علمی نشان داده است که مکمل های حاوی گوجه فرنگی و لیکوپن می توانند تا حدود زیادی علائم BHP را کاهش دهند. خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی لیکوپن دلیل موجهی برای اثبات این مسأله است.

لیکوپن

چای سبز

چای سبز حاوی ترکیب مهمی به نام اپی گالو کاتچین – ۳ – گالات (EGCG) است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی می باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مکمل های حاوی چای سبز می توانند به بهبود علائمی مثل مشکلات اداری، عملکرد جسمی و میل جنسی در مردان مبتلا به BPH متوسط تا شدید کمک کنند. با این وجود، برای تعیین میزان تأثیر و ایمن بودن مصرف چای سبز به مطالعات بیشتری نیاز است.

گزنه

گزنه با داشتن فیتواسترول ها، لیگنان ها و پلی ساکاریدها می تواند مکمل مؤثری برای کاهش علائم BHP باشد. علاوه بر این، از قدیم گزنه با خواص ضد التهابی، ضد توموری و ضد ویروسی خود شناخته می شد.

یک بررسی علمی تأثیر مثبت مصرف گزنه بر بهبود علائم بزرگ شدن پروستات را اثبات کرد. بر اساس این مطالعه، مصرف دوز ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم گزنه در روز خطری ایجاد نکرده و به کوچک شدن پروستات کمک می کند.

زینک

زینک عنصری است که در سراسر بدن یافت می شود. برخی شواهد علمی نشان داده اند که کمبود زینک می تواند خطر ابتلا به بزرگ شدگی و سرطان پروستات را افزایش دهد. با وجود اینکه شواهد مبنی بر تأثیر مصرف زینک برای پیشگیری از BPH می باشد؛ اما برای نتیجه گیری دقیق باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

دوز توصیه شده برای سلامت پروستات ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم در روز است.

زغال اخته

از دیگر موارد مفید برای بزرگ شدن پروستات می توان به زغال اخته اشاره کرد. بر اساس نتایج یک مطالعه، مصرف روزانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم زغال اخته به مدت ۶ ماه می تواند علائم مشکلات سیستم اداری را بهبود ببخشد.

تخم کدو

تخم کدو از دیگر درمان های طبیعی برای بهبود علائم ادراری ناشی از BHP است. بر اساس یک مطالعه علمی، تخم کدوی فرآوری نشده می تواند علائم بزرگ شدگی پروستات را به شدت کاهش داده و کیفیت زندگی بیمار را افزایش دهد. در همین مطالعه، شب ادراری افرادی که تخم کدو تنبل مصرف می کردند به مرور زمان بهبود یافته است. سطح بالای زینک موجود در کدو تنبل از عواملی است که روی این تأثیرگذاری دخیل است. با این وجود، برای اثبات این نظری به تحقیقات بیشتری نیاز می باشد.

تخم کدو

فایروید (Firewed)

فایروید یک گیاه بسیار قدیمی برای درمان BHP است. هر قسمتی از گیاه که در خارج خاک واقع شده است (اعم از ساقه، برگ، گل، میوه و دانه) را می توان به صورت چای دم کرده و در کنار سایر گیاهان برای بهبود علائم مثل مشکلات ادراری و تکرر ادرار مصرف کنید.

اغلب مقالات علمی در مورد تأثیر ترکیب گیاه فایروید با سایر گیاهانی مثل لیکوپن، گزنه و پگیوم روی علائم BHP پرداخته و در مورد خواص این گیاه به تنهایی مقاله ای ثبت نشده است.

تغییرات سبک زندگی برای درمان بزرگ شدن پروستات

پزشک معمولاً برخی از تغییرات سبک زندگی برای بهبود و کنترل علائم بیماری را توصیه می کند:

  • هر زمان که نیاز به ادرار داشتید، ادرار کنید.
  • از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید (به خصوص بعد از شام).
  • از مصرف مقادیر زیاد مایعات به صورت همزمان بپرهیزید.
  • دو ساعت قبل از خواب، از نوشیدن مایعات خودداری کنید.
  • ورزش منظم را در دستور کار قرار دهید.
  • بدن خود را گرم نگه دارید.
  • استرس خود را با انجام تمریناتی مثل یوگا و مدیتیشن کنترل کنید.
  • مصرف داروهایی مثل داروهای ضد احتقان، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و دیورتیک ها را محدود کرده یا متوقف کنید.
  • برای نگهداری بیشتر ادرار، تمرینات مثانه را انجام دهید.
  • تمرینات عضلات کف لگ را انجام دهید.
  • از ایجاد یبوست پیشگیری کنید.

همین تغییرات کوچک سبک زندگی برای کاهش علائم BHP خفیف تا متوسط بسیار مفید و مؤثر می باشند. علائم شدیدتر نیاز به مداخلات پزشکی دارند که معمولاً شامل درمان های دارویی، جراحی و درمان های غیر جراحی می شود.

دکتر ولی پور متخصص اورولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم