دفع سنگ کلیه ی ۱۴ میلی متری

یکی از مشکلاتی که کلیه با آن درگیر می شود، سنگ کلیه است.سنگ کلیه تشکلیل شده از رسوبات مواد معدنی و نمکی است.در این مقاله به بررسی دفع سنگ کلیه ی ۱۴ میلی متری می پردازیم.

سنگ کلیه چگونه تشخیص داده می شود؟

در صورت داشتن علائم سنگ کلیه، متخصص اورولوژی ممکن است آزمایش های تشخیصی زیر را برای تأیید وجود سنگ کلیه و تدوین یک برنامه ی درمانی انجام دهد:

آزمایش خون و ادرار:

آزمایش خون به ارزیابی میزان کلسیم و اسید اوریک در خون و در نهایت به ارزیابی سلامت کلیه ها کمک می کند. آزمایش جمع آوری ادرار ۲۴ ساعته نیز اجزای ادرار را از لحاظ مواد معدنی سنگ ساز و مواد جلوگیری کننده از سنگ بررسی خواهد کرد.

تست های تصویربرداری:

آزمایش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن، رادیولوژی شکم و سونوگرافی، به آشکار شدن اندازه و محل سنگ کلیه کمک می کنند.

تجزیه و تحلیل سنگ:

عموماً سنگ کلیه ی بزرگ، سنگ های کوچک تری با خود به همراه دارد. اگر ادرار خود را جمع آوری کرده و از صافی عبور دهید، می توانید سنگ های کوچک کلیه را به دست آورده و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستید.

سنگ شکنی کلیه

درمان سنگ کلیه با جراحی

برای سنگ کلیه، ممکن است به یکی از درمان های زیر نیاز داشته باشید:

آیا سنگ کلیه ی ۱۴ میلی متری بزرگ محسوب می شود؟

بله، سنگ کلیه ی ۱۴ میلی متری به طور قابل توجهی بزرگ در نظر گرفته می شود. احتمال کمی وجود دارد که سنگی با این اندازه بتواند بدون ایجاد درد در مجاری ادراری حرکت کند.

سنگ کلیه ی بزرگ

اگر سنگ کلیه ی ۱۴ میلی متری در حالب گیر کند چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که سنگ کلیه ای به بزرگی ۱۴ میلی متر در مجرای ادرار گیر کند، می تواند باعث انسداد و افزایش خطر آسیب به حالب و کلیه ها شود. برای جلوگیری از این اتفاق، مراجعه به یک متخصص امری ضروری و مهم خواهد بود.

مؤثرترین درمان برای سنگ کلیه ی ۱۴ میلی متری چیست؟

موثرترین درمان برای سنگ کلیه ی ۱۴ میلی متری، لیتوتریپسی با موج شوک برون اندامی (ESWL) است. ESWL، روشی غیرتهاجمی است که شامل شکستن سنگ ها به واحدهای کوچک تر با استفاده از امواج ضربه ای با انرژی بالا است. این قطعات به اندازه ای کوچک می شوند که می توانند از دستگاه ادراری عبور کنند.

آیا می توان سنگ کلیه ی ۱۴ میلی متری را به طور طبیعی دفع کرد؟

خیر، دفع سنگ کلیه ۱۴ میلی متری به طور طبیعی امکان پذیر نخواهد بود. حالب تنها می تواند تا ۵ میلی متر منبسط شود، اگر حالب بیش از این مقدار کش بیاید باعث درد شدید می شود.

چگونه می توان از سنگ کلیه ی ۱۴ میلی متری رهایی پیدا کرد؟

عکس سنگ کلیه 14میلی متری

شما می توانید از طریق دارو، جراحی و سنگ شکنی های غیر جراحی از شر سنگ کلیه ی خود خلاص شوید. اگر داروها اثر نداشته باشند، تکنیک های جراحی مختلفی از جمله جراحی باز، یورتروسکوپی، نفرولیتوتومی زیرپوستی و جراحی رتروگراد داخلی در دسترس خواهند بود.

چه زمانی بایستی برای درمان سنگ کلیه به اورولوژیست مراجعه کرد؟

در صورت بروز هر یک از علائم زیر باید برای درمان سنگ کلیه ی خود به متخصص اورولوژی مراجعه نمود:

اگر مشکوک به سنگ کلیه هستید، بهتر است برای درمان سریع و پیشرفته ی آن در اسرع وقت با یک متخصص سنگ کلیه مشورت کنید.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم