آیا کلسیفیکاسیون پروستات خطرناک است؟

کلسیفیکاسیون یا رسوب کلسیم در پروستات، مشکل شایعی در مردان میانسال است. که ممکن است مربوط به برخی از بیماری های پروستات باشد. اکثر موارد کلسیفیکاسیون پروستات هیچ علائمی ندارند و برای بیمار خطرناک نیستند.

کلسیفیکاسیون پروستات چیست؟

کلسیفیکاسیون پروستات، رسوب کلسیم در غده پروستات است. اکثر این موارد، هیچ علائم ناراحت کننده ای برای بیمار ایجاد نمی کنند و اغلب به طور تصادفی از طریق سونوگرافی یا تصویربرداری اشعه ایکس شناسایی می شوند. کلسیفیکاسیون پروستات معمولاً بعد از فرایند التهابی غده پروستات رخ می دهد. بر اثر این فرایند، نوعی واکنش فیبروتیک در غده پروستات رخ می دهد که ممکن است موجب تشکیل نقاط کلسیفیکاسیون یا مسدود شدن غده پروستات به دلیل التهاب شود. انسداد پروستات، باعث جمع شدن مایعات می شود و به کلسیفیکاسیون یا تشکیل سنگ منجر می شود. علت کلسیفیکاسیون پروستات شناخته شده نیست، اما مشخص شده که این شرایط به مسائلی مانند پروستاتیت، بزرگ شدگی پروستات، سرطان پروستات یا جراحی مربوط می شود. بزرگ شدن پروستات بعد از درمان سرطان پروستات رخ می دهد.

کلسیفیکاسیون پروستات

آیا کلسیفیکاسیون خطرناک است؟

معمولاً اگر کلسیفیکاسیون پروستات هیچ علائمی نداشته باشد، نیاز به درمان ندارد و خوش خیم است، اما در صورتی که کلسیفیکاسیون بزرگتر شود، می تواند موجب علائمی همچون موارد زیر شود:

درمان کلسیفیکاسیون پروستات با جراحی

درمان کلسیفیکاسیون پروستات

اگر کلسیفیکاسیون پروستات موجب بروز علائمی همچون اختلالات ادراری، هماچوری، اختلالات جنسی و غیره شود، باید با دارو یا مداخلات جراحی ماند لاپاروسکوپی یا جراحی باز درمان شود. علاوه بر این، بیماران ممکن است به اقدامات زیر نیاز داشته باشند:

کلسیفیکاسیون پروستات، معمولاً خطرناک نیست و اگر علائمی نداشته باشد، نیازی به درمان ندارد. گرچه ممکن است خطر عفونت را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین افراد مبتلا به کلسیفیکاسیون پروستات برای پیشگیری از بدتر شدن این شرایط، باید اقداماتی را انجام دهند.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی