توده چربی در کلیه چپ

این بیماری حالتی  است که تومور‌های خوش خیم در کلیه‌ها ظاهر میشوند. ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید و یا ممکن است دچار علائمی مثل کم خونی، تب، درد یا فشار خون بالا بشوید. تومور هایی که در حال رشد کردن هستند،  به درمان هایی مثل آمبولیزاسیون و یا جراحی نیاز دارند تا خطر خونریزی کاهش پیدا کند.

توده چربی در کلیه چپ چیست؟

در این بیماری، سلول‌های داخل کلیه با شرایطی رشد میکنند که عادی نیست و باعث ایجاد توده‌هایی شده که به آنها تومور گفته میشود. این تومور ها خوش خیم بوده و سرطانی نیستند. این تومور ها از چربی‌ها، عضله و رگ‌های خونی تشکیل میشوند. اگر این تومور ها رشد کنند، باعث بروز علائمی از جمله خونریزی، کم‌خونی‌، تب و درد کلیه میشوند.

چه افرادی به این بیماری دچار می شوند؟

هر فردی ممکن است به این بیماری دچار شود، اما در خانم ها در بازه سنی بین ۴۰ تا ۶۰ این بیماری شایع‌تر بوده. این بیماری همچنین در بین افرادی که به بیماری های زیر دچار هستند شایع تر بوده:

توده چربی در کلیه چپ چقدر شایع بوده؟

این بیماری برای کمتر از یک درصد افراد پیش می‌آید ولی شایع ترین نوع تومور خوش‌خیم کلیه هستند. بیشتر از پنجاه درصد افرادی که بیماری توبروس اسکلروزیس دارند به این بیماری دچار می‌شوند.

انواع مختلف توده چربی در کلبه

آیا توده چربی در کلیه چپ انواع مختلفی دارد؟

این بیماری وابسته با بافتی که دارد و نوع سلول ها، سه نوع مختلف دارد:

خطر توده چربی در کلیه چپ چقدر جدی بوده؟

بسیاری از افراد متوجه نمیشوند که به این بیماری دچار شده‌اند. این توده ممکن است رشد کرده و پس از رسیدن سایز آن به ۴ سانتیمتر میتواند باعث خون‌ریزی شود. اگر این خون‌ریزی درمان نشود ممکن است خطر جانی برای فرد داشته باشد.

توده چربی در کلیه چپ با چه سرعتی رشد میکند؟

بسیاری از توده های کلاسیک رشد نمیکنند. اگر این تومورها شروع به رشد کردن بکنند، سالی ۱.۹ میلی متر رشد میکنند. با این حال، در افراد حامله سرعت رشد کردن تومور خیلی بیشتر بوده. بنابر‌این اگر توده چربی در کلیه چپ دارید و به فکر فرزند‌آوری هستید، بهتر است ابتدا توده را درمان کنید.

چه چیزی باعث بروز توده چربی در کلیه چپ میشود؟

پزشکان علت اینکه چرا این بافت‌ها در کلیه یک توده تشکیل میدهند را نمیدانند ولی محققان باور دارند که علت این بیماری تغییرات در ژن بوده.

علت بروز توده در کلیه

توده چربی در کلیه چپ چه علائمی دارد؟

بسیاری از افراد هیچ علائمی از خود نشان نمیدهند. اگر توده رشد کند، ممکن است باعث بروز علائم زیر شود:

چگونه تشخیص داده میشود؟

پزشک شما ممکن است انجام تست های زیر را پیشنهاد کند:

بعضی از توده ها در عکس‌برداری مثل سرطان کلیه هستند. پزشک شما ممکن است برای اطمینان بافت برداری از کلیه را پیشنهاد دهد.

آیا توده نیاز به درمان دارد یا خیر؟

بعضی از افرادی که این توده را دارند، نیازی به درمان ندارند. برنامه سلامت شما بستگی دارد که آیا علائمی دارید، سایز تومور چقدر بوده و آیا قصد حامله شدن را دارید یا خیر. شما معمولا سالی سک بار توسط پزشک معاینه میشوید و اگر سایز تومور بیشتر از ۴ سانتیمتر باشد، ممکن است به شما پیشنهاد شود تحت درمان قرار بگیرید.

این توده چگونه درمان میشود؟

عوارض درمان توده چربی چیست؟

بعد از جراحی کلیه یا سایر روش ها عوارض زیر ممکن است رخ بدهند:

• جای زخم

ممکن است بعد از جراحی کلیه ها از کار بیوفتند. پزشک شما از قبل خطرات را به شما اطلاع میدهد و در صورت از کار افتادن کلیه ها برای شما برنامه‌ریزی میکند تا شما احساس  راحتی بکنید.

دوره نقاهت درمان توده چقدر است؟

اگر نفرکتومی کامل یا جزئی داشتید باید چند روز در بیمارستان بمانید و برای اینکه پزشک از عملکرد کلیه‌ا مطمئن شود، از شما تست میگیرد. بعد از آمبولی شریانی یا درمان فرسایشی یک شب یا چند ساعت در بیمارستان بمانید.

درما توده چربی در کلیه

سوالات متداول درباره توده چربی در کلیه

آیا میتوان جلوی رخ دادن آنرا گرفت؟

این بیماری درمان قطعی ندارد و به صورت خود‌به‌خود ظاهر میشوند و هیچ دلیلی ندارند.

آیا شرایطی وجود دارد که احتمال وقوع توده را افزایش دهد؟

اگر بیماری‌های لنفانژیولیومیوماتوز و توبروس اسکلروزیس دارید احتمال وقوع توده بیشتر بوده و باید برای کاهش ریسک به پزشک مراجعه کنید.

فرد دارای توده باید انتظار چه چیزی را داشته باشد؟

اگر توده دارید ولی علائمی نداری، سالی یک بار برای عکس برداری به پزشک مراجعه میکنید. اگر علائم دارید پزشک به شما پیشنهاد میکند درمان را شروع کنید تا خون‌ریزی نکنید.

آیا این توده عوارض بلند مدت دارد؟

اگر توده رشد کند ممکن است دچار خون‌ریزی و پارگی شوید. پزشک شما سایز تومور را چک کرده و در صورت لزوم درمان را پیشنهاد میدهد.

آیا ممکن است بیش از یک بار دچار به این بیماری شد؟

بله،ممکن است توده بعد از درمان دوباره رشد کند و همچنین ممکن است چندیدن توده و در هر دو کلیه داشته باشید.

آیا این توده میتواند سرطانی باشد؟

بعضی اوقات ممکن است این توده ها سرطانی شوند. پزشک شما با دقت شما را تحت نظر میگیرد و در صورت سرطانی شدن توده، مراحلی که باید طی کنید به شما میگوید.

فرد دارای توده با چه فاصله زمانی باید چک شود؟

باید با برنامه‌ریزی پزشک خود جلو بروید و به طور مرتب چکاپ شوید تا سایز توده بررسی شود.

چه زمانی باید به پزشک اطلاع داد؟

بعد از مشاهده علائم زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

• درد شکم
  • درد کمر