نوشیدنی های سنگ شکن کلیه

فرقی نمی کند که چه نوع سنگ کلیه ای دارید، نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات، می تواند به دفع سنگ های کلیه کمک کند. اما تمام نوشیدنی ها فواید یکسانی ندارند. بنابراین باید بدانیم کدام نوشیدنی ها برای دفع سنگ کلیه مفید هستند. در ادامه مطلب، نوشیدنی های سنگ شکن کلیه را توضیح می دهیم.

چرا نوشیدنی ها برای سنگ های کلیه بسیار مهم هستند؟

به احتمال زیاد پزشک به شما گفته که اگر سنگ کلیه دارید، نوشیدن مایعات را چندین برابر کنید. اما چرا؟ جواب این سوال این است که شما با این کار می توانید ادرار خود را رقیق کنید و یا از غلظت آن بکاهید. سنگ های کلیه زمانی تشکیل می شوند که ادرار شما با مواد معدنی خاص یا مواد دیگر بیش از حد غلیظ شده باشد. شایع ترین سنگ های کلیه، از جنس کلسیم و اگزالات هستند.

زمانی که کلسیم و یا اگزالات بیش از حد غلیظ شوند، احتمال چسبیدن آنها به یکدیگر و تشکیل سنگ کلیه بیشتر می شود. این دقیقاً همان چیزی است که ما می خواهیم از وقوع آن جلوگیری کنیم. مؤثرترین راه برای کم کردن غلظت ادرار، نوشیدن مایعات بیشتر است! زمانی که مایعات بیشتری می نوشید، ادرار بیشتری تولید می کنید. این کار به مولکول ها فضای بیشتری برای شناور شدن می دهد و باعث می شود که احتمال چسبیدن آنها به یکدیگر و تشکیل سنگ های کلیه کمتر شود.

تجویز دارو توسط پزشک

برای رفع سنگ کلیه چه مقدار مایعات باید بنوشم؟

افرادی که سنگ کلیه دارند، باید به قدری مایعات بنوشند که روزانه بیش از ۲ لیتر ادرار تولید کنند. شما از طریق تعریق، مدفوع و متابولیسم بدن، مقداری از آب بدن خود را از دست می دهید. مقدار مایعات از دست رفته در افراد مختلف متفاوت است و احتمالاً روز به روز تغییر می کند. برای اکثر افراد، نوشیدن حدود ۳ لیتر مایعات در روز، برای رسیدن به هدف ۲/۱ ۲ لیتر ادرار کافی است. ۳ لیتر مایعات در روز برابر با مقادیر زیر است:

  • ۳۰۰۰ ملی لیتر
  • ۱۱ اونس مایع
  • ۱۲ فنجان

مشکلات پزشکی خاص ممکن است مقدار مایعات دفع شده از بدن را تغییر دهند. همیشه از پزشک خود یا متخصص تغذیه سؤال کنید که مصرف چه مقدار آبی برای شما مناسب است.

نکاتی برای نوشیدن مایعات کافی

نوشیدن تمام مقدار مایعاتی که بدن نیاز دارد، کار آسانی نیست. در اینجا به نکاتی اشاره شده که می تواند به شما کمک کند:

مقدار مصرف مایعات را به تدریج افزایش دهید

افزایش مصرف مایعات از ۱ لیتر به ۳ لیتر در روز، می تواند کار سختی باشد! علاوه بر این، مقداری زمان میبرد که مثانه به این شرایط عادت کند. مقدار مایعاتی را که در حال حاضر می نوشید محاسبه کنید و هفته ای یک یا دو فنجان آن را افزایش دهید. برای مثال، اگر در حال حاضر ۴ لیوان آب در روز می نوشید، سعی کنید آن را به ۵ لیوان در روز افزایش دهید. بعد از یک هفته، یک لیوان بیشتر بنوشید. این کار را تا جایی ادامه دهید که به هدف خود برسید.

شما به طور شگفت انگیزی می توانید تمام روز را بدون نوشیدن مایعات سپری کنید! گاهی اوقات ساعت ۵ بعد از ظهر می رسد و ما ناگهان متوجه می شویم که در طول روز فقط ۱ لیوان قهوه نوشیده ایم. علاوه بر این، نوشیدن تمام مایعات مورد نیاز بدن در ساعات پایانی روز نیز کار درستی نیست. همچنین برای پیشگیری از تشکیل سنگ های کلیه، بهتر است در طول روز به طور مداوم مایعات بنوشید. به این ترتیب، شما در تمام روز ادرار خود را رقیق می کنید. اگر تمام نوشیدنی های خود را در یک بازه زمانی کوتاه بنوشید، ادرار شما در مابقی روز غلیظ تر خواهید بود و شما بیشتر مستعد تشکیل سنگ کلیه می شوید.

بهترین نوشیدنی های سنگ شکن کلیه

بله، ما می دانیم که نوشیدن مایعات فراوان برای رفع سنگ کلیه بسیار مهم است. در ادامه به نوشیدنی هایی اشاره شده که به از بین بردن سنگ های کلیه کمک می کنند.

آب ساده

بیشتر مایعات مصرفی شما باید فقط آب باشد. اکثر ما با آب لوله کشی مشکلی نداریم و نیازی به هزینه کردن برای خرید آب مقطر، آب معدنی، آب چشمه، آب قلیایی و دیگر آب های فانتزی نیست. فرقی نمی کند که آب سرد، ولرم یا گرم باشد. آب را هرطوری که از آن لذت می برید بنوشید!

آب گازدار غیرشیرین

به نظر می رسد که در چند سال اخیر، استفاده از آب گازدار فراگیر شده است. در حال حاضر نوشابه های گازدار متنوعی در بازار وجود دارد. تا زمانی که آب گازدار محبوب شما بدون شکر باشد، یک انتخاب عالی برای رفع سنگ های کلیه خواهد بود.

دنی های سنگ شکن کلیه

آب طعم دار

درست کردن آب طعم دار مورد علاقه تان می تواند یک تجربه ی عالی باشد و آب را لذیذتر کند. چند تکه از میوه ی مورد علاقه ی خود را به بطری آبتان اضافه کنید و اجازه دهید یک شب در یخچال بماند. همچنین می توانید برای خوشمزه تر کردن آب، مقداری سبزیجات تازه مانند ریحان، نعناع یا رزماری را به آب اضافه کنید.

شیر

بعد از آب، شیر یکی از بهترین نوشیدنی ها برای دفع سنگ های کلیه کلسیمی است. شیر، سرشار از کلسیم است. برخلاف تصور ما، مصرف کلسیم کافی برای افرادی که سنگ های کلیوی کلسیمی دارند، بسیار مهم است. کلسیم برای سلامت استخوانها اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه براین، افزایش مصرف کلسیم یک راه عالی برای کاهش جذب اگزالات است و سطوح اگزالات ادرار را کنترل می کند. اگر دوست ندارید لبنیات بنوشید، می توانید شیرهای گیاهی را امتحان کنید که برای سنگ های کلیه بسیار مفید هستند.

نوشابه لیمویی و لیموناد رژیمی

نوشیدنی های مرکبات رژیمی، اغلب حاوی مقداری سیترات هستند. سیترات یک مهارکننده ی عالی برای سنگ های کلیه می باشد. یک لیتر لیموناد تقریباً  ۲۰mEq سیترات دارد. این مقدار همان مقدار سیترات پتاسیمی است که برای افراد دارای سنگ کلیه تجویز می شود. یک لیتر نوشابه لیموی رژیمی، مقدار سیترات کمتری دارد. این مقدار در برندها و انواع نوشابه ها تغییر می کند.

قهوه یا چای

بله، قهوه و چای هردو نوشیدنی های خوبی برای رفع سنگ کلیه هستند. به احتمال زیاد تا کنون شنیده اید که چای به دلیل اگزالات موجود در آن منع مصرف دارد. اما تحقیقات دریافته اند که خطر تشکیل سنگ کلیه در علاقه مندان به چای کمتر است. چای اغلب اوقات به دلیل اگزالات موجود در آن، برای افراد دارای سنگ کلیه منع مصرف دارد. اما اگزالات فقط در صورتی مهم است که در آزمایش ادرار ۲۴ ساعته خود، مقدار اگزالات ادرار بالایی داشته باشید. حتی اگر اگزالات موجود در ادرار شما بالا باشد، به احتمال زیاد نوشیدن چند فنجان چای مشکلی ایجاد نمی کند.

تاکنون هیچ پژوهشی نشان نداده است که احتمال تشکیل سنگ کلیه در چای خورها بیشتر است. اگر هنوز هم در مورد اگزالات نگران هستید، چای های گیاهی معمولاً نسبت به چای سیاه، اگزالات کمتری دارند. قهوه نیز خوب است! فقط مراقب مقدار شکر افزوده ی خامه ها و سیروپ های فانتزی باشید. بهتر است در روز بیش از ۱ تا ۲ فنجان نوشیدنی کافئین دار ننوشید. مقدار کمی کافئین برای اکثر افراد مشکلی ایجاد نمی کند، اما کافئین بیش از حد باعث مشکلات فشار خون، قلب یا اختلالات خواب می شود.

بدترین نوشیدنی ها برای سنگ های کلیه

البته، نوشیدنی هایی نیز وجود دارد که افراد دارای سنگ کلیه باید مصرف آنها را محدود کنند. به طور کلی مصرف هر نوع نوشیدنی با شکر افزوده باید محدود شود. در ادامه به نوشیدنی هایی اشاره می شود که بهتر است فقط در موقعیت های خاص آنها را بنوشید.

نوشابه معمولی

هر نوع نوشابه معمولی، سرشار از شکر است. معمولا این شکر به شکل شربت ذرت با فروکتوز بالا می باشد که برای افراد دارای سنگ کلیه مضر می باشد. این مقدار شکر می تواند سطوح کلسیم ادرار را افزایش دهد و منجر به افزایش خطر سنگ های کلیه کلسیمی شود. در حقیقت، مصرف کنندگان نوشابه معمولی، بیشتر در معرض خطر سنگ های کلیه قرار دارند.

آب میوه یا سبزیجات

با اینکه آبمیوه ها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی هستند، اما مصرف زیاد آنها توصیه نمی شود. افراد باید به جای آب گرفتن میوه ها و سبزیجات و دور انداختن فیبر آنها، خود میوه و سبزیجات را بخورند. حتی آبمیوه ۱۰۰% طبیعی هم مقداری شکر دارد. مصرف یک وعده میوه برابر با ۴ اونس آب میوه مایع است. آب سبزیجات سرشار از سدیم است. مصرف بیش از حد نمک یکی از شایع ترین علل بالارفتن کلسیم ادرار و تشکیل سنگ های کلیه است. حتی آب سبزیجات کم سدیم نیز نمک بسیار بالایی دارد. اگر تست ادرار ۲۴ ساعته اگزالات بالایی داشته باشد، فرد به یک رژیم غذایی کم اگزالات نیاز دارد و آب سبزیجات می تواند منبعی از اگزالات بسیار غلیظ باشد.

لیموناد درست شده با شکر

اغلب اوقات برای از بین رفتن سنگ های کلیه، مصرف لیموناد توصیه می شود. این موضوع احتمالاً به این دلیل است که خود آب لیمو، منبعی عالی از سیترات است. گرچه، مقدار آب لیموی کافی و سیتراتی که از لیموناد دریافت می کنید، بسیار جزئی است. مهمتر از همه، لیموناد معمولاً با شکر تهیه می شود که می تواند احتمال تشکیل سنگ های کلیه را افزایش دهد.

چای شیرین

چای شیرین نیز سرشار از شکر است. چای شیرین اغلب اوقات حتی از نوشابه نیز قند بیشتری دارد.

نوشیدنی های انرژی زا

این نوشیدنی ها نیز منبع شکر هستند و همچنین سدیم بسیار بالایی دارند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یاور شنبه ۲۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام کیست 42میل کورتیکال با سپتاهای ظریف رو برداریم یا نه اگه بر داریم چه اتفاقی میافتدواگه برنداریم آخرش چی میشه سی تی اسکن رنگی با تزییق هم انجام دادم جوابش رو به شما ارسال کردم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۲۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      اکر همون هستی که گفته بود بوسنیاک ۲ ، پیگیری هر ۶ ماه نیاز داری نیاز به جراحی نیست -سری که درد نمیکنه دستمال نمی بندن  

  • تصویر کاربر ایلیا چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1318 مشاهده پرسش
    در سونوگرافی بارداری استاز خفیف کلیه چپ جنین به اندازه ۵/۶ گزارش شده است. بعد از تولد در یکماهگی سونو کلیه در هر دو کلیه چپ ۵/۷ و راست ۵/۶ گزارش شده است در سونوی دوماهگی استاز کلیه چپ ۴/۲ و کلیه راست ۴ میلی متر گزارش شده است نوزاد از یکماهگی روزی ۱ونیم سی سی سفالکسین مصرف می کند.
    آزمایش ادرار نرمال است.
    در یکماهگی ختنه شده است.
    پزشک اطفال برای پایان ۳ ماهگی اسکن هسته ای درخواست کرده است.
    حال سوال این است با توجه به خفیف بودن استاز کلیه حتما عکس هسته ای لازم است؟
    آنتی بیوتیک تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      به فلوشیپهای فوق تخصصی ارولوژی اطفال مراجعه کنید 

    2. تصویر کاربر ایلیا سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      فلوشیپ اورولوژی عکس هسته ای تجویز کرده سوال اینه که نوزاد ۳ ماهه میتونه از پس عکس هسته ای بربیاد؟
    3. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      بله میتونه 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات