ادرار قهوه ای

ادرار قهوه ای می تواند ناشی از خوردن برخی غذاها باشد اما می تواند دلایل پزشکی مانند کم آبی ، عفونت دستگاه ادراری یا مشکلات کبدی نیز داشته باشد. ممکن است زیاد به ادرار خود فکر نکنید اما می تواند سرنخ های مهمی در مورد سلامت شما داشته باشد.  ادرار زمانی تولید می شود که کلیه های شما مواد زائد و آب اضافی را از خون شما فیلتر می کنند.

همه ی ما ممکن است یک سری سؤالات در مورد بدن خود داشته باشیم ولی از مطرح کردن آن خجالت بکشیم.

نکات کلیدی:

• ادرار می تواند رنگ های متعددی به خود بگیرد. اما شاید جویا شدن علت این تغییر رنگ، برای بسیاری از افراد خجالت آور باشد.
  • در بسیاری از موارد میزان آب بدن می تواند در رنگ ادرار شما مؤثر باشد. در موارد کم آبی شدید بدن، ادرار می تواند به قهوه ای تغییر رنگ دهد.
  • علاوه بر کم آبی بدن، دلایل احتمالی متعدد دیگری نیز برای ادرار قهوه ای رنگ وجود دارد. برخی از این موارد بی خطر هستند، در حالی که موارد خطرناکی مثل خونریزی و عفونت نیز باید در نظر گرفته شود.
قهوه ای بودن ادرار

بیشتر افراد حواسشان به رنگ ادرار خود بوده و متوجه تغییرات روزانه ی رنگ ادرار می شوند. این عادت با توجه به این که رنگ ادرار می تواند نکات مختلفی از وضعیت سلامتی شما و اتفاقات داخلی بدنتان را نشان دهد، یک نکته ی مثبت محسوب می شود. علاوه بر این، رنگ ادرار شما میزان آب بدنتان را نشان می دهد.

بین این طیف رنگی، ادرار قهوه ای رنگ -که یکی از رنگ های رایج است- به طور ویژه می تواند گویای موارد متفاوت متعددی باشد. این موارد ممکن است بی خطر یا جدی تر باشند. در ادامه ی این مطلب به برخی از علل ادرار قهوه ای رنگ و دستور العمل مواجهه با آن خواهیم پرداخت.

ادرار چه چیز هایی در مورد وضعیت سلامتی شما گزارش می دهد؟

رنگ ادرار شما با توجه به عوامل متعددی تغییر می کند. این عوامل شامل مواردی مانند وضعیت آب بدن، دارو های مصرفی و بیماری های زمینه ای می باشد.

ادرار سالم چه رنگی باید داشته باشد؟

رنگ زرد ادرار، نتیجه ی تجزیه ی سلولی گلبول های قرمز در بدن و تفکیک موارد شیمیایی مثل اوروبیلین یا اوروکروم است. سپس کلیه ها این مواد شیمیایی را در آب حل کرده و از بدن دفع می کنند. به طور کلی، هر چه بیشتر آب بنوشید ادرار شما کمرنگ تر می شود. ادرار زرد پر رنگ می تواند نشانه ی مصرف کم آب و مایعات باشد. با وجود اینکه ادرار عموماً در طیف رنگ زرد قرار دارد، اما تحت تأثیر عوامل متعددی می تواند رنگ های دیگری نیز به خود بگیرد. در ادامه به عوامل قهوه ای رنگ شدن ادرار شما می پردازیم.

علت ادرار قهوه ای رنگ چیست؟

اگر این رنگ در طیف قهوه ای کمرنگ و زرد پررنگ واقع شده باشد، عموماً نشانه ی کم آبی خفیف بدن شما است. همچنین، غذا های متعددی مانند ریواس، مارچوبه و باقلا، می توانند باعث قهوه ای رنگ شدن ادرار شما شوند. زنان در دوران قاعدگی و با حل شدن خون در ادرار، ممکن است دچار ادراری قهوه ای رنگ شوند. این رنگ در ابتدا و انتهای هر دوره ی قاعدگی مرسوم تر است، که خون در آن زمان به جای قرمز به رنگ قهوه ای نزدیک تر است.

علت ادرار قهوه ای رنگ چیست؟

ادرار قهوه ای رنگ به تنهایی موضوع نگران کننده ای نیست. همچنین، یک سری از دارو ها می توانند باعث قهوه ای رنگ شدن ادرار شما شوند. مثل:

• سنا، یک داروی رایج ضد اسهال
  • پنی تیون (دیلانتین)، یک داروی ضد تشنج
  • لوودوپا، یک دارو برای بیماران پارکینسون
  • آنتی بیوتیک هایی مثل نیتروفورانتونین و مترونیدازول
  • دارو های ضد مالاریا، مثل کلوروکویین و پریماکویین
  • مکمل ها غذایی آهن

این موارد از جمله علت های رایج ادرار قهوه ای رنگ هستند که نباید باعث نگرانی شما شود. اما در برخی از موارد دیگر، ادرار قهوه ای رنگ ممکن است نشانه ی یک مشکل جدی تر باشد.

چرا رنگ ادرار تغییر می کند؟

ادرار رنگ خود را که معمولا زرد است از رنگدانه ای به نام اوروکروم یا اوروبیلین می گیرد. ادرار با رنگ روشن تر رقیق تر است ، در حالی که ادرار تیره حاوی مایع کمتری است. ادرار بسیار تیره می تواند نشانه کم آبی بدن شما باشد. اگر ادرار شما با این طرح رنگی مطابقت ندارد ، نترسید. بسیاری از چیزها می توانند رنگ ادرار را تغییر دهند ، از جمله غذاهایی که می خورید یا داروهایی که مصرف میکنید.

با این حال برخی از رنگ ها می توانند نشان دهنده یک مشکل باشند. رنگ قرمز یا صورتی می تواند نشانه وجود خون در ادرار باشد. اگر به خون مشکوک هستید یا متوجه لخته شدن آن شدید باید به پزشک مراجعه نمایید. در ادامه به این موضوع که ادرار قهوه ای خطرناک است می پردازیم.

آیا ادرار قهوه ای رنگ دلایل خطرناکی هم دارد؟

بیماری های زمینه ای متعددی وجود دارد که می‌ تواند منجر به ادرار قهوه ای رنگ شود. برخی از این بیماری ها موقت و قابل درمان هستند، در حالی که موارد علل طولانی مدت و بعضاً جدی نیز وجود دارد. در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم.

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری (UTI) به دلایل متعددی می تواند باعث ادرار قهوه ای رنگ شود. در اغلب موارد، علت اصلی این رنگ ورود خون به ادرار است. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها با هجوم به دیواره ی مجاری ادراری، باعث التهاب و نهایتاً خونریزی می شوند.

بیماری کبد

بیماری های کبد، مثل هپاتیت می توانند باعث ادرار قهوه ای رنگ شوند. علت این موضوع افزایش بیش از حد سطح بیلیروبین در ادرار است. این ماده یکی از ضایعات خروجی کبد است.

در صورتی که ادرار قهوه ای رنگ شما تحت اثر یک بیماری کبد باشد، شما احتمالاً برخی از علائم زیر را نیز تجربه می کنید:

ورم در پاها

بیماری های کلیوی

بیماری های متعددی در کلیه ها می توانند منجر به ادرار قهوه ای رنگ شوند. این بیماری ها شامل موارد زیر می شوند:

بیماری کلیوی مرحله آخر یا نارسایی کلیه: ادرار قهوه ای رنگ می تواند تحت اثر انباشتگی ضایعاتی باشد که در نتیجه ی نارسایی کلیه اتفاق می افتد.

گلومرولونفریت پس از استرپتوکوکی: یک مشکل بسیار نادر مربوط به استرپ گلو، که بیشتر در کودکان دیده می شود.

سنگ کلیه: با جا به جایی سنگ ها در مجاری ادراری، دیواره ی مجاری ادراری دچار آسیب شده که می تواند منجر به خونریزی شود.

رابدومیولیز: رابدومیولیز یک بیماری است که در اثر تجزیه ی بیش از حد ماهیچه ها رخ می دهد (برای مثل بعد از ورزش سنگین). با تجزیه و تحلیل ماهیچه ها، ماده ی میوگلوبین آزاد می شود که رنگ تیره ای دارد. این ماده با ورود به ادرار، منجر به ادرار قهوه ای رنگ می شود. طی رابدومیولیز، شما احتمالاً دچار درد بدن، درد عضلانی شدید، و ورم بازو ها و پا ها می شوید.

سرطان: رایج ترین سرطانی که عامل ادرار قهوه ای رنگ، سرطان کارسینوم سلول کلیه است، که باعث نشت خون به ادرار بیمار می شود. همچنین، ملانوما (تومور سیاه رنگ لایه عمیق پوست) می تواند منجر به نشت ماده تیره رنگ ملانین به ادرار شود. البته، این بیماری بسیار نادر است.

هپاتیت

ادرار قهوه ای یکی از اولین و شایع ترین علائم هپاتیت است که نام دیگر التهاب کبد است. بیش از یک نوع از این بیماری وجود دارد از جمله هپاتیت c ، a , b. هنگامی که هپاتیت دارید کبد شما نمی تواند خون شما را به درستی تمیز کند. این می تواند منجر به تجمع یک ماده زرد نارنجی به نام بیلی روبین در خون و ادرار شما شود و می تواند ادرار را قهوه ای رنگ کند. اگر هپاتیت پشت ادرار قهوه ای شما باشد ممکن است علائمی مانند :

• از دست دادن اشتها
  • شکم درد
  • درد مفاصل
  • زردی پوست یا چشم داشته باشید.

سیروز

ادرار قهوه ای رنگ نیز می تواند از علائم سیروز باشد. این نام اسکارهای روی کبد است که پس از سال ها زندگی با هپاتیت یا سایر انواع بیماری های کبدی ایجاد می شوند.سیروز اولیه ممکن است علائمی ایجاد نکند اما در مراحل پیشرفته ، می تواند باعث قهوه ای شدن ادرار و همچنین :

• مشکل در تمرکز
  • مشکل خواب
  • حافظه ضعیف
  • احتباس آب در شکم یا پاها
  • زردی پوست یا چشم
  • ضعف عضلانی

ادرار قهوه ای به ویژه همراه با زردی پوست یا چشم ، می تواند نشانه بسیاری از مشکلات کبدی دیگر باشد. اگر این علائم را داردی به پزشک مراجعه کنید.

علت ادرار قهوه ای در مردان چیست؟

ادرار قهوه ای می تواند نشای از خوردن برخی غذاها باشد. اما می تواند دلایل پزشکی مانند کم آبی ، عفونت دستگاه ادراری یا مشکلات کبدی نیز باشد. ممکن است زیاد به ادرار خود فکر نکنید اما می تواند سرنخ های مهمی در مورد سلامت شما داشته باشد.

در مواجهه با ادرار قهوه ای رنگ خود چه کار کنیم؟

اگر متوجه تیرگی رنگ ادرار خود شده اید اما حال عمومی شما خوب است، گام اول بالا بردن میزان مصرف آب و مایعات است. در صورت برطرف شدن این تغییر رنگ و عدم وجود علائم دیگر، شما هیچ مشکل خاصی را تجربه نمی کنید. اما اگر با این کار رنگ ادرار شما روشن و عادی نشد، شما باید به علائم احتمالی خود برای مشکلات جدی تر توجه کنید. بهتر است در صورت مواجهه با موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

• تب، می تواند نشانه ای برای وجود عفونت باشد.
  • درد عضلانی
  • اسهال یا استفراغ ماندگار
  • درد شکم و پهلو
  • خستگی یا گیجی

حتی اگر هیچکدام از علائم بالارا ندارید ولی ادرار شما چند ساعت بعد از مصرف مایعات رنگ طبیعی پیدا نمی کند، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان ادرار قهوه ای رنگ

اگر ادرار شما تیره تر از حد معمول است ، سعی کنید در طول روز آب و سایر مایعات غنی از الکترولیت بیشتری بنوشید. اگر ورزش می کنید حتما در طول تمرینات خود به طور منظم نوشیدنی بنوشید. اگر این کار کمکی نکرد یا علائم دیگری مانند خستگی ، درد یا تورم شکم ، استفراغ ، درد پشت یا پهلو ، درد همراه با ادرار ، تب یا کاهش وزن غیرقابل توجیه دارید به پزشک مراجعه نمایید.

علت ادرار قهوه ای در زنان چیست؟

برخی از ختلالات کبد و کلیه و برخی عفونت های مجاری ادراری می توانند ادرار را قهوه ای تیره کنند. بنابراین خونریزی در داخل بدن می تواند خونریزی نامیده شود. گروهی از بیماری ها که عمدتا پوست یا سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند به نام پورفیری می توانند باعث قهوه ای شدن ادرار در زنان شوند.

سخن آخر

بررسی رنگ ادرار یک کار کاملاً طبیعی است. در واقع، این کار یکی از اقدامات روزمره برای بررسی وضعیت سلامت بدن محسوب می شود. تغییر رنگ و تیرگی ادرار بسیار عادی می باشد. بنابراین در صورت مشاهده ی ادرار قهوه ای رنگ، نباید از مطرح کردن آن با پزشک خجالت بکشید. همچنین، در صورت همراه بودن این تغییر رنگ با علائم ذکر شده، به هیچ وجه نباید درمان خود را به تعویق بیاندازید.