آیا خودارضایی باعث زگیل تناسلی می‌شود؟

ویروس پاپیلومای انسانی، مسئول ایجاد یکی از شایع ‌ترین بیماری‌ ها یعنی زگیل تناسلی در انسان است، که به روش‌های گوناگونی می ‌تواند این بیماری را انتقال دهد.  ممکن است برای بسیاری از افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، این سوال پیش آمده باشد که آیا خود ارضایی باعث زگیل تناسلی می‌شود یا خیر. در ادامه، این مطلب را بررسی خواهیم کرد.

ویروس HPV چیست و باعث بروز چه بیماری‌هایی در انسان می‌شود؟

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در زنانبیش از ۱۰۰ ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. یک مطالعه نشان داد که HPV در بدن ۷۷ درصد از زنان مبتلا به HIV مثبت، وجود دارد. HPV به ‌راحتی از طریق فعالیت جنسی منتقل می‌شود و تا ماه‌ ها می‌تواند به‌ صورت خاموش، در بدن فرد حضور داشته و انتقال یابد. در واقع، تخمین زده می‌شود که ۷۵ درصد از تمام افراد فعال جنسی بین سنین ۱۵ تا ۴۹، حداقل به یک نوع عفونت HPV مبتلا می‌ شوند و در بسیاری از موارد خودشان هم ممکن است از این موضوع باخبر نباشند. برخی از انواع HPV باعث ایجاد زگیل‌ در دست یا پا می‌شوند. (عفونت و زگیل دست و پا معمولاً از طریق فعالیت جنسی منتقل نمی‌ شود) چندین نوع HPV نیز وجود دارند، که باعث ایجاد زگیل تناسلی در آلت تناسلی، واژن و رکتوم می‌شوند.

افراد مبتلا به HIV ممکن است، به‌ خاطر وجود همین ویروس، زخم‌ های بسیار دردناکی  در ناحیه رکتوم و دهانه رحم پیدا کنند. HPV همچنین می‌تواند مشکلاتی در دهان، زبان یا لب‌ ها ایجاد کند. انواع دیگر HPV نیز می‌ توانند، باعث رشد غیرطبیعی سلول شوند که به‌ نام دیسپلازی شناخته می‌شود. دیسپلازی می‌تواند به سرطان آلت تناسلی، مقعد و سرطان دهانه رحم در زنان تبدیل شود.

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی

چگونه خودارضایی باعث زگیل تناسلی می‌شود؟

هرگونه عمل جنسی می‌تواند باعث انتقال ویروس پاپیلومای انسانی و زگیل تناسلی شود. انتقال این بیماری از طریق دست آلوده به این ویروس، که روی اندام تناسلی است، نیز امکان‌پذیر است. بنابراین رعایت احتیاط، شستن دست‌ ها و حتی‌الامکان، عدم تماس دست یا سایر مناطق بدن با نواحی آلوده ضروری است. توصیه می‌شود افرادی که گمان می‌کنند علائم زگیل تناسلی را دارند، در انجام بعضی کارها مانند خود ارضایی محتاط باشند، زیرا ممکن است زگیل‌ ها از یک قسمت اندام تناسلی به قسمت دیگر، یا حتی به سایر نقاط بدن گسترش یابند، زیرا HPV می‌ تواند از طریق تماس جنسی پوست به پوست منتقل شود.

همچنین زگیل تناسلی از طریق مقاربت واژینال یا مقعدی و رابطه جنسی دهانی قابل انتقال است. با این‌ حال، اقدامات احتیاطی زیادی مانند موارد زیر وجود دارند، که افراد مبتلا به زگیل تناسلی می‌ توانند آن ها را انجام دهند تا بدون نگرانی در مورد زگیل، از زندگی جنسی خود لذت ببرند.

  • خطر انتقال از طریق تماس با زگیل‌ های قابل‌ مشاهده، بیشتر است بنابراین از دست زدن به آن‌ ها باید خودداری شود.
  • اگر زگیل‌ ها روی ساقه آلت تناسلی، کلیتوریس یا فرج قرار دارند، می‌ توان از مانعی مانند کاندوم برای پیشگیری از ابتلای شریک جنسی یا سرایت آن به وی استفاده نمود.
  • اگر زگیل‌ ها در نواحی دیگری از بدن هستند (مانند قسمت داخلی ران یا باسن)، باید از لمس آن‌ ها خودداری و روی آن‌ ها پوشانده شود.
  • شستن کامل دست‌ ها با آب و صابون، در صورت تماس دست با زگیل‌‎ ها، و تمیز و خشک نگه‌ داشتن اندام تناسلی نیز الزامی است.

سویه‌ های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌ شوند، از سویه‌ هایی که باعث ایجاد زگیل در سایر قسمت ‌های بدن می‌شوند، متمایز هستند. بنابراین نیازی به نگرانی در مورد ایجاد زگیل روی دست‌ ها یا جاهای دیگر بدن نیست. زگیل تناسلی مسری است، بنابراین همیشه لازم است که افراد مبتلا به این بیماری، در مورد رابطه جنسی ایمن‌ تر با شریک جنسی خود صحبت کنند.

HPV چگونه تشخیص داده می‌شود؟

هیچ راه آسانی برای تشخیص این‌ که آیا فردی به HPV آلوده شده است یا نه، وجود ندارد. افرادی که هیچ علامت یا نشانه‌ای از عفونت HPV ندارند، می‌توانند عفونت را منتقل کنند. حتی کاندوم نیز با این‌ که یک راه خوب برای پیشگیری است، اما به ‌طور کامل از انتقال HPV جلوگیری نمی‌ کند. بنابراین، بهتر است در هنگام رابطه جنسی یا خودارضایی، قبل از هرگونه تماس با زگیل، روی منطقه آلوده پوشانده شود. برای تشخیص بهتر، آزمایش پاپ اسمیر پیشنهاد می‌شود.

یک تست HPV جدید به نام تست رفلکس نیز وجود دارد، که برای پیگیری نتایج پاپ اسمیری که واضح نیستند، استفاده می‌شود. این تست می‌ تواند نشان دهد که چه کسی به معاینه یا درمان دقیق‌تر نیاز دارد. تست رفلکس مشخص می‌کند که کدام نوع ویروس پاپیلوما در حال فعالیت است و می‌تواند نشان دهد که آیا به درمان تهاجمی نیاز است یا خیر.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهران سه شنبه ۲۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    جلیوگیر از سنگ کلیه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      آب فراوان و طناب زدن و عدم مصرف نمک 

  • تصویر کاربر سوده چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    دکتر سلام چهار روز از سنگ شکن سنگ ۱۷ میل میگذره همچنان کلیم درد میکنه و در روز سه تا شیاف دیکلوفناک۱۰۰ استفاده میکنم.این درد طبیعیه؟
    داروی سیپروسفالکسین دارم و از روزی که شیاف و داروهارو استفاده میکنم تمام شبانه روز حالت تهوع دارم و بی اشتها.طبیعیه.میتونم آنتی بیوتیک قطع کنم خیلی اذیتم میکنه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری انجام بدین

  • تصویر کاربر توران سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۶۵ سالمه ازمایشم Urea خونم۵۷ میباشد چکاری باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      کراتینین ؟ 

  • تصویر کاربر مانی جمعه ۲۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر 46 سال سن دارم میل جنسیم به شدت کم شده و نعوظ سست سنگ کلیه دارم نمیدانم دفع شده یا نه .قبلا تا با شریکم تماس پیدا میکردم فورا التم راست میشد الان خیلی سخت بهم دست میده لطفا راهنمایی کنید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۲۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشتت باشید

درحال دریافت اطلاعات