معاینه کردن بیضه ها

با این که سرطان بیضه کاملاً نادر است، اما شایع ترین نوع سرطان در بین مردان ۱۵ تا ۳۵ سال می باشد. این سرطان مانند سرطان های دیگر، با تشخیص زود هنگام آسانتر درمان می شود. معاینه منظم بیضه ها، به شما کمک می کند تا هر گونه تغییری را به سرعت متوجه شوید.

از شایع ترین علائم سرطان بیضه می توان به توده بدون درد، التهاب و یا بزرگ شدن بیضه ها اشاره کرد. سایر علائم این بیماری شامل سفت تر شدن بیضه، درد یا ناراحتی در بیضه یا کیسه بیضه و تفاوت غیرطبیعی بین هر دو بیضه می باشد. بهترین زمان برای معاینه بیضه، به هنگام دوش گرفتن و یا بعد از آن است، زیرا در این زمان پوست کیسه بیضه شل می شود.

درد بیضه

نحوه معاینه

برای اطمینان از مشاهده ی هرگونه تغییر، معاینه منظم بیضه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین بستگی به شما دارد که چه زمانی می خواهید این کار را انجام دهید، اما اکثر افراد فکر می کنند معاینه بیضه در حمام آسانتر است.

سه مرحله اساسی معاینه بیضه عبارتند از:

  • یک بیضه را میان شست و انگشتان دیگر هردو دست بگیرید و به آرامی بچرخانید.
  • شما باید هرگونه توده ی سفت، برجستگی های گرد و یا هرگونه تغییر در اندازه، شکل و یکدستی بیضه ها را احساس کنید.  
  • این کار را با بیضه دیگر نیز تکرار کنید.

لازم به ذکر است که بیضه های طبیعی، دارای رگ های خونی، بافت های محافظ و لوله های حمل کننده اسپرم هستند. برخی از مردان ممکن است در ابتدا این اجزا را با توده های غیرطبیعی اشتباه بگیرند. اگر شما نیز نگران این مسئله هستید، از پزشک خود سؤال کنید.

نکته:

✔️ بزرگ شدن بیضه می تواند به دلایل دیگری غیر از سرطان باشد.

✔️ شما ممکن است پیچ خوردگی  بیضه را احساس کنید. (چرخش بیضه، یک شرایط خطرناک و اورژانسی است و زمانی رخ می دهد که خون رسانی به بیضه مختل شود.) این شرایط، منجر به التهاب ناگهانی و بسیار دردناک در یکی از بیضه می شود. اما اگر متوجه یک توده یا التهاب غیرطبیعی یا هر یک از علائم بالا شُدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهرداد سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من متاسفانه بیضه ندارم بجه بودم همه رو در اوردن بیرون...
    ۱۸ سالمه...
    آیا میتونم ازدواج کنم و بچه دار بشم ؟
    راه کار شما چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      متوجه نمیشم یعنی هر دوبیضه با جراحی برداشته شدن ؟؟؟!!!!!

  • تصویر کاربر م،کرمانشاه جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام دکتر آلت تناسلیم از وقتی که به سن بلوغ رسیدم متوجه شدم کجی زیادی از وسط داره فرو رفتگی به داخل وخمیده به پایین هست بالای 40 سن دارم آیا جراحی جواب میدهد،. ضمنن دفترچه نیروهای مسلح و تکمیلی دارم هزینه حدودی خودم چقدر باید پرداخت کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)

      اگر باعث مشکل در نزدیکی نمیشه نیازی به جراحی نیست اگرمشکل ایجاد میکنه و جراحی نیازه باید با عکس در گوشی موبایل تشریف بیارید میزان کجی رو ببینم و هزینه ای که بیمارستان ازتون میگیره حدود ۱/۵ میلیون تومنه من چیزی از شما نمی گیرم 

  • تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام.ببخشید آقای دکتر من یکسالی میشه روی بیضه هام چندتا جوش مثل جوش زیر پوستی دراومده میخواستم بدونم واقعا زگیل تناسلی هست یا نه.اگه هست روش درمانش به چه صورت هست.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      زگیل نیست - جراحی باید بشی 

درحال دریافت اطلاعات