آیا سنگ کلیه باعث درد معده و نفخ میشود؟

ممکن است در پهلوی خود احساس درد داشته باشید و یا متوجه وجود خون در ادرار خود شوید. آیا این مشکلات می تواند ناشی از سنگ کلیه باشد؟ آیا درد شکم ناشی از سنگ کلیه است؟ از هر ۱۰ نفر یک نفر در طول زندگی خود به سنگ کلیه مبتلا می شود. اگرچه این یک مشکل رایج است، اما بسیاری از افراد تلاش می کنند تا تشخیص دهند که آیا مشکلات آن ها ناشی از سنگ کلیه است یا خیر. در ادامه به بررسی سنگ کلیه و معده درد و نفخ صحبت میکنیم.

 سنگ کلیه چیست؟

سنگ ‌های کلیه، توده ‌هایی جامدی هستند که اغلب شکل نامنظمی دارند (یا کریستال‌ هایی هستند که از برخی مواد معدنی و نمک ‌ها تشکیل می ‌شوند). این سنگ ها در کلیه تشکیل می‌ شوند، اما می ‌توانند حرکت کنند و در حالب یا میزنای (لوله ‌ای که ادرار را از کلیه ها به مثانه می برد) گیر کنند. این اتفاق معمولا همان چیزی است که منجر به بروز برخی علائم (از جمله درد) می ‌شود. یک تصور غلط رایج این است که درد، به دلیل داشتن سنگ کلیه ایجاد می شود. در صورتی که درد معمولا زمانی ایجاد می شود که سنگ در میزنای گیر می کند. به دنبال این اتفاق، ادرار به کلیه باز می گردد و منجر به تورم آن می شود. تورم کلیه نیز باعث درد می شود. زیرا کلیه یک اندام قابل ارتجاع نیست و تورم، باعث تحریک اعصاب سطح آن می شود.

 سنگ کلیه

سنگ کلیه می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله کم آبی بدن، برخی از بیماری ها، داروها و یا سابقه خانوادگی ایجاد شود. سنگ کلیه در اثر رژیم غذایی نامناسب هم امکان پذیر است. سنگ های کلیه همچنین انواع مختلفی دارند. از جمله کلسیم اگزالات، کلسیم فسفات، اوریک اسید، استروویت و… این سنگ ها می توانند شکل، اندازه و بافت متفاوتی داشته باشند. کوچک ‌ترین سنگ کلیه ممکن است به اندازه یک دانه خشخاش باشد، و یا حتی به صورت کریستال ‌هایی باشند که در آزمایش ادرار دیده می ‌شوند اما با چشم قابل مشاهده نیستند. اما سنگ های کلیه ممکن است به اندازه ای بزرگ شوند که کل فضای کلیه را اشغال کنند (بیش از ۴ یا ۵ سانتی متر).

سنگ کلیه و معده درد 

سنگ کلیه که هنوز در کلیه شما وجود داشته باشد ممکن است باعث درد شدید در معده ، پهلو و شکم شود . اغلب درست زیر قفسه سینه شما احساس می شود. همانطور که سنگ از کلیه شما به سمت مجرای ادراری شما حرکت می کند درد ممکن است بیشتر شبیه یک درد تابشی در قسمت معده ، شکم و یا لگن باشد. البته این مورد را در نظر بگیرید که هر دو ناحیه معده و کلیه با هم ترکیب شوند می تواند نشان دهنده برخی مشکلات جدی از جمله حمله قلبی و یا سنگ کلیه و یا معده درد می باشد.

علائم هشدار دهنده اولیه سنگ کلیه چیست؟

آیا درد شکم ناشی از سنگ کلیه است؟ تشخیص وجود سنگ کلیه به تنهایی می تواند امری دشوار باشد. زیرا اغلب ممکن است با دردهای دیگر اشتباه گرفته شود. اما معمولا علائم هشدار دهنده اولیه ای وجود دارد که ممکن است ناشی از علائم سنگ کلیه باشد. از جمله:

  • درد پهلو

کلیه ها حدودا زیر دنده ها و در پشت بدن قرار دارند. بنابراین در بسیاری از افراد، درد از ناحیه پهلو شروع می شود و معمولا از آنجا به ناحیه شکم و کشاله ران (ناحیه لگنی بین شکم و ران ها) منتقل می شود.

بسیاری از افراد دچار اشتباه می ‌شوند. زیرا ممکن است مشکلات کمر داشته باشند و فکر ‌کنند که سنگ کلیه است. در حالی که درد سنگ کلیه معمولا در وسط کمر (اطراف ستون فقرات) یا نواحی پایین کمر (اطراف استخوان های باسن) احساس نمی شود.

  • دردی که می آید و می رود

ممکن است درد متناوبی را احساس کنید که به عنوان “قولنج کلیه” شناخته می شود. دردی که می آید و می رود، به این دلیل ایجاد می شود که ادرار می تواند از اطراف سنگ عبور کند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که از بین رفتن درد، به دلیل دفع شدن سنگ کلیه می باشد. در حالی که این تصور اغلب نادرست بوده و ممکن است فقط به این معنی باشد که ادرار می‌ تواند سنگ را دور بزند و به کلیه باز نگردد.

  • تهوع و استفراغ

در صورت ابتلا به سنگ کلیه ممکن است حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه کنید. یک عصب مشترک بین کلیه ها و دستگاه گوارش وجود دارد که می تواند باعث ناراحتی معده شود.

احساس تهوع
  • خون در ادرار

دیدن خون در ادرار ممکن است نشان دهنده این باشد که سنگ کلیه دارید. در برخی از افراد، مقدار خون موجود در ادرار به اندازه ای است که قابل مشاهده نیست و تا زمانی که فرد آزمایش ادرار انجام ندهد، این مشکل تشخیص داده نمی ‌شود. در واقع، برخی از افراد فقط دچار ادرار خونی می شوند و هیچ علامت دیگری ندارند. اما در نهایت متوجه می شوند که سنگ کلیه دارند.

  • عفونت احتمالی

اگر فکر می کنید که عفونت مثانه یا کلیه دارید، ممکن است دچار سنگ کلیه شده باشید. افراد زیادی به پزشک مراجعه می کنند که در آن ها عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) یا عفونت مثانه تشخیص داده می شود و برای آن ها چند دوره آنتی بیوتیک تجویز می شود. در حالی که سرانجام معلوم می شود که در واقع به عفونت مبتلا نشده اند و فقط سنگ کلیه ای دارند که مدتی به اطراف حرکت کرده و باعث التهاب شده است.

برخی از افراد عفونت های واقعی دارند که بارها و بارها عود می کند. این افراد ممکن است سنگ کلیه نیز داشته باشند. باکتری هایی که باعث عفونت می شوند، می توانند به سنگ کلیه بچسبند و تا زمانی که سنگ برطرف نشود، عفونت ایجاد می کنند. پزشک اغلب افرادی را که به طور مکرر دچار عفونت های دستگاه ادراری می شوند، از نظر ابتلا به سنگ کلیه نیز معاینه می کند. زیرا ممکن است عفونت حتی با مصرف آنتی ‌بیوتیک‌ ها نیز بر طرف نشود.

به دلیل این که باکتری ها به سنگ چسبیده اند و آنتی ‌بیوتیک ‌ها نمی ‌توانند به درون سنگ نفوذ کنند. افرادی که سنگ کلیه عفونی دارند ممکن است علاوه بر علائم دیگر، تب و لرز را نیز تجربه کنند. به خاطر داشته باشید که سنگ کلیه عفونی می تواند یک اورژانس پزشکی باشد.

تفاوت علائم سنگ کلیه در مردان و زنان چگونه است؟

اگرچه علائم می تواند در زنان و مردان یکسان باشد، اما اکثر بیماران مرد ممکن است در بیضه های خود احساس درد داشته باشند. این افراد فکر می کنند که عفونت بیضه دارند، اما در نهایت مشخص می شود که این درد به دلیل سنگی است که در مثانه گیر کرده است.

عوارض احتمالی گوارشی سنگ کلیه

علائم گوارشی سنگ کلیه مواردی مانند استفراغ ، حالت تهوع و درد مواردی هستند که می توانند شما را در مورد سنگ کلیه اگاه کنند. در نتیجه ابتلا به سنگ کلیه ممکن است مشکلات گوارشی جدیدی را نیز تجربه کنید. مشکلاتی مانند سندروم روده تحریک پذیر و انسداد روده. سنگ کلیه می تواند علائم و عوارض گوارشی ایجاد کند اما آیا برعکس ان نیز صادق است؟ به نظر می رسد که بله. بعضی از مشکلات گوارشی می تواند منجر به کم آبی بدن شود که یکی از علل شناخته شده سنگ کلیه می باشد. 

برخی از علائم سنگ کلیه که گوارشی نیستند عبارتند از :

  • ادرار دردناک
  • ادرار مکرر یا فوری
  • ادرار خونی
  • ادرار بدبو و کدر
  • تب و لرز و تعرق

آیا می توانید تشخیص دهید که سنگ کلیه دفع شده است؟

گاهی اوقات سنگ از کلیه به مثانه می رود که قسمت دردناک آن است. سپس از مثانه خارج شده و به میزراه می رود که معمولا باعث درد نمی شود. افراد معمولا زمانی متوجه می شوند که سنگ کلیه را دفع کرده اند که ادرار خود را از صافی رد کنند و یا آن را در توالت ببینند. اگر درد شدید دارید و یا دچار حالت تهوع یا استفراغ شدید، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

 

ممکن است به شما یک صافی ادرار داده شود که باید آن را در بالای توالت قرار دهید تا مواد موجود در ادرار جمع آوری شود. سنگ کلیه ممکن است شبیه یک دانه شن یا یک تکه سنگ ریزه باشد. شما باید هر سنگی که جمع آوری می کنید را در یک ظرف درب دار یا کیسه پلاستیکی قرار دهید تا ایمن و خشک بماند تا زمانی که آن را برای تجزیه و تحلیل به پزشک خود بدهید. پزشک به احتمال زیاد در مورد اینکه چگونه می توانید خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهید، به شما اطلاعاتی می دهد. از جمله:

اگر احساس سردرگمی دارید و یا مطمئن نیستید که چه تغییراتی برای شما بهتر و مفیدتر است، مراجعه به یک پزشک متخصص اورولوژی می تواند به شما کمک کند تا بهترین مسیر را طی کنید. اقدامات کوچک زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به درمان و پیشگیری از سنگ کلیه انجام دهید.

چگونه سنگ کلیه باعث گاز و نفخ می شود؟

ارتباط بین سنگ کلیه و گاز و نفخ کاملا مشخص نیست. با این حال برخی نظریه ها حاکی از آن است که وقتی سنگ های کلیه از طریق دستگاه ادراری حرکت می کنند می توانند باعث التهاب و تحریک شوند که می تواند بر اشتهای شما تاثیر بگذارد و باعث شود کمتر غذا بخورید و در نتیجه مشکلات گوارشی را تجربه کنید و نظریه دیگر نشان می دهد که وجود سنگ کلیه در دستگاه ادراری می تواند تعادل باکتری ها را در دوره مختل کند و منجر به رشد بیش از حد باکتری های مضر و کاهش باکتری های مفید شود. این عدم تعادل می تواند علائم گوارشی مانند گاز و نفخ ایجاد کند.

درمان سنگ کلیه برای کاهش گاز و نفخ 

درمان اولیه برای سنگ کلیه کمک به آنها برای عبور طبیعی از مجاری ادراری است. این ممکن است شامل نوشیدن مایعات فراوان ، مصرف داروهای مسکن و انتظار برای دفع سنگ می باشد. با درمان علت اصلی گاز و نفخ به عنوان مثال سنگ کلیه ممکن است بتوانید این علائم را کاهش دهید. اگر گازهای خفیف و نفخ ناشی از سنگ کلیه را تجربه می کنید برخی از درمان های خانگی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند :

  • نوشیدن مایعات زیاد به خصوص آب
  • اجتناب از غذاها و نوشیدنی های گاز زا مانند نوشابه و لوبیا
  • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه
  • استفاده از کمپرس آب گرم

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ندا شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    کراتین بالا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      به فوق تخصص نفرولوژی مراجعه کن 

  • تصویر کاربر الهام شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر. همسر من ۳۳ سال داره سی تی اسکن داده یه سنگ تو کالیس تحتانی داره لطف می کنید بفرمایید چه دارویی و چه ورزش یا نرمشی برای دفع سنگ کالیس تحتانی مناسب تره. اولین بار است که دچار سنگ کلیه میشود و سابقه خانوادگی ندارد. با تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      اندازه سنگ ؟ 

    2. تصویر کاربر الهام شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      سنگ ۵ میل در کالیس تحتانی راست
    3. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      یکبار قبلا جواب دادمااا

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر amirali جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ارادت
    بنده به دلایلی عمل پpcnlبنده بخاطر مخاطرات منصرف شدم دارای کلیه ازمایشات و سی تی اسکن میباشم و سنگ کلیه شاخ گوزنی با قطر 34میلیمتر دارم میخواستم هزینه عمل با روش ریرس رابدونم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      نزد دکتر مجتبی عاملی بروید 

  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر و خسته نباشین بنده پسر ۱۸ساله ای هستم که فکر میکنم موقع ادرار،ادرارم کامل خالی نشده خب بدلیل محرومیت شهرماازدکتر و متخخص و دور بودن از شهرهای دیگه خیلی پیگیری نکردم اما چندباری که دکتر رفتم چیزی معلوم نشد سونوگرافی چندتاسنگ ریزه بدون علایم انسدادی بود.آزمایش ادرار دادم خوب بود پس چرا اینجوریم؟؟
    ازیه مدتی فکرمیکنم دچار شکستگی آلت شدم البته رابطه جنسی نداشتم امافکر میکنم تو خواب شکسته باشه یعنی از این هم میشه؟
    اگه شکسته باشه مانع ادرار نمیشه و خطر جدی نداره و تنهاراه درمان عمله؟؟
    خیلی ممنون که پاسخ میدین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات انجام بدین

  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با عرض سلام اقای دکتر. حدود سه ماه پیش سونوگرافی دادم من یه سنگ 6 میل در کالیس تحتانی کلیه راست داشتم دیروز مجدد سونوگرافی دادم سنگ ۴.۵ میل شده بود ؟؟تو این سه ماه سی عدد قرص رواتینکس و قرص هیدروکلروتیازید روزی یکی و پتاسیم سیترات دو عدد در شبانه روز مصرف کردم. هر چند این سنگ اذیت نمی کنه ایا راهی وجود دارد با دارو بشه سنگ رو دفع کرد؟ با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سی تی اسکن شکم و لگن اسپیرال بدون تزریق با کاتهای ظریف ۲-۳ میلی متری انجام بدین ببینیم اصلا واقعا سنگ وجود داره یا نه 

درحال دریافت اطلاعات