۷ علت خارش بیضه ها

خارش در ناحیه تناسلی به خصوص در بیضه، یک عارضه نسبتا شایع است که معمولاً به دلیل تعریق یا اصطکاک مداوم در این ناحیه، رخ می دهد و بندرت زمینه بروز آن یک مشکل یا بیماری جدی می باشد. اما خارشی که بسیار شدید است و منجر به ایجاد زخم ‌های کوچک پوستی می‌شود، می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌ تر مانند عفونت یا التهاب پوست باشد. بنابراین، اگر احساس خارش به سرعت یا خود به خود برطرف نشود، باید به پزشک مراجعه نمود. قبل از استفاده از هر نوع کرم یا درمان خانگی باید پزشک فرد را معاینه و بررسی کند تا در صورت وجود مشکلات زمینه‌ ای جدی، مداخلات درمانی لازم را برای بیمار تجویز نماید. در ادامه مطلب ۱۰ علت خارش بیضه ها را توضیح خواهیم داد.

خارش بیضه

شایع ترین دلایل خارش بیضه

تعریق زیاد

تعریق بیش از حد در ناحیه تناسلی، عامل اصلی خارش ژوک (Jock itch) است. در بسیاری از موارد، احساس خارش زیاد در بیضه پس از فعالیت بدنی سنگین و یا در پایان روز، به علت تعریق زیاد می باشد. رعایت نکردن بهداشت فردی سبب تجمع عرق در ناحیه تناسلی شده، و ممکن است احساس خارش را در این ناحیه افزایش دهد. در صورت عدم رعایت بهداشت، احتمال بروز عفونت های قارچی نیز بیشتر می شود؛ زیرا قارچ ها در نواحی گرم و مرطوب رشد می کنند.

اقدامات لازم: از تمیز بودن کامل ناحیه تناسلی اطمینان حاصل کنید، و به خصوص بعد از تمرینات بدنی سنگین، هر روز دوش بگیرید. اگر علت خارش بیضه در اثر تعریق زیاد ایجاد باشد، معمولاً پس از شستشو برطرف می شود.

 اصطکاک مداوم

اصطکاک مداوم یکی از دلایل اصلی خارش بیضه ها می باشد. این مشکل در دوچرخه ‌سواران و دوندگان رایج ‌تر است، زیرا ساعت ‌های زیادی را صرف انجام حرکات مکرر پا می‌کنند، که در نهایت باعث ایجاد اصطکاک در کیسه بیضه می‌شود.

اقدامات لازم: با اجتناب از انجام دادن حرکات مکرر پا برای مدت طولانی، از ایجاد اصطکاک جلوگیری نمایید. اگر این امر اجتناب ناپذیر است، می توانید از محافظ کشاله ران یا بیضه بند استفاده کنید. همچنین پوشیدن لباس زیر نخی و لباس‌ هایی که از الیاف سبک و قابل تنفس ساخته شده‌اند، می‌تواند کمک کننده باشد. رعایت بهداشت کافی بعد از ورزش نیز توصیه می شود.

رفع موهای زائد ناحیه تناسلی

یکی دیگر از علت خارش بیضه ها شیو کردن ناحیه تناسلی است. مردانی که مو های ناحیه تناسلی خود را مرتباً اصلاح می کنند، ممکن است در ناحیه بیضه احساس خارش کنند. این احساس در دو سه روز اول پس از برداشتن موهای زائد، شدیدتر می باشد. هنگامی که مو ها مجدداً شروع به رشد می کنند، و از لایه اپیدرم بیرون می زنند، ممکن است نوعی ناراحتی جزئی، مشابه احساس خارش ایجاد شود. خارش کلی معمولاً پس از چند بار اصلاح موهای زائد کاهش پیدا می کند؛ اما بسته به حساسیت پوست در افراد، بعضی از مردان ممکن است در این ناحیه، یک احساس خارش ماندگار را تجربه نمایند.

اقدامات لازم: برای رشد هم اندازه موهای ناحیه تناسلی و کاهش احساس خارش، حتماً اصلاح را با تیغ تیز و در جهت رشد موها انجام دهید. مرطوب کردن پوست ناحیه تناسلی پس از اصلاح کردن مو نیز، می تواند به کاهش خارش بعد از اصلاح، کمک کند.

رفع موهای زائد ناحیه تناسلی

خارش ژوک

خارش ژوک نوعی عفونت قارچی در ناحیه کشاله ران است. شاخصه این عفونت وجود قارچ کچلی (تینیا کروریس) می باشد. مناطقی که برای مدت طولانی گرم و مرطوب هستند، محیط ایده آلی را برای رشد این‌گونه از قارچ فراهم می کنند. این عفونت اغلب در مردانی که بعد از ورزش دوش نمی گیرند، یا لباس زیری از جنس پارچه ‌های مصنوعی (که به پوست اجازه تنفس نمی‌دهد) می‌پوشند، رخ می‌دهد. علاوه بر خارش، ممکن است لکه های قرمز یا بثورات پوستی نیز در ناحیه تناسلی ظاهر شود.

اقدامات لازم: در بیشتر موارد، بهداشت و پاکیزه نگه داشتن ناحیه تناسلی به طور خود به خود، عفونت را برطرف می کند و علائم مرتبط با آن را تسکین می دهد. پوشیدن لباس‌ های زیری از جنس پنبه‌ ای، نخی یا سایر پارچه‌ های طبیعی توصیه می‌شود؛ زیرا این لباس‌ ها قابلیت تنفس بیشتری دارند و از گرم یا مرطوب شدن ناحیه تناسلی جلوگیری می‌کنند. در موارد شدیدتر، و یا هنگامی که این عارضه خود به خود برطرف نمی شود، ترجیحاً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک، استفاده از یک ضد قارچ موضعی مانند کلوتریمازول را تجویز نماید.

واکنش آلرژیک

یکی دیگر از علت خارش بیضه ها واکنش آرژیک می باشد . درست مانند پوست هر قسمت از بدن، پوست کیسه بیضه نیز در معرض تحریک و تورم ناشی از آلرژی می باشد. شایع ترین علت واکنش آلرژیک در پوست ناحیه تناسلی، استفاده از لباس زیر ساخته شده از مواد مصنوعی مانند پلی استر یا الاستین است. واکنش آلرژیک همچنین می تواند در اثر استفاده از صابون ها یا کرم های دارای رایحه قوی یا مواد شیمیایی بروز پیدا کند.

اقدامات لازم: برای جلوگیری از بروز آلرژی در ناحیه کشاله ران، بهتر است فقط از لباس زیر ۱۰۰% نخی استفاده شود. در صورتی که خارش با تغییر جنس لباس بهبود پیدا نکند، اقدام بعدی تغییر صابون و دیگر شوینده های بهداشتی می باشد. شوینده های عاری از مواد شیمیایی و دیگر موادی که می‌توانند موجب تحریک پوستی بشوند، انتخاب مناسبی برای کاهش بروز واکنش آلرژیک می باشند. در موارد شدیدتر که این واکنش خود به خود برطرف نمی شود، ممکن است پزشک یک کورتیکواستروئید موضعی مانند هیدروکورتیزون را، برای التیام بخشیدن به علائم تجویز کند.

شپش تناسلی

شپش تناسلی، حشره ی ریزی است که در ناحیه های دارای موی زبر رشد می کند. این حشرات می توانند باعث خارش شدید و قرمزی پوست شوند. شپش تناسلی معمولاً در ابتدای آلودگی قابل تشخیص نیست، اما پس از گذشت زمان و تکثیر این حشرات، می توان نقاط سیاه کوچکی را دید که در موهای ناحیه تناسلی حرکت می کنند. شپش تناسلی معمولا از طریق رابطه جنسی انتقال می یابد. بنابراین این بیماری، اغلب به عنوان یک عفونت مقاربتی در نظر گرفته می شود.

اقدامات لازم: پس از دوش گرفتن، هر حشره را با استفاده از شانه دندان ریز جدا کنید و از لوسیون یا اسپری ضد انگل (که می‌توانید بدون نسخه از داروخانه یا با تجویز پزشک تهیه کنید) استفاده نمایید.

عفونت های مقاربتی

اگرچه این عامل نسبت به بقیه موارد کمتر رایج است، اما خارش بیضه ها می تواند یکی از علایم ابتلا به عفونت های مقاربتی (STI)، به ویژه در عفونت زگیل تناسلی یا HPV، باشد. ابتلا به این عفونت ها بعد از داشتن رابطه جنسی، بدون استفاده از مراقبت های بهداشتی و کاندوم شایع است. بنابراین اگر خارش بعد از رابطه جنسی ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه کنید.

اقدامات لازم: در صورت نگرانی از ابتلا به عفونت های مقاربتی، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمود. در صورت تشخیص عفونت، برای جلوگیری از بروز هرگونه عارضه جدی، درمان به سرعت آغاز می شود. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی، به‌ ویژه هنگام داشتن رابطه جنسی با فرد جدید، از کاندوم استفاده کنید.

عفونت قارچی 

یکی از شایع ترین علت خارش بیضه در شب عفونت قارچی می باشد. بسیاری از قارچ ها با چشم غیر مسلح تقریبا نامرئی هستند. قارچ ها معمولا در کلنی های غول پیکر زندگی می کنند که حتی زمانی که روی بدن شما هستند به سختی قابل مشاهده اند. در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یا بهداشت نامناسب ، عفونت های قارچی می توانند به راحتی در اطراف ناحیه تناسلی و بیضه ها ایجاد شوند. 

یکی از شایع ترین عفونت های قارچی اندام تناسلی کاندیدیاریس است. قارچ های کاندیدا در داخل یا روی بدن شما در روده و پوست شما زندگی می کنند. اگر خارج از کنترل رشد کنند می توانند باعث عفونت شوند. این می تواند باعث خارش بیضه های شما شود.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی نوعی عفونت ویروسی است که می تواند در حین رابطه جنسی تماس فیزیکی با پوست آلوده منتشر می شود. در صورت شیوع این ویروس ، بیضه های شما می توانند به شدت خارش یا ناراحتی داشته باشند. سایر علائم تبخال تناسلی عبارتند از :

  • احساس خستگی یا بیماری
  • سوزش یا خارش در اطراف بیضه ها و آلت تناسلی شما
  • درد هنگام ادرار کردن
  • تاول هایی در اطراف ناحیه تناسلی شما 

سوزاک 

سوزاک یک عفونت مقاربتی است که اغلب به عنوان یک بیماری مقاربتی شناخته می شود که توسط باکتری ایجاد می شود. می تواند ناحیه تناسلی و همچنین دهان ، گلو و راست روده شما را آلوده کند. به راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می شود. سوزاک می تواند بیضه های شما را متورم و باعث خارش بیضه ها شود. 

پیشگیری از خارض بیضه ها 

پیشگیری از  علت خارش بیضه ها بسته به علت خارش بیضه ها متفاوت می باشد. برای عفونت های باکتریایی یا قارچی ، فرد باید بیضه و ناحیه تناسلی را تمیز و خشک نگه دارد. فرد باید در روزهای گرم یا در حین ورزش لباس های گشادتر بپوشد تا به خشکی آن ناحیه کمک کند. در موارد واکنش های آلرژیک فرد باید سابقه آلرژن های شناخته شده را داشته باشد. هنگامی که چیزی باعث خارش بیضه ها می شود باید از خوردن آن ماده اجتناب کنید. با استفاده از محافظت مناسب در طول فعالیت جنسی می توان از برخی از بیماری های مقاربتی پیشگیری کرد.

بهترین درمان برای خارش کشاله ران چیست؟

بیشتر موارد خارش بیضه را می توان با داروهای بدون نسخه درمان کرد. می توانید از یک کرم ضد قارچی موضعی استفاده کنید. اگر جواب نداد باید به پزشک مراجعه نمایید و با مشورت با او یک پماد یا کرم ضد قارچ قوی تهیه نمایید.

درمان خانگی برای خارش بیضه 

در بیشتر موارد میتوانید خارش بیضه ها را با استفاده از چندین محصول خانگی درمان کنید. اگر دچار عفونت شده اید می توانید از پماد های موضعی بدون نسخه استفاده کنید. ناحیه آسیب دیده را با صابون و آب گرم بشویید. هر روز لباس زیر خود را عوض کنید. لباس نخی گشاد بپوشید و بعد از ورزش و استحمام ناحیه آسیب دیده را کاملا خشک کنید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Nm جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام دکتر اسپرم ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      آزمایشات رو بفرست ببینم 

  • تصویر کاربر یوسف جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام اقایه دکتر من دو بار عمل شدم ب خاطره واریکسل این بارم فکر کنم باید عمل شم ایا هیچ خطری داره که دوباره عمل شم برایه بچه دار شدن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      خطر داره 

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر
    من ۳۲سالمه و تازه ازدواج کردم حدود یک سال پیش درد در بیضه هام احساس کردم به دکتر مراجعه کردم برام آزمایش ادرار و ثیمین داد که حرکت اسپرم ها ضعیف بود گفت مشکلی نیست مسکن داد دردم خوب شد بعد از یک سال الان دوباره درد مزمن دارم دوباره رفتم دکتر آزمایش خون و ادرار و سونو گرافی رنگی نوشت
    که عکسشو ارسال میکنم لطفا اگه میشه راهنمایی کنید من چکار کنم الان نمی‌خوام بچه دار بشیم آیا در آینده روی باروری تاثیر می‌زاره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش)

      معاینه ارولوژیست مهمتر از سونوگرافی هست 

  • تصویر کاربر یوسف دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر عزیز ، آقای دکتر من ۱۵ سالم هست و دو هفته هست که در خواب محتلم نشده ام آیا مشکلی هست خیلی نگرانم؟
    خودارضایی هم نمیکنم
    دلیلش چی هست؟؟؟
    آیا مکمل زینک پلاس برای تقویت قدرت باروری خوبه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      مهم نیست ولش کن 

  • تصویر کاربر D شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر امیدوارم حالتون خوب باشه، معذرت می‌خوام راجع به این موضوع سوال میکنم، گفتنش شاید جایز نباشه، اما لاجرم باید با واقعیت روبه رو شد، من تصمیم دارم مهاجرت کنم به کشور اتریش یا ایتالیا به هر قیمتی که شده به صورت قاچاقی، از اونجایی که مهاجرت کردن با این شرایط کنونی در ایران بسیار دشوار شده مجبورم بیضه هام بفروشم و مبلغ بسیار زیادی رو بدست بیارم، هدف من پول نیست، پول یه ابزاری تا بتونم از طریق اون به اروپا مهاجرت کنم هدف من رسیدن به رشد و ترقی و یه زندگی آروم هستش لطفا بمن کمک کنید. سپاس از لطفت.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      چنین کاری امکان پذیر نیست 

درحال دریافت اطلاعات