پاکسازی و دشمن پروستات برای کوچک کردن آن

آیا می دانید دشمن پروستات چیست؟پاکسازی پروستات به چه صورت است؟ آیا شما از بزرگی پروستات رنج می برید و به دنبال روش های خانگی و معجون درمان پروستات با کوچک کردن پروستات هستید؟جای درستی آمده اید. بزرگ شدن خوش خیم پرستات زمانی رخ می دهد که سلول های پروستات به صورت غیرعادی تقسیم و تکثیر شده و باعث افزایش حجم این ارگان شوند. در این مقاله به بررسی راه های کوچک کردن پروستات می پردازیم

به بزرگی پروستات یا BPE ، افزایش ناهنجار یاخته های بافت یا BPH نیز گفته می شود.  پروستات بزرگ شده با علائم آزاردهنده و ناراحت کننده ای همراه است؛ که مشکلات ادراری و جنسی شایع ترین آنها هستند. این مشکلات ممکن است کیفیت کلی زندگی فرد را کاهش دهند. هرچند BPH ارتباطی با سرطان نداشته و به طور معمول یک تهدید جدی برای سلامت فرد نمی باشد. درمان های متعددی برای کوچک کردن پروستات از قبیل درمان های طبیعی و تغییر سبک زندگی وجود دارد که به بهبود علائم BPH کمک می کند.

کوچک کردن پروستات

اندازه طبیعی پروستات

پروستات غده ای است که از کودکی با مردان همراه است. اندازه آن نسبتا کوچک است . زمانی که مردان به سن ببلوغ می رسند و رشد می کنند هورمون تستوسترون در بدن آنها افزایش می یابد. اندازه نرمال پروستات از سن بیست سالگی تا چهل سالگی حدودا ۳۰ سی سی می باشد. وزن نرمالی که بین سن ۲۰ تا ۴۰ سال برای پروستات معرفی کردند حدودا ۲۰ الی ۲۵ گرم می باشد. بعد از ۴۰ سالگی غده پروستات در مردان شروع به رشد می کند. در حقیقت افزایش سن با بزرگی پروستات ارتباط مستقیم دارد. اندازه نرمال پروستات در سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی ۴×۲×۳ می باشد.

بهترین راه درمان پروستاتیت

عمل سرطان پروستات به چهار روش زیر انجام می شود که به صورت زیر می باشند:

  • جراحی باز رادیکال پروستاتکتومی
  • جراحی بسته رادیکال پروستاتکتومی
  • لاپاراسکوپی رادیکال پروستاتکتومی
  • برش پروستات از طریق مجرا (TURP)

پاکسازی پروستات :

  • وزن سالم را حفظ کنید. چاقی با چندین مشکلات سلامت پروستات از جمله سرطان پروستات مرتبط می باشد.
  • استرس را کنترل کنید
  • سیگار نکشید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • سبزیجات بیشتری بخورید
  • مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید

حتما بخوانید

اگر به سرطان پروستات بدخیم مبتلا هستید و به دنبال بهترین روش جراحی سرطان پروستات با کمترین عوارض هستید بر روی دکمه زیر کلیک نمایید

جراحی سرطان پروستات

معجون درمان پروستات با کوچک کردن پروستات

از درمان خانگی پروستات چه می دانید؟ در این قسمت می خواهیم راجع به مهمترین روش های درمان خانگی کوچک کردن پروستات صحبت کنیم.

عصاره ی آلوی آفریقایی

دیده شده است که عصاره ی آلوی آفریقایی شامل مقادیر بالایی از اسیدهای چرب، الکل و گروه استرول ها است؛ از قبیل بتا-سیتسترول که حاوی آنتی-اکسیدان است و تاثیرات ضد التهابی بر دستگاه ادراری و جنسی دارد. برخی مطالعات حاکی از این است که مصرف روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم عصاره ی آلوی آفریقایی یا تقسیم آن به ۵۰ میلی گرم و مصرف دو وعده در روز باعث کوچک کردن پروستات می شود.

نخل بادبزنی

نخل بادبزنی یکی از محبوب ترین مکمل های گیاهی است که مطالعات فراوانی روی آن انجام شده و در درمان کوچک کردن پروستات کاربرد دارد. مطالعات متعددی حاکی از ارتباط مصرف نخل بادبزنی با کوچک شدن پروستات است. به دلیل اینکه این ماده از تولید تستوسترون جلوگیری می کند و ابعاد دیواره ی داخلی پروستات را کاهش می دهد.داگرچه مطالعات دیگر اثبات نکرده اند که آیا مصرف نخل بادبزنی تأثیری بر کوچک کردن پروستات دارد یا دارویی کاذب است.

سرطان پروستات

قرص زی-شِن (zsp)

قرص زی-شن حاوی ترکیبی از سه گیاه است؛ ازجمله دارچین چینی. فرمول آن به دارویی در چین باستان و قرن ۱۳ برمی گردد. محققان ثابت کرده اند موش هایی که به آن ها ترکیبی با فرمول زی-شن داده شد، باعث کوچک کردن پروستات آن ها شده. لازم است تحقیقات بیش تری روی انسان انجام شود تا مؤثر بودن این ماده ثابت شود.

سرنیلتون

برخی افراد دمنوش گرده ی شلمک (rye-grass) برای کوچک کردن پروستات استفاده می کنند. از علایم دردسرساز BPH این است که بیمار قادر به تخلیه ی کامل مثانه نیست و این مسئله باعث می شود در طول شب بارها نیاز به تخلیه ی ادرار داشته باشد. گرده ی شلمک تحت عنوان سرنیلتون به منظور کوچک کردن پروستات در فرمول مکمل های دارویی ثبت شده ی فراوانی به کار می رود. سرنیلتون برخلاف محبوبیتی که دارد، در تحقیقات علمی گسترده و فراگیر، هیچ تأثیری بر کوچک شدن پروستات از خود نشان نداده است. اگرچه در مواردی دیده شده است که در کاهش حجم کلی پروستات تأثیرگذار بوده است. تحقیقات بیشتری لازم است تا مؤثر بودن این ماده ثابت شود.

اوربیگنیا اسپیشسا (باباسو)

دیده شده است که روغن دانه ی باباسو از تولید تستوسترون جلوگیری می کند و سایر بخش های دانه شامل ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند.

گزنه

گزنه مانند آلوی آفریقایی و نخل بادبزنی حاوی ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است. گاهی ریشه ی گزنه را با نخل بادبزنی ترکیب می کنند. تحقیقات بیشتری نیاز است تا تأثیرگذاری آن بررسی شود.

تخمه کدو

تخمه کدو حاوی بتا-سیتوسترول است؛ ترکیبی که مشابه کلسترول بوده و در برخی گیاهان یافت می شود. مطالعات مقدماتی نشان داده است، احتمال اینکه بتا-سیتوسترول جریان ادرار را بهبود بخشد و ادرار باقیمانده در مثانه را پس از تخلیه ی ادرار کاهش دهد، وجود دارد. برخی مطالعات توصیه می کنند برای کوچک کردن پروستات روزانه ۱۰گرم عصاره ی تخمه کدو مصرف شود.

لیکوپن

لیکوپن رنگدانه ای است که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجوددارد. تحقیقی نشان داده است که این ماده می تواند باعث کوچک کردن پروستات شود. گوجه فرنگی منبع غنی لیکوپن است که در دسترس بیشتر مردم قراردارد. اما سایر میوه ها و سبزیجات از سطوح پایین تری از آنتی اکسیدان برخوردارند.

محافظت از پروستات

معمولاً هرچه میوه یا سبزی رنگ صورتی یا قرمز تیره تری داشته باشد، میزان لیکوپن در آن بیشتر است. سایر منابع لیکوپن عبارتند از:

 ✔ پاپایا

✔ گریپ فروت صورتی

✔ هندوانه

✔ گواوا

✔ هویج

✔ فلفل دلمه ای قرمز

✔ زردآلو

✔ کلم بنفش

روی (zink)

دیده شده است که کمبود شدید روی احتمال پیشرفت BPH را بالا می برد. مصرف مکمل های روی یا رعایت رژیم غذایی حاوی روی، می تواند به کاهش مشکلات ادراری مرتبط با پروستات بزرگ شده کمک کند. زینک در ماکیان، غذاهای دریایی و انواع دانه ها و مغزها از قبیل کنجد و کدوتنبل یافت می شود.

روغن درخت چای

چای سبز

چای سبز حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که به آن کاتچینز گفته می شود. دیده شده است این ماده باعث تقویت سیستم ایمنی شده و روند سرطان پروستات را به تعویق می اندازد.باید توجه داشته باشید که چای سبز حاوی کافئین است. کافئین مثانه را تحریک کرده و فرد را وادار به تخلیه ی ادرار می کند و باعث تشدید علائم BPH می شود.

بیشتر بخوانید

اگر در ناحیه تناسلی خود ضایعه گوشتی مانند زگیل مشاهده کردید و به دنبال اطلاعات کامل در مورد بیماری زگیل تناسلی هستید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

زگیل تناسلی در مردان

نکاتی در مورد سبک زندگی برای مدیریت BPH

نکات سبک زندگی که به افراد کمک می کند علائم پروستات بزرگ شده را مدیریت کنند عبارتند از:

  •  سعی کنید پیش از خروج از منزل حداقل یک بار به دستشویی بروید تا از از دست دادن کنترل ادرار یا اتفاقات دیگری که در اجتماع، نگران کننده یا شرم آورند جلوگیری کنید.
  •  برای اطمینان بیشتر، تلاش کنید دقایقی بعد از بار قبل ادرار خود را تخلیه کنید؛ تا در حد امکان مثانه تخلیه شود.
  •  سعی کنید دو ساعت قبل از خواب مایعات ننوشید تا با مثانه ی پر به خواب نروید.
  •  تلاش کنید با نوشیدن حداقل ۲لیتر آب در روز، آب بدن تان را تأمین کنید.
  •  تا حد امکان در حفظ وزن متناسب بکوشید.
  •  مرتب ورزش کنید؛ هرچه بیشتر بهتر.
  •  سعی کنید به یکباره به مقدار زیاد مایعات ننوشید.
  •  بکوشید از استرس دوری کنید تا نیاز اضطراری به دستشویی را کاهش-دهید.
  •  از موادی که باعث کم آبی بدن می شوند دوری کرده یا مصرف آن را محدودکنید؛ نظیر داروهای سرماخوردگی و رفع کننده ی گرفتگی بینی
  •  از پدها یا شلوارهای جاذب ادرار استفاده کنید تا تراوشات ادرار را جذب کرده و رطوبت و ناراحتی ناشی از آن را کاهش دهد.
  •  از پوشش مخصوص ادرار استفاده کنید که مانند کاندوم است و آلت را دربر می گیرد تا ادرار را در پاکت کوچکی که به پا بسته شده است جمع-کند.
  •  بعد از ادرارکردن از ماساژ مجرای ادرار استفاده کنید؛ به آرامی انگشتان را از مبنای بیضه به سمت بالا فشاردهید تا ادرار مانده در مجرا را خارج کرده و از تراوشات بعدی جلوگیری کنید.

بزرگ شدن پروستات چیست؟

غده پروستات از کوچک شروع می شود و دارای دو مرحله اصلی رشد است. اندازه آن در طول سال های نوجوانی دو برابر می شود ، سپس بعد از ۲۵ سالگی در بقیه عمر مرد دوباره به رشد خود ادامه می دهد. با این حال بزرگ شدن بیش از حد پروستات منجر به بیماری معروف هیپرپلازی خوش خیم پروستات  BPH می شود. بزرگ شدن پروستات می تواند مجاری ادرار را مسدود کند و جریان ادرار از مثانه را محدود کند. علایم بزرگ شدن پروستات مشکلات زیر را به وجود می آورد 

  1. تکرر ادرار
  2. مشکل در دفع
  3. نشت ادرار
  4. عفونت های دستگاه ادراری

دلایل بزرگ شدن پروستات چیست؟

در موارد متعددی علت BPH نامعلوم است؛ به این معنا که علت شناخته شده ای ندارد. پزشکان و محققان همواره در تلاش اند تا دریابند دقیقاً چرا و چگونه سلول های پروستات بعضی افراد به طور غیرعادی شروع به تقسیم شدن می کنند. اما بیشتر موارد BPH بالای ۴۰ سال سن دارند؛ اکثراً ۵۰ ساله و بالاتر. بنابراین بیشتر مطالعات حاکی از این است BPH با تغییرات هورمونی به ویژه تغییراتی که به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهد، ارتباط دارد.

هنگامی که مردان پا به سن می گذارند سطح هورمون هایشان تغییرمی کند؛ به ویژه سطح تستوسترون، استروژن و محصول فرعی تستوسترون که دی-هیدروتستوسترون (DHT) نام دارد. برخی مطالعات حاکی از این است که تغییر در توازن این هورمون ها عامل رشد و تقسیم غیرعادی سلول های پروستات است و در تشخیص سرطان پروستات تاثیر دارد.

خطراتی برای پروستات بزرگ شده

عوامل خطرساز برای پروستات بزرگ شده عبارتند از:

  •  سن
  •  دیابت
  •  چاقی
  •  سابقه ی BPH در خانواده
  •  بیماری قلبی
  •  میراث یا نژاد آسیایی

بیشتر مردان یا ۵۰% احتمال ابتلا به BPH تا سن ۶۰ سالگی را دارند، یا ۹۰% شانس ابتلا تا سن ۸۵ سالگی.

برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات چه غذاهایی بخوریم؟

غذاها و مواد مغذی فراوانی وجود دارد که می تواند باعث کوچک کردن پروستات شود. غذاهایی که می تواند برای BPH مفید باشد عبارت است از:

✳  غذاهای غنی از فیبر؛ از قبیل غلات کامل، بنشن، لوبیاها و سبزیجات با برگهای تیره

✳ میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان؛ معمولاً طیف قرمز تیره، زرد و نارنجی.

✳ غذاهای غنی از روی مانند تخم مرغ، اغلب غذاهای دریایی و مغزها

✳ محصولات حاوی فیتواستروژن؛ شامل فرآورده های سویا، نخود، یونجه و باقلا.

✳ غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا۳ از قبیل بیشتر ماهی ها، مغزها و دانه هایی مثل شاهدانه و چیا (chia).

غذاهایی که افراد مبتلا به BPH یا افراد در خطر ابتلا به این بیماری نباید مصرف کنند یا مصرف آن را محدودکنند عبارتند از:

  •  کافئین
  •  شیرین کننده های مصنوعی
  •  الکل
  •  نیکوتین
  •  نوشیدنی های حاوی کربنات
  •  غذاهای نشاسته دار تصفیه شده
  •  گوشت قرمز

ایجاد تغییر در رژیم غذایی می تواند به مدیریت یا جلوگیری از پروستات بزرگ شده و علائم ناشی از آن کمک کند.

آیا پروستات بزرگ شده کوچک می شود؟

یکی از راه های کوچک کردن بزرگی پروستات از طریق دارو می باشد اما اگر آما مصرف داروهای تجویزی نیستید ، روش های طبیعی تری وحود دارد که می توانید آنها را بررسی کنید مانند تغییر در رژیم غذایی و ورزش. چاقی ممکن است در شدت علائم BPH نقش داشته باشد. تغییرات مثبت در رژیم غذایی شما ممکن است به BPH کمک کند به ویژه اگر در رژیم غذایی خود میوه ها و سبزیجات را بگنجانید می تواند از سرطان پروستات جلوگیری کند.

چه چیزی پروستات را به طور طبیعی کوچک می کند؟

درمان‌های طبیعی مانند سویا، چای سبز، پیگم، گرده‌ی علف و نخل اره‌ای ممکن است به کوچک کردن طبیعی پروستات در برخی افراد کمک کند. راهبردهای دیگر، مانند تغییرات رفتاری نیز ممکن است به کوچک شدن طبیعی پروستات کمک کند.

بهترین درمان طبیعی برای کوچک کردن بزرگی پروستات چیست؟

بهترین راه حل برای کوچک کردن طبیعی پروستات بزرگ شامل ترکیبی از تغییرات رفتاری مانند ادرار کردن مضاعف، ورزش، و محدود کردن مصرف مایعات قبل از خواب و پیروی از یک برنامه غذایی سالم است.

چگونه یک فرد می تواند عملکرد پروستات را به طور طبیعی بهبود بخشد؟

نکاتی برای بهبود سلامت و عملکرد پروستات می تواند شامل ورزش منظم برای حفظ وزن مناسب، مصرف یک برنامه غذایی سالم، حفظ آب بدن، ترک سیگار و مدیریت استرس باشد.

داروی کوچک کننده پروستات کدامند؟

مهارکننده های ۵ آلفا ردوکتاز، مانند دوتاستراید (آوودارت) و فیناستراید (پروسکار) که پروستات را کوچک می کنند. ترکیبی از این دو، که در صورت استفاده طولانی مدت، ممکن است بیش از هر دارو به تنهایی به علائم شما کمک کند

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام
    ۲۹ سالمه
    چندین ساله احساس سوزش زیر پوست روی مفاصل زانو ،مچ دست، طرفین لگن و احساس سوزش ودرد نسبتا بد دنبالچه دارم - گاهی اوقات بیضه هام تیر میکشن
    از نظر جسمی هم خیلی ضعیف شدم و چشام خیلی گود خیلی خسته و ناتوان و بی تمرکزم
    و تمام این علاعم میرن و میان
    ۴۵ روز پیش کرونا گرفتم ۲۱ روزه که خوب شدم
    دکتر واسه کرونا ناپروکسین داد و ۲ هفته خوردم همچنین تززیق ویتامین d و c هم زیاد داشتیم
    تو اون مدت علی رغم مریضی کرونا توان بدنی و تمرکز بی نهایت بهتری نسبت به حال متداولم داشتم و متوجه شدم که چن سال حالم چه بد بوده
    حدودا تا یکسال پیش ادرارم سخت شروع میشد و سوزش داشت که از وقتی فلوکسیتین واسه افسردگیم خوردم  کاملا خوب شد و درد زیر شکمم هم بعد مصرف ناپروکسن کاملا خوب شده
    آیا دلیل صعف جسمی و تیر کشیدن بیضه ها واسه عفونت یا التهاب پروستاته
    خواهش میکنم منو راهنمایی کنید
    واقعا توان ادامه ندارم
    خیلی ممنونم
    تصاویر آزمایشات خون دوران کرونا را ارسال میکنم
    شاید به دردتون بخوره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      مشکلات روحیه بیشتر تا جسمی 

  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام من پسری ۲۵ ساله ۲ سال است که بیضه سمت چپم بالا بود عمل کردم آوردم پایین حالا هر شب که می خوابم وصبح از خواب بلند میشم از آلتم مایع سفید رنگی که منی است خارج میشه به اندازه نخود است روی شرت مشخص میشه دکتر رفتم آزمایش دادم دلیلش معلوم نشده وسواس دارم چیکار کنم خستم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      ازدواج کن 

  • تصویر کاربر اشتری دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من دیابت دارم انسولین می زنم ومشکل شلی آلت تناسلی وسردمزاجی وزودانزالی دارم و الان سه ماه مایع منی ازمن خارج نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر روان دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید بنده 54سال دارم و دیابت نوع 2 و انسولین تزریق میکنم متاسفانه مدتی است که هنگام نزدیکی التم سفت نمیشه و نگرانم باعت ناراحتی اعصابم میشع چه کار باید بکنم و چی باید مصرف نماییم ممنون ار راهنمای شا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشته باشید 

  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر برای کلیه چکاب دادم همزمان پروستات چکاب کردم در سونو اول که برج۲بود حجم پروستاتم۱۷ccبود در سونو دوم گه برج۵بود حجم پروستاتم۲۵ccشده سوالم اینه طبیعیه این تفزایش تو دو ماه؟امکان اشتباه وجود داره؟ برای ریزش مو هم قرص فینستراید میخورم تاثیر داره؟ممنون میشم جواب بدین‌.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      اگر علایم ادراری نداری مهم نیست - فیناستراید رو قطع کن و مو بکار اگه ریزش مو داری 

درحال دریافت اطلاعات