انواع روش های درمان زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی زنان یکی از رایج ترین عفونت های منتقله از راه جنسی است. تقریبا تمام افراد فعال از نظر جنسی، در معرض ابتلا به حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی هستند. در این مقاله به بررسی علائم زگیل تناسلی زنان و انواع روش های درمان زگیل تناسلی در زنان می پردازیم.

زنان بیشتر از مردان در معرض مبتلا به این ویرووس هستند. همانطور که از نام آن مشخص است، زگیل تناسلی بافت های مرطوب ناحیه تناسلی را درگیر می کنند. زگیل های تناسلی ممکن است کوچک و به فرم برآمدگی گوشتی و یا ظاهر شبیه گل کلم داشته باشند. در بسیاری از موارد، زگیل ها آنقدر کوچک هستند که تشخیص داده نمی شوند. همانند زگیل های سایر قسمت های بدن، زگیل های تناسلی نیز توسط ویروس پاپیلومای انسانى ایجاد می شوند. برخی از گونه های این ویروس می توانند زگیل های تناسلی را ایجاد کنند، در حالی که سایر انواع آن ممکن است علت سرطان باشند. واکسن ها می توانند در برابر برخی سویه های این ویروس ایمنی ایجاد کنند. در ادامه به درمان زگیل تناسلی در زنان می پردازیم و بهترین روش های درمانی را بازگو می کنیم اما بهتر است حتما قبل از مبتلا شدن پیشگیری های لازم را انجام دهید.

سریعترین راه برای از بین بردن زگیل تناسلی، جراحی یا منجمد کردن آنها با نیتروژن مایع است. برخی از پزشکان ممکن است از جریان الکتریکی یا لیزر درمانی نیز برای سوزاندن زگیل استفاده کنند.

زگیل تناسلی


علائم زگیل تناسلی زنان

در زنان زگیل تناسلی ممکن است بر روی قسمت بیرونی واژن و دیواره های آن، بین ناحیه تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و گردن رحم رشد کند. در صورتی که زگیل در مقعد دیده شود اصطلاحا به آن زگیل تناسلی مقعدی می گویند. زگیل مقعدی در مردان، ممکن است سر آلت تناسلی مرد، بیضه ها و یا مقعد را درگیر کنند. زگیل های تناسلی همچنین می تواند در دهان و گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با فرد آلوده داشته باشد، ایجاد شود.


علائم و نشانه های زگیل های تناسلی عبارتند از:

  • تورم کوچک، گوشتی یا خاکستری در ناحیه تناسلی
  • چند زگیل کنار هم قرار گرفته و نمای گل کلمی را ایجاد می کنند.
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی هنگام مقاربت

این زگیل ها در نتیجه عفونت با ویروس hpv ناشی می شوند. زگیل تناسلی ممکن است به صورت برآمدگی های کوچک یا توده های گوشتی ظاهر شود. زگیل تناسلی می تواند باعث ناراحتی شود اما منجر به سایر مشکلات سلامتی نمی شود و سرطانی نیستند.  زگیل تناسلی معمولا همرنگ پوست فرد یا کمی تیره تر هستند. برجستگی ها ممکن است صاف یا زبر باشند همچنین آنها می توانند بسیار کوچک باشند. 

اغلب زگیل تناسلی در زنان علائمی ایجاد نمی کند اما می توانند خارش ، سوزش ، حساسیت یا درد ، خون ریزی و … ایجاد کنند.

حتما بخوانید

چند نوع زگیل تناسلی وجود دارد؟ کدام یک از زگیل های تناسلی خطرناک هستند؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید

عکس از انواع زگیل تناسلی


چه زمانی باید به متخصص زگیل تناسلی مراجعه کنیم؟

چنانچه شریک جنسی شما و یا خودتان در ناحیه تناسلی برآمدگی های گوشتی یا زگیل ها را مشاهده کردید، به دکتر زگیل تناسلی مراجعه کنید و اگر دارای زگیل تناسلی هستید می توانید به مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مراجعه نمایید.


چرا زگیل تناسلی می گیریم؟

عواملی که احتمال مبتلا شدن به این ویروس را افزایش می دهند، عبارتند از:

  • داشتن رابطه جنسی ناامن با شرکای جنسی متعدد
  • داشتن سایر عفونت های جنسی
  • داشتن رابطه با فردی با گذشته ى جنسی نامعلوم
  • شروع فعالیت های جنسی از نوجوانی

زگیل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی زگیل های تناسلی عبارتند از:

-سرطان

سرطان گردن رحم ارتباط نزدیکی با این ویروس دارد. برخی از انواع ویروس نیز با سرطان سینه، سرطان آلت تناسلی و سرطان دهان و گلو مرتبط اند. آلودگی با ویروس پاپیلوما همیشه به معنای ابتلا به سرطان نیست، با این حال انجام منظم تست پاپ اسمیر برای زنان حائز اهمیت است.

-مشکلات دوران بارداری

زگیل تناسلی ممکن است مشکلاتی را در دوران بارداری ایجاد کند. زگیل می تواند بزرگ شود، و ادرار کردن را با مشکلاتی همراه کند. زگیل هایی که در دیواره واژن قرار دارند، می توانند باعث کاهش قدرت بافت واژن در هنگام زایمان شوند. زگیل های بزرگ در ناحیه تناسلی یا واژن ممکن است در هنگام زایمان کشیده شوند و خونریزی کنند.

پاپ اسمیر

حتما بخوانید
آیا با علت به وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان آشنا هستید؟ روش های انتقال زگیل تناسلی در مردان چیست؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.


علت زگیل تناسلی بدون رابطه در مردان


تشخیص زگیل تناسلی در خانم ها

از آنجا که تشخیص زگیل تناسلی اغلب دشوار است، پزشکان عموماً با استفاده از محلول اسیداستیک رقیق شده زگیل ها را به رنگ سفید درآورده و سپس، با استفاده از ابزارهای ویژه مثل کولپوسکوپ آنها را نابود می کند.

-تشخیص زگیل تناسلی در زنان با تست پاپ اسمیر

انجام منظم معاینه لگن و تست پاپ اسمیر در زنان مهم است. با این کار می توان تغییرات گردن رحم ناشی از زگیل ها و یا علائم اولیه سرطان  گردن رحم را تشخیص داد. در پاپ اسمیر، پزشک از وسیله ای به نام اسپکولوم برای باز کردن دهانه ی رحم استفاده می کند، سپس با استفاده از ابزاری از سلول های گردن رحم بیوپسی (نمونه) برمی دارد. در نهایت، سلول ها توسط میکروسکوپ دیده می شوند.

-تشخیص زگیل تناسلی در مردان از طریق بیوپسی

اگر پزشک شما برای تشخیص آلودگی به تست و آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشد، ممکن است بیوپسی (گرفتن نمونه از بافت های زگیل تناسلی و یا ناحیه مشکوک) انجام دهد و آن را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه بفرستد. این موضوع به پزشک در تشخیص نشانه های سرطان تناسلی یا رحمی کمک شایانی می کند. برای افرادی که در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند و یا ویروس اچ پی وی در آن ها تشخیص داده شده است، این بسیار مهم است که چک آپ های منظم با پزشک داشته باشند (از جمله بیوپسی) تا مطمئن شوند همه چیز تحت کنترل است.

انواع زگیل تناسلی در خانوم ها و آقایان


داروی زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی زنان به چه صورت است؟ درمان های زگیل های تناسلی، مستقیما بر روی پوست اعمال می شوند، روش های درمانی عبارتند از:

۱- درمان زگیل تناسلی با کرم های موضعی

زیکلارا، آلدرا و ایمیکویمود از جمله سری های پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان هستند که توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل های تناسلی افزایش می دهند. هنگامی که این کرم بر روی پوست شما زده شده است، باید از تماس جنسی اجتناب کنید. این کرم ممکن است عملکرد کاندوم ها را ضعیف کرده و پوست شریک شما را اذیت کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی این دارو، قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی شامل تاول، بدن درد، سرفه، بثورات  جلدی و خستگی می باشد.

۲- کرم پدوفیلین

پدوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل های تناسلی را از بین می برد. این کار باید توسط پزشک انجام شود. پزوفیلوکس شامل همان ترکیب فعال است، اما بیمار خودش می تواند در خانه از آن استفاده کند.

۳- درمان زگیل های تناسلی با اسید تری کلرواستیک

این ماده ى شیمیایی زگیل های تناسلی را سوزانده و می تواند برای زگیل های داخلی هم استفاده شود. عوارض جانبی آن سوزش خفیف پوست، زخم  و یا درد را شامل می شود.

۴- درمان زگیل های تناسلی با سینکاتچینز یا ورجین

نوعى کرم برای درمان زگیل های خارجی و زگیل های مقعد و اطراف آن است. عوارض جانبی این دارو اغلب خفیف بوده و ممکن است شامل قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد باشد. آیا درمان زگیل تناسلی در خانه امکان پذیر است؟ استفاده از داروهای بدون نسخه می تواند باعث درد و سوزش بیشتر شود.


درمان زگیل تناسلی زنان و مردان

درمان قطعی اچ پی وی در مردان چیست؟ زگیل های بزرگ، زگیل هایی که به داروها پاسخ نمی دهند، خانم های باردار و زگیل هایی که می تواند نوزاد را در طول زایمان در معرض خطر قرار دهند را می توان با عمل جراحی برداشت. روش های جراحی عبارتند از:

کرایوتراپی

-انجماد با نیتروژن مایع (کریوتراپی)

انجماد با ایجاد یک برآمدگی در اطراف زگیل شما شروع می شود. همانطور که پوست شما بهبود می یابد، ضایعات از بین می روند و پوست جدید تشکیل می شود. بعضا ممکن است نیاز به  تکرار این کار باشد تا بهبودی کامل حاصل شود. عوارض جانبی اصلی فریز کردن شامل درد و تورم است.

-درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر

این روش از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها استفاده می کند. ممکن است بعد از این کار فرد دچار درد و تورم شود.

-درمان زگیل تناسلی با جراحی برداشت

برای درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان، پزشک ممکن است برای جدا کردن زگیل ها از ابزار خاصی استفاده کند. در این روش درمانی، بیهوشی عمومی یا بى حسى موضعی نیاز است و بعد از آن ممکن است درد شدیدی به وجود آید.

-درمان زگیل تناسلی با لیزر

در درمان زگیل تناسلی با لیزر از پرتو شدید نور استفاده می کند،  این روش گران بوده و معمولا برای زگیل های بسیار گسترده و مقاوم به درمان استفاده می شود. عوارض جانبی این روش شامل ایجاد زخم و درد است.

بهترین درمان زگیل تناسلی در زنان

اگر زگیل تناسلی باعث ناراحتی می شود پزشک می تواند درمان هایی را برای تسکین علای۲م یا برداشتن زگیل تجویز کند. این درمان همچنین می تواند به کاهش خطر انتقال عفونت به افراد دیگر کمک کند. بهترین درمان زگیل تناسلی و قاتل زگیل تناسلی کرایوتراپی می باشد.کرایوتراپی یا سرمادرمانی شامل منجمد کردن زگیل تناسلی با نیتروژن مایع می باشد. کرایوتراپی ممکن است باعث احساس سوزش و همچنین درد و تاول شود اما در حال حاضر بهترین روش درمان می باشد. 

پیشگیری از زگیل تناسلی زنان

آیا می دانید چه روش هایی برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد؟ در ادامه روش های پیشگیری را برا شما عزیزان گردآوری کرده ایم.

*واکسن گارداسیل

یک واکسن به نام گارداسیل در برابر چهار سویه از این ویروس که باعث ایجاد سرطان می شوند، ایمنى به وحود مى آورد و همچنین برای جلوگیری از زگیل های تناسلی به کار برده می شود. واکسن دیگری که سرواریکس نام دارد تنها در برابر سرطان گردن رحم ایمنی ایجاد کرده و در پیشگیری از زگیل های تناسلی کاربردی ندارد. توصیه می شود دختران و زنان تا ۲۶ سال و پسران و مردان تا ۲۱ سالگی واکسن این ویروس را دریافت کنند اما اخیرا تا ۴۵ سال هم تائید شده است.. با این حال، امکان ابتلای مردان در ٢۶ سالگی حتی در صورت واکسینه شدن نیز وجود دارد.

‼ نکته: بهترین زمان برای زدن این واکسن ها، کودکی  یعنى قبل از فعالیت جنسی است. در این زمان بیشترین اثر را خواهد داشت.

قیمت واکسن گارداسیل در هلال احمر

قیمت در سال ۹۸ برای ۳ عدد واکسن حدود ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است و در بسیاری از داروخانه ها موجود است ولی گاهی نایاب میشود.

زمان های تزریق واکسن گارداسیل

۳ نوبت تزریق نیاز است نوبت دوم ۲ ماه بعد از نوبت اول و نوبت سوم ۶ ماه بعد از نوبت اول به عبارتی ۴ ماه بعد از نوبت دوم ، به همین دلیل بهتر است ۳ عدد واکسن با توجه به تاریخ انقضا تهیه شده در یخچال نگهداری شود تا در صورت نایاب شدت مشکلی نداشته باشید . واکسن در عضله بازو تزریق میشود و در هر واحد تزریقاتی مثل درمانگاه یا بیمارستان میتوان تزریق کرد.

عوارض جانبی واکسن گارداسیل

عوارض جانبی واکسن ها معمولا خفیف و شامل درد در محل تزریق (بازو) ، سردرد، تب خفیف و جزئی و یا علائم آنفلوانزا است. گاهی سرگیجه یا خفگی پس از تزریق، به ویژه در نوجوانان رخ می دهد.

*استفاده از کاندوم

استفاده از کاندوم به طور دائم، خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را کاهش می دهد، هرچند که قطعى نیست.

درمان قطعی ویروس HPV 

در حالت کلی می توان گفت که برای این ویروس هیچ درمانی قطعی وجود ندارد اما می توان کارهایی برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش پخش و سرایت آن انجام داد:

  • از رابطه جنسی ایمن استفاده کنید 
  • اگر همسر شما مبتلا به زگیل تناسلی است تا حذف کامل ضایعات صبر کنید.
  • هر دو فرد جنسی درمان خود را آغاز کنند.
  • حتما از کاندوم در رابطه جنسی خود استفاده کنید.
  • حتما به صورت دوره ای پیش پزشک به چکاپ بپردازید
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • استفاده از میوه ها و سبزیجات 
  • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی آلوده
  • تزریق واکسن گارداسیل 
  • انجام ورزش و کاهش استرس
جهت گرفتن وقت ویزیت برای درمان زگیل تناسلی از دکتر متخصص زگیل تناسلی در غرب تهران با شماره  ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲ تماس بگیرید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات