آیا اسپرماتوسل یا کیست بیضه باعث ناباروری میشود؟

اسپرماتوسل، یک توده شایع می باشد که درست در بالا یا پشت بیضه رشد می کند. این کیست، کیست بیضه یا اپیدیدیم نامیده می شود. اسپرماتوسل ها خوش خیم هستند (سرطانی نیستند). پزشک معمولاً تنها در زمانی درمان را توصیه می کند که اسپرماتوسل ها شما را آزار دهند. از پزشک خود درباره تأثیر جراحی برداشتن کیست بر بارروی سؤال کنید.

اسپرماتوسل چیست؟

اسپرماتوسل، کیست پر از مایعی می باشد که در بالا یا پشت بیضه قرار گرفته است. در داخل هر اسپرماتوسل یک مایع شفاف یا مات وجود دارد که ممکن است حاوی اسپرم نیز باشد. پزشکان گاهی اوقات این کیست ها را کیست های اسپرمتیک یا اپیدیدیم می نامند. اسپرماتوسل ها در امتداد اپیدیدیم، که بخشی از سیستم تولید مثل مردان است، رشد می کنند.

اسپرماتوسل در کجا قرار گرفته است؟

اسپرماتوسل ها ، نزدیک به بیضه و نه مستقیماٌ روی آن قرار می گیرند. یک اسپرماتوسل می تواند روی هر بخشی از اپیدیدیمیس رشد کند. اغلب، یک اسپرماتوسل به صورت یک توده ی کوچک درست در بالای بیضه ها ظاهر می شود. یک اسپرماتوسل، به ندرت ممکن است در امتداد بخش پایینی اپیدیدیمیس (پشت بیضه) رشد کند.

اسپرماتوسل ها تا چه اندازه شایع هستند؟

اسپرماتوسل ها بسیار شایع هستند. آنها نزدیک به ۱ تا ۳ نفر مرد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهند. اسپرماتوسل ها می توانند افراد را با هر گروه سنی تحت تأثیر قرار دهند، اما معمولا در میان سالی (نزدیک به ۴۰ یا ۵۰) ظاهر می شوند.

آیا اسپرماتوسل ها می توانند سرطانی شوند؟

نه.
اسپرماتوسل ها کیست های خوش خیم هستند، به این معنا که سرطانی نیستند. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اسپرماتوسل می تواند به سرطان تبدیل شود. داشتن یک اسپرماتوسل، احتمال خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش نمی دهد.

چطور بفهمیم که واقعا سرطان بیضه داریم؟

علت به وجود آمدن کیست بیضه

اسپرماتوسل در زمانی رخ می دهد که اسپرم در هرجایی در اپیدیدیم تجمع می کند. پزشکان معمولاً از تمام عواملی که منجر به این تجمع اسپرم می شوند، آگاه نیستند. برخی از متخصصان به انسداد در کیست اپیدیدیم یا التهاب به عنوان دلایل بالقوه اشاره می کنند. در بسیاری از موارد، این کیست های بیضه هیچ علت مشخص و یا هیچ علامتی از آسیب یا عفونت ندارند.

اسپرماتوسل شبیه به چه چیزی است؟

اندازه اسپرماتوسل ها متفاوت است. آنها ممکن است شبیه به موارد زیر باشند:

اسپرماتوسل شبیه به چه چیزی است؟

اسپرماتوسل یا کیست بیضه در بدن چه حسی دارد؟

یک اسپرماتوسل کوچکتر هیچ گونه علائمی ندارد یا علائم اندکی دارد.
این کیست ممکن است اصلاً شما را اذیت نکند. شما ممکن است حتی متوجه نشوید که کیست دارید. یک اسپرماتوسل بزرگتر می تواند علائم خفیف تا متوسطی داشته باشد، مانند:

  • التهاب بیضه
  • درد مبهم یا سنگینی در کیسه بیضه

درمان اسپرماتوسل یا کیست بیضه

گرچه اسپرماتوسل احتمالاً خود به خود از بین نمی رود، اکثر اسپرماتوسلها نیازی به درمان ندارند. آنها به طور کلی موجب درد یا عوارضی نمی شوند. اگر اسپرماتوسل شما درد داشته باشد، پزشک شما ممکن است داروهای درد بدون نسخه مانند استامینوفن (تایلانول) یا ایبوپروفن (ادیل، موترین  lB و سایر موارد) را توصیه کند.

درمان با جراحی اسپرماتوسل

رویکردی که عموماً اسپرماتوسلوکتومی نامیده می شود به صورت سرپایی با بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح، برشی بر روی کیسه بیضه ایجاد می کند و اسپرماتوسل را از اپیدیدیم جدا می کند.

درمان با جراحی اسپرماتوسل

پس از جراحی، شما ممکن است نیاز به پوشیدن یک محافظ ورزشی پرشده از گاز داشته باشید تا از محل جراحی حفاظت کنید. پزشک ممکن است موارد زیر را به شما توصیه کند:

آسپیراسیون با اسکلروتراپی یا بدون اسکلروتراپی

دیگر درمان ها شامل آسپیراسیون و اسکلروتراپی می شوند، گرچه این دو روش به ندرت استفاده می شوند. در طول آسپیراسیون، یک سوزن خاص وارد اسپرماتوسل می شود و مایع خارج می شود. اگر اسپرماتوسل عود کند، پزشک شما ممکن است مایع را دوباره تخلیه کند و سپس یک ماده ی شیمیایی را به کیسه تزریق کند (اسکلروتراپی). ماده تحریک کننده، موجب زخم شدن کیسه اسپرماتوسل می شود و فضا را اشغال می کند و احتمال بازگشت مایع و تشکیل اسپرماتوسل را کاهش می دهد.

آسیب به اپیدیدیمیس، یک عارضه احتمالی اسکلروتراپی می باشد. همچنین ممکن است که اسپرماتوسل شما مجدداً برگردد.

اسپرماتوسل و ناباروری

جراحی، به طور بالقوه می تواند به اپیدیدیمیس یا واس دفرانس آسیب برساند و اسکلروتراپی ممکن است به اپیدیدیمیس آسیب برساند، که می تواند بر قدرت باروری تأثیر بگذارد.

به دلیل این دغدغه، این روش ها ممکن است تا پس از بچه دار شدن شما به تعویق انداخته شود. اگر اسپرماتوسل موجب ناراحتی شما شده یا نمی خواهید منتظر بمانید، با پزشک درباره ی احتمال خطر و مزایای بانک ذخیره اسپرم صحبت کنید.

اسپرماتوسل (کیست بیضه)

علائم و نشانه های اسپرماتوسل (کیست بیضه)

یک اسپرماتوسل معمولاً هیچ علامت یا نشانه ای ندارد و ممکن است سایز ثابتی داشته باشد. گرچه، اگر به اندازه کافی بزرگ باشد، شما ممکن است این احساس را داشته باشید:

  • درد یا ناراحتی در بیضه
  • سنگینی در بیضه دارای اسپرماتوسل
  • سنگینی در پشت و بالای بیضه

برای کیست بیضه چه زمانی باید به پزشک رفت؟

از آنجا که یک اسپرماتوسل معمولاً هیچ علائمی ندارد، شما ممکن است آن را در با خودآزمایی بیضه خود کشف کنید، یا پزشک شما ممکن است در طول معاینه فیزیکی روتین شما متوجه آن شود. این ایده ی بسیار خوبی است که پزشک هر گونه توده ای را در کیسه بیضه برای تشخیص شرایط جدی، مانند سرطان بیضه بررسی کند.

همچنین در صورتی که درد یا التهاب را در کیسه بیضه خود تجربه کرده اید با پزشک خود تماس بگیرید. شرایط زیادی می توانند باعث بروز درد بیضه شوند و برخی ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشند.

اسپرماتوسل (کیست بیضه)

عوامل خطر شناخته شده زیادی برای رشد یک اسپرماتوسل وجود ندارد. مردانی که مادرانشان قرص دی اتیل استیل بسترول (DES) در طول بارداری خود برای جلوگیری از سقط جنین و دیگر عوارض بارداری مصرف کرده اند، ممکن است در معرض خطر اسپرماتوسل بیشتری باشند. استفاده از این دارو در سال ۱۹۹۷۱ به علت نگرانی درباره ی احتمال خطر سرطان واژن در زنان متوقف شد.

دکتر رضا ولی پور جراح فوق تخصص بیضه و بیماری های مردان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Sare چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر یه سوال داشتم خدمتتون ممنون میشم پاسخ بدید ، سوالم این بود من بعد از ارضا شدن اسپرمم زود ابکی و مایع میشع ، البته اینم بگم اولش که ارضا میشم بنظرم اسپرمم نرماله و غلیظه ، طبق مقالاتی که خوندم ۱۰ تا۱۵ دقیقه طول میکشع که غلظتش از بین میره ولی مال من تقریباً ۵دقیقه طول می‌کشه بعضی وقتام زودتر ، دلیلش چی میتونه باشه ایا مشکلی هست یا خیر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    خب آقای دکتر دوتا سوال داشتم لطفاً اگه میشه دوتا سوالامو جواب بدید

    ۱_دکتر من راستش یه مدت بیضه هام درد میکرد رفتم پیش متخصص ارولوژی گفت برو سونوگرافی رفتم انجام دادم بعدش عکسو نشون متخصص دادم گفت واریکوسل داری و باید عمل میکروسکوپی انجام بدی بنظرتون بعداز عمل اتفاقی برام نمیوفته خیلی خیلی استرس دارم(۱۵سالمه)

    ۲_ راستش من دچار کجی آلت به سمت چپ هم شدم چطوری درجه بگیرم که متوجه بشم کمتر از۳۰درجه هست یا بیشتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      کجی الت حدود ۴۵ درجه است بعد از ازدواج اگر در نزدیکی کردن مشکل داشتی جراحی کن الان نیاز به جراحی نداره 

    2. تصویر کاربر احمد شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      امکان داره بهتر بهتر بشه؟
    3. تصویر کاربر احمد شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      امکان داره دوباره مستقیم بشع؟
      عمل جراحی بجز کوتاهی آلت عوارض دیگه ای نداره فکر کنم من اگه عمل کنم التم کوتاه بشه ۲سانت التم ۱۰سانت میشه که اینم نرماله درسته؟
      یه سوال دیگه هم دارم آیا همسرم موقع نزدیکی متوجه میشه که عمل کردم یانه چون خوشم نمیاد کسی متوجه بشع
    4. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      ممکنه متوجه بشه یا نشه نمیشه گفت 

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدی شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    همسرم کیست اپیدیدیم در بیضه چپ ب اندازه ۱۳ میلی داره و ازمایش آنالیز اسپرم انجام دادم تحرکشون کمی پایینه و موروفولوژی ۲۴ هستش
    ایا این تحرک و موروفولوژی پایین بخاطر کیست هستش؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      خیر 

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر .من ۱۹ سالمه ت سونوگرافی گفتن کیست بیضه دارم یک سانت درد هی کم بیشتر میشود باید چیکار کنم آیا کیست بیضه باعث ناباوری میشود لطفااا جواب بدید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      نه مشکلی نیست 

  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    ببخشید من ۱۵ سالمه وقتی تو دستشویی بودم ناگهانی متوجه یه خط برجستگی چسبیده به پوست در ناحیه بیضه سمت چپ پیدا کردم این اتفاق قبلا هم اتفاق افتاده بود اما من توجهی نداشتم ولی الان میخوام بدونم چرا این اتفاق افتاده من فکر کردم واریکسول هست ولی رفتم دیدم هیچ رگ باد کرده رو بالای بیضه نیست و فقط یه خط ورم شده که به پوست چسبیده در سمت چپ هست با این حال من با دست رگ های خون رسانی بیضه رو دست زدم و باد کردگی احساس نکردم و بعد به رگ های خون رسانی بیضه سمت راست هم دست زدم باهم برابر بودند و درضمن بعضی ها هم بیضه سمت چپ پایین تر از بیضه سمت راست ام هست
    میخواستم بدونم این موضوع طبیعی هست یا خیر
    ممنون میشم جواب بدید 🙏🌹
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      مراجعه حضوری جهت معاینه داشته باشبد 

درحال دریافت اطلاعات