علائم سوزاک چیست؟

سوزاک چه بیماری است؟ سوزاک عفونت ناشی از یک باکتری مقاربتی است که هم مردان و هم زنان را مبتلا می کند. این بیماری اغلب مجرای ادرار، راست روده یا گلو را درگیر می کند و در زنان نیز، می تواند دهانه رحم را آلوده کند. سوزاک بیشتر در طول رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی منتشر می شود. اما نوزادان مادران مبتلا نیز، می توانند در حین زایمان آلوده شوند. در نوزادان، سوزاک بیشتر چشم ها را درگیر می کند.

سوزاک همواره با علائم همراه نبوده و بسیاری از افراد از ابتلای خود آگاهی ندارند. با این حال، در صورت مشاهده علائم باید فورا به پزشک مراجعه شود.سوزاک می تواند یک بیماری فریبنده باشد زیرا احتمال دارد فرد یا شریک جنسی او علائمی را از خود بروز ندهند. همچنین، ممکن است علائم به قدری خفیف باشند که افراد متوجه حضور آن ها نشوند. گاهی اوقات، علائم سوزاک با علائم دیگر عفونت ها اشتباه گرفته می شوند. این موارد بیانگر دلیل رایج بودن این عفونت و اهمیت انجام آزمایش هستند.

با اینکه سوزاک معمولا به آسانی با مصرف دارو درمان می شود اما در صورت عدم درمان می تواند به مشکلات جدی سلامتی و حتی ناباروری منجر شود. به همین دلیل، صرف نظر از احساس سلامتی، افراد باید به صورت متداول از نظر ابتلا به بیماری های منتقل شونده جنسی آزمایش شوند.

علائم سوزاک

علائم سوزاک چیست؟

اغلب افراد مبتلا به سوزاک در ناحیه واژن، هیچ گونه علائمی از خود بروز نمی دهند. با این حال، علائم در صورت بروز ظرف یک هفته پس از ابتلا پدیدار شده و شامل موارد زیر خواهند بود:

سوزاک مقعدی اغلب علائمی ندارد با این حال، علائم این نوع سوزاک به ترتیب زیر هستند:

عفونت سوزاک در گلو 

علائم سوزاک در زنان چیست؟

اغلب زنان مبتلا به سوزاک علائمی ندارند. علائم در صورت بروز ۲ تا ۱۴ روز پس از رابطه جنسی با فرد مبتلا پدیدار می شوند. البته، امکان دارد این موارد پس از چندین هفته پدیدار شوند. عدم درمان سوزاک حتی در موارد بدون علامت امکان دارد به بروز دیگر مشکلات سلامتی منتهی شود. عدم درمان سوزاک می تواند به سیستم تناسلی آسیب رسانده، خطر ابتلا یا انتقال ویروس ایدز را افزایش داده، سبب بیماری التهابی لگن (PID) شده یا به ناباروری منجر شود.

در موارد نادر، این بیماری می تواند به خون یا مفاصل نیز منتشر شود. به همین دلیل، در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژنی انجام آزمایش ابتلا به عفونت های منتقل شونده جنسی اهمیت دارد.

همچنین، در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی امکان ابتلا به سوزاک از طریق مقعد نیز وجود دارد. علائم این مورد رایج نیستند اما احتمال دارد بیمار متوجه موارد زیر شود:

  • خارش یا درد مقعد
  • خونریزی یا خروج ترشحات
  • تحریکات روده ای دردناک
علائم سوزاک در زنان چیست؟

علائم سوزاک در مردان چیست؟

اغلب مردان مبتلا به سوزاک علامتی از خود نشان نمی دهند. علائم در صورت بروز ۲ تا ۱۴ روز پس از رابطه جنسی با فرد مبتلا پدیدار می شوند. البته، امکان دارد این موارد پس از چندین هفته پدیدار شوند. عدم درمان سوزاک حتی در موارد بدون علامت امکان دارد به بروز دیگر مشکلات سلامتی منتهی شود. عدم درمان سوزاک می تواند به سیستم تناسلی آسیب رسانده، خطر ابتلا یا انتقال ویروس ایدز را افزایش داده، در موارد نادر، این بیماری می تواند به خون یا مفاصل نیز منتشر شود.

به همین دلیل، در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژنی انجام آزمایش ابتلا به عفونت های منتقل شونده جنسی اهمیت دارد.

علائم سوزاک در مردان شامل:

همچنین، در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی امکان ابتلا به سوزاک از طریق مقعد نیز وجود دارد. علائم این مورد رایج نیستند اما احتمال دارد بیمار متوجه موارد زیر شود:

  • خارش یا درد مقعد
  • خونریزی یا خروج ترشحات
  • تحریکات روده ای دردناک
علائم سوزاک در مردان

عفونت سوزاک در گلو 

علامت سوزاک گلو بیشتر به صورت گلو درد است. در صورتی که فرد یا شریک جنسی او چنین علائمی را داشته باشند باید به پرستار، پزشک یا مرکز بهداشت نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنند. آزمایش ابتلا به سوزاک در دوره بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تنها راه مطمئن تشخیص ابتلا، انجام آزمایش ابتلا سوزاک است. عفونت سوزاک در گلو نیز به ندرت سبب ایجاد علائم می شود. علامت سوزاک در گلو بیشتر به صورت گلودرد است.

چگونه از ابتلای خود به سوزاک آگاه شوم؟

افراد صرفا از روی احساس خود نمی توانند ابتلا به سوزاک را تشخیص دهند. همانند تمامی بیماری های منتقل شونده جنسی صرف نظر از داشتن یا نداشتن علائم، تنها راه تشخیص ابتلا به سوزاک انجام آزمایش است. در صورت تصور بر ابتلا به سوزاک، باید جهت کسب اطمینان آزمایش داد. همچنین، در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یا رابطه با یک فرد مبتلا به سوزاک، انجام آزمایش حتی در صورت عدم وجود علائم اقدام مناسبی به نظر می رسد.

به طور کلی، افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید یک بار در سال از نظر ابتلا به بیماری های منتقل شونده جنسی از جمله سوزاک آزمایش شوند. در صورت بارداری، باید در اولین ملاقات پیش زایمان خود این آزمایش را انجام داد.

آزمایش سوزاک

خوشبختانه، آزمایش سوزاک بسیار ساده و بدون درد است. بهترین دستاورد پس از انجام آزمایش این است که ذهن آرام می شود. همچنین، در صورت تشخیص ابتلا فرد آگاه شده و شروع به مصرف دارو می کند تا هر چه سریع تر سلامت خود را به دست آورد.

برای درمان سوزاک به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

متخصص ارولوژی چون با ساختار دستگاه تناسلی فرد و بیماری های جنسی آشنا هست، به راحتی میتواند عفونت های جنسی را درمان کند. در موارد عفونت های مقاربتی، مشاوره های زیر باید انجام شوند:

متخصص زنان: بیمارانی با التهاب شدید لگن (PID) و همچنین زنان باردار مبتلا به عفونتهای مقاربتی باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنند.

متخصص اطفال: در مورد هر کودک مبتلا به عفونت مقاربتی باید با متخصص اطفال مشورت کرد.


دکتر رضا ولی پور ، متخصص ارولوژی در شهرک غرب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیما سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 18سالمه و 5یا 6ساله پیش رابطه داشتم بعد اون رابطه کمی پایین تر از کلاهک التم دونه های زیادی زد که فک کنم جوش بود بعد از 1ماه از بین رفت و الان که نگاه میکنم ی دونه های سفتی اونجا وجود داره خواستم بگم میتونه زگیل باشه درضمن هیچ گونه درد و خارش و سوزشی نداره و نمیدونم کی به وجود اومدن احتمالاا بعد از جوش ها لطفا کمکم کنید ببخشید که برای چندمین بار هست سوال میکنم استرس دارم و تصویر هم علامت گذاری کردم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      عکس تار هستش ، ای خدا ، دفعه پیش علامت نزدی این دفعه هم تاره

  • تصویر کاربر رضایی یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    کرم ایمی کیمود
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      آزمایش HPV PCR در آزمایشگاه بیمارستان فرهیختگان انجام و با جواب آن مراجعه حضوری به کلینیک دیابت تابان روزهای چهارشنبه ساعت ۳-۶ داشته باشید

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام
    روی التم یه تیکش قهوه ای شده عکسشو میفرستم میخوام بدونم چرا اینجوری شده و این چیه ؟ ایا زیگیل تناسلیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      معاینه حضوری نیاز است 

  • تصویر کاربر فرزاد چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1316 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید شاید مرتبط نییت اما لطفا کمکم کنید من ۱۸ ماه بعد از رابطه پرخطرم در ازمایشگاه تخصصی و فوق تخصصی دکتر برداران اصفهان ازمایش hiv به روش p24 نسل چهارم الایزا دادم که خوشبختانه منفی بود اما شخصی به من گفت خطای ازمایشگاهی وجود داره و ممکن ازمایشگاه خطا کنه و من رو در نگرانی عمیقی فرو برد با توجه به اینکه این ازمایشگاه جز ازمایشگاه های خوب هست ایا امکان داره ازمایش من اشتباه شده باشه یا خطا داشته باشه ایا نیازه دوباره ازمایش بدم لطفا جواب بدین من خیلی نگرانم خیلی ممنون اقای دکتر.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      اگر ضایعه پوستی ندارید نگران نباشید 

    2. تصویر کاربر فرزاد چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید منظور از ضایعه پوستی چیست ؟ من از قبل از این رابطه پر خطر زگیل تناسلی داشتم و هنوزم دارم یعنی زگیل تناسلی میتونه ازمایش اچ ای وی رو حتی یکسال بعد از دوره پنجره اچ ای وی منفی کاذب نشون بده ؟ ایا در ازمایشگاه برای جواب ازمایش ممکنه خطا بوجود بیاد ؟
    3. تصویر کاربر فرزاد چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید من سال ابان ۹۳ رابطه مقعدی داشتم که از کاندوم برای التم استفاده نکردم متاسفانه در سال اردیبهشت ۹۵ ازمایش p24 نسل چهارم الایزا دادم که نگاتیو بود من زگیل تناسلی در بدنه الت دارم از قبل از رابطه و در زمان ازمایش و هم اکنون حالا من با جواب شما دچار استرس زیادی شدم عاجزانه تقاضا دارم بفرمایید مشکلی هست چون من اصفهان هستم نمیتونم برسم حضوری خدمتتون اما شما رو خیلی قبول دارم ممنون.
    4. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      یکبار دیگه آزمایش HIV رو انجام بده من اولش فکر کردم آزمایش HPV انجام دادی و منفی بوده در حالیکه منظور تو hiv بوده به همین جهت در مورد ضایعه پوستی صحبت کردم 

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    دکتر من نمیدونم این ضایعات چی ولی از دوران دبیرستان هست من اون موقعه سکس نداشتم . و موقعی که نعوض انجام میشه محو میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      آثار ختنه است

درحال دریافت اطلاعات