دکتر ولی پور
متخصص و فوق تخصص اورولوژی

برگشت ادرار در نوزادان

برگشت ادرار بیماری است که در آن ادرار از مثانه به کلیه ها برگشت داده میشود. مقدار این برگشت میتواند کم تا زیاد باشد. در این نوشتار به بررسی علل برگشت ادرار در نوزادان می پردازیم و راه های درمان این بیماری را بیان می کنیم.

علت برگشت ادرار

در حالت نرمال، به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی، مصون هستند.

بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت داده شود.

در دستگاه ادراری انسان ها، جایی که حالب ها وارد مثانه می شوند، یک دریچه وجود دارد. بعضی از کودکان به همراه مشکل دریچه ای متولد می شوند و در آن دریچه نمی تواند به درستی بسته شود، بنابراین ادرار به کلیه ها برگشت داده میشود.

دیگر مشکلات، که به آن ها بیماری های دفع می گویند، باعث مشکل در کنترل دفع ادرار می شوند و همچنین ممکن است سبب برگشت ادرار شوند. بعضی از این مشکلات با بزرگ شدن کودک شما از بین خواهند رفت.

برگشت ادرار چگونه تشخیص داده میشود؟ آیا علائمی دارد که والدین متوجه این مشکل شوند؟

معمولا برگشت ادرار در نوزادان بعد از آن تشخیص داده میشود که، شما کودک خود را به دلیل عفونت دستگاه ادراری به پزشک می برید. حدود ۵۰ درصد اطفال و ۳۰ درصد کودکان بزرگتر که عفونت دستگاه ادراری دارند، به برگشت ادرار نیز مبتلا هستند.

برگشت ادرار به کلیه میتواند سبب انتشار عفونت ادراری به کلیه شود، چیزی که میتواند باعث بیماری شدید کودک شما و آسیب به کلیه های او شود.

تب

علائم عفونت ادراری در کودکان

•  کودک شما بیشتر از همیشه به دستشویی می رود.
  • میگوید در هنگام ادرار کردن، احساس سوزش دارد.
  • میگوید دل من درد می کند.
  • کودک شما ممکن است تب کند.

در صورت بروز این علائم، کودک خود را پیش پزشک ببرید. پزشک برای تشخیص بهتر و اینکه ببیند آیا کودک شما دچار عفونت شده است یا خیر، از او نمونه ادرار برای کشت می گیرد.

درمان برگشت ادرار در نوزادان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در نوزادان ، بدون نیاز به جراحی، فقط با درمان دارویی و انتظار، درمان می شوند. به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

یرگشت ادرار میتواند با جراحی تصحیح شود. با این حال، بیشتر کودکان با بزرگ شدن، بهتر می شوند. به همین دلیل ممکن است پزشک برای درمان کودک شما از آنتی بیوتیک استفاده کند تا از ابتلای او به عفونت جلوگیری کند. فقط یک کودک از هر ده کودک با استفاده از آنتی بیوتیک به عفونت مبتلا می شود.

پزشک باید دیگر علل ممکنه برای برگشت ادرار، مانند بیماری های دفع، بیماری ای که معمولا سبب از دست دادن کنترل ادرار میشود را، ارزیابی کند. بعضی از بیمارستان های اطفال، برنامه های تمرینی برای کمک به بهبود کنترل ادرار کودکان دارند.

آیا کودکانی که برگشت ادرار دارند، میتوانند در آینده به مشکلات دیگری مبتلا شوند؟

با یک بار درمان برگشت ادرار، خیلی نادر است که کودک در آینده دوباره به آن مبتلا شود. هرچند اگر کلیه آسیب دیده باشد، ممکن است در آینده فشار خون بالا گریبانگیر فرد شود. خطر فشار خون بالا در صورت آسیب به یک کلیه ۱۰ درصد، و در صورت آسیب به دو کلیه ۲۰ درصد می باشد.

نوزاد

بیشتر کودکان در اثر برگشت ادرار آسیب جدی کلیه نخواهند داشت، اما این موضوع در بعضی از آن ها امکان پذیر است. افراد معدودی در آینده دچار نارسایی کلیه خواهند شد.

آیا تحقیقاتی برای پیشگیری و درمان بهتر، در زمینه ی برگشت ادرار در نوزادان انجام گرفته است؟

بله. محققان به دنبال یک راه آسان تر برای مقابله با برگشت ادرار هستند. در آینده، ممکن است جراحی سرپایی و بدون ایجاد برش برای درمان در دسترس باشد.

آیا چیز دیگری هست که باید والدین در مورد رفلاکس ادراری در کودکان بدانند؟

بله. اگر کودک شما تب داشت، از درد زیر ناف شکایت می کرد، در هنگام ادرار کردن درد داشت، بیشتر از حالت طبیعی به توالت می رفت، ممکن است که او دچار عفونت دستگاه ادراری شده باشد.

در این صورت شما باید کودک خود را هر چه سریعتر به پزشک ببرید. همچنین معمولا یک کشت ادرار باید انجام شود و بیشتر پزشکان یک عکس اشعه ایکس برای پیدا کردن برگشت ادرار درخواست خواهند کرد.

دکتر ولی پور، متخصص اورولوژی در شهرک غرب

رزرو وقت