چند روز طول میکشه تا سنگ کلیه دفع شه؟

زمان دفع سنگ کلیه قطعاً یکی از سخت ترین تجربه هایی است که با آن مواجه خواهید شد. اگر شما و یکی از عزیزانتان درگیر این مشکل هستید، بهترین کار مراجعه به یک پزشک متخصص است. بیایید در ابتدا به فرآیند شکل گیری و دفع سنگ کلیه عمیق تر بنگریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که مواد شیمیایی مثل اسید اوریک داخل سیستم ادراری انباشته و متبلور شوند. دلایل رایج ایجاد سنگ کلیه شامل مشکلات سلامتی، سبک زندگی، سابقه خانوادگی ابتلا به سنگ کلیه، مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی و کم آبی بدن می شود.

علائم سنگ کلیه عبارتند از: بوی بد ادرار، تکرر ادرار، درد در حین ادرار، درد شدید پشت یا پهلوها و کاهش حجم ادرار. تجربه ی هر یک از این علائم ممکن است نشانه ی ابتلا به سنگ کلیه باشد.

میانگین زمان دفع سنگ کلیه

باید گفت که زمان دفع سنگ کلیه (در صورتی که بزرگ تر از ۴ میلی متر نباشند) به طور طبیعی در عرض ۳۱ روز است. اگر قطر سنگ کلیه ما بیشتر از ۴ میلی متر باشد، ممکن است فرآیند دفع آن طولانی تر بوده و گاهاً تا ۴۵ روز طول بکشد.

میانگین زمان دفع سنگ کلیه

طولانی ترین مدت زمان دفع سنگ کلیه به طور طبیعی، برای سنگ هایی با قطر بیش از ۶ میلی متر بوده که ممکن است تا یک سال ادامه یابد! در برخی موارد، سنگ های کوچک نیز ممکن است برای دفع به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. زمان احتمالی دفع سنگ کلیه شما با توجه به علائم مختلفی در نظر گرفته می شود. در هر صورت، بهتر است برای انتخاب بهترین گزینه ی درمانی با یک پزشک مشورت کنید.

آیا می توان سنگ کلیه را سریع تر دفع کرد؟

یکی از بهترین راه ها برای دفع سریع تر سنگ کلیه نوشیدن مایعات فراوان است. علاوه بر نوشیدن آب، آب مرکبات و گریپ فروت نیز می تواند به دفع سریع تر و آسان تر سنگ کلیه کمک کند. معمولاً پزشکان نوشیدن ۳ لیتر آب در روز را برای دفع سنگ کلیه توصیه می کنند.

شانس دفع خود به خودی سنگ های کوچک تر بسیار بالاتر می باشد؛ بنابراین، پیشگیری از بزرگ تر شدن سنگ ها به نفع شماست و باید هر چه سریع تر برای درمان خود اقدام نمایید. محدود کردن مصرف نمک، پروتئین و کلسیم نیز می تواند برای رسیدن به این هدف مفید باشد.

مداخلات پزشکی برای درمان سنگ کلیه

برخی از انواع سنگ کلیه نیاز به جراحی دارند؛ زیرا سنگ های درشت تر از ۶ میلی متر خطرناک بوده و ممکن است منجر به آسیب دیدگی کلیه شود. در برخی موارد، برای سنگ های کوچک تر نیز روش جراحی تجویز می گردد. این امر معمولاً زمانی رخ می دهد که سنگ ها جریان ادرار را مسدود کرده باشند.

برخی از روش های غیر جراحی نیز برای از بین بردن سنگ کلیه به کار گرفته می شود. از جمله این روش ها می توان به سنگ شکنی با امواج صوتی اشاره کرد که برای خرد کردن سنگ های بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرد. اورولوژیست (متخصص کلیه و مجاری ادرار) ممکن است روش یوروسکوپی را نیز توصیه کند که در آن، یک آندوسکوپ از طریق حالب وارد کلیه شده تا سنگ را خارج یا خرد کند.

چگونه از دفع سنگ کلیه خود مطمئن شوم؟

یکی از راه های ساده برای فهمیدن این مسأله، رفع علائم درد، حالت تهوع و ناراحتی است. همچنین، پزشک ممکن است فیلتری را زیر جریان ادرار شما قرار داده تا متوجه دفع سنگ ها شوید. دیدن سنگ های دفع شده واقعاً به شما آرامش خواهد داد.

علائم دفع سنگ کلیه

چه زمانی باید برای سنگ کلیه خود به پزشک مراجعه کنم؟

با وجود اینکه سنگ کلیه های کوچک تر به طور طبیعی و خود به خود دفع می شوند، اما باید بدانید که برای دفع سنگ های بزرگ تر به کمک یک متخصص اورولوژی نیاز خواهید داشت! همچنین، در صورتی که تنها یک کلیه دارید، احتمال آسیب دیدگی دائمی و خطرات جانی وجود دارد. در چنین مواردی ممکن است پزشک به منظور برداشتن هر چه سریع تر سنگ، روش جراحی را پیشنهاد کند.

دکتر رضا ولی پور متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی