شکستن سنگ کلیه با لیزر چگونه است؟

سنگ های کلیه، مشکل شایعی هستند که می توانند روی کیفیت زندگی تأثیر زیادی داشته باشند. این رسوب های سخت در کلیه ها تشکیل می شوند و اگر درمان نشوند، می توانند باعث درد شدید، مشکلات ادراری و حتی مشکلات کلیه ی جدی تر شوند. برداشتن سنگ های کلیه نه تنها درد را تسکین می بخشد، بلکه از عوارض بیشتر پیشگیری می کند. در این مقاله، ما شکستن سنگ کلیه با لیزر را بررسی می کنیم تا بتوانید در مورد درمان سنگ های کلیه ی خود تصمیم آگاهانه ای بگیرید.

سنگ های کلیه چه چیزی هستند؟

سنگ های کلیه چه چیزی هستند؟

سنگ های کلیه، توده های سختی هستند که از کریستال ساخته شده اند. این سنگ ها در کلیه ها تشکیل می شوند اما ممکن است به هر جایی از دستگاه ادراری از جمله کلیه ها، پیشابراه، مثانه و مجرای ادراری منتقل شوند. چند نوع سنگ کلیه وجود دارد که شامل سنگ های کلسیم، سنگ های اوریک اسید، سنگ های استروویت و سنگ های سیستین می شوند و هرکدام علل و عوارض خاص خود را دارند.

علائمی که نشان می دهند سنگ کلیه دارید:

علائم سنگ های کلیه ثابت نیستند و می توانند زندگی روزانه ی شما را تا حد زیادی مختل کنند. عوامل شایع عبارتند از:

  • درد شدید در یک طرف کمر یا زیر دنده ها. زمانی که سنگ حرکت می کند، این درد اغلب به پایین شکم و کشاله ران کشیده می شود.
  • دردی که شدت آن کم و زیاد می شود.
  • ادرار دردناک می تواند باعث درد تیز یا سوزش شود.
  • تغییر رنگ ادرار به ادرار قهوه ای، قرمز یا صورتی یا ادرار مات با بوی بد
  • تکرر ادرار، نیاز فوری به ادرار یا ادرار در مقادیر کم
  • حالت تهوع و استفراغ که واکنش بدن به درد شدید هستند.
  • تب و لرزی که نشان دهنده ی عفونت هستند.

این علائم به مراقبت پزشکی فوری برای تأیید وجود سنگ کلیه و برنامه ریزی درمان مؤثر برای برداشتن سنگ کلیه نیاز دارند.

شکستن سنگ کلیه با لیزر

  • جراحی سنگ کلیه با لیزر به ویژه لیتروتریپسی یک روش مدرن برای برداشتن مؤثر و ایمن سنگ های کلیه می باشد.
  • تشخیص و برنامه ریزی درمان: ابتدا پزشک شما با استفاده از آزمایشات تصویر برداری مانند سی تی اسکن که تصاویر دقیقی از کلیه و مجرای ادراری را نشان می دهد، وجود سنگ کلیه را تأیید می کند. این مرحله برای برنامه ریزی جراحی با استفاده از تعیین اندازه و وضعیت سنگ ضروری است.
شکستن سنگ کلیه با لیزر
  • آماده سازی برای رویکرد لیزر: در روز جراحی، شما بیهوشی عمومی دریافت می کنید که به این معناست شما به خواب خواهید رفت و در طول رویکرد لیزر هیچ دردی احساس نخواهید کرد. سپس پزشک یک اسکوپ نازک و انعطاف پذیر را از طریق مجرای ادراری وارد می کند تا به سنگ برسد.
  • قطعه قطعه کردن با لیزر: زمانی که اسکوپ به سنگ دسترسی پیدا می کند، از یک فیبر لیزری جهت انتشار پالس های لیزر برای شکستن سنگ به قطعه های بسیار ریز استفاده می شود. این لیزر بسیار مؤثر است و به بافت های اطراف آسیبی نمی رساند.
  • برداشتن قطعه های سنگ: تکه های سنگ قطعه قطعه شده به قدری کوچک هستند که از طریق ادرار دفع می شوند یا توسط جراح با استفاده از ابزارهای خاصی از طریق اسکوپ خارج می شوند.
  • ریکاوری: عمل سنگ کلیه معمولاً بسته به اندازه و محل سنگ بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. اکثر بیماران می توانند همان روز به خانه برگردند، گرچه برخی از بیماران ممکن است لازم باشد برای نظارت بیشتر یک شب در بیمارستان بمانند. شما ممکن است بعد از بیدار شدن مقداری ناراحتی یا درد احساس کنید، اما معمولاً با دارو قابل کنترل است.
  • پیگیری وضعیت سلامتی: بعد از جراحی لیزر، نوشیدن آب زیاد به شست و شوی سریع تر تکه های سنگ کمک می کند. پزشک بعد از مدتی دوباره شما را معاینه می کند تا مطمئن شود تمام قطعات سنگ پاکسازی شده اند و در مورد روش های پیشگیری از تشکیل سنگ در آینده با شما صحبت می کند. درمان لیزر تا حد زیادی مؤثر است و کمترین خطر را دارد. این درمان ریکاوری سریعی خواهد داشت و میزان موفقیت بالایی در برداشتن سنگ های کلیه دارد.

مراقبت های بعد از شکستن سنگ کلیه با لیزر

ریکاوری از جراحی لیزر برای برداشتن سنگ کلیه معمولاً شامل اقدامات آسان برای اطمینان از راحتی و سلامتی است:

هیدراسیون: یکی از اصلی ترین اقدامات بعد از جراحی، نوشیدن مقدار زیادی آب است. این کار به شست و شوی سیستم ادراری کمک می کند و به دفع آسان تر تکه های سنگ باقیمانده کمک می کند.

کنترل درد: مقداری ناراحتی یا درد بعد از رویکرد طبیعی است. پزشک برای کنترل این موارد، مسکن تجویز خواهد کرد. رعایت دستورالعمل های دقیق پزشک برای راحتی بیشتر بسیار مهم است.

کنترل: مراقب ادرار خود باشید. مشاهده ی مقدار کمی خون طبیعی است، اما ظرف مدت چند روز باید رفع شود. در صورت برطرف نشدن خون یا تجربه ی درد، لرز یا تب، با پزشک تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از شکستن سنگ کلیه با لیزر

استراحت: به بدن خود اجازه دهید چند روز بعد از جراحی استراحت کند. از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های شدید خودداری کنید تا زمانی که پزشک به شما اجازه دهد.

تغذیه: بسته به نوع سنگ هایی که داشته اید، پزشک ممکن است تغییرات تغذیه ای خاصی را برای پیشگیری از بروز مجدد سنگ ها توصیه کند.

غذاهای غنی از اگزالات را محدود کنید: اگر مستعد تشکیل سنگ های اگزالات کلسیم هستید، شما باید غذاهای غنی از اگزالات مانند اسفناج، چغندر و بادام را محدود کنید.

مصرف کلسیم: برخلاف باور معروف، مصرف طبیعی کلسیم می تواند به پیشگیری از انواع خاصی از سنگ ها مانند سنگ های اگزالات کلسیم کمک کند. گرچه، بهتر است کلسیم مورد نیاز را به جای مکمل از غذاهای خود دریافت کنید، زیرا مصرف مکمل در برخی از افراد باعث تشکیل سنگ می شود.

یک وزن سالم را حفظ کنید: اضافه وزن می تواند خطر تشکیل سنگ های کلیه را افزایش دهد. یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم را برای کنترل وزن خود در پیش بگیرید.

چکاپ های منظم: پزشک از طریق آزمایشات منظم ادرار و خون می تواند سلامت کلیه های شما را بررسی کند و هر گونه سنگ جدیدی را زود شناسایی کند.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم