پماد زوویدرم برای زگیل تناسلی خوب است یا بد؟

یکی از انواع پماد‌های موضعی برای درمان تبخال، پماد زوویدرم  است که با نام دیگر پماد آسیکلوویر شناخته می‌شود. این پماد برای کنترل و به نوعی کوتاه کردن مدت درمان تبخال ناشی از ویروس هرپس استفاده می شود. توجه داشته باشید از این پماد در برخی از مواقع در کنترل برخی دیگر از بیماری‌های پوستی با عامل ویروسی چون زگیل تناسلی استفاده می‌شود. آیا پماد زوویدرم برای زگیل تناسلی خوب است یا بد؟ تا ادامه ما را همراهی کنید تا با پماد زوویدرم بیشتر آشنا بشویم.

پماد زوویدرم چه پمادی است؟

پماد زوویدرم یک داروی ضد ویروسی بوده که از گسترش و به نوعی رشد سریع ویروس تبخال در بدن پیشگیری کرده و عملکرد آن را ضعیف می‌کند. دقت بکنید این پماد دارویی، بیماری تبخال را درمان نمی‌کند، بلکه دوره درمان و شدت بیماری را کمتر می‌کند. پس مهم‌ترین ویژگی پماد زوویدرم، کنترل بیماری تبخال، کاهش مدت زمان درگیری، درمان و ترمیم سریع زخم و التهابات و خارش‌های ناشی از ویرس تبخال است.

پماد زوویدرم

پماد زوویدرم چه کاربردی دارد؟

همان طور که اشاره شد، مهم‌ترین کاربرد پماد زوویدرم برای کنترل بیماری تبخال و درمان عوارض ناشی از این بیماری است. اما این دارو می‌تواند برای بیماری‌های پوستی با عامل ویروسی دیگر هم در برخی از مواقع، برای کنترل عفونت‌ها و درمان سریع التهابات و زخم‌های پوستی در کنار دیگر دارو‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. در مجموع کاربرد پماد زوویدرم شامل موارد زیر است:

  • تبخال اطراف دهان (ناشی از تبخال ویروس هرپس)
  • آبله مرغان
  • بیماری زونا با عامل ویروسی زوستر
  • زگیل تناسلی (ناشی از ویروس HPV)
  • تبخال حاد ناحیه تناسلی (تبخال عود‌ شده با شدت بالا در ناحیه تناسلی)

روش مصرف پماد زوویدرم چگونه است؟

برای استفاده از پماد زوویدرم لازم است بعضی از نکات را را رعایت بکنید:

روش مصرف پماد زوویدرم

آیا پماد زوویدرم برای زگیل تناسلی خوب است یا بد؟

آیا برای درمان زگیل تناسلی مردان می توان از پماد زوویدرم استفاده کرد؟ پماد زویدرم یک داروی ضد ویروس است که برای طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی ویروسی استفاده می‌شود. بیماری زگیل تناسلی هم یک نوع بیماری با عامل ویروسی HPV است که در در مواقعی در کنار دیگر دارو‌ها در درمان آن از پماد زوویدرم استفاده می‌شود.

همان طور که اشاره کردیم این دارو برای درمان انواع بیماری‌های ویروسی استفاده ندارد، بلکه طول درمان و عوارض ناشی از بیماری را تسکین و بهبود می‌دهد. با نظر به این نکته، در جواب سوال پماد زوویدرم برای زگیل تناسلی خوب است یا بد؟ می‌توانیم بگوییم، پماد زوویدرم (آسیکلوویر) می‌تواند در کنترل تعداد زگیل‌ها، ترمیم زود هنگام زخم و تاول‌ها و کاهش سوزش و خارش ناشی از زگیل تناسلی موثر باشد اما در درمان آن‌ها به تنهایی نقش خاصی نخواهد داشت.

موارد منع مصرف پماد زوویدرم

حتما به تاریخ انقضای پماد زوویدرم توجه نمایید، در صورتی که تاریخ انقضای آن گذشته باشد از مصرف آن خودداری کنید. همچنین هرگز این پماد را برای فردی با بیماری مشابه پیشنهاد ندهید. اگر بیماری‌ و شرایط زیر را دارید قبل استفاده از پماد زوویدرم با پزشک خود مشورت بکنید.

  1. حساسیت به دارو‌های ضد ‌ویروسی
  2. شیردهی
  3. بارداری
  4. بیماری‌های حاد کلیوی
  5. داشتن بیماری دهیدراسیون (کم آبی بدن)
  6. مشکلات مربوط به سیستم اعصابی

هشدار‌ها و احتیاطات در زمان مصرف پماد زوویدرم

جمع‌بندی:

پماد زوویدرم یا همان پماد آسیکلوویر یک داروی ضد ویروسی است که می‌تواند در کنار دیگر دارو‌ها برای انواع بیماری پوستی با عامل ویروسی چون زونا، آبله مرغان، زگیل تناسلی و… تجویز بشود. اما عمده کاربرد آن برای بیماری تبخال است و در کاهش طول درمان و بهبود سریع عوارض ناشی از بیماری تاثیر بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: درمان ویروس اچ پی وی در مردان

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم