بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته میشوند کدامند؟

تبخال تناسلی یک عفونت مقاربتی است. در نگاه اول نشانه های تبخال تناسلی غیر عادی نیستند. همین امر گفتن تفاوت بین تبخال و زخم های دیگر را مشکل می سازد. به عنوان مثال ممکن است به ورم های مشابهی از عفونت های مراقبتی دیگردچار شوید مثل سفلیس و زگیل های تناسلی یا بیماری های پوستی مثل اگزما و فولیکولیتیس.در مورد اینکه تبخال ها شبیه چه چیزی هستند و تفاوتشان با بیماری های دیگر و بیماری های مشابه با زگیل تناسلی مطالب بیشتری یاد بگیرید.

تبخال ها شبیه چه چیزی هستند؟

به وجود آمدن زخم ساده تبخال تناسلی با قرمزی، ورم و ایجاد ورم کوچک بنفش رنگ با لبه های قابل مشاهده تیره آغاز می شود. سپس یک تاول به وجود می آید.   تا‌ول ها به حالت خوشه در می آیندو‌ممکن است باز شوند و‌مایعی‌ترشح شودکه منجر به زخم شود. در‌نهایت بدون بر جای گذاشتن خراش خشک می شوند و  خودشان بهبود می یابند. . تنها ۱۰ تا ۲۵ درصد از افرادی که دچار تبخال تناسلی هستندسال ها پس از بیماریشان تاول معمولی میزنند. باقی افراد ممکن است دچار زخم‌هایی  شوند  که معمولی نیستند و سریع از بین می‌روند. همچنین این احتمال هم هست که به هیچ عنوان زخمی وجود نداشته باشد.

تفاوت های بین تبخال و دیگر بیماری ها:

یک تفاوت میان تبخال ‌‌و دیگر مریضی ها این است که شما پیش از شیوع تبخال، علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه می کنید مثل خستگی، تب و لرز ، دردهای ماهیچه، حالت تهوع، خارش یا انگولک کردن محل زخم. تفاوت های دیگر ممکن است به خاطر وجود داشتن یا نداشتن پوست باشد. همچنین براساس ویژگی های پوستی بیماری متفاوت باشد. به عنوان مثال:

واژینوز باکتریال : ورم نشانه واژینوز باکتریال نیست.

درماتیت تماسی: این بیماری مانند ورم بدون هیچ مرز مشخص و با از دست دادن بافت پوست برخلاف تاولهای چرکی در تبخال تناسلی ظاهر می شوند.

خارش میان پاها: این بیماری به بیضه ها یا آلت تناسلی مردان سرایت نمیکند.

عفونت قارچی : تبخال هایی مثل جوش‌های فرجی نشانه ی عفونت قارچی نیستند.

ادامه را بخوانید تا در مورد ۹ بیماری که شبیه به تبخال و بیماری های مشابه زگیل تناسلی هستند.

بیماری های مشابه زگیل تناسلی

۱-درماتیت تماسی

درماتیت تماسی باعث کوفتگی  و التهاب پوستی پس از قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت زا یا محرک میشود. در حالی که زخم تبخال در هر جایی  نزدیک آلت تناسلی می‌تواند رخ دهد ، جوش درماتیت در جایی که ماده محرک با‌پوست شما تماس برقرار میکند ظاهر میشود. از دیگر نشانه های درماتیت تماسی سوختگی، خارش، کوفتگی و درد است. همچنین ممکن است از چیزهایی مثل دستمال توالت، فرآورده های مربوط به  پریودی،یا کاندوم دچار این بیماری شوید. نخستین مرحله برای جلوگیری و برطرف کردن درماتیت تماسی پرهیز از ماده حساسیت زا است. کارشناس سلامت یک کرم موضعی کورتیکواستروئید را برای کاهش التهاب یا داروی آنتی هیستامین برای کاهش خارش تجویز میکند.

۲ سیفلیس

سیفلیس یک عفونت مقاربتی است که شما ممکن است غده های  متورم چرکی را سه هفته بعد از عفونت احساس کنید. همچنین شاید یک یا بیش از یک زخم را در آلت تناسلی یا دیگر قسمت های بدن که در معرض ویروس هستند مشاهده کنید. شش یا هشت هفته بعد ممکن است تب، سردرد و جوش روی شانه ها، بازو ، قفسه سینه،  پشت یا اغلب کف دست یا کف پا  را تجربه کنید. سیفلیس به راحتی قابل تشخیص و قابل درمان است البته وقتی که خیلی زود تشخیص داده شود  و با آنتی بیوتیک درمان  شود.

۳ عفونت واژن

عفونت واژن زمانی اتفاق می افتد که کاندیدا (قارچی که معمولا در بدن وجود دارد) بیش از حد رشد میکند. این عفونت به نام عفونت کاندیدیایی هم شناخته میشود. این بیماری واژن، آلت تناسلی مردانه و  گلو را تحت تاثیر قرار میدهد. نشانه های این بیماری عبارت اند از :

واژینال: خارش تناسلی، سوزش و چرک سفید و قلمبه

آلتی: سوختگی، خارش و قرمزی در سر آلت تناسلی مردانه

کسانی که مهبل دارند در ابتدای شیوع بیماری  ‌و به عنوان عوارض تبخال تناسلی عفونت واژن هم دارند. این بیماری با تجویز یا داروهای بدون نسخه ضد قارچ قابل درمان است. با این حال اگر سوزش ناشی از تبخال دارید ، داروی  عفونت واژن آن را از بین نخواهد برد.

بیشتر بخوانید : پمادهای زگیل تناسلی

بیماری های مشابه زگیل تناسلی

۴زگیل آبکی

زگیل آبکی یک عفونت و بیماری  ویروسی است که در هر جایی از بدن ظاهر میشود و مانند یک زخم است.بسیاری از موارد زگیل آبکی بزرگسالان  به طور مقاربتی منتقل شده اند اما هر تماس فیزیکی با زخم  می تواند باعث انتقال ویروس شود. زخم های زگیل آبکی ویژگی های زیر را دارند:

ورم های کوچک برجسته

معمولا سفید، صورتی یا رنگ پوست

اغلب مروارید سان ظاهر می‌شوند

در مرکزشان جای زخم و گودی دارند

در هر جایی از بدن مثل آلات تناسلی ظاهر می‌شوند

ورم ها به خودی خود بهبود می یابند. با این حال اگر می خواهید پروسه ی درمان را سریع تر پیش ببرید درباره ی کرم ها، داروها یا حذف طبیعی با متخصص بهداشت صحبت کنید.

۵زگیل های تناسلی

در آمریکا رایج ترین عفونت مقاربتی زگیل های تناسلی هستند که که به خاطر ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آیند. زگیل ها بین ۳ هفته و ۸ ماه پس از بیماری ظاهر می شوند.این زگیل ها به طور کلی دردناک و آزاردهنده نیستند اما می توانند خارش آور باشند. به ندرت تراوش می کنند و معمولا به صورت تاول های خیلی ریز خوشه ای ،به شکل گل کلم یا یک تاول ظاهر می شوند.به رنگ روشن و مرواریدی، بنفش پررنگ، خاکستری، قهوه ای یا رنگ پوست هستند.ناهموار یا صاف ، زیر یا نرم می باشند. زگیل ها بدون درمان می‌توانند از بین بروند ، همانگونه بمانند ، رشد کنند یا تکثیر شوند . می توانید در مورد تجویز نسخه دارویی یا درمان جسمی ورم ها با یک کارشناس سلامت مشورت کنید. هرچند از آنجایی که ویروس پاپیلومای انسانی قابل درمان نیست زگیل ها هم قابل بازگشت هستند.

بیشتر بخوانید : زگیل تناسلی خفیف

باکتریا واژینال

۶خارش میان پاها

خارش میان پاها یک عفونت قارچی است که اکثرا آلت تناسلی مردانه را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری به خاطر رطوبت طولانی مدت یا حساسیت در ناحیه کشاله ران اتفاق می افتد و یک جوش است که معمولا در چین بالای ران پا دیده میشود و به مقعد هم سرایت میکند. این جوش قرمز رنگ , ورآمده با لخته های خشک است که ممکن است تاول بزند و  با مرزهای قابل مشاهده تراوش کند. همچنین این عفونت به طور غیرمعمولی باعث روشنی یا تیرگی پوست می شود. در اکثر موارد با داروی ضدقارچ قابل درمان است.

۷واژینوز باکتریال

به خاطر تغییرات اندازه باکتری در واژن واژینوز باکتریال اتفاق می افتد. حدود ۲۹ درصد زنان در آمریکا به این بیماری مبتلا می شوند ، گرچه تنها نیمی از آنها علائم آن را دارندکه  شامل این موارد است:

ترشح غیرعادی واژینال

سوزش ادرار

خارش در اطراف واژن

سوزش واژینال

علت دقیق واژینوز باکتریال ناشناخته است.اما داشتن رابطه جنسی بدون  کاندوم یا دوش واژینال می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. این بیماری با آنتی بیوتیک هایی مثل مترونیدازول و کلیندامایسین قابل درمان است اما در اکثر موارد پس از درمان قابل بازگشت است.

بیشتر بخوانید : درمان قطعی زگیل تناسلی

سوزش پوست

۸سوزش پوست

دلایل زیر برای سوزش پوست می‌تواند شبیه به تبخال تناسلی باشد:

• اصلاح یا سوختگی ناشی از تیغ اصلاح
  • محصولات مو زدایی
  • حساسیت به صندلی دوچرخه
  • پوشیدن شلوار لی تنگ یا شورت
  •  حساسیت ناشی از مقاربت جنسی پی در پی
  • روان سازی ناکافی در مقاربت جنسی

اگر اطراف ناحیه تناسلیتان احساس سوزش کردیدبه لباس ها و فعالیت های روزانه توجه کنید. از پوشیدن لباس خیس و تنگ خودداری کنید و هنگام سکس روان سازی کنید. همچنین توجه کنید که  سوزش خودش از بین نمیرود یا بدون علت مشخصی به طور مداوم بازمیگردد. شما باید با متخصص بهداشت در مورد علائم و آزمایش توصیه شده تبخال تناسلی صحبت کنید.

۹اگزمای تناسلی

اگزما یک بیماری پوستی شایع است که مثل یک جوش خارش آور نمایان می شود. این بیماری در طول زندگی شما موقتی است اما در اکثر موارد با گذشت زمان خصوصا در کودکان بهبود می یابد. علاوه بر خارش شدید، علائم اگزما قرمزی پوست و‌ گاهی اوقات تاول هایی هستند که به راحتی  می ترکند و مایع تراوش می‌کنند. در مورد اینکه اگزما چگونه اغلب به ناحیه تناسلی سرایت میکندتحقیقات زیادی وجود ندارند. با این حال بررسی بیش از  ۲۰۰ سوژه مبتلا به اگزما نشان داد که ۴۵ درصدشان علائم اگزمای تناسلی داشتند. اگزما قابل درمان نیست اما درمان تجویزی و بدون نسخه پزشک ,کورتیکواستروئیدهای موضعی،آلی ترتینوئین‌و قرص های سرکوب سیستم ایمنی می‌تواند علائم را کاهش دهد. در بالا بیماری های مشابه زگیل تناسلی را برایتان بازگو کردیم.

منبع :