موثرترین درمان زگیل تناسلی خفیف در مردان و زنان

زگیل های تناسلی خفیف نوعی عفونت هستند که از طریق روابط جنسی و نزدیکی افراد منتقل می شوند و عامل بروز آن ها نیز ویروس پاپیلوما (papillomavirus) است. این ضایعات ریز پوستی با گذر زمان به شکل طبیعی از بین می روند اما معمولا به کمک درمان و روش های خاص می توان این پروسه را سرعت بخشید. شما هم اگر از زگیل تناسلی خود خسته شده اید می توانید به مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مراجعه و آن را درمان کنید. در ادامه به زگیل تناسلی خفیف در مردان می پردازیم.

زگیل تناسلی خفیف چیست؟

زگیل تناسلی خفیف به شکل برآمدگی های به رنگ قرمز در اطراف ناحیه تناسلی هستند و معمولا وقتی آن ها را لمس می کنیم حس نرمی دارند. ویروس پاپیلوما انسانی یا همان اچ پی وی یکی از شایع ترین انواع بیماری هایی است که از طریق روابط جنسی منتقل می شوند و در ایالات متحده آمریکا آمار بالایی را برای خود ثبت کرده است.

اگر شخصی به ویروس اچ پی وی مبتلا شود دیگر نمی تواند از شر آن خلاص شده و تا پایان عمر در بدن باقی می ماند.عفونت زگیل تناسلی خفیف در مردان و زنان معمولا علائمی ایجاد نمی کند و زمانی که بدن در برابر ویروس مصونیت پیدا می کند ناپدید می شود. این سویه ها هیچ ارتباطی با سرطان ندارند اما می توانند منجر به زگیل تناسلی شوند. علاوه بر فرج و آلت تناسلی ، زگیل ممکن است در دهانه رحم یا واژن در زنان به صورت زگیل تناسلی خفیف در زنان ، کیسه بیضه در مردان یا در داخل و اطراف مقعد در مردان و یا زنان ظاهر شود.زگیل همچنین ممکن است در دهان و گلو ظاهر شود.

علائم زگیل تناسلی خفیف مردان :

برخی از زگیل های تناسلی ممکن است بدون علائم باشند اما گاهی زگیل تناسلی خفیف هم ممکن است علائمی از خود به جای بگذارد مانند:

  • سوزش و خارش در مناطق ایجاد زگیل
  • تورم و قرمزی
  • خارش در ناحیه مقعدی
  • تشکیل ضایعات گوشتی روی پوست

زگیل تناسلی خفیف تا شدید

زگیل تناسلی خفیف در چه مناطقی قابل مشاهده است؟

آیا می دانید زگیل تناسلی به صورت خفیف، در چه مناطقی قابل مشاهده است؟

زگیل تناسلی خفیف در زنان

  • خارج واژن یا مقعد
  • دهانه رحم
  • درون واژن یا مقعد

زگیل تناسلی خفیف در مردان

شکل زگیل تناسلی خفیف چگونه است؟

برخی از سویه های زگیل تناسلی به گونه ای هستند که با چشم دیده نمی شوند و بسیار کوچک و به رنگ پوست می باشند. نوع دیگر آن دارای ظاهری برآمده و توده شکل و برخی دیگر به صورت چین دار و شبیه گل کلم است.

اگر عفونت HPV به مرحله ای نرسیده است که زگیل تناسلی ایجاد کند باعث ایجاد علائمی مانند خارش ، عفونت واژن ، خونریزی و … می شود.اگر فرد رابطه دهانی داشته باشد ممکن است روی لب ، دهان  ، زبان و گلوی فرد نیز ایجاد شود.

عکس زگیل تناسلی ایجاد شده روی زبان

عکس زگیل تناسلی خفیف

زگیل های تناسلی خفیف معمولا بسیار کوچک هستند. معمولا شکل زگیل تناسلی خفیف مردان و زنان به نوعی است که با چشمان غیر مسلح قابل دیدن نیستند.  زگیل های تناسلی خفیف ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند و یا باعث خارش و درد و ناراحتی شوند.

شکل زگیل تناسلی خفیف مردان شکل زگیل تناسلی خفیف زنان شکل زگیل تناسلی خفیف عکس زگیل تناسلی خفیف زنان عکس زگیل تناسلی خفیفزگیل تناسلی خفیف در مردان

عکس زگیل تناسلی داخل رحم زگیل تناسلی در مردان عکس زگیل تناسلی در دهانه رحم بانوان

نحوه تشخیص زگیل تناسلی خفیف تا شدید

روش هایی برای تشخیص زگیل تناسلی خفیف وجود دارد روش هایی مانند آزمایش خون ، تست پاپ اسمیر ، کولپوسکوپی و نمونه برداری از بافت . اگر زگیل تناسلی حاد باشد می توان بدون انجام هیچ آزمایشی آن را تشخیص داد اما برای زگیل تناسلی خفیف باید بخشی از بافت زگیل مورد بررسی قرار بگیرد که به آن نمونه برداری می گویند. 

۱. تست HPV

تنها چند نوع HPV تناسلی با سرطان دهانه رحم مرتبط است. نمونه ای سلول های دهانه رحم که در طی تست پاپ اسمیر گرفته شده است می تواند برای این گونه های HPV سرطان زا مورد آزمایش قرار گیرد. اغلب این آزمایش برای زنان ۳۰ ساله و بالاتر انجام می شود. 

۲. کولپوسکوپی 

در این نمونه از تست با استفاده از ابزار کولپوسکوپ برای بزرگ نمایی و بررسی زگیل های احتمالی درون رحم و واژن مورد استفاده واقع می شود.

۳. نمونه گیری در بافت

برای اینکار پزشک تکه کوچکی از بافت را برای نمونه گیری بر می دارد و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار میگیرد تا متوجه شود که آیا فرد زگیل تناسلی دارد یا خیر

زگیل های تناسلی خفیف تا چه مدت بر روی بدن باقی می مانند؟

زگیل های تناسلی می توانند بدون انجام هیچ گونه درمان و یا مراقب خاصی، با گذر زمان از بین بروند. این اتفاق معمولا در عرض دو سال می افتد، اما در برخی موارد ممکن است طولانی تر نیز شود. زگیل هایی که بدون درمان و مراقبت رها شوند، به احتمال زیاد پس از گذشت زمانی دوباره باز می گردند. مردم می توانند زگیل های تناسلی را به کمک روش های درمانی مختلف خیلی زود تر درمان کنند.
برای افرادی که استفاده از کرم های خاص را برای درمان زگیل های خود انتخاب می کنند، پروسه درمان تا چند ماه طول می کشد و سپس زگیل ها ناپدید می شوند. با این حال در صورت انجام پروسه های جراحی و پیچیده‌تر، زگیل افراد خیلی زودتر از بین می رود.

فیلم نحوه درمان زگیل تناسلی خفیف توسط دکتر رضا ولی پور و توضیحات آن

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

  • وجود یک یا توده بیشتر بدون درد در اطراف واژن ، آلت تناسلی یا مقعد شما. 
  • خارش یا خونریزی از ناحیه تناسلی یا مقعد
  • تغییر در جریان طبیعی ادرار شما
  • شریک جنسی که زگیل تناسلی دارد حتی اگر ندانید که زگیل دارد.

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟

زگیل تناسلی معمولا هیچ عارضه جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند. سویه HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود کم خطر است. سویه های HPV که باعث سرطان می شوند ، همان هایی نیستند که باعث زگیل تناسلی می شوند.

روش های موثر درمان زگیل های تناسلی خفیف

زگیل های تناسلی ممکن است در عرض چند هفته، چند ماه و یا چند سال پس از این که فرد به ویروس اچ پی وی مبتلا شود بر روی پوست او ظاهر شوند. موثر ترین روش های درمان زگیل تناسلی خفیف در مردان و زنان استفاده از پماد ها و کرم ها می باشند که البته اگر حادتر باشند می توان از روش های دیگر مانند لیزر درمانی و کرایوتراپی زگیل تناسلی استفاده کرد.
زگیل های تناسلی به صورت ناگهانی به شکل برآمدگی های خاصی در اطراف ناحیه تناسلی فرد پدیدار می شوند. در برخی از موارد خاص، ممکن است شاهد حمله زگیل ها به نواحی نظیر گردن، دهان، لب ها و یا زبان باشیم.
درمان کردن علاوه بر این که منجر به پاک شدن پوست فرد از زگیل های تناسلی می شود، بلکه می تواند فواید زیر را نیز به همراه داشته باشد:
• درد، خارش و حساسیت مربوط با زگیل های تناسلی را کم می کند.
• ریسک پخش شدن ویروس اچ پی وی به سایر افراد را کاهش می دهد.

آیا زگیل تناسلی درمان قطعی و غیر قابل بازگشت دارد؟ اگر به دنبال درمان قطعی زگیل تناسلی هستید بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

درمان قطعی زگیل تناسلی 

درمان زگیل تناسلی خفیف

از جمله راه های درمانی برای زگیل های تناسلی می توان به موارد زیر اشاره کرد که تک تک به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

پماد درمان زگیل تناسلی خفیف

یک پزشک معالج ممکن است نوعی کرم موضعی و یا داروهای تجویزی دیگری را به بیمار خود پیشنهاد کند. این نکته بسیار مهم است که بدانید داروهای معمولی و تجویزی برای زگیل های معمولی نمی توانند زگیل های تناسلی را درمان کنند.
کرم های مختلفی برای زگیل تناسلی در دسترس هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

جهت آشنایی با انواع پماد درمان زگیل تناسلی و روش مصرف پماد زگیل و عوارض هر یک از پماد های زگیل تناسلی بر روی دکمه زیر کلیک کنید

پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان

پماد موضعی ایمی کیمود (lmiquimod)

پماد ایمی کیمود برای رها شدن از شر زگیل های تناسلی خارجی افراد و همچنین درمان سرطان های پوستی توسط پزشکان تجویز می شود. به مدت چهار ماه روزانه سه بار این پماد را مستقیما بر روی نواحی عفونی بدن خود قرار دهید.
پماد ایمی کیمود همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن افراد را بهبود بخشد و آن را در مبارزه با عفونت اچ پی وی تشویق کند. با این حال تحقیقات و پژوهش ها نشان داده اند که این پماد تنها در بیش از ۵۰ درصد افراد موثر واقع شده است. همچنین در استفاده از این پماد، طبق مشاهده محققین، خانم ها بیشتر از آقایان موفق به از بین بردن زگیل های پوستی خود شده اند.

پماد زگیل تناسلی آلدرا

پروسه درمانی کریوتراپی (Cryotherapy)

در کرایوتراپی زگیل تناسلی از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل های تناسلی استفاده می شود. نیتروژن باعث ایجاد شدن یک تاول دور زگیل می شود و پس از این که تاول های روی پوست بهبود پیدا می کنند زگیل ها نیز همراه با آن ها خواهند افتاد.
کریوتراپی یک روش درمانی سریع و موثر برای زگیل های تناسلی است با این حال برخی افراد ممکن است به چندین جلسه درمانی نیاز داشته باشند تا به نتایج مورد نظر خود در گذر زمان برسند.

روش درمانی با الکترود (Electrodesiccation)

در این پروسه درمانی، یک پزشک جراح زگیل های تناسلی فرد را به کمک یک جریان الکتریکی می سوزاند. بافت خشک شده سپس از روی پوست برداشته می شود و فرد دیگر زگیلی بر روی پوست خود نخواهد داشت.

لیزر زگیل تناسلی

یک پزشک جراح برای انجام این پروسه درمانی بر روی زگیل های تناسلی، از نور لیزر برای سوزاندن بافت های مربوط به زگیل ها استفاده می کند.
در این پروسه درمانی فرد معمولا یا بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی را دریافت خواهد کرد؛ این موضوع به تعداد و اندازه زگیل های روی پوست بستگی دارد.

چگونگی ابتلا مردان به زگیل تناسلی

مردان چگونه به زگیل تناسلی خفیف مبتلا می شوند؟

شما می توانید با داشتن رابطه جنسی واژینال ، مقعدی یا دهانی با فردی که این ویروس را دارد به hpv مبتلا شوید. بیشتر در طول رابطه جنسی مقعدی یا واژینال گسترش می یابد. همچنین از طریق تماس نزدیک پوست به پوست در طول رابطه جنسی پخش می شود. اگر از نظر جنسی فعال هستید حتی اگر تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید می توانید به hpv مبتلا شوید. علایم ممکن است سال ها پس از رابطه جنسی با فردی که عفونت دارد ظاهر شود.

عوامل ریسک و خطر ابتلا به زگیل تناسلی

  • عدم دریافت واکسن HPV
  • داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا بیش از یک شریک جنسی
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی دانید
  • فعال شدن جنسی در سنین پایین
  • نوزادانی که مادران مبتلا داشته اند
  • سیستم ایمنی ضعیف

چگونگی ایجاد زگیل تناسلی خفیف در زنان

چگونگی ایجاد زگیل تناسلی خفیف در زنان

در زنان زگیل تناسلی در اطراف و داخل واژن ، فرج ، مقعد یا روی دهانه رحم ظاهر می شود. آنها ممکن است بسیار کوچک باشند یا به صورت خوشه های بزرگ ظاهر شوند. ممکن است به رنگ قرمز یا سفید باشند. گاهی ممکن است زگیل تناسلی انقدر خفیف باشد که هیچ علائمی نداشته باشد.

گاهی اوقات زگیل تناسلی می تواند در داخل واژن شما ایجاد شود و به سختی تشخیص داده شوند. زگیل تناسلی خفیف در زنان ممکن است انقدر خفیف باشد که سختی قابل تشخیص باشد.

اگر شما و یا همسرتان دچار برجستگی یا زگیل در ناحیه تناسلی شدید یا اگر :

  • ترشحات غیر طبیعی از واژن یا آلت تناسلی خود دارید.
  • هنگام ادرار کردن یا در حین رابطه جنسی ، درد سوزش یا خونریزی دارید.
  • همسر شما زگیل تناسلی خفیف یا برخی از علائم را دارد

باید به پزشک مراجعه نمایید و پزشک شما با انجام بیوپسی و آزمایشات نتیجه میگیرد که آیا زگیل تناسلی دارید یا خیر. و نسب به آن اقدام به درمان زگیل تناسلی خفیف در شما می کند.

پس از درمان زگیل تناسلی خفیف تا چه مدت نباید رابطه جنسی داشته باشیم؟

اگر فردی ویروس اچ پی وی را در خود داشته باشد، بسیار مهم است که قبل از انجام نزدیکی جنسی این موضوع را به اطلاع شریک جنسی یا همسر خود برساند.
پیشنهاد می شود پس از این که زگیل های تناسلی پوست فرد به کمک یک روش درمانی ناپدید شدن تا دو هفته صبر کنید و پس از آن اقدام به داشتن رابطه جنسی داشته باشید. بدین وسیله ریسک انتقال ویروس به شریک جنسی کاهش می یابد.با این حال ویروس اچ پی وی باز هم می تواند بین افراد پخش شود حتی اگر خبری از زگیل تناسلی بر روی پوست نباشد.

روش های پیشگیری از زگیل تناسلی خفیف

استفاده از یک کاندوم می تواند در کنار جلوگیری از انتقال بیماری های انتقالی جنسی، ریسک انتقال ویروس اچ پی وی از یک فرد به فرد دیگر را نیز کاهش دهد.با این که زگیل های تناسلی پوست در حالت کلی بدون درمان کردن نیز از روی پوست نادید می شوند، ویروس اچ پی وی کماکان شایع و مسری خواهد بود. بنابراین استفاده از کاندوم در حین فعالیت جنسی برای افراد بسیار ضروری است.
درمان می تواند در برداشتن زگیل های تناسلی از روی پوست و کاهش احتمال شکل گیری دوباره آن ها در آینده به فرد کمک کند. با این حال روش های درمانی تا چندین ماه زمان می برد تا اثر نهایی خود را داشته باشند. ممکن است برای درمان به جلسه های مختلف نیاز باشد و کماکان احتمال بازگشت زگیل ها به روی پوست وجود دارد.

عکس زگیل تناسلی آلت مردان

راهنمای مراجعه به پزشک

برای درمان زگیل تناسلی باید به دکتر اورولوژی ، دکتر مشاور زنان و دکتر بیماری های عفونی مراجعه نمایید. زگیل تناسلی خفیف در مردان نوعی بیماری مقاربتی است که عملا مسری است و می تواند شریک جنسی را نیز مبتلا کند.این زگیل ها همانطور که در بالا اشاره شد معمولا بر روی آلت تناسلی ، بیضه ها و راست روده مشاهده می شوند. برخی از آنها که به عنوان زگیل تناسلی خفیف مردان هستند نیاز به درمان خاصی ندارند اما برخی دیگر باید درمان شوند. در صورت مشاهده و وجود خارش ، درد و التهاب حتما به پزشک مراجعه نمایید تا با استفاده از روش های تشخیصی و درمان صحیح اقدام به برطرف کردن آن نماید.

واکسن HPV برای پیشگیری زیگل تناسلی در مردان

واکسن HPV برای مردان زمانی موثر است که فرد هنوز به این ویروس مبتلا نشده است و بهترین نوع آن واکسن گارداسیل می باشد که ۲ مرحله ای و ۴ مرحله است و در مردان پیش از شروع فعالیت جنسی باید زده شود تا بهترین نتیجه از آن گرفته شود. هر چه واکسن در سنین پایین تر تزریق شود تاثیرات بهتری دارد.

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی خفیف می توان رابطه داشت؟

بعد از درمان زگیل تناسلی خفیف پس از انجام یک سری تست مربوط به بهبودی کامل زگیل تناسلی و اطمینان از اینکه به طور کامل درمان شده اید می توانید رابطه جنسی برقرار کنید و حتما تحت نظر پزشک و با تشخیص او اینکار را انجام دهید.

آیا زگیل تناسلی خفیف خود به خود از بین می رود؟

زگیل های تناسلی خفیف بر روی بدن مانند ضایعاتی بر روی بدن و پوست شما هستند و شاید شما آن را جدی نگیرید زیرا علائمی نیز ندارند اما اگر آن را جدی نگیرید و به موقع درمان نکنید به مرور پیشرفت می کند و باعث بیماری های شدیدتری مثل سرطان می شود. پس بهتر است سریعا درمان شود و حتما در صورت بروز هر نوع نشانه به دکتر مراجعه نمایید.

زگیل تناسلی چه مدت باقی می ماند؟

زگیل تناسلی ممکن است بدون درمان از بین برود. با این حال ، اگر آنها دردناک ،‌ناخوشایند ، خارش دار یا ناراحت کننده باشند ، قابل درمان هستند. با درمان معمولا از شر خود ویروس خلاص نمی شوید فقط زگیل ها از بین می روند. سیستم ایمنی بدن شما معمولا طی ۱ تا ۲ سال ویروس را پاک می کند.

زگیل تناسلی چه مدت باقی می ماند؟

زگیل تناسلی خفیف در بارداری

زگیل تناسلی برای زنان باردار خطرناک نیست. ممکن است باعث ناراحتی ، خارش و درد شوند، اما خطرناک نیستند. زگیل های موجود ممکن است در طول بارداری به دلیل تغییرات در هورمون ها یا سیستم ایمنی بدن شما سریعتر یا بزرگتر شوند. این ممکن است مواردی مانند ادرار کردن را ناراحت کننده کند.

درمان خانگی زگیل تناسلی چگونه است؟

برخی از سویه های زگیل تناسلی با درمان خانگی از بین می روند. روش های درمان خانگی شامل استفاده از روغن درخت چای ، روغن کرچک ، زردچوبه ، آلوئه ورا ، چای سبز ، سرکه سیب و … می باشد. 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدی پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام خواستم بدونم این ها چیه و راه درمانش چی هست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      آزمایش HPV PCR در آزمایشگاه بیمارستان فرهیختگان انجام و با جواب آن مراجعه حضوری به کلینیک دیابت تابان روزهای چهارشنبه ساعت ۳-۶ داشته باشید

  • تصویر کاربر محمدی پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام خواستم بدونم این ها چیه و راه درمانش چی هست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      آزمایش HPV PCR در آزمایشگاه بیمارستان فرهیختگان انجام و با جواب آن مراجعه حضوری به کلینیک دیابت تابان روزهای چهارشنبه ساعت ۳-۶ داشته باشید

  • تصویر کاربر فواد شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام حدود 1 سال روی سر آلت تناسلیم یه اشکال حفره ای مانند بوجود آمده نه درد دارن نه سوزش میخواستم بدونم چرا ایجاد شده و چجوری برطرف می‌شوند،ممنون عکس هم براتون ارسال میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      کاریش نمیشه کرد 

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام بالای آلت تناسلیم ( زیر نافم ) ضایعه هایی پدیدار شده . لطفا راهنمایی کنین که ایا زگیل یا تبخال هست ؟
    درد و خارش ندارد اصلا ..‌ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      آزمایش HPV PCR در آزمایشگاه بیمارستان فرهیختگان از ضایعات انجام و با جواب آن مراجعه حضوری به اینجانب در کلینیک دیابت تابان روزهای یکشنبه و چهارشنبه ساعت ۳-۶ داشته باشید

  • تصویر کاربر حماد پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    این موضوع چند سالی هست خودش از بین میره بعد از یک مدت دوباره پیداش میشه چیکار کنم دکتر هم رفتم اینقدر ....هستن که یه نگاه هم نمیکنن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      آزمایش HPV PCR در آزمایشگاه بیمارستان فرهیختگان از ضایعات انجام و با جواب آن مراجعه حضوری به اینجانب در کلینیک دیابت تابان روزهای یکشنبه و چهارشنبه ساعت ۳-۶ داشته باشید

درحال دریافت اطلاعات