عمل پروستات با لیزر چگونه است؟

عمل پروستات با لیزر، نوعی روش درمانی برای مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) می باشد. جراحی لیزر، انسداد جریان ادرار را از بین می برد و هیچ گونه برشی روی بدن ایجاد نمی کند. جراحی پروستات با لیزر برای تسکین علائم متوسط تا شدید ناشی از بزرگ شدن پروستات ( وضعیتی که به آن هیپرپلازی خوش خیم پروستات گفته می شود ) استفاده می شود.

عمل پروستات با لیزر چیست؟

عمل ضایعه برداری پروستات با لیزر هولمیوم، نوعی جراحی با لیزر است که برای درمان انسداد ادراری ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات استفاده می شود. در مردان مبتلا به این بیماری، غده پروستات سرطانی نیست، اما بزرگ شده است. بزرگ شدن پروستات می تواند منجر به علائمی همچون تکرر ادرار، ناتوانی در ادرار کردن، مشکل در شروع ادرار یا از دست دادن کنترل مثانه شود. عمل پروستات با لیزردر اواسط دهه ۱۹۹۰ برای رفع انسداد ادراری ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات به وجود آمد که در مقایسه با دیگر روش های جراحی همچون تبخیر لیزری و تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار، یک روش مؤثرتر و کم هزینه تر است.

عمل فتق بیضه

عملکرد عمل پروستات با لیزر به چه صورت است؟

لیزر هولمیوم یک لیزر جراحی است که به طور ویژه در انواع مختلف جراحی های اورولوژیکی مؤثر است. در این روش، از لیزر برای بریدن و از بین بردن بافت اضافه ی پروستات استفاده می شود که جریان ادرار را مسدود کرده است. در طی جراحی لیزر پروستات ، پزشک شما یک اسکوپ را از طریق نوک آلت تناسلی شما وارد لوله ای می کند که ادرار را از مثانه شما حمل می کند. پروستات مجرای ادرار را احاطه کرده است و اگر پروستات بزرگ شود ، جریان ادرار از مثانه را محدود می کند. لیزری که از اسکوپ عبور می کند انرژی را ارائه می کند که بافت اضافی پروستات را که مانع از جریان ادرار می شود منقبض یا حذف می کند.

جراحی پروستات با لیزر به کاهش علائم ادراری ناشی از bph کمک می کند علائمی مانند :

• نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن
  • مشکل در شروع ادرار
  • دفع آهسته ادرار
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • توقف و شروع مجدد در هنگام ادرار کردن
  • پیشگیری از بروز سنگ مثانه
  • پیشگیری از آسیب به مثانه و کلیه

خونریزی کمی که در جراحی لیزر ایجاد می شود می تواند گزینه خوبی برای مردانی باشد که برای رقیق کردن خون خود دارو مصرف می کنند یا دارای اختلال خونریزی هستند که اجازه نمی دهد خون به طور طبیعی لخته شود.عمل پروستات با لیزر به صورت سرپایی و بدون بستری شدن در بیمارستان انجام می شود.

چه کسی به عمل پروستات با لیزر نیاز دارد؟

هیپرپلازی خوش خیم پروستات در بیش از ۴۰% مردان بالای ۶۰ سال اتفاق می افتد و یکی از علل ایجاد مشکلات ادراری از جمله دفع ادرار می باشد. با بالارفتن سن مردان، علائم این شرایط ممکن است بدتر شوند. با اینکه بسیاری از موارد انسداد ادراری ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات، بدون جراحی قابل درمان هستند، بیمارانی که از این روش های درمانی استفاده نمی کنند در نهایت برای پیشگیری یا مقابله با مشکلات طولانی مدت همچون احتباس ادرار، عفونت های مجرای ادراری و سنگ های مثانه به جراحی نیاز پیدا می کنند. بیماران در موارد زیر گزینه ی مناسبی برای عمل پروستات با لیزر نیستند:

• مشکلات خونریزی دارند.
  • انواع خاصی از درمان های پروستات را تجربه کرده اند.
  • نمی توانند رو به کمر دراز بکشند و پای خود را بلند کنند. زیرا این وضعیت بدنی برای انجام لیزر ضروری است.

قبل از عمل پروستات با لیزر به چه اقداماتی نیاز است؟

• اقدامات قبل از جراحی شامل گرفتن سوابق پزشکی و نیز معاینه ی فیزیکی بیمار برای تعیین شدت علائم، معاینه رکتال دیجیتال (استفاده از یک انگشت برای احساس کردن پروستات)، سنجش میزان جریان ادرار، آزمایشی برای مشاهده مقدار ادرار باقیمانده در مثانه پس از ادرار کردن می شود. این اقدامات به تعیین میزان انسداد مجرای ادرارکمک می کنند.
  • آزمایشات آزمایشگاهی شامل آزمایش خون، آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات و آزمایش ادرار می شوند. در صورت بالا بودن آنتی ژن اختصاصی پروستات، ممکن است نمونه برداری انجام شود تا از سرطانی نبودن ضایعه اطمینان حاصل شود.
  • برای اندازه گیری میزان بزرگ شدن غده پروستات، ممکن است یک سونوگرافی ترانس رکتال انجام شود. این آزمایش نسبت به آزمایش رکتال دیجیتال، دقیق تر است و به تیم پزشکی برای تخمین زمان مورد نیاز برای جراحی کمک می کند. هرچه اندازه پروستات بزرگ تر باشد، به زمان جراحی بیشتری نیاز است.
  • از سیستوسکوپی (نگاه به درون مجرای ادرار، پروستات و مثانه با یک دوربین) در کلینیک برای ارزیابی ساختار مثانه و پروستات و همچنین برای رد کردن احتمال تنگی مجرای ادرار (بافت اسکار) استفاده می شود.
  • بسته به علائم بیمار، ممکن است آزمایشی به نام یورودینامیک انجام شود تا نحوه عملکرد مثانه ارزیابی شود و پزشک تشخیص دهد آیا برداشتن بافت پروستات می تواند علائم را کاهش دهد یا خیر. آزمایش یورودینامیک، یک آزمایش تشخیصی است که در کلینیک و با استفاده از یک کاتتر و سنسورهای فشار مختلف انجام می شود.
  • قبل از انجام جراحی، مصرف داروهای رقیق کننده باید به مدت ۱۰ روز قطع شود تا از خونریزی بیشتر در طول لیزر و پس از آن جلوگیری شود.
  • بیمار از شب قبل از جراحی نباید هیچ چیزی بخورد یا بنوشد.
  • بیماران باید دو یا چهار هفته قبل از جراحی، آزمایش کشت ادرار انجام دهند تا احتمال عفونت بعد از آزمایش به حداقل برسد.
اقدامات قبل از عمل پروستات با لیزر

در طول عمل پروستات با لیزر چه اتفاقی می افتد؟

بعد از عمل پروستات با لیزر چه اتفاقی می افتد؟

• بیمار یک شب در بیمارستان بستری می شود تا تحت نظر باشد.
  • بعد از جراحی، پروستات ممکن است مقداری خونریزی داشته باشد. برای اکثر بیماران، خونریزی بعد از ۱۲ ساعت رفع می شود. بیماران بعد از جراحی به ندرت نیاز به تزریق خون پیدا می کنند.
  • بعد از جراحی، سوند شست و شو داده می شود تا خون از ادرار پاکسازی شود.
  • بیمار در همان روز عمل به محض اینکه توانایی پیدا کند، می تواند خوردن و آشامیدن را شروع کند.
  • اگر بیمار خونریزی زیادی نداشته باشد، معمولاً سوند صبح روز بعد از عمل خارج می شود. اگر بیمار بعد از خارج شدن سوند، حداقل ۲ یا ۳ بار بتواند به راحتی ادرار کند، می تواند بدون سوند به خانه برود. اما اگر قادر به ادرار کردن نباشد، سوند باید تعویض شود و دوباره یک هفته بعد خارج شود. در شرایط خاص مانند ایجاد زخم در مجرای ادرار، ممکن است سوند یک هفته بعد از جراحی باقی بماند و سپس در کلینیک خارج شود.
  • در ابتدا، دفع ادرار ممکن است دردناک و بیشتر از حد معمول باشد. ممکن است برای تسکین علائم از دارو استفاده شود. بیماران در زمان خارج شدن سوند تشویق می شوند مقدار زیادی آب بنوشند. این مایعات به پاکسازی خون از ادرار کمک می کنند.
  • علائمی همچون تکرر ادرار، نیاز فوری به ادرار کردن و بیدار شدن در شب برای ادرار کردن ممکن است چند ماه طول بکشند تا به طور دائم بهبود پیدا کنند، زیرا کنترل عضله لگن ممکن است با جراحی ضعیف شود و مثانه باید با برداشتن بافت پروستات خود را تطبیق دهد.

مزایای عمل پروستات با لیزر

استفاده از لیزر برای براشتن پروستات، یک رویکرد مؤثر و ایمن در بسیاری از نقاط دنیاست. با اینکه در حال حاضر جراحی های زیادی برای هیپرپلازی خوش خیم پروستات وجود دارد، اما برداشتن ضایعه پروستات با لیزر هولمیوم، یک مزیت منحصر به فرد دارد که می تواند مقدار زیادی از بافت را بدون هیچ گونه برشی حتی در پروستات های بسیار بزرگ خارج کند و در عین حال خطر خونریزی را کاهش دهد و بافت را برای پاتولوژی (بررسی سرطان) آماده کند. این کار نیاز به تزریق خون در طول جراحی را به حداقل می رساند و مدت زمان بستری شدن در بیمارستان را به ۱ یا ۲ روز کاهش می دهد. همچنین احتمال نیاز به تکرار درمان بسیار کمتر می شود.

عوارض جانبی عمل پروستات با لیزر

رایج ترین عوارض جانبی شامل موارد زیر می شوند:

خطرات احتمالی بعد از عمل پروستات با لیزر

• آسیب به مجرای ادرار یا ایجاد بافت اسکار
  • آسیب به پوشش پروستات
  • آسیب به مثانه یا سوراخ مجرای ادرار
  • عفونت مثانه، بیضه ها یا کلیه ها
  • احتمال بازگشت انسداد ادراری و نیاز به یک عمل دیگر (۱ تا ۲ درصد)
  • نیاز به تزریق خون یا جراحی مجدد به علت خونریزی
  • عدم تسکین علائم یا نیاز به سوند طولانی مدت بعد از جراحی
  • ۵ تا ۱۵ درصد از بیماران در نمونه ی پروستات خود، سرطان پروستات تشخیص داده نشده دارند. سرطان پروستات را می توان بعد از لیزر پروستات درمان کرد.
  • خطرات معمول بیهوشی از جمله لخته ی خونی، حملات قلبی و غیره

اقدامات بعد از عمل پروستات با لیزر

• بافت خارج شده در طول جراحی برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاه می شود.
  • بیمار بعد از جراحی توسط دکتر معاینه می شود تا میزان بهبودی او را بررسی کند و آزمایشاتی مانند میزان جریان ادرار یا اسکن مثانه را تکرار کند. این آزمایشات میزان اثربخشی جراحی را می سنجند. معمولاً بیماران شش هفته و شش ماه بعد از جراحی باید دوباره معاینه شوند.

جراحی با لیزر برای پوستات چقدر موثر است؟

حراحی با لیزر پروستات جریان ادرار را برای اکثر مردان بهبود می دهد. نتایج اغلب طولانی مدت هستند . گاهی اوقات جراحی لیزر تمام بافت پروستات را که مانع جریان ادرار شده است را حذف نمی کند یا بافت دوباره رشد می کند و نیاز به درمان بیشتر دارد.

نقاهت بعد از عمل پروستات با لیزر چقدر است؟

پس از لیزر اکثر افراد می توانند در عرض چند روز به سرکار یا بسیاری از کارهای معمول خود بازگردند. اما برای حدود ۲ هفته ، سعی کنید از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های سنگین که ممکن است فشار بیشتری بر مثانه شما وارد کند خودداری منید. اکثر افراد هنوز هم می توانند بعد از جراحی نعوظ داشته باشند.

مدت زمان جراحی پروستات با لیزر چقدر است؟

این عمل بسته به اندازه پروستات شما به طور متوسط ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول میکشد. در پایان عمل ، یک کاتتر به مثانه شما وارد می شود تا ادرار و خون را تخلیه کند. کاتتر معمولا ۱۲ تا ۴۸ ساعت در جای خود باقی می ماند.