سرطان لگنچه

 سلولهای پوشاننده ی قسمت مرکزی کلیه (لگنچه کلیه) و لوله هایی که ادرار را از کلیه به مثانه حمل می کنند (حالب)، ممکن است دچار سرطان شوند. سرطان حالب و لگنچه کلیه، نسبت به سرطان های دیگر کلیه یا مثانه، کمتر شایع هستند. در ایالات متحده، سالانه کمتر از ۶۰۰۰ نفر به این نوع سرطان مبتلا می شوند. در ادامه مطلب، سرطان لگنچه را بیشتر توضیح خواهیم داد.

علائم سرطان لگنچه

وجود خون در ادرار، معمولاً اولین علامت سرطان لگنچه می باشد. افراد ممکن است درد و سوزش به هنگام ادرار، تکرر ادرار و نیاز فوری به ادرار را نیز تجربه کنند. اگر جریان ادرار مسدود شود، جناغ (فضای بین دنده ها و باسن) یا پایینِ شکم ممکن است دچار دردِ گرفتگی شوند.

علائم سرطان لگنچه

تشخیص سرطان لگنچه

تشخیص سرطان لگنچه معمولاً با استفاده از توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) یا سونوگرافی انجام می شود. سی تی اسکن و گاهاً سونوگرافی، می توانند به پزشکان در تشخیص مشکلات غیر سرطانی (یا خوش خیم کلیه) و حالب از جمله سنگ ها یا لخته های خونی کمک کنند. بررسی میکروسکوپی نمونه ادرار نیز می تواند سلولهای سرطانی را تشخیص دهد. برای مشاهده سلولهای سرطانی، نمونه برداری از بافت و درمان تومورهای کوچک، لوله انعطاف پذیری به نام یورتروسکوپ وارد مثانه می شود. همچنین برای تعیین میزان وسعت سرطان و احتمال پخش شدن آن در بدن، از قسمت های شکم، لگن و قفسه سینه، سی تی اسکن انجام می شود.

چشم انداز

اگر سرطان در بدن پخش نشده باشد و تومور به طور کامل خارج شود، احتمال درمان قطعی وجود دارد. اما در صورتی که سرطان به دیواره لگنچه کلیه یا حالب رسیده باشد، احتمال درمان کمتر می شود.

درمان سرطان لگنچه

اگر سرطان از ناحیه حالب و لگنچه کلیه پیشرفت نکرده باشد، درمان معمولاً شامل برداشتن تمام کلیه و حالب همراه با بخش کوچکی از مثانه از طریق جراحی می باشد. گرچه، در برخی موارد – برای مثال، زمانی که کلیه ها عملکرد درستی ندارند یا فرد فقط یک کلیه دارد – کلیه معمولاً خارج نمی شود، زیرا در صورت برداشتن کلیه، فرد مجبور به دیالیز می شود. برای درمان تومورهای درجه بالا، گاهی اوقات پیش از جراحی، شیمی درمانی انجام می شود. در برخی موارد، تومور با جراحی خارج می شود و کلیه، بخش غیرسرطانی حالب و مثانه در جای خود باقی می مانند و فقط برای از بین بردن سلولهای سرطانی، از لیزر استفاده می شود.

همچنین، ممکن است دارویی به نام میتومایسین یا باسیل کالمت گرین ( BCG، ماده ای که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند) به حالب تزریق شود یا داروی شیمی درمانی تجویز شود. هنوز میزان اثربخشی لیزر درمانی و تزریقات دارویی مشخص نیست. پس از جراحی، سیتوسکوپی (وارد کردن یک لوله ی انعطاف پذیر برای بررسی داخل مثانه) به صورت دوره ای انجام می شود، زیرا افرادی که قبلاً به این سرطان مبتلا بوده اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. 


دکتر رضا ولی پور متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام یک توده هایپراکو فاقد کلسیفیکاسیون واضح با حدودمشخص به قطر 7MM در پل تحتانی کلیه سمت چپ مشاهده شده که مطرح کننده انژیو میولیپوم میباشد یعنی نشانه چه بیماری میباشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      سی تی اسکن شکم و لگن اسپیرال بدون تزریق با کاتهای ظریف ۲-۳ میلی متری انجام بدین

  • تصویر کاربر طهماسبی یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مریض ما چهار سال پیش سرطان کلیه داشت و کلیه اش را دراوردیم بعد از چهار سال یه طومار در سرش به وجود امد که اونم دراوردیم و یه سی تی کلی از بدنش گرفتیم و تو ریه هاش ندول زیادی نشون داد که همگی کوچکتر از دو سانت بود و دکترش کیتنت رو تجویز کرد الان ۲۶روزه مصرف میکنه نه اشتها داره نه نا برا حرکت دهنشم کلا ضخم شده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      به فوق تخصص‌های انکولوژی مراجعه کنید 

درحال دریافت اطلاعات