محل دقیق پروستات کجاست؟

غده پروستات، اندام تناسلی مردانه است که می تواند مرکز کنجکاوی، اضطراب، ترس و مشکلات احتمالی باشد. از آنجا که این غده، یک اندام مرکزی است و در عمق لگن قرار گرفته، “مرکز ثقل” بدن مرد در نظر گرفته می شود. عدم درمان پروستات باعث چه چیزی می شود؟ در رابطه با محل پروستات چه می دانید؟ با ادامه مطلب همراه ما باشید.

پروستات چیست؟ 

پروستات، غده تناسلی مردانه است که مایع پروستات را تولید می کند. مایع پروستات، مواد لازم برای تغذیه و انرژی اسپرم را فراهم می کند. پروستات از بافت های غددی و عضلانی همبندی تشکیل شده است که با غشایی از کلاژن، الاستین و عضله نرم احاطه شده است. بافت غددی، حاوی سلولهای ترشحی می باشد که مایع پروستات را تولید می کنند. منی، از ترکیب شدن مایع پروستات با ترشحات کیسه منی  و اسپرم تشکیل می شود. مایع کیسه منی، حجم عمده ای از منی را تشکیل می دهد. کیسه منی و واس دفرانس که لوله های هدایت کننده اسپرم از بیضه ها به پروستات هستند، با یکدیگر مجرای انزال را تشکیل می دهند.

محل پروستات

در زمان اوج لذت جنسی، انقباض عضلات پروستات موجب ترشح مایع پروستات درون مجاری انزالی می شود و در عین حال انقباضات کیسه منی و واس دفرانس، مایع منی و اسپرم را به مجاری انزالی انتقال می دهند. این ترشحات درون پیشابراه تخلیه می شوند. انقباضات ریتمیک یا دوره ای عضلات کف لگن منجر به انزال منی می شوند.

محل پروستات کجاست؟

سوالی که معمولا پرسیده می شود این است که پروستات کجاست؟ در جواب باید گفت که غده پروستات در پشت استخوان شرمگاهی قرار گرفته است و از بالا به مثانه و از پایین به پیشابراه متصل است. رکتوم (مقعد) بخش انتهایی دستگاه گوارش می باشد که درست در پشت پروستات قرار می گیرد و امکان دسترسی برای معاینه پروستات را فراهم می سازد. پروستات در محل اتصال مجرای ادراری و مجرای تناسلی واقع شده است و کاملاً پیشابراه را احاطه کرده و به مجاری ادراری و تناسلی اجازه می دهد که درون پیشابراه تخلیه شوند. ارتباط بین پروستات و پیشابراه می تواند منبع مشکلات احتمالی برای مردان مسن تر باشد. با افزایش سن در مردان، غده پروستات به تدریج بزرگتر می شود. 

بزرگ شدن پروستات می تواند موجب تنگی و مسدود شدن پیشابراه شود و مشکلات ادراری آزاردهنده ای را به وجود آورد. برای کوچک کردن و پاکسازی پروستات چه باید کرد؟

دشمن پروستات

آناتومی غده پروستات

غده پروستات از نواحی مختلفی تشکیل شده است. منشأ بیشتر سرطان ها در “ناحیه محیطی” پشت پروستات می باشد، که از طریق معاینه رکتال دیجیتال قابل ارزیابی است. ” ناحیه ی انتقالی” پیشابراه را احاطه می کند و جایی است که در آن بزرگ شدن خوش خیم پروستات رخ می دهد. “ناحیه ی مرکزی” نیز مجاری انزالی را احاطه می کند که از کیسه منی به پیشابراه عبور می کند.

درد پروستات چگونه است؟

حقایقی در مورد پروستات


دکتر رضا ولی پور متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    آیا التهابات پروستات میتواند منجر به ناراحتیهای ناحیه میان دوراه قسمتهای پایین شکم و سوزش مقعد منجر شود و راههای تشخیص ودرمان آن چگونه است
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش)

      بله - مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشته باشبد 

  • تصویر کاربر سعید شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    حدود یکماهه آولوسین مصرف میکنم. میخواهم بدانم شب باید مصرف کنم یا صبح دکترم گفته روزی یکعدد. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      شبها بهتره 

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام . خسته نباشید در رابطه با پدرم گفتم که ۸۴ سالشونه و کنسر پروستات دارند .دکتر بعد از زدن واکسن کرونا یکدفعه حالشون بد شد و اسکنشون متاستاز رو نشون داد میخواستم بدونم ممکنه واکسن باعث عود بیماریشون شده باشه و اینکه ۲۴ تیرماه اولین دوز دیفرلین رو تزریق کردند و الان چند روزی هست که بی اختیاری و تکرر ادرار گرفتند این وضعیت مربوط به دارویی هست که تزریق شده یا اینکه بیماریشون عود کرده . درضمن دکتر گوارش به پدرم سرم امینو اسید داده که هفته ای ۱ بار تزریق بشه در طول ۸ ساعت .سرمها باعث بدتر شدن شرایطشون نشده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      آزمایش ادرار و کشت ادرا انجام بده واکسن و اون سرمها اثری در بدتر شدن نداره 

  • تصویر کاربر بهار چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام . همسر من با حجم پروستات ۲۵ سی سی و simple cyst در midzone و psa 17.59.آیا امکان سرطان هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      یکبار دیگه PSA رو تکرار کنید اگر همین حدود بود باید بیوپسی پروستات انجام بشه 

درحال دریافت اطلاعات