درباره سیستوسکوپی یا آندوسکوپی مثانه چه میدانید؟

سیستوسکوپی که به آن سیستورتروسکوپی نیز گفته می شود، یک روش تشخیصی است که به پزشک اجازه می دهد دستگاه ادراری را مستقیماً معاینه کند.

سیستوسکوپی در مواردی که پزشک به وجود اختلالی در دستگاه ادراری مشکوک باشد، از جمله مشکلات ساختاری که می تواند منجر به انسداد جریان ادرار یا برگشت ادرار شود، ممکن است تجویز شود. در صورت عدم درمان، مشکلات ساختاری ممکن است منجر به بروز عوارض جدی شوند. سیستوسکوپی همچنین پس از جراحی زنان، در نزدیکی مثانه برای بررسی وضعیت بخیه ها و دستگاه های حمایتی استفاده می گردد.

سیستوسکوپی یا آندوسکوپی مثانه چگونه است؟

یک لوله بلند، انعطاف پذیر و دارای چراغ به نام سیستوسکوپ در مجرای ادرار قرار می گیرد (مجرایی که ادرار از طریق آن از بدن دفع می گردد) و در مثانه پیش می رود. سیستوسکوپ علاوه بر نمایش مجرای ادرار داخلی و مثانه، این امکان را به پزشک می دهد تا با کمک ابزارهای جراحی، به این ساختارها دسترسی داشته و تزریق آب و ساکشن (مکش) انجام دهد.

متخصص اورولوژی همچنین می تواند با استفاده از سیستوسکوپ موادی را به مثانه تزریق کند. در سیستوسکوپی، پزشک ممکن است بخشی از بافت آن ناحیه را برای معاینه بیشتر (بیوپسی) برداشته و احتمالاً هر مشکلی را که ممکن است تشخیص داده شود، درمان کند. از سیستوسکوپ می توان برای تزریق محلول سالین یا آب به مثانه نیز استفاده کرد.

سیستوسکوپی یا آندوسکوپی مثانه

تجربه سیستوسکوپی (آندوسکوپی مثانه)

سیستوسکوپی ممکن است به صورت سرپایی یا به عنوان بخشی از اقدامات مختص بستری در بیمارستان انجام شود. بسته به شرایط شما و اقدامات پزشک، ممکن است روش های انجام آن متفاوت باشد. به طور کلی، سیستوسکوپی اینگونه انجام می شود:

سیستوسکوپی یا آندوسکوپی مثانه

دلایل تجویز آزمایش ادرار چیست؟

آیا آندوسکوپی مثانه خطرناک است؟

مانند هر روش تهاجمی دیگری، سیستوسکوپی نیز ممکن است عوارضی داشته باشد. از عوارض مربوط به سیستوسکوپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • احتباس ادرار
  • سوراخ شدن مثانه

بعد از عمل سیستوسکپی مثانه

در صورت استفاده از داروی آرامبخش یا بیهوشی، ممکن است شما را برای معاینات بیشتر به اتاق ریکاوری ببرند. روند بهبودی شما بسته به نوع آرام بخشی که دریافت می کنید، متفاوت خواهد بود.

برای کمک به تسکین ناراحتی ادراری، قرار گرفتن در وان حمام گرم توصیه می شود. همچنین ممکن است بعد از عمل، برای مدتی متوجه وجود خون در ادرار شوید. مقدار خون به تدریج طی یک تا دو روز کاهش می یابد. برای بهبود هرگونه درد و ناراحتی مطابق توصیه پزشک از مسکن استفاده کنید.

از شما خواسته می شورد تا مایعات بیشتری مصرف کنید تا ادرار را رقیق کرده و بروز ناراحتی ادراری مانند سوزش را کاهش دهد. مقداری سوزش ادرار بعد از عمل طبیعی است اما باید با گذشت زمان کاهش یابد.

علل و درمان سوزش ادرار چیست؟

آسپرین یا داروهای مسکن دیگر ممکن است احتمال بروز خونریزی را افزایش دهد. حتما فقط داروهایی را که پزشک توصیه کرده است، مصرف کنید.

ممکن است بعد از عمل آنتی بیوتیک برایتان تجویز گردد. حتما آنتی بیوتیک را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. درصورت بروز هر یک از علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • تب و/یا لرز
  • تکرر ادرار
  • عدم توانایی در ادرار کردن
  • درد پایین کمر
  • ادامه یافتن سوزش ادرار یا وجود خون در ادرار

فیلم سیستوسکپی مثانه یا آندوسکوپی از مثانه

چه وقت متخصص ارولوژی سیستوسکوپی تجویز می کند؟

سیستوسکوپی (sis-TOS-kuh-pee) روشی است که به متخصص اورولوژی اجازه می دهد تا داخل مثانه و مجرای ادرار را با جزئیات مشاهده کند.

این کار اغلب برای یافتن دلایل وجود خون در ادرار، بی اختیاری ادرار، عفونت های مکرر مجاری ادراری، تنگی مجرای ادرار یا هرگونه ناهنجاری مثانه و مخاط آن استفاده می شود.

آیا بعد از آندوسکوپی مثانه به کاتتر نیاز خواهم داشت؟

به دلایل مختلف، احتباس ادرار (عدم توانایی در ادرار کردن) می تواند پس از سیستوسکوپی رخ دهد. به طور کلی برای تخلیه مثانه نیاز به قرار دادن کاتتر هست. تورم ناشی از عمل می تواند جریان ادرار را مسدود کند.

بعد از آندوسکوپی مثانه به کاتتر نیاز خواهم داشت

آمادگی قبل از سیستوسکوپی مثانه

قبل از سیستوسکوپی انعطاف پذیر معمولاً می توانید مانند قبل بخورید و بنوشید. قبل از شروع سیستوسکوپی، از شما خواسته می شود از کمر به پایین لباس خود را در بیاورید و لباس بیمارستان را بپوشید.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود تا درون ظرفی کوچک ادرار کنید تا از نظر وجود عفونت مورد آزمایش قرار بگیرد. در صورت مشاهده عفونت ادراری ممکن است انجام این کار به تأخیر بیفتد.

مراقبت های بعد از سیستوسکوپی

پس از سیستوسکوپی سخت: یک یا دو روز در خانه استراحت کنید ممکن است لازم باشد چند روز کار نکنید. حتما از کسی بخواهید تا در ۲۴ ساعت اول در کنار شما بماند. حداقل برای ۲۴ ساعت مصرف الکل و رانندگی را کنار بگذارید.

هزینه سیستوسکوپی ۱۴۰۲

طبق تعرفه سال ۱۴۰۲ هزینه عمل با جدیدترین دستگاه سیستوسکوپی توسط دکتر متخصص اورولوژی و مثانه با بیمه تکمیلی و پایه حدود. ۱/۵ میلیون تومان می باشد.

و هزینه ی عمل بدونه بیمه و آزاد بین ۵ الی ۶ میلیون تومان متغیر است. قابل ذکر است تمامی مراحل توسط پزشک متخصص انجام می شود.

اورتروسکوپی چیست؟

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدی چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر خواهش می کنم جواب دهید
    مادرم سیستسکوپی انجام دادن از فردای اون روز ادرارشون نیومد یا اگه داشت کم بود ممنون میشم راهنمایی کنید میشه غیر از سوند قرص تجویز کرد؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر راد چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر
    بنده به علت خون در ادرار و عفونت طولانی، ی چیزی جلوی خروج بخشی از منی وشدت اون میشه، نزدیک سه سال مداوم چند قطره آخر ادرار خون میاد،
    میخواستم ببینیم با سیستوسکوپی منعطف میشه این زخم رو برداشت آقای دکتر؟ یا حتما باید سیستوسکوپی سخت باشه؟
    آیا انجام این عمل باعث عوارض بعدی در زیست جنسی مثل اختلال نعوظ و یا پسگرد انزال میشه یا نه؟

    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر اوا چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    چندتاعکس و ازمایش داریم میخاستم تشخیصتون رو بدونم لطفا..و اینکه اکر عمل بشن وقت فوری دارین و هزینه عمل؟ مچکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر کارو پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۳ روزه از داخل محل دفع ادرار یه مایع سفید
    رنگ غلیظ و چسبنده ای خارج میشه
    آیا مشکلی دارم
    بنده ۱۳ سال سن دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      نه مشکلی نیست 

  • تصویر کاربر سلیم شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    پسرم ۹ماهشه دوماه پیش متوجه خون در پوشکش شدم وسر التش سرخ شده ملتهبه دکتربردم پماد جنتامایسین که باید داخل الت باتب سنج میزدم وشربت سفالکسین داد خوب شد که باز دوباره اونطوری شده بردم دکترگفت باید جراح ارولوژی ببینه شاید تنگی مجاری داشته باش و نیاز ب عمل.. من واقعا میترسم اگرعمل بشه خوب میشه و برگشت داره این قضیه یا کلا برطرف میشه لطفا راهنمایی کنید خیلی نگرانم...سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      به فلوشیپهای فوق تخصصی ارولوژی اطفال مراجعه کنید 

درحال دریافت اطلاعات