بهترین روش جلوگیری از زیاد شدن زگیل تناسلی چیست؟

بهترین روش برای جلوگیری از زیاد شدن زگیل تناسلی، تقویت سیستم ایمنی و استفاده از روش‌های درمانی مناسب است. از آنجا که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به خودی خود درمان ندارد و درمان‌های موجود تنها ضایعات پوستی را حذف می‌کنند؛ سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی در کنترل و دفع ویروس دارد. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن ظرف حدود دو سال ویروس HPV را از بین می‌برد.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا و بروز ضایعات تناسلی، ضایعات پیش‌سرطانی و سرطان هستند. بنابراین، با ترکیب روش‌های درمانی مناسب (کرایوتراپی، لیزر، سوزاندن، جراحی، دارو درمانی، برخی درمان‌های خانگی، مراقبت‌های بهداشتی ) و تقویت سیستم ایمنی، می‌توان به طور مؤثر از افزایش این ویروس جلوگیری کرد و به بهبود سریع‌تر آن کمک نمود.

بهترین راه برای جلوگیری از زیاد شدن زگیل تناسلی

آیا می‌توان با وجود زگیل تناسلی رابطه داشت؟

زگیل تناسلی که ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است یکی از رایج‌ترین عفونت‌های مقاربتی محسوب می‌شود. بسیاری از افراد، به ویژه کسانی که فعالیت جنسی دارند، می‌پرسند آیا می‌توانند در هنگام ابتلا به این عفونت رابطه جنسی برقرار کنند یا خیر. پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به این ویروس تا زمان درمان کامل از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنند.

این توصیه به دلیل جلوگیری از انتقال ویروس به شریک جنسی مطرح می‌شود. ویروس HPV به راحتی می‌تواند از طریق تماس جنسی منتقل شود حتی اگر زگیل‌ها به وضوح قابل مشاهده نباشند. در بسیاری از موارد، زگیل‌ها به صورت نامرئی در بدن فرد وجود دارند و بدون تجهیزات پزشکی پیشرفته نمی‌توان به وجود آن‌ها پی برد. برای کسانی که از نظر جنسی فعال هستند، اجتناب از رابطه با شرکای جنسی ناشناس یا متعدد، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، به ویژه زگیل تناسلی است.

در مورد افراد مبتلا به این ویروس، نوع و محل زگیل‌ها نقش مهمی در توصیه‌های پزشکی دارد. برای مثال، اگر زگیل‌ها از نوع پرخطر و در ناحیه مقعدی به صورت خوشه‌ای و توده‌ای باشند با علائمی مانند درد، سوزش، خارش یا خونریزی همراه هستند. بهترین راهکار، پرهیز کامل از روابط جنسی است تا زمانی که درمان کامل صورت گیرد.

در صورتی که زگیل‌ها از نوع کم‌خطر باشند و در نواحی واژینال یا آلت تناسلی ظاهر شوند، احتمال انتقال ویروس در طی رابطه جنسی بسیار زیاد است. حتی پس از پایان دوره درمان، ویروس اچ ‌پی ‌وی می‌تواند در بدن باقی بماند و همچنان قابلیت انتقال به شریک جنسی را داشته باشد.

بنابراین، برای حفظ سلامتی خود و شریک جنسی، خودداری از روابط جنسی در زمان ابتلا به این بیماری و مشاوره با پزشک متخصص برای دریافت راهنمایی‌های دقیق و مناسب، اهمیت فراوانی دارد. این اقدامات می‌توانند به کاهش خطر انتقال ویروس و افزایش ایمنی در روابط جنسی کمک کنند.

آیا می‌توان با وجود زگیل تناسلی رابطه داشت؟

آیا بعد از ابتلا، تزریق واکسن از زیاد شدن آن جلوگیری می‌کند؟

واکسن گارداسیل به طور خاص برای پیشگیری از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) طراحی شده است و نقش مهمی در محافظت از زنان و مردان در برابر این بیماری دارد. خوب است بدانید حتی پس از ابتلا به این ویروس، تزریق واکسن گارداسیل می‌تواند مفید باشد. این افراد با تزریق دزهای این واکسن، ممکن است علائم خفیف‌تری را تجربه کرده و از بدخیم شدن و گسترش آن جلوگیری کنند.

این واکسن، اگرچه درمان قطعی برای زگیل تناسلی نیست اما می‌تواند به کاهش شدت علائم و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا کمک کند. بنابراین، پاسخ به این پرسش که آیا افراد مبتلا به زگیل تناسلی می‌توانند واکسن گارداسیل بزنند مثبت است و اثرات مفید این واکسن برای آن‌ها قابل مشاهده خواهد بود. از جمله مزایای تزریق این واکسن بعد از ابتلا به این ویروس عبارتند از:

• محافظت از فرد در برابر گونه‌های مختلف ویروس اچ ‌پی ‌وی
  • جلوگیری از سرطان دهانه رحم
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان مقعد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان روده
  • جلوگیری از بروز ضایعات پیش‌سرطانی و سرطان آلت تناسلی
  • جلوگیری از بروز مجدد زگیل‌های تناسلی.

بهترین درمان برای جلوگیری از زیاد شدن زگیل تناسلی کدام است؟

بهترین درمان برای جلوگیری از زیاد شدن زگیل تناسلی

پس از تشخیص این بیماری، درمان به ‌موقع و مؤثر اهمیت بالایی دارد به ‌ویژه در مواردی که فرد به نوع پرخطر HPV مبتلا است. انتخاب روش درمانی مناسب می‌تواند به کاهش علائم و پیشگیری از عوارض جدی‌تر کمک کند.

کرایوتراپی:

در کرایوتراپی زگیل تناسلی، نیتروژن مایع یا دیگر عوامل خنک‌کننده برای منجمد کردن و از بین بردن زگیل‌ها به کار می‌رود. این فرایند باعث تخریب سلول‌های زگیل شده و به تدریج منجر به بهبود ناحیه مبتلا می‌شود.

هرچند کرایوتراپی یک روش ایمن، مؤثر بوده اما ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. این عوارض شامل ایجاد تاول و درد خفیف در محل درمان است. این علائم معمولاً به مرور زمان کاهش یافته و از بین می‌روند و بهبودی کامل حاصل می‌شود. تعداد جلسات مورد نیاز برای کرایوتراپی به عوامل مختلفی بستگی دارد:

• تعداد زگیل‌ها
  • حجم و اندازه زگیل‌ها
  • موقعیت زگیل‌ها
  • نظر پزشک متخصص با توجه به شرایط خاص هر بیمار.

در نتیجه، کرایوتراپی یک روش کارآمد، اقتصادی و ایمن برای درمان زگیل تناسلی است و نتایج مطلوبی را به همراه دارد.

یکی از جنبه‌های مهم در مدیریت و پیشگیری از عود زگیل تناسلی، تقویت سیستم ایمنی بدن است. استفاده از روش‌های طب سنتی و مصرف گیاهان دارویی و قارچ‌های خوراکی ـ دارویی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و دفع ویروس کمک کند. گیاهان و قارچ‌هایی مانند شیتاکه دارای ترکیبات زیست فعال و آنتی ویروس هستند که می‌توانند به مقابله با ویروس‌های مختلف از جمله HPV کمک کنند.

قارچ‌ شیتاکه برای درمان زگیل

جمع‌بندی

برای کنترل و جلوگیری از زیاد شدن زگیل تناسلی، ترکیبی از تقویت سیستم ایمنی بدن و استفاده از روش‌های درمانی تخصصی ضروری است. تقویت سیستم ایمنی به بدن کمک می‌کند تا ویروس HPV را به طور مؤثرتر دفع کند؛ در حالی که روش‌های درمانی گفته شده در بالا، می‌توانند به کاهش ضایعات پوستی و بهبود سریع‌تر کمک کنند. مشاوره با پزشک متخصص و اتخاذ یک برنامه درمانی جامع، می‌تواند بهترین نتایج را به همراه داشته باشد.

دکتر رضا ولی پور متخصص ارولوژی