منظور از زگیل آلت تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی برآمدگی ‌هایی هستند که در ناحیه تناسلی مانند واژن، فرج، آلت تناسلی و کیسه بیضه ایجاد می‌ شوند. این زگیل ‌ها بسیار شایع بوده و از طریق رابطه جنسی انتقال می یابند. زگیل تناسلی می ‌تواند در دهانه رحم، اطراف مقعد و راست روده (انتهای روده بزرگ)، مجرای ادرار یا اطراف دهان نیز بروز پیدا کند.

علائم زگیل آلت تناسلی چیست؟

زگیل آلت تناسلی معمولاً بدون درد است، اما ممکن است خارش داشته باشد. آنها می توانند برجسته یا صاف بوده و یا به صورت گروهی ظاهر شوند.

اگر زگیل تناسلی دارید، ممکن است موارد زیر را نیز مشاهده کنید:

  • تغییر در جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • وجود خون در مدفوع
  • درد یا خونریزی هنگام رابطه جنسی
درد یا خونریزی هنگام رابطه جنسی

چه عواملی باعث ایجاد زگیل آلت تناسلی می ‌شوند؟

زگیل آلت تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌ شود. شما ممکن است از طریق تماس پوستی در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی و یا به اشتراک گذاشتن وسایل جنسی به این ویروس مبتلا شوید. حدود ۴۰ نوع HPV وجود دارد که می ‌توانند ناحیه تناسلی و مقعد را آلوده کنند. برخی از انواع این ویروس نیز باعث ایجاد زگیل می شوند که شایع ‌ترین آنها سویه های ۶ و ۱۱ هستند. انواع دیگر HPV با سرطان ‌هایی مانند سرطان دهانه رحم و سرطان مقعد مرتبط هستند. اما به ندرت پیش می ‌آید که نوع HPV عامل زگیل آلت تناسلی، باعث ایجاد سرطان شود.

زگیل آلت تناسلی بسیار مسری است و تقریباً از هر ۳ نفری که با فرد مبتلا به زگیل رابطه جنسی برقرار می‌ کنند، ۲ نفر به ویروس آلوده می‌ شوند. ذکر این نکته ضروری است که زگیل‌ های آلت تناسلی معمولاً طی ۳ ماه پس از تماس ظاهر می ‌شوند. در رابطه با ویروس اچ پی وی در مردان باید گفت که اگر به HPV مبتلا هستید اما علائمی ندارید، همچنان ممکن است آن را به فرد دیگری منتقل کنید. بسیاری از افراد مبتلا به HPV هیچ زگیلی ندارند و حتی از ابتلای خود بی ‌خبرند. اگر به یک نوع HPV مبتلا شده باشید، باز هم ممکن است به انواع دیگر این ویروس آلوده شوید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که علائم زگیل آلت تناسلی را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر داخل مقعد خود زگیل دارید، احتمالاً بهتر است با یک جراح صحبت کنید و چنانچه در دهانه رحم شما زگیل به وجود آمده است، به یک متخصص مربوطه مراجعه فرمایید.

زگیل آلت تناسلی چگونه تشخیص داده می ‌شود؟

پزشک معمولاً زگیل آلت تناسلی را با مشاهده برجستگی های روی پوست تشخیص می دهد. گاهی اوقات برای اطمینان از اینکه زگیل سرطانی نیست، بایستی بیوپسی انجام دهید. البته پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که همزمان برای سایر بیماری های مقاربتی نیز معاینه شوید.

تشخیص زگیل تناسلی

زگیل آلت تناسلی چگونه درمان می‌ شود؟

زگیل ‌های آلت تناسلی ممکن است بدون هیچ درمانی از بین بروند. با این حال در صورتی که دردناک، ناخوشایند، خارش ‌دار یا آزاردهنده باشند می توانند تحت درمان قرار بگیرند. درمان زگیل تناسلی مردان به این معنا نیست که از خود ویروس نیز خلاص می شوید؛ معمولاً سیستم ایمنی ویروس را طی یک یا دو سال از بدن خارج می کند. هرچند در بعضی افراد این ویروس در بدن باقی می ماند.

گزینه های درمان زگیل آلت تناسلی عبارتند از:

  • کرایوتراپی؛ منجمد کردن زگیل ها با نیتروژن مایع
  • لیزر
  • کرم و پماد؛ برای تحریک کردن سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس HPV
  • جراحی

لازم به ذکر است که روش هایی که برای سویه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، برای درمان زگیل های آلت تناسلی مناسب نیستند. برای انتخاب بهترین روش، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا می توان از زگیل آلت تناسلی پیشگیری کرد؟

واکسن HPV از تمامی انواع این ویروس جلوگیری نمی کند اما می تواند از شما در برابر سویه های ۶ و ۱۱ – که شایع ترین عامل زگیل آلت تناسلی هستند – و بسیاری از انواعی که باعث سرطان می شوند، محافظت کند. زنان ۲۵ تا ۷۴ ساله ای که از لحاظ جنسی فعال هستند بایستی هر ۵ سال تست غربالگری دهانه رحم (جایگزین پاپ اسمیر) را انجام دهند تا برای HPV نیز آزمایش شوند.

رابطه جنسی محافظت شده می تواند احتمال ابتلا به زگیل آلت تناسلی را کاهش دهد. کاندوم، احتمال ابتلا به HPV را کاهش می دهد اما به طور کامل از انتشار آن جلوگیری نمی کند. با وجود این، در برابر سایر عفونت های مقاربتی محافظت داشته و نقش مهمی در برقراری رابطه جنسی بی خطر ایفا می کند.

پیشگیری از زگیل تناسلی

عوارض زگیل آلت تناسلی چیست؟

به خاطر بسپارید که ابتلا به زگیل آلت تناسلی به سرطان این ناحیه منجر نمی شوند. ذکر این نکته نیز ضروری است که HPV نوع ۶ و ۱۱ می تواند باعث بروز بیماری نادر اما جدی ای به نام پاپیلوماتوز تنفسی عود کننده شود.

در این عارضه، زگیل در مجاری تنفسی و ریه ها بروز پیدا می کند. در صورتی که هنگام ابتلا به زگیل آلت تناسلی زایمان کنید، این احتمال وجود دارد که کودک شما به زگیل گلو دچار شود. در موارد نادر، این اتفاق منجر به پاپیلوماتوز تنفسی عودکننده خواهد شد.

دکتر ولی پور، متخصص اورولوژی در شهرک غرب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم