درد هنگام نزدیکی

اگر درد هنگام نزدیکی را تجربه کرده اید، باید بدانید تنها نیستید. حدود ۲۰% از زنان به گونه ای درد در طول رابطه ی جنسی را تجربه کرده اند. این آمار، قابل توجه است و روز به روز بیشتر می شود، زیرا کمتر کسی حاضر است در مورد دردهای رایج مربوط به سیستم تناسلی صحبت کند و مشکل خود را حل کند. خوشبختانه، شناخت علت درد در طول رابطه ی جنسی، می تواند به شما کمک کند که درمان را هرچه سریعتر شروع کنید. اگر فکر می کنید شما هم این مشکل را دارید، بهتر است با متخصص زنان صحبت کنید. ادامه مطلب را بخوانید تا با ۱۳ علت درد هنگام نزدیکی بیشتر آشنا شوید.

چرا رابطه ی جنسی آزار دهنده است؟

چه چیزی موجب درد هنگام نزدیکی می شود؟ رابطه ی جنسی به چند دلیل می تواند آزاردهنده باشد، از یک مشکل جسمانی مانند خشکی واژن گرفته تا رفتارهای فیزیکی می توانند از علل درد در طول رابطه ی جنسی باشند. برای تشخیص علت رابطه ی جنسی دردناک، باید مشخص کنید که دقیقاً کدام نقطه و به چه دلیل درد می کند.

عمل پروستات

آیا رابطه ی جنسی نباید با درد همراه باشد؟

باید به یاد داشته باشید که رابطه ی جنسی نباید دردناک باشد. اگر شما درد را تجربه می کنید، باید مشکل را بررسی کنید. برخی از زنان گزارش می کنند که رابطه ی جنسی به علت اندازه ی آلت تناسلی شریک جنسی یا مرطوب نبودن آن با درد همراه است. این دو مشکل هر دو دلایلی دارند که باید آنها را برطرف کرد. گاهی اوقات، حل مشکل می تواند به سادگی استفاده از لوبریکانت و یا صحبت با شریک جنسی باشد.

رابطه ی جنسی دردناک در زنان

رابطه ی جنسی دردناک می تواند استرس زا باشد و از لذت رابطه ی جنسی کم کند. به یاد داشته باشید که شما نباید برای لذت فردی دیگر، خودتان را تحت فشار و درد قرار دهید. اگر چیزی شما را آزار می دهد، با شریک جنسی خود صحبت کنید تا راهی برای حل مشکل خود پیدا کنید. اگر در حین رابطه ی جنسی درد دارید، به شریک جنسی خود بگویید تا زمانی که به پزشک مراجعه نکرده اید، نمی توانید رابطه ی جنسی برقرار کنید. همچنین شما ممکن است بخواهید یک پزشک زن پیدا کنید که دغدغه های شما را درک کند.

۱۳ دلیل درد زنان در حین رابطه جنسی

خشکی واژن

وقتی که واژن شما در طول رابطه ی جنسی روانکاری نشود، خشکی واژن می تواند موجب درد شود. خشکی می تواند ناشی از عوامل زیادی باشد که عبارتند از:

• عدم برانگیختگی جنسی
  • نوعی بیماری
  • استرس
  • شیردهی
  • زایمان اخیر
  • ضربه
  • یائسگی

اگر در طول رابطه ی جنسی واژن شما مرطوب نمی شود، این فقط مشکل شما نیست. این اتفاق برای زنان بسیاری رخ می دهد و اغلب طبیعی نیست. شما می توانید با استفاده از یک لوبریکانت، مشکل خشکی واژن خود را حل کنید. لوبریکانت، راحتی و لذت جنسی را افزایش می دهد. اگر احساس می کنید مشکلی پیش آمده یا درد شما مربوط به خشکی واژن نیست، به پزشک مراجعه کنید.

پارگی واژن

اگر به طور مکرر با یک شی یا آلت تناسلی بزرگ، رابطه ی جنسی خشن برقرار می کنید، واژن شما ممکن است آسیب ببیند. برخی از زنان ممکن است آتروفی واژینال داشته باشند. این شرایط باعث می شود دیواره های واژن نازک شوند و در زنان یائسه شایع تر است.

واژینیسموس

واژینیسموس، واکنش روانی بدن به دخول می باشد. بعضی از زنان از هرچیزی که وارد بدن آنها شود می ترسند و عضلات واژن آنها به صورت غیرارادی سفت می شود. این شرایط می تواند بسیار دردناک و آزاردهنده باشد. با کمک یک درمانگر، مشاور یا پزشک، می توانید دوباره به شرایط عادی برگردید.

درد سنگ کلیه

اندومتریوسیس

اندومتریوسیس، مشکلی است که موجب رشد دیواره ی رحم و نواحی دیگر می شود. این شرایط می تواند موجب درد بسیار شدید در زیر شکم و در طول رابطه ی جنسی شود، مخصوصاً اگر در نزدیکی دیواره های رحم یا واژن رشد کند. برای درمان این شرایط همیشه به پزشک مراجعه کنید.

کیست های تخمدان

کیست تخمدان، کیستی است که در یکی از تخمدان ها یا هردوی آنها رشد می کند. این شرایط موجب درد در قسمت پایین سمت راست ناحیه لگن می شود. کیست های تخمدان را می توان با درمان یا جراحی از بین برد یا کوچکتر کرد.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن باعث می شود بدن شما در ناحیه لگن، دچار التهاب شود. این التهاب ممکن است ناشی از یک مشکل خود ایمنی، استرس و مشکلات سلامتی دیگر باشد. شما می توانید برای پیدا کردن علت التهاب به پزشک مراجعه کنید.

سندرم مثانه دردناک یا سیستیت بینابینی

این شرایط، علائمی مشابه با عفونت مجرای ادراری دارد که تا حد زیادی دردناک است و می تواند موجب درد در مثانه و مجرای ادرای شود. این درد ممکن است ثابت باشد و یا بیاید و برود. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و درمان به اورولوژیست مراجعه کنید.

اختلال عضله کف لگن

اختلال عضله کف لگن در زنان مسن تر شایع تر است، اما زنان جوان نیز این شرایط را تجربه می کنند. در این شرایط، عضلات کف لگن ضعیف می شوند. این شرایط می تواند موجب افتادگی و درد رحم شود، بنابراین مراجعه به پزشک ضروری است.

آسیب کف لگن

اگر در گذشته در ناحیه لگن خود دچار آسیب شده اید، ممکن است در طول رابطه ی جنسی درد زیادی را تجربه کنید. این درد ممکن است بر اثر ضربه، خونریزی یا کبودی باشد. رحم شما ممکن است در حین رابطه ی جنسی معمولی نیز کبود شود. اگر درد شما بیشتر از یک هفته طول کشید به پزشک مراجعه کنید.

ولوودینیا

این شرایط، درد شدید در ناحیه فرج و واژن می باشد که از بین نمی رود. وولوودینیا می تواند بر اثر لمس ناحیه، رابطه جنسی و حتی نشستن ایجاد شود. شما برای تسکین یافتن از درد ولوودینیا، به تشخیص و درمان پزشک نیاز دارید.

عفونت ها

یک عفونت ادراری یا واژینال می تواند موجب درد در حین رابطه ی جنسی شود. از آنجا ک بدن در زمان عفونت ملتهب می شود، با لمس بیش از حد به سرعت می تواند تحریک و متورم شود. شما می توانید برای کاهش این درد و خلاص شدن از عفونت، آنتی بیوتیک و داروهای دیگر مصرف کنید.

فیبروئید

فیبروئیدها، توده هایی در مجرای ادراری و نواحی اطراف سیستم تناسلی هسند که موجب درد شدید در بسیاری از زنان می شوند.

سندرم احتقان لگن

اگرشما در طول رابطه ی جنسی، در ناحیه لگن خود درد مزمن دارید، ممکن است به سندرم احتقان لگن مبتلا باشید. این شرایط بر اثر عروق بزرگ شده یا ضربه می باشد. خوشبختانه با درمان مناسب می توانید این مشکل را حل کنید.

درد بر اثر یک مشکل عروقی

در ادامه به چند علامت و نشانه اشاره می شود که نشان می دهد رابطه ی جنسی دردناک بر اثر مشکل سیستم عروقی (اعصاب و رگ  ها) می باشد:

• درد شما بیشتر از ۶ ماه طول می کشد.
  • شما احساس می کنید که یک وزنه سنگین در بدن خود دارید.
  • درد شما بعد از فعالیت فیزیکی طولانی مانند رابطه ی جنسی یا ایستادن و نشستن طولانی مدت بدتر می شود.
  • در زمان دراز کشیدن درد شما بهتر می شود، زیرا خون در ناحیه لگن یا شکم جمع نمی شود.
  • شما پا درد یا فشار واژن را تجربه می کنید.
  • در طول رابطه ی جنسی یا بعد از آن احساس درد دارید.
  • دوره ی عادت ماهانه ی شما دردناک است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

حال که اطلاعات بیشتری در مورد علل درد در طول رابطه جنسی به دست آورده اید، با تجربه درد مکرر و آزاردهنده در حین رابطه ی جنسی، به پزشک مراجعه کنید. اگر درد شما بیشتر از چند روز طول بکشد یا نمی توانید علت درد خود را پیدا کنید، یک متخصص زنان با تجربه می تواند به شما کمک کند. در برخی موارد، بیماری عروقی ممکن است علت درد شما باشد. به هر حال، درمان های زیادی می توانند به شما کمک کنند تا به زندگی جنسی عادی خود برگردید.