آزمایش تستوسترون

آزمایش تستوسترون، سطح هورمون جنسی مردانه تستوسترون را در خون اندازه گیری می کند. تستوسترون که نقش مهمی در رشد جنسی ایفا می کند، عمدتاً توسط بیضه های مردان و در مقادیر بسیار کمتر، توسط تخمدان های زنان تولید می شود. تستوسترون همچنین توسط غدد آدرنال، هم در مردان و هم در زنان تولید می شود. در پسران جوان، سطوح تستوسترون به طور طبیعی پایین است. غده هیپوفیز پسران در زمان بلوغ (معمولاً بین سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی)، دو هورمون به نام های هورمون لوتئینه کننده (LH) و هورمون تحریک کننده فولیکول FSH)) را آزاد می کند.

این دو هورمون با هم کار می کنند تا بیضه ها را تحریک به تولید تستوسترون بیشتری کنند. افزایش تولید تستوسترون، عاملی است که در پسران باعث ضخیم تر شدن صدا، بزرگتر شدن عضلات و رویش موی صورت و بدن می شود. این هورمون، همچنین در تولید اسپرم به بیضه ها کمک می کند و نقش مهمی در تسریع رشد قد پسران در دوران بلوغ به عهده دارد. تستوسترون برای سلامت استخوان ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

تستوسترون

به عنوان بخشی از آزمایش تستوسترون، دو ارزیابی جداگانه می توان انجام داد که عبارتند از:

  • آزمایش تستوسترون کلی: مقدار کلی تستوسترون در بدن، از جمله مقدار تستوسترون متصل به پروتئین ها و تستوسترون آزاد را اندازه گیری می کند.
  • آزمایش تستوسترون آزاد: این آزمایش فقط تستوسترون هایی را اندازه گیری می کند که به پروتئین ها متصل نیستند.

پزشک ممکن است انجام یکی از این آزمایشات یا هردوی آنها را توصیه کند. گرچه، از آنجا که رشد جنسی به هورمون های دیگری نیز نیاز دارد، اغلب اوقات همزمان با این آزمایش، آزمایشات دیگری مانند آزمایش   LHو FSH  انجام می شود تا نتیجه کامل تری به دست آید. برای مثال، پایین بودن سطوح تستوسترون می تواند بعلت وجود مشکلی در تولید تستوسترون، توسط بیضه ها یا عدم تولید هورمون های کافی توسط غده هیپوفیز باشد.

چرا این آزمایش انجام می شود؟

اگر پسری زودتر یا دیرتر از موعد وارد مرحله بلوغ شود، پزشک آزمایش خون تستوسترون را توصیه می کند. سطوح بالای تستوسترون در پسران، مربوط به بلوغ زودرس می باشد، در حالیکه سطوح پایین آن ممکن است نشان دهنده ی تأخیر رشد جنسی باشد.

در دختران، سطوح بالای تستوسترون می تواند مربوط به ظاهر شدن صفات مردانه مانند موی صورت باشد. این آزمایش همچنین ممکن است هم در پسران و هم در دختران، برای بررسی آسیب یا بیماری بیضه ها، تخمدان ها، غدد آدرنال یا غده هیپوفیز و یا بررسی مصرف استروئید استفاده شود. در نوجوانان و بزرگسالان، سطوح تستوسترون می تواند به پزشکان، در ارزیابی مشکلات باروری یا عادت ماهانه و عملکرد جنسی کمک کند.

آمادگی قبل از آزمایش

برای انجام این آزمایش، به هیچ آمادگی خاصی نیاز نیست. پزشک ممکن است بخواهد این آزمایش را در صبح انجام دهد، زیرا در این ساعات تستوسترون معمولاً در بالاترین سطح می باشد. در روز آزمایش، بهتر است فرزند شما یک تی شرت یا لباس آستین کوتاه بپوشد تا تکنسینی که خون می گیرد، راحت تر بتواند به محل رگ گیری دسترسی داشته باشد.

آمادگی قبل از آزمایش

انجام آزمایش

پزشک، سطح پوست را با محلول ضدعفونی تمیز می کند و یک باند کشی (تورنیکت) دور بازو می بندد تا فشار ایجاد کند و جریان خون را متوقف کند. سپس او یک سوزن وارد رگ می کند (معمولاً در رگ درون آرنج یا در پشت دست)، خون گیری را انجام می دهد و خون را درون یک سرنگ یا ویال جمع آوری می کند. پس از خون گیری، باند کشی برداشته می شود. زمانی که خون جمع آوری شد، سوزن خارج می شود و برای متوقف کردن خونریزی، ناحیه مورد نظر با یک پارچه یا باند نخی پوشانده می شود. جمع آوری خون برای این آزمایش تنها چند دقیقه طول می کشد.

چه چیزی انتظار می رود

جمع آوری نمونه خون، فقط به طور موقت ناراحتی ایجاد می کند و می تواند حسی شبیه به یک نیشگون سریع داشته باشد. پس از آن احتمال مقداری کبودی وجود دارد که ظرف مدت چند روز از بین می رود.

گرفتن نتایج

نمونه خون با دستگاه پردازش می شود و معمولاً نتایج بعد از چند روز آماده می شوند.

احتمال خطر

آزمایش تستوسترون یک رویکرد ایمن است. گرچه، مانند بسیاری از آزمایشات پزشکی، ممکن است مشکلاتی در حین خون گیری پیش بیاید. این مشکلات عبارتند از:

  • غش کردن یا احساس سرگیجه
  • هماتوم یا جمع شدن خون در زیر پوست که منجر به ورم یا کبودی می شود.
  • درد همراه با چند پارگی ریز برای پیدا کردن محل رگ گیری

به کودک خود کمک کنید

انجام آزمایش خون، نسبتاً بدون درد است. هنوز بسیاری از کودکان از سوزن می ترسند. توضیح آزمایش به زبانی که برای کودک قابل فهم باشد، می تواند به کاهش ترس او کمک کند. به کودک خود اجازه دهید تا هر سؤالی را که در ذهن دارد، از تکنسین بپرسد. به او بگویید سعی کند آرام باشد و در طول آزمایش بی حرکت بماند، زیرا منقبض کردن عضلات و حرکت کردن، می تواند فرایند خون گیری را سخت تر و دردناک تر کند. بهتر است به کودک خود بگویید زمانی که سوزن وارد پوست می شود، به نقطه ای دیگر نگاه کند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات