غده پروستات چیست؟

پروستات یک غده کوچک است که درست در زیر مثانه قرار دارد. این غده به اندازه و شکل یک گردو است و در اطراف مجرای ادراری قرارگرفته است. در واقع مجرای ادراری، لوله ای است که ادرار را از مثانه به طرف آلت تناسلی حمل می کند. مجرای ادراری همچنین منی را به هنگام انزال به خارج از بدن هدایت می کند. پروستات از پهلو، بین جلوی راست روده و پایه آلت تناسلی قرار دارد. غده پروستات فقط در بدن مردان وجود دارد.

غده پروستات

غده پروستات چه کاری انجام می دهد؟

شما می توانید بدون پروستات زندگی کنید، زیرا برای زنده بودن ضروری نیست، ولی نقش مهمی در باروری و تولید مثل ایفا می کند. این غده در دوران نوجوانی تحت تأثیر هورمون تستوسترون مردانه و محصولات جانبی آن رشد می کند. همچنین پروستات، مقداری از مایعات موجود در منی را تولید می کند. منی مایعی است که اسپرم را در خود حمل می کند. منی سالم باید غلظت مناسب داشته باشد و حاوی آنزیم ها و هورمون های خاصی باشد که به زنده ماندن سلولهای اسپرم و عملکرد صحیح آنها کمک می کنند. فروکتوز، انرژی مورد نیاز اسپرم برای رسیدن به تخمک و بارور کردن آن را فراهم می کند. تقریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد مایع موجود در منی، از وزیکول های منی می آید.

وزیکول ها دو غده ی شبیه به گوش خرگوش هستند که در بالای پروستات قرار می گیرند. در امتداد هر دو طرف پروستات، مجموعه ای از رشته های عصبی و رگ های خونی وجود دارد که به آنها دسته عصبی عروقی گفته می شود و در فرایند رسیدن به انزال و حفظ آن نقش مهمی دارند. عضلات پروستات نیز به هنگام انزال، منی را به سمت مجرای ادرار هدایت می کنند.

حفظ سلامت پروستات

داشتن یک سبک زندگی سالم، بهترین راه برای سالم نگه داشتن بدن و محافظت در برابر سرطان است. حفظ یک وزن سالم، سیگار نکشیدن، ورزش منظم و یک برنامه غذایی سالم، همگی در جلوگیری از بیماری ها از جمله سرطان پروستات نقش مهمی برعهده دارند.

  • بازبینی مطالعات علمی نشان می دهد که خوردن مواد غذایی قرمز مانند گوجه و هندوانه، ممکن است از پیشرفت و رشد سلولهای سرطانی پروستات جلوگیری کند. غذاهای قرمز حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن هستند.
  • مطابق با برخی تحقیقات، خوردن میوه ها مخصوصاً مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت، لیموشیرین و نارنگی نیز می تواند احتمال بروز سرطان پروستات را کاهش دهد.
  • قهوه و چای سبز نیز ممکن است احتمال سرطان را کاهش دهند، اما برای تأیید صحت این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.
  • مروری بر تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که بین چربی های اشباع شده، چربی های حیوانی و احتمال سرطان پروستات، رابطه ی مستقیمی وجود دارد، بنابراین کاهش مصرف این نوع چربی ها در پیشگیری از سرطان پروستات می تواند مؤثر باشد.
  • و مورد آخر – ممکن است شنیده باشید که خود ارضایی مکرر می تواند موجب سرطان پروستات شود. این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و تا کنون هیچ رابطه ای میان خودارضایی یا رابطه ی جنسی مکرر و سرطان پروستات پیدا نشده است. در صورتی که این دو مسئله به هم مرتبط باشند، تأثیر آن می تواند معکوس باشد.

پروستاتیت چیست؟

به التهاب پروستات، پروستاتیت گفته می شود. پروستاتیت با پروستات بزرگ شده متفاوت است، گرچه برخی از علائم آنها شبیه به هم است. پروستاتیت می تواند موجب تورم، حساسیت یا التهاب پروستات شود.

علائم پروستاتیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نیاز به ادرار مکرر، اغلب در اواسط شب
  • درد به هنگام ادرار کردن یا پس از انزال
  • وجود خون در ادرار
  • درد پایین کمر
  • درد در راست روده
  • احساس سنگینی در پشت راست روده
  • انسداد ادراری، یعنی به هنگام نیاز به ادرار، قادر به دفع ادرار نیستید.

پروستاتیت انواع مختلفی دارد. پروستاتیت باکتریایی ناشی از عفونت باکتریایی می باشد و با آنتی بیوتیک قابل درمان است. پروستاتیت مزمن نیز وجود دارد که سندرم درد لگن مزمن نامیده می شود. پزشکان هنوز نمی دانند چه چیزی موجب بروز این شرایط می شود، اما معمولاً به دلیل مواردی مانند صدمه، آسیب به عصب یا استرس رخ می دهد.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید دکتر عزیژ
    یکی از کلیه ها کیست داره و تموم مشخصات مشکل پروستات غیر عفونت و قطره ریختن بی اختیار رو دارم .
    و‌فقط زمستان این مشکل رو دارم
    دارویی هست که وضعیت رو‌ بهتر کنه ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مشاوره حضوری داشته باشین 

  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر تست مجددpsaانجام شد خدمتتان ارسال میکنم
    ممنون میشم نظرتون بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      آزمایش نرسیده به دستم 

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من 23 سال دارم و مدتیه که وقتی ادرار میکنم احساس میکنم مثانه ام به طور کامل تخلیه نشده و پس از مدت خیلی کوتاهی قطره بسیار کوچکی از سر آلت بیرون می آید سرعت ادرارم خوبه ولی در اخرای ادرار مقداری باید زور بزنم سابقه بیماری پروستات در خانواده هم وجود دارد و دردی در ناحیه پروستات ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری انجام بدین

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    دکتر من سه روزه علی رغم تحریک خودم مشکل نعوظ دارم به شدت و این کاملا یهو شده هرچند که صبح ها نعوظ صبحگاهی دارم ولی وقتی بیدار میشم نعوظ ازببن میره به سرعت و التم به شدت جمع میشه و احساس سردی داره
    دکتر اورولوژی رفتم گفت تو حالت نرم مشکلی نداره شکلش حین نعوظم صبح انگار نرماله
    منتها وقتی سعی میکنم خودمو تحریک کنم حس میکنم قبل ورود به التم گیر میکنه و خون نمیرسه یا نهایت تا ابتدا و میانه برسه و زود برمیگرده خیلی استرس دارم لطفا کمک کنین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      ولش کن یک مدتی و استرس به خودت وارد نکن بیشتر این موارد در اثر استرس و اضطراب هست 

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جنابعالی من حدود دو ساله که قرص پروتال مصرف میکنم ازمایش خون دادم و نتیجه آن 6/68. پس اس ا میباشد شبها برای ادرار یکبار بیدار میشوم و هیچ مشکل دیگری ندارم خواهشمندم بفرمائید مشکل من چیست و آیا باید چه قرصی اضافه کنم ویا دستور دیگری دارید با تشکر از حضرتعالی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      تکرار آزمایش PSA

درحال دریافت اطلاعات