چگونه می توانم بفهمم که عفونت ادراری یا عفونت کلیه دارم؟

ممکن است اینطور بنظر برسد که همه عفونت های ادراری یکی هستند و همه آن ها تا حدودی، حس ناراحتی برای فرد به همراه دارند. اما عفونت ادراری می تواند در هر جایی از سیستم ادراری شما رخ دهد؛ و این مهم است که بدانید زمانی که عفونت به کلیه ها می رسد، در جست و جوی چه چیزی باید باشید. برای اینکه در خصوص عفونت های ادراری و کلیوی اطلاعات بیشتری کسب کنید و نحوه تشخیص تفاوت های بین آن ها را بدانید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

عفونت ادراری

عفونت ادراری چیست؟

زمانی که باکتری وارد هر بخشی از سیستم ادراری مانند مجرای ادرار، مثانه، کلیه ها یا رحم شود و خارج نشود، این باکتری منجر به عفونت ادراری خواهد شد. اگر تا به حال عفونت ادراری را تجربه کرده باشید، احتمالا علائمش را فراموش نکرده اید. ( عفونت های ادراری بسیار رایج هستند، حدود ۶۰% از زنان و ۱۲% از مردان، حداقل یک بار در طول زندگی خود عفونت ادراری را تجربه می کنند. ) عفونت های ادراری بسیار ناخوشایند هستند و اغلب با یک یا چند مورد از علائم زیر همراه هستند.

  • احساس سوزش هنگام ادرار
  • میل زیاد به دفع ادرار مکرر، که معمولا هر بار مقداری کمی ادرار دفع می شود. (گاهی اوقات هم، وقتی نمی توانید به موقع به توالت بروید، نشت مثانه را تجربه می کنید.)
  • ادرار کدر و یا ادرار با بوی بسیار بد
  • درد لگن
  • خون در ادرار

عفونت دستگاه ادراری چه مدت طولانی خواهد بود؟

اگر عفونت ادراری دارید، بهتر است قبل از بروز هر گونه عارضه و کاهش علائم همراهش آن را درمان کنید. این امکان وجود دارد که عفونت دستگاه ادراری به خودی خود درمان شود اما در بیشتر مواقع این طور نیست. در حالی که برخی از درمان های خانگی می توانند به کاهش میزان ناراحتی این عفونت ها کمک کنند، اما پزشک می تواند با تجویز یک آنتی بیوتیک، درمان سریع و موثرتر آن را فراهم کند. آنتی بیوتیک ها بلافاصله شروع به کار می کنند و با توجه به میزان عفونت، ظرف چند روز آن را برطرف می کنند. داروها را کاملا مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید.

عفونت کلیه چیست؟

در اصل عفونت کلیه، یک عفونت دستگاه ادراری است، که به کلیه ها راه یافته است. اگرچه عفونت کلیه بسیار نادر است اما از عفونت های بسیار خطرناک به شمار می رود؛ و در صورتی که هر یک از علائم عفونت کلیه را احساس کردید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

درد کلیه

در حالی که بسیاری از عفونت های کلیه را می توان به سادگی با آنتی بیوتیک درمان کرد؛ اگر درمان نشود، عفونت کلیه می تواند به کلیه های شما آسیب برساند و منجر به بیماری مزمن کلیه شود. این عفونت می تواند حتی به جریان خون شما گسترش یابد و زندگی شما را تهدید کند.

آیا سنگ های کلیه هم در جریان عفونت کلیه درگیر هستند؟

سنگ کلیه یک عفونت محسوب نمی شود. بلکه مجموعه ای از نمک و مواد معدنی است، که سفت شده و به یک سنگ تبدیل می شود. بعضی از سنگ کلیه ها می توانند کوچک و برخی دیگر بسیار بزرگ باشند. آنها ممکن است در کلیه بمانند و یا در حالب، لوله ای که کلیه و مثانه را به هم متصل میکند، شروع به حرکت کنند. در زمان وقوع این جا به جایی ها، سنگ کلیه می تواند بسیار دردناک باشد.

گاهی اوقات، سنگ کلیه می تواند منجر به عفونت دستگاه ادراری و یا عفونت کلیه شود. بنابراین، این موضوع بسیار اهمیت دارد و باید توسط پزشک تان معاینه شوید. از آنجایی که علائم بسیار مشابه هستند، انجام معاینه برای اینکه متوجه شوید دارای عفونت یا سنگ کلیه هستید، بسیار ایده خوبی است.

چگونه به عفونت دستگاه ادراری یا عفونت کلیه مبتلا نشویم؟

همانطور که می گویند پیشگیری بهتر از درمان است. کارهای بسیاری وجود دارند که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهید، و همچنین از ایجاد سنگ در کلیه ها جلوگیری می کنید.

  • بهداشت را خوب رعایت کنید. ناحیه تناسلی تان را تمیز نگه دارید و از جلو به عقب آن را تمیز کنید، همچنین قبل و بعد از رابطه جنسی آن را بشویید. اساسا، تمام تلاش خود را بکنید تا باکتری ها کوچکترین شانسی برای ورود به دستگاه ادراری تان نداشته باشند.
  • آب زیاد بنوشید، اگر در روز مقدار کمی آب می نوشید، نه تنها شانس ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهید، بلکه میزان ادرار را به کلی کاهش خواهید داد و این به این معنا است که مواد معدنی بیشتری فرصت تجمع و ته نشین شدن در مجاری ادراری و یا کلیه ها دارند.
  • در صورتی که متوجه شدید مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، رژیم غذایی تان را تغییر دهید. خوردن بعضی از گوشت و صدف ها را کاهش دهید و به جای آن مصرف سبزیجات، میوه ها و غلات کامل را افزایش دهید. از مصرف بیش از حد شکر خودداری کنید. همچنین مصرف سدیم را نیز کاهش دهید. و از غذاهای غنی از اگزالات مانند میوه، سبزیجات، آجیل، دانه ها و حبوبات استفاده کنید.
  • اگر هر یک از علائم بالا را احساس کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. عفونت ادراری، عفونت کلیه و سنگ کلیه معمولا به راحتی قابل درمان هستند، اما بهتر است قبل از بروز هرگونه عارضه و پیشرفت آن، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام من 3ساله بدنم سرب داره الان خیلی کم شده یک سال پیش گاهی اوقات کلیه هام درد می‌گرفت بعد چند ساعت خوب می‌شد الان بعد یک سال دوباره شروع شده دوتا کلیه هام خیلی درد می کنند رفتم دکتر فقط چنتا قرص آفاکسیم وچند قرص دیگه بهم دادند ولی با این قرص زیاد درد کم نمی شد بعدش رفتم قرص آموکسی سیلین ۵۰۰ گرفتم اون که مصرف می کنم دردش کم میشه و هر نیم ساعت برای ادرار میرم اینجا دکترا جواب درست نمیدند نمیدونم باید چکارکنم الان یکی میگه کلیه هام خراش ورداشته برای اینکه بدنم سرب داشته ویکی هم میگه کلیه هام عفونت کرده آقای دکتر توروخدا راهنمایی کنید جفت کلیه هام از دست میره ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری انجام بدین و آزمایش ادرار و کشت ادرار 

  • تصویر کاربر Kosar شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    دکتر سونو شکم و لگن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      خوبه 

  • تصویر کاربر جعفری چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام گفتین اسکن شکم و لگن اسپیرال بدون تزریق با کاتهای ظریف ۲-۳ میلی متری انجام بدم من این سی تی رو انجام دادم ایا این همونه..Abd/pelvic
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سنگ در حالب گیر کرده و باید لیزر (عمل tul ) براتون انجام بدیم

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من وقتی که میرم دستشویی ادرارم کامل تخلیه نمیشه آزمایش دادم آقای دکتر گفت عفونت ادرار دارید یبوست گرفتم اینجور شدم میشه شرمنده بگین چه میوه و غذایی بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات انجام بدین و آزمایش ادرار و کشت ادرار 

درحال دریافت اطلاعات