دوچرخه سواری و ناباروری

در سال های اخیر بسیاری از علاقه مندان به ورزش، به تمرین با دوچرخه های ثابت روی آوردند، تا بدین وسیله بتوانند در خانه نیز به راحتی ورزش کنند. بررسی ها نشان داده است که فروش دوچرخه های ثابت در زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان بیش از ۳ برابر شده است. اگر شما هم جزء افرادی هستید که از دوچرخه ثابت استفاده می کنید، باید بگوییم که بهترین کار را برای سلامت قلب و بدن خود انجام می دهید. البته اگر شما یا همسرتان تصمیم به بارداری دارید، وضعیت کمی متفاوت است. زیرا در این صورت، تمرین بیش از حد دوچرخه (چه با دوچرخه ثابت، چه دوچرخه سواری در خارج از خانه) ممکن است باعث آسیب رساندن به تعداد و کیفیت اسپرم شود. در ادامه مطلب، در رابطه با دوچرخه سواری و ناباروری بیشتر توضیح خواهیم داد.

 تأیید علمی این مسأله بر عهده ی علم پزشکی است، اما برخی از مطالعات نشان داده اند که تعداد اسپرم مردانی که مدت زمان زیادی دوچرخه سواری می کنند، کمتر می باشد. با این وجود، دامنه ی این مطالعات بسیار محدود بوده و تا کنون نظر قطعی در رابطه با دوچرخه سواری و ناباروری ثبت نشده است. با تمامی این موارد، تحقیقات کافی برای بررسی مزایا و معایب دوچرخه های ورزشی وجود دارد. اگر در حال تلاش برای بارداری هستید و با مشکل مواجه شده اید، بهتر است تمرین دوچرخه سواری خود را کاهش دهید و ارزیابی کنید که آیا تفاوتی ایجاد شده است یا خیر.

دوچرخه سواری و تاثیر آن بر بیضه ها

اگر شما و همسرتان مشکل باروری دارید، یکی از اولین چیزهایی که پزشک مورد بررسی قرار می دهد تعداد اسپرم است. با پیشرفت علم و وجود فن آوری های جدید، شما می توانید این کار را حتی به کمک یک تست خانگی انجام دهید. اگر نتایج آزمایشات تعداد کم اسپرم را نشان داد، آنگاه پزشک در مورد سبک زندگی و همچنین فعالیت های ورزشی از شما سؤال می پرسد. یکی از اولین سؤالاتی که ممکن است مطرح شود این است که «آیا دوچرخه سواری می کنید؟». بیشتر این تحقیقات با دوچرخه سواران حرفه ای سر و کار دارند. بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه بوستون انجام شد، محققان با بررسی روی حدود ۲۲۰۰ بیمار مرد کلینیک های منطقه ی مربوطه، دریافتند که مردانی که حداقل ۵ ساعت در هفته دوچرخه سواری می کردند نسبت به مردانی که ورزش های دیگری انجام می دادند و یا اصلاً ورزش نمی کردند، تعداد اسپرم کمتری داشته و تحرک اسپرم نیز در آنها کمتر بود.

تولید اسپرم به میزان قابل توجهی به دما بستگی دارد. به این معنی که اسپرم ها در بهترین حالت (تولید اسپرم سالم) در دمای پایین تر از دمای بدن تولید می شوند. بنابراین این امر را می توان اینگونه توجیه کرد که تحت فشار قرار گرفتن بیضه روی صندلی دوچرخه برای ساعت ها، ممکن است تولید اسپرم را از حالت ایده آل خارج کند. بر اساس فرضیه ی محققان، افزایش دما در کیسه ی بیضه و ضربه های ناشی از دوچرخه سواری به بیضه، ممکن است از علل اصلی این امر باشد. با این حال، محققان در مورد تأثیر دوچرخه سواری روی کیفیت اسپرم، نظر قطعی ارائه نکرده اند. در سال های اخیر تحلیل گسترده از مقالات مختلف، ارتباط بین ورزش های سنگین و شدید (به ویژه دوچرخه سواری) و کیفیت پایین اسپرم را نشان داده است. این مقاله که در مجله ای آمریکایی منتشر شده است، به مردان توصیه می کند «دمای بیضه را به حداقل برسانید».

مقدار بیش از حد دوچرخه سواری چقدر است؟

هیچ قانون اصولی و سفت و سختی در این رابطه وجود ندارد. برای شروع، شما نباید بیشتر از دو ساعت در روز را به دوچرخه سواری اختصاص دهید. اما در این مورد ابهاماتی وجود دارد؛ به این معنی که مدت زمانی که روی اسپرم یک بیمار تأثیر می گذارد، ممکن است در بیمار دیگر تغییری ایجاد نکند. انجمن قلب آمریکا حداقل ۵ جلسه ورزش ۳۰ دقیقه ای در هفته را، توصیه می کند. اما نکته ی مهم اینجاست که اگر شما برای بچه دار شدن با مشکل مواجه شده اید، بهتر است زمان دوچرخه سواری را کاهش دهید تا ببینید آیا این امر می تواند مؤثر باشد یا خیر.

چه کارهایی می توانید برای کاهش خطر آسیب دیدگی اسپرم انجام دهید؟

چند نکته وجود دارد که با رعایت آنها می توانید خطر آسیب رساندن به اسپرم در حین دوچرخه سواری را به حداقل برسانید. این نکات عبارتند از:

  • لباس مناسب بپوشید: لباس های تنگ و چسبان ممکن است برای دوچرخه سواری شما مناسب باشند، اما بیضه های شما را نیز تحت فشار قرار می دهند.
  • استراحت کنید: اگر یک تمرین طولانی دوچرخه سواری داشته اید، بهتر است زمانی را به استراحت اختصاص دهید.
  • به صندلی دوچرخه ی خود توجه کنید: بسیاری از دوچرخه های ورزشی، قابلیت تغییر صندلی را دارند. بهتر است صندلی دوچرخه ای را انتخاب کنید که فشار بیشتری به ناحیه نشیمنگاه شما وارد کرده و فشار روی بیضه و ناحیه تناسلی شما بسیار کمتر باشد.
  • استفاده از جکوزی و وان آب داغ را محدود کنید: اگر شما عادت دارید که بعد از دوچرخه سواری از جکوزی یا وان آب داغ استفاده کنید، بهتر است برای پیشگیری از بالا رفتن دمای بیضه ها از این کار صرف نظر کنید.
  • ویتامین ها را فراموش نکنید: برخی از ویتامین ها به ویژه ویتامین E، C، D و CoQ10 برای سلامت اسپرم بسیار ضروری هستند.

نکته ی دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که حتی اگر برنامه ی ورزشی خود را تغییر داده اید، انتظار نتیجه ی فوری نداشته باشید. بیضه های شما به طور مداوم در حال تولید اسپرم هستند، اما بالغ شدن این اسپرم ها حدود دو تا سه ماه طول می کشد. بنابراین اگر فکر می کنید دوچرخه سواری علت مشکل باروری شماست، بهتر است بعد از تغییر برنامه ی ورزشی خود مدتی صبر کنید تا مشکل شما خود به خود برطرف شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر من جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    دکتر سلام من16سالمه قبلا تو خواب برام معمولی بود هر چند روزی یبار التم تو خواب سفت میشود ولی الان دو ماهیی است هرروز سفت میشه توخواب وو تو روز هم وقتی میشینم یادراز میکشم شل میشه وبعد سفت میشه همین مشکلو رو هم تو خواب دارم وبعد فک میکنم تو این مدت که زیر چشمام سیاه میشه وبقیه به خاطر اینه ..قبلا هم به خاطر وسواسی که داشتم قرص ضد افسردی مصرف میکردم دکتر این سفت شدن ها عوارض داره؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      نه مشکلی نیست ولش کن 

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۷ سال پیش بعلت سفت شدن بیضه چپ بردلشته وسیمینوما تشخیص
    بخاطر این عمل بیضه راستم هم اب اورد
    توسط جراحی که میتونست با قرض یا طریقی دیکه اب کمی در بیضه راست درمان
    بکنه متاسفانه منو زیر تیغ حراحی برد
    بعد لز بهوش امدن گفت واریکوسلتم عمل
    کردم معترض شدم گفت واجب بود مدت ۵ سالی هست دچار کیست اپیددیم شدن
    ودر منی من خون دیده نیشه قبلا زیاد بود
    ولی الان بعضی مواقع احساس میکنم رنگ منی تغییر کرده ومنی هم کم شده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      نیاز به بررسی دارید 

  • تصویر کاربر الهه سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.پسری سه ساله دارم ازنوزادی داخل بیضه هاخالی بودتااین چندروزسونوگرافی انجام دادیم هردوبیضه دربالاترین قسمت کشاله ران ‌"کانال اینگوینال"قراردارند.میخواستم نظرتون رابدونم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      جراحی باید بشه 

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر 19 سال دارم و واریکوسل دو طرفه دارم و چپ شدید اندازه بیضه ها کوچک شدن در این سن اندازه نرمال بیضه چقدر هست ؟میخواهم ببینم چقدر کوچک شدن و اسپرم کم هست واینکه بعد عمل با وجود کوچکی بیضه احتمال بهبودی چقدر هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      باید جراحی بشی بقیه اش با خداست 

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام من۴ماهه دیرانزالی برام پیش امده وبعدنزدیکی باخانم من بیضه ها یاکلیه هام دردمی گیره چکارکنم اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات و بیضه ها و اسکروتوم و کانال اینگويینال دو طرف از جهت فتق انجام بدین

درحال دریافت اطلاعات