دوچرخه سواری و ناباروری

در سال های اخیر بسیاری از علاقه مندان به ورزش، به تمرین با دوچرخه های ثابت روی آوردند، تا بدین وسیله بتوانند در خانه نیز به راحتی ورزش کنند. بررسی ها نشان داده است که فروش دوچرخه های ثابت در زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان بیش از ۳ برابر شده است. اگر شما هم جزء افرادی هستید که از دوچرخه ثابت استفاده می کنید، باید بگوییم که بهترین کار را برای سلامت قلب و بدن خود انجام می دهید. البته اگر شما یا همسرتان تصمیم به بارداری دارید، وضعیت کمی متفاوت است. زیرا در این صورت، تمرین بیش از حد دوچرخه (چه با دوچرخه ثابت، چه دوچرخه سواری در خارج از خانه) ممکن است باعث آسیب رساندن به تعداد و کیفیت اسپرم شود. در ادامه مطلب، در رابطه با دوچرخه سواری و ناباروری بیشتر توضیح خواهیم داد.

 تأیید علمی این مسأله بر عهده ی علم پزشکی است، اما برخی از مطالعات نشان داده اند که تعداد اسپرم مردانی که مدت زمان زیادی دوچرخه سواری می کنند، کمتر می باشد. با این وجود، دامنه ی این مطالعات بسیار محدود بوده و تا کنون نظر قطعی در رابطه با دوچرخه سواری و ناباروری ثبت نشده است. با تمامی این موارد، تحقیقات کافی برای بررسی مزایا و معایب دوچرخه های ورزشی وجود دارد. اگر در حال تلاش برای بارداری هستید و با مشکل مواجه شده اید، بهتر است تمرین دوچرخه سواری خود را کاهش دهید و ارزیابی کنید که آیا تفاوتی ایجاد شده است یا خیر.

دوچرخه سواری و تاثیر آن بر بیضه ها

اگر شما و همسرتان مشکل باروری دارید، یکی از اولین چیزهایی که پزشک مورد بررسی قرار می دهد تعداد اسپرم است. با پیشرفت علم و وجود فن آوری های جدید، شما می توانید این کار را حتی به کمک یک تست خانگی انجام دهید. اگر نتایج آزمایشات تعداد کم اسپرم را نشان داد، آنگاه پزشک در مورد سبک زندگی و همچنین فعالیت های ورزشی از شما سؤال می پرسد. یکی از اولین سؤالاتی که ممکن است مطرح شود این است که «آیا دوچرخه سواری می کنید؟». بیشتر این تحقیقات با دوچرخه سواران حرفه ای سر و کار دارند. بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه بوستون انجام شد، محققان با بررسی روی حدود ۲۲۰۰ بیمار مرد کلینیک های منطقه ی مربوطه، دریافتند که مردانی که حداقل ۵ ساعت در هفته دوچرخه سواری می کردند نسبت به مردانی که ورزش های دیگری انجام می دادند و یا اصلاً ورزش نمی کردند، تعداد اسپرم کمتری داشته و تحرک اسپرم نیز در آنها کمتر بود.

تولید اسپرم به میزان قابل توجهی به دما بستگی دارد. به این معنی که اسپرم ها در بهترین حالت (تولید اسپرم سالم) در دمای پایین تر از دمای بدن تولید می شوند. بنابراین این امر را می توان اینگونه توجیه کرد که تحت فشار قرار گرفتن بیضه روی صندلی دوچرخه برای ساعت ها، ممکن است تولید اسپرم را از حالت ایده آل خارج کند. بر اساس فرضیه ی محققان، افزایش دما در کیسه ی بیضه و ضربه های ناشی از دوچرخه سواری به بیضه، ممکن است از علل اصلی این امر باشد. با این حال، محققان در مورد تأثیر دوچرخه سواری روی کیفیت اسپرم، نظر قطعی ارائه نکرده اند. در سال های اخیر تحلیل گسترده از مقالات مختلف، ارتباط بین ورزش های سنگین و شدید (به ویژه دوچرخه سواری) و کیفیت پایین اسپرم را نشان داده است. این مقاله که در مجله ای آمریکایی منتشر شده است، به مردان توصیه می کند «دمای بیضه را به حداقل برسانید».

مقدار بیش از حد دوچرخه سواری چقدر است؟

هیچ قانون اصولی و سفت و سختی در این رابطه وجود ندارد. برای شروع، شما نباید بیشتر از دو ساعت در روز را به دوچرخه سواری اختصاص دهید. اما در این مورد ابهاماتی وجود دارد؛ به این معنی که مدت زمانی که روی اسپرم یک بیمار تأثیر می گذارد، ممکن است در بیمار دیگر تغییری ایجاد نکند. انجمن قلب آمریکا حداقل ۵ جلسه ورزش ۳۰ دقیقه ای در هفته را، توصیه می کند. اما نکته ی مهم اینجاست که اگر شما برای بچه دار شدن با مشکل مواجه شده اید، بهتر است زمان دوچرخه سواری را کاهش دهید تا ببینید آیا این امر می تواند مؤثر باشد یا خیر.

چه کارهایی می توانید برای کاهش خطر آسیب دیدگی اسپرم انجام دهید؟

چند نکته وجود دارد که با رعایت آنها می توانید خطر آسیب رساندن به اسپرم در حین دوچرخه سواری را به حداقل برسانید. این نکات عبارتند از:

  • لباس مناسب بپوشید: لباس های تنگ و چسبان ممکن است برای دوچرخه سواری شما مناسب باشند، اما بیضه های شما را نیز تحت فشار قرار می دهند.
  • استراحت کنید: اگر یک تمرین طولانی دوچرخه سواری داشته اید، بهتر است زمانی را به استراحت اختصاص دهید.
  • به صندلی دوچرخه ی خود توجه کنید: بسیاری از دوچرخه های ورزشی، قابلیت تغییر صندلی را دارند. بهتر است صندلی دوچرخه ای را انتخاب کنید که فشار بیشتری به ناحیه نشیمنگاه شما وارد کرده و فشار روی بیضه و ناحیه تناسلی شما بسیار کمتر باشد.
  • استفاده از جکوزی و وان آب داغ را محدود کنید: اگر شما عادت دارید که بعد از دوچرخه سواری از جکوزی یا وان آب داغ استفاده کنید، بهتر است برای پیشگیری از بالا رفتن دمای بیضه ها از این کار صرف نظر کنید.
  • ویتامین ها را فراموش نکنید: برخی از ویتامین ها به ویژه ویتامین E، C، D و CoQ10 برای سلامت اسپرم بسیار ضروری هستند.

نکته ی دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که حتی اگر برنامه ی ورزشی خود را تغییر داده اید، انتظار نتیجه ی فوری نداشته باشید. بیضه های شما به طور مداوم در حال تولید اسپرم هستند، اما بالغ شدن این اسپرم ها حدود دو تا سه ماه طول می کشد. بنابراین اگر فکر می کنید دوچرخه سواری علت مشکل باروری شماست، بهتر است بعد از تغییر برنامه ی ورزشی خود مدتی صبر کنید تا مشکل شما خود به خود برطرف شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام گاهی اوقات که بیضه ها شل و افتاده هستن بالای بیضه سمت چپ انگار یه چیزایی هست و رگ ها هم انگار بزرگتر از سمت راست هست. گاهی اوقات هم هیچ چیزی معلوم نیست. هیچ درد و علائم دیگه ای ندارم.نیاز به مراجعه به پزشک هست؟؟ و نیاز به جراحی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات و بیضه ها و اسکروتوم و کانال اینگويینال دو طرف از جهت فتق انجام بدین

  • تصویر کاربر سینا پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام خته نباشید تقریبا ۲هفتس ببضه سمت چپم انگاری رگ ب رگ شده من استرس دارم تورو خدا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات و بیضه ها و اسکروتوم و کانال اینگويینال دو طرف از جهت فتق انجام بدین

  • تصویر کاربر علی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۲ماه پیش درد بیضه راست داشتم دکتر الورژی رفتم با معاینه دکتر گفت عفونت اپیدیدم داری آنتی بیوتیک نوشت خوب شدم ولی رگ سفت پشت بیضه هست تو حالت تحریک جنسی خیلی بزرگ و سفت میشه برای سنوگرافی رفتم دکتر نوشت فتق سمت چپ داشتم عمل کرد هیدروسل خفیف در اسکرتورم سمت راست به همراه دبری شناور داخلی دیده شده یعنی چی آقای دکتر من ۲۱سال سن دارم مجرد هستم خیلی استرس دارم شبها خوابم نمیبره عکس سنو را براتون میفرستم شما هم یه نگاه کنید آقای دکتر آیا امکان داره این رگ سفت رگ واریسی باشه با تشکر آقای دکتر
    1. تصویر کاربر علی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام اینم فایل سنوگرافی آقای دکتر
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام فایل ارسال شد
    3. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)

      در سونوگرافی واریکوسل نداری 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر یکماهی میشه که عمل هیدروسل انجام دادم

    و الان هنوزم بیضه تورم داره و به حالت طبیعی نرسیده

    و دارویی هم مصرف نمیکنم

    به نظر شما چون دارو مصرف نمیکنم تورم باقی مانده؟
    و شما چه دارویی پیشنهاد میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)

      شورت شرجی فیکس بپوش و زیر بیضه پارچه یا گاز بذار تا بیضه بالا قرار بگیره به مدت ۳ ماه بعد از جراحی 

  • تصویر کاربر نعیم چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من وقتی جلق می زنم اسپرم برت نمی شود مشکل چیست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش)

      ممکنه تنگی مجرا باشه 

درحال دریافت اطلاعات