عوارض شدید نوشیدنی های انرژی زا و کافئین بر کلیه ها

تحقیقات بیان دارند که میان مصرف متداول نوشابه های انرژی زا و آسیب کلیوی ارتباط وجود دارد. این ارتباط مخصوصا هنگامی بیشتر می شود که نوشیدنی های یاد شده حاوی مقادیر بالایی کافئین باشند. در حالی که این محصولات برای افزایش پایداری و هوشیاری تولید شده اند اما برخی معایب آن ها به مواردی فراتر از کاهش احتمالی عملکرد کلیوی می رسند. در ادامه با بحث در مورد عوارض نوشیدنی انرژی زا و کافئین  با ما همراه باشید.

مصرف نوشابه های انرژی زا در دو دهه اخیر به ویژه در بین نوجوانان و جوانان به طور چشمگیری افزایش یافته است. نوشیدنی های انرژی زا با این ادعا به بازار عرضه می شوند که این محصولات باعث افزایش انرژی برای بهبود عملکرد فیزیکی و شناختی می شوند. 

تاثیر نوشابه انرژی زا بر کلیه ها

یک مطالعه مروری در سال ۲۰۱۵، مطالعات انجام شده بر نوشیدنی های انرژی زا را با هدف ارزیابی تاثیرات آن ها بر سلامت بررسی کرد. این مطالعه دریافت که مقدار کافئین این نوشیدنی ها دفع ادرار را افزایش می دهد.

افزایش دفع ادرار مشکلی است که می تواند به کم آبی بدن در هنگام ورزش کردن در محیط گرم منجر شود. از آنجایی که چنین محصولاتی سرشار از کافئین هستند، بهتر است از مصرف آن ها اجتناب کرده و از تاثیرات منفی این نوشیدنی ها بر کلیه ها پیشگیری کرد.

این مطالعه یک مورد نارسایی کلیوی را در نتیجه مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی های انرژی زا گزارش داد. در حالی که این گزارش تنها شامل یک نفر بوده اما توجه را به این نکته جلب کرد که نوشیدنی های انرژی زا می توانند آسیب های جدی به کلیه ها برسانند. در ادامه عوارض نوشیدنی انرژی زا و کافئین با ما همراه باشید.

تاثیر نوشیدنی های انرژی زا بر کلیه ها

عوارض نوشابه انرژی زا برای زنان و مردان

مصرف نوشیدنی های انرژی زا مخصوصا در کودکان، نوجوانان و جوانان می تواند اثرات نامطلوب و جدی به همراه داشته باشد. بخشی از این خطر به عملکرد مقادیر زیاد کافئین بر سیستم قلبی عروقی منشا می گیرد.

کافئین فشار خون و ضربان قلب را افزایش داده و می تواند سبب اختلال در ریتم قلب شود. علاوه بر این موارد، همواره نمی توان با خواندن برچسب ارزش غذایی نوشیدنی ها مقدار کافئین موجود در آن ها را دانست.

این نوشیدنی ها اغلب حاوی گوارانا هستند که خود حاوی کافئین بوده و به مجموع مقدار کافئین مصرف شده می افزاید. صرف نظر از مشکلات قلبی، عوارض دیگر این نوشیدنی ها شامل عصبی شدن و بی خوابی می شوند. مصرف نوشیدنی های انرژی زا با رفتار های پر خطری همچون مصرف بیش از حد الکل، برقراری رابطه جنسی محافظت نشده و مصرف دارو های غیر قانونی ارتباط دارد.

برخی از خطرات نوشیدنی های انرژی زا عبارتند از :

  • کم آبی بدن
  • عوارض قلبی مانند تپش قلب و نارسایی قلبی
  • اضطراب
  • بی خوابی و ناتوانی در خواب

اثرات نامطلوب بالقوه نوشابه های انرژی زا در رابطه با مواد تشکیل دهنده آنها :

۱. اثر قلبی عروقی

چندین مطالعه افزایش ضربان قلب و فشار خون شریانی را پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا نشان داده است. علاوه بر این مشکلات قلبی قابل توجهی مانند آریتمی های بطنی ، افزایش قطعه st و طولانی شدن QT به دنبال مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های انرژی زا ثبت شده است.

۲. اثرات عصبی و روانی 

افراد معمولا علائم مسمومیت با کافئین را در دوزهای مساوی یا بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم نشان می دهند. علائم شامل اضطراب ، بی خوابی ، ناراحتی های گوارشی ، انقباض عضلات ، بی قراری و دوره های خستگی ناپذیری می باشد. علاوه بر این ، مصرف بیش از اندازه کافئین با تحریک یک حالت پیش از درد تحرک وذیری قشر مغز با سردردهای حاد و مزمن روزانه همراه می باشد. مطالعات روی نواحوانا ۱۵ تا ۱۶ ساله نشان داده که ارتباط قوی بین مصرف کافئین و رفتار خشونت آمیز و همچنین اختلالات سلوک وجود دارد.

اثرات متابولیک و گوارشی

نوشیدنی های انرژی زا معمولا حاوی مقادیر زیادی قند هستند که از ۲۱گرم تا ۳۴ گرم در هر اونس متغیر است. محتوای قند عمدتا به شکل ساکارز ، گلوکز یا شربت ذرت با فروکتوز بالا می باشد. بنابراین مصرف زیاد نوشیدنی های انرژی زا ممکن است خطر چاقی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.مصرف حاد کافئین حساسیت به انسولین را کاهش می دهد.

۴. اثرات کلیوی

ثابت شده است که کافی۲ین موجود در نوشیدنی های انرژی زا باعث افزایش دیورز می شود. بنابراین در طول ورزش طولانی مدت در محیط گرم باید از نوشیدنی های انرژی زا به دلیل پتانسیل کم آبی بدن خودداری کرد. کافئین همچنین باعث کاهش سدیم در ادرار می شود که بر حجم پلاسما تاثیر می گذارد. همچنین کافئین باعث کاهش سدیم در ادرار می شود که بر حجم پلاسما تاثیر می گذارد و منجر به تغییر قابل توجهی در عملکرد قلبی عروقی در حین ورزش می شود.

بیشتر بدانید:

مراقبت بعد از عمل pcnl

آیا قهوه برای بیماران کلیوی ضرر دارد؟

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مصرف مزمن نوشیدنی های انرژی زا به کبد موش ها آسیب رساند. در حالی که این مطالعه بر روی انسان ها انجام نشده اما ارزش توجه داشت زیرا شک متخصصان به ایمنی این محصولات را بیشتر می کند. در سال ۲۰۱۱، ۱۴۹۹ نوجوان با عواقب تهدید کننده زندگی ناشی از مصرف نوشیدنی های انرژی زا به اورژانس بیمارستان ها مراجعه کردند. به دلیل احتمال آسیب این نوشیدنی ها، نوجوانان باید از مصرف این نوشیدنی ها به طور کامل صرف نظر کرده و ورزشکاران نیز این نوشیدنی ها را برای حفظ آب بدن مصرف نکنند.

قهوه یک نوشیدنی قابل قبول برای افراد سالم است. اما افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید مصرف این ماده را به مقادیر میانه و متعادل محدود کنند. این بیماران باید قبل از مصرف قهوه مقدار مصرف مناسب برای خود را از متخصص تغذیه سوال کنند.

مشکلات مرتبط با نوشیدن قهوه در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی، از مقادیر قابل توجه کافئین و پتاسیم در این نوشیدنی منشا می گیرند.

از آن جایی که کافئین فشار خون را اندکی افزایش می دهد، نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان در روز می تواند کاهش عملکرد کلیوی را سرعت بخشد.

علاوه بر آن، مبتلایان به بیماری های کلیوی گاهی اوقات رژیم کم پتاسیم دارند که پزشک جهت اجتناب از افزایش پتاسیم مصرف قهوه را برای آن ها ممنوع می کند.

عوارض خوردن قهوه با انرژی زا چیست؟

تکریب قهوه و نوشیدنی های انرژی زا توصیه نمی شود زیرا می تواند برای سلامتی شما هم مضر باشد. قهوه و نوشیدنی های انرژی زا هر دو حاوی کافئین هستند ، محرکی که می تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد. مصرف بیش از اندازه کافئین می تواند باعث اضطراب ، بی خوابی و افزایش ضربان قلب شود.

آیا قهوه برای بیماران کلیوی ضرر دارد؟

مصرف آب در دفع مواد زائد از بدن به کلیه ها کمک کرده و از کم آبی های آسیب رسان به کلیه پیشگیری می کند. به همین دلایل، اغلب افراد مخصوصا در هنگام ورزش کردن یا قرار گرفتن در آب و هوای گرم باید مقادیر زیادی آب بنوشند.

پزشکان معمولا توصیه می کنند که افراد سالم روزانه ۸ لیوان آب تمیز بنوشند. البته، در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی به دلیل عدم توانایی دفع مناسب مایعات این مقدار کمتر است.

در ایالات متحده آمریکا، مصرف نوشیدنی های انرژی زا در میان بزرگسالان رواج دارد. عوارض جانبی این نوشیدنی ها به خوبی مطالعه نشده اما مصرف کنندگان اثرات نامطلوبی را از جمله آسیب حاد کلیوی و هپاتیت حاد به سازمان غذا و داروی آمریکا گزارش کرده اند.

دومین مشکلی که مصرف روزانه مکمل ها یا نوشیدنی های انرژی زا در بلند مدت می توانند ایجاد کنند آسیب کلیوی، قلبی و کبدی است. این نوشیدنی ها علاوه بر وابستگی روانی می توانند سبب بروز اضطراب و دیگر مشکلات سلامت روان شوند.

در ادامه مطلب عوارض نوشیدنی انرژی زا و کافئین  باید بگوییم که این نوشیدنی می تواند تاثیر منفی بر سلامت کلیه ها داشته باشد. در حالی که نوشیدن گاه به گاه رد بول اثرات جدی چندانی بر سلامت کلیه نخواهد داشت، تحقیقات بیان دارند که مصرف مزمن و بیش از حد این نوشیدنی عوارض کلیوی جدی به همراه دارد. یک مطالعه ۱۲ هفته ای بیان داشت که مصرف مزمن نوشیدنی رد بول می تواند سبب کاهش عملکرد کلیوی شود.

تاثیر نوشیدنی های انرژی زا بر کلیه ها

آیا کافئین برای کلیه ها مضر است؟

کافئین موجود در قهوه، چای، نوشابه و مواد غذایی نیز می تواند سبب محدودیت کلیوی شود. کافئین یک ماده محرک است که سبب افزایش جریان خون، فشار خون و فشار بر کلیه ها می شود. مصرف بیش از حد کافئین با ابتلا به سنگ های کلیه ارتباط داده شده است.

اثرات محرک کافئین ظرف ۴۵ دقیقه پس از مصرف آن قابل مشاهده بوده و می توانند ۳ تا ۵ ساعت نیز دوام داشته باشند. علاوه بر آن، دفع کامل کافئین از بدن می تواند تا ۱۰ ساعت به طول انجامد. در صورت نگرانی درباره وضعیت خواب خود باید ۶ تا ۸ ساعت قبل از خوابیدن از مصرف کافئین اجتناب کرد. حال که از عوارض نوشیدنی انرژی زا و کافئین مطلع شدید بهتر است که مصرف ان را کمتر کنید و مراقب سلامتی خود باشید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات