کیست اپیدیدیم

اپیدیدیم نام یک لوله ی کوچک درست در ناحیه ی بالای بیضه می باشد. کیست اپیدیدیم نیز، یک توده خوش خیم و غیرسرطانی است که در بیضه ایجاد شده و معمولاً با مایع شیری یا شفافی پر شده است. این نوع کیست نسبتاً رایج بوده و معمولاً نیازی به درمان ندارد. بسیاری از مردان زمانی که متوجه وجود این کیست می شوند، تصور می کنند که به سرطان بیضه مبتلا شده اند. اما جای نگرانی نیست! زیرا شما با مراجعه به پزشک می توانید به راحتی از شر این استرس خلاص شوید.

پزشک با انجام معایناتی قادر به تشخیص این کیست می باشد. به برآمدگی که با مایعات پر شده باشد «کیست» گفته می شود. کیست ها می توانند تقریباً در هر نقطه از بدن رشد کنند. بنابراین کیست اپیدیدیم یک زائده‌ بی خطر است که در لوله های اطراف بیضه ی مردان رشد می کند.

چه کسانی دچار کیست اپیدیدیم می شوند؟

مردان بیشتر در سنین میانسالی به کیست اپیدیدیم دچار می شوند و کودکان نیز، قبل از نوجوانی و به ندرت به کیست اپیدیدیم مبتلا می شوند. از آنجایی مبتلایان به کیست های اپیدیدیم متوجه وجود آن نمی شوند، نمی توان درصد دقیقی از مبتلایان مرد یا پسر کیست اپیدیدیم ارائه کرد.

مشکلات ادراری

علائم کیست اپیدیدیم

• به صورت یک برآمدگی نرم در بالا یا پایین بیضه می باشد.
  • معمولاً به طور کامل بدون درد است.
  • کیست اپیدیدیم عفونی نشده و مشکلی در ادرار یا انزال ایجاد نمی کند.

مشکلات مشابه: زائده‌ ی شما ممکن است چه مشکل دیگری باشد؟

• التهاب: برخی از بیماری ها منجر به بروز ضخیم شدگی اپیدیدیمیس یا ساختار اطراف آن می شود که ممکن است مشابه کیست اپیدیدیم باشد.
  • هیدروسل: این بیماری به علت تجمع مایعات در کیسه ی بیضه رخ می دهد.
  • واریکوسل: مشکلی مشابه رگ های واریسی است که در اطراف یک یا هر دو بیضه شکل می گیرد. معمولاً بیماران این بیماری را با احساس وول خوردن کرم در بیضه توصیف می کنند.
  • لیپوما: یک برآمدگی از جنس چربی است که به علت اینکه مانند کیست اپیدیدیم جدا از بیضه می باشد، ممکن است مشکل ساز شود.

آیا برای کیست اپیدیدیم نیاز به آزمایش داریم؟ ‌

فرآیند تشخیص کیست های اپیدیدیم -به علت علائم خاص آن- برای پزشک آسان است. در صورتی که پزشک شما از جنس این برآمدگی مطمئن نباشد، می توان با تجویز یک آزمایش عکس برداری اولتراسوند از بیضه، تشخیص را انجام دهد.

چه بیماری هایی با کیست اپیدیدیم در ارتباط می باشد؟

بیشتران مبتلایان به کیست اپیدیدیم معمولاً از نظر جسمی سالم هستند. مشکلات محدودی وجود دارد که می تواند با این بیماری در ارتباط باشد:

• فیبروز کیستیک: یک بیماری ارثی که در آن کیست هایی در پانکراس، ریه ها و سایر نقاط بدن دیده می شود.
  • بیماری کلیه پلی کیستیک: یک بیماری ارثی که در آن کیست هایی در کلیه ها و سایر نقاط بدن دیده می شود.

کیست اپیدیدیم به تنهایی منجر به ناباوری نمی شود. بنابراین در طورتی که تنها مبتلا به کیست اپیدیدیم بوده و مشکل خاص دیگری ندارید، نیاز به نگرانی در مورد ناباروری نیست.

درمان کیست اپیدیدیم چگونه است؟

• اگر کیست اپیدیدیم شما کوچک و بدون درد است، تنها کاری که باید انجام دهید نظارت و بررسی منظم کیست است. در صورت مشاهده ی هر گونه رشد یا ایجاد درد به پزشک مراجعه کنید.
  • کودکان معمولاً نیازی به درمان کیست اپیدیدیم ندارند‌؛ زیرا این موارد به صورت خود به خود بهبود می یابد. البته، این زمان بهبودی می تواند تا ۴ سال به طول بیانجامد. در موارد نادر، عدم کاهش اندازه یا ایجاد درد در ناحیه، ممکن است نیاز به جراحی وجود داشته باشد.
  • کیست های بزرگ یا دردناک به یکی از روش های جراحی برداشت کیست، آسپیراسیون یا تزریق دارو به منظور کوچک کردن و بستن کامل کیست اپیدیدیم درمان می شود.

کیست اپیدیدیم چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

کیست های اپیدیدیم عموماً باعث بروز عوارض خاصی نمی شوند؛ اما در موارد نادر، جابجایی و پیچ خوردن کیست ها درد شدیدی در ناحیه بیضه ایجاد می کند. به این مشکل پیچ خوردگی کیست اپیدیدیم گفته می شود که اوج گیری آن به سرعت نیز اتفاق می افتد (حداکثر حدود نیم ساعت). پیچ خوردگی کیست اپیدیدیم بسیار دردناک بوده و معمولاً برای برطرف کردن پیچ خوردگی و برداشتن کامل کیست، نیاز فوری به عمل جراحی می باشد.