زرد شدن رنگ اسپرم به چه دلیل است؟

تغییر رنگ مایع منی رنگ اسپرم) می تواند علل احتمالی مختلفی داشته باشد. اما همه آن ها نگران کننده نیستند. اگرچه برخی از بیماری ‌های زمینه ‌ای می ‌توانند باعث زرد رنگ شدن مایع منی شوند، اما این اتفاق به عوامل سبک زندگی نیز بستگی دارد.

منی طبیعی چه رنگی است؟

مایع منی معمولا سفید رنگ بوده و حالتی ژله مانند دارد. مایع منی ممکن است با توجه به ژن، رژیم غذایی و وضعیت سلامت کلی بدن، از فردی به فرد دیگر کمی متفاوت باشد. تغییرات موقتی در رنگ اسپرم، معمولا جای نگرانی ندارد. مگر اینکه با برخی علائم غیر طبیعی دیگر همراه باشد. منی طبیعی معمولا سفید یا خاکستری رنگ است و بعد از چند دقیقه شفاف می شود.

زردی منی

علت زرد بودن مایع منی چیست؟

زرد بودن مایع منی ممکن است به یکی از موارد زیر مربوط باشد:

مصرف برخی مواد غذایی

برخی مواد غذایی ممکن است روی رنگ مایع منی تاثیر بگذارند که در این صورت جای نگرانی نیست. برخی از مواد غذایی که می توانند باعث تغییر رنگ مایع منی شوند عبارتند از زردچوبه، پیاز، سیر و مارچوبه.

برخی داروها یا مکمل ها

مانند برخی از مواد غذایی، تغییر رنگ مایع منی بعد از مصرف برخی داروها یا مکمل ها نیز ممکن است ناشی از فرآورده جانبی تجزیه دارو باشد و معمولا نگران کننده نیست. برخی مکمل‌ ها (مانند مکمل ویتامین B) و برخی آنتی‌بیوتیک‌ ها (مانند ریفامپیسین یا مترونیدازول) می ‌توانند باعث شوند رنگ مایع منی زرد تا نارنجی شود.

آثار ادرار در مایع منی

چنانچه مقداری ادرار در مایع منی وجود داشته باشد، احتمالا منی رنگ زردی به خود می گیرد. منی از مجرای ادرار (میزراه) خارج می شود که همان لوله دفع ادرار از بدن است. بنابراین، اگر مقداری ادرار در میزراه باقی مانده باشد، در هنگام انزال می تواند باعث زرد شدن رنگ مایع منی شود.

مصرف سیگار و الکل

برخی عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، می توانند باعث تغییر رنگ مایع منی شوند. افرادی که سیگار می کشند، معمولا بیشتر از افراد غیرسیگاری منی زرد رنگ را تجربه می ‌کنند.

بالا رفتن سن

افزایش سن می تواند بر رنگ مایع منی تاثیر بگذارد و این اتفاق یک امر کاملا طبیعی است. به همین ترتیب، با بالا رفتن سن، رنگ مایع منی ممکن است به رنگ زرد تغییر پیدا کند. اگرچه این تغییر رنگ اغلب به تدریج اتفاق می افتد و معمولا قابل توجه نیست.

یرقان یا زردی

یرقان که اغلب در بزرگسالان و نوجوانان رخ می دهد، معمولا نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است و می تواند باعث زرد شدن مایع منی شود. یرقان یا زردی زمانی رخ می دهد که بیلی روبین زیادی در بدن وجود داشته باشد. این عارضه می تواند باعث زرد شدن پوست، چشم ها و مایع منی شود.

بیلی روبین (نوعی رنگدانه زرد یا نارنجی) یک ماده زائد است که هنگام تجزیه گلبول های قرمز مرده در کبد ایجاد می شود. یرقان یا زردی می تواند به دلایل مختلفی (مانند هپاتیت، پانکراتیت و سنگ کیسه صفرا) رخ دهد.

پروسه انجام بیوپسی پروستات

سایر علائم یرقان نیز عبارتند از:

  • زرد شدن پوست
  • زرد شدن سفیدی چشم
  • خستگی
  • کاهش وزن
  • استفراغ
  • تب
  • درد شکم

عفونت پروستات

التهاب غده پروستات، پروستاتیت نامیده می شود. پروستات غده کوچکی در مردان است که بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد و مایعی تولید می کند که با اسپرم ها ترکیب شده و مایع منی را تشکیل می دهد. تغییر رنگ مایع منی می تواند به باکتری موجود در غده پروستات (که باعث پروستاتیت می شود) مربوط باشد.

پروستاتیت می تواند یک عارضه دردناک باشد، اما اغلب بهبود می یابد. درمان پروستاتیت به حاد یا مزمن بودن آن بستگی دارد.

برخی از علائم دیگر پروستاتیت عبارتند از:

  • تب
  • خستگی
  • درد و مشکل در دفع ادرار
  • تکرر ادرار (حتی اگر ادرار در مثانه نباشد)
  • درد در قسمت پایین شکم یا کمر
  • درد هنگام انزال

لکوسیتوسپرمی

لکوسیتوسپرمی وضعیتی است که در آن تعداد گلبول های سفید خون در مایع منی افزایش می یابد. این اتفاق می تواند یک تن زردی به مایع منی بدهد و ممکن است نشان دهنده یک عفونت مقاربتی، عفونت پروستات یا سایر عفونت ها باشد. از آنجایی که این اتفاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، ممکن است علائم دیگری نیز ایجاد شود. از جمله:

  • خستگی
  • تب
  • درد یا حساسیت به لمس در هر جایی از بدن
  • درد هنگام دفع ادرار یا انزال
  • وجود خون در ادرار

ابتلا به یک بیماری مقاربتی

برخی از بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، هرپس و سوزاک، می توانند رنگ مایع منی را به رنگ سبز مایل به زرد تغییر دهند. این اتفاق می ‌تواند با درد در ناحیه تناسلی، خروج ترشحات و سوزش هنگام ادرار یا انزال نیز همراه باشد.

اگر اخیرا رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و مایع منی شما زرد یا سبز رنگ شده است، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نموده و آزمایشات مربوط به بیماری های مقاربتی را انجام دهید.

چه زمانی باید نگران رنگ مایع منی خود باشید

اینکه آیا باید به پزشک مراجعه کنید یا خیر، به شرایط شما بستگی دارد. شما باید همه عوامل احتمالی که ممکن است باعث تغییر رنگ مایع منی شده باشد را در نظر بگیرید و به سایر علائمی که ممکن است ایجاد شده باشد نیز توجه کنید. به عنوان مثال، اگر مواد غذایی یا رنگ دهنده خاصی مصرف کرده اید و یا از داروهای خاصی استفاده می کنید، تغییر رنگ مایع منی نگران کننده نیست. اما اگر واقعا احساس ناخوشی دارید و می توانید تاثیر مواد غذایی یا داروها را رد کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر اخیرا رابطه جنسی محافظت نشده داشته ‌اید یا علائم دیگری (مانند درد یا مشکل در ادرار کردن یا انزال، درد در ناحیه پایین شکم، کمر یا ناحیه تناسلی و یا تب) را تجربه کرده ‌اید، بیشتر جای نگرانی وجود دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

در صورتی که تغییر رنگ مایع منی با علائم دیگری همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی از این علائم عبارتند از ترشحات تناسلی، تب، درد در هر جایی از بدن (به ویژه در ناحیه تناسلی)، زرد شدن پوست، درد یا سوزش هنگام دفع ادرار یا انزال.

همچنین اگر اخیرا رابطه جنسی محافظت ‌نشده داشته‌ اید و احتمال می دهید به یک عفونت مقاربتی مبتلا شده باشید و یا اگر به هر دلیل دیگری احساس سلامتی ندارید، به پزشک مراجعه کنید. اگر رنگ مایع منی شما تغییر کرده اما مشکلی ندارید، این اتفاق ممکن است موقتی باشد. با این حال، اگر این روند ادامه پیدا کرد، بهتر است محض اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم