هیدروسل در کودکان

هیدروسل به تجمع مایع در کیسه بیضه گفته می شود. ۱۰% نوزادان پسر در بدو تولد به هیدروسل مبتلا هستند. در اغلب موارد این مشکل پس از یک سال خود به خود از بین می رود.

علت بروز هیدروسل در کودکان چیست؟

قبل از تولد، بیضه های پسر از شکم او به درون کیسه بیضه جابه جا می شوند. یک کیسه کوچک و نازک که روده ها را در جای خود نگه می دارد، به همراه بیضه ها به کیسه بیضه می رود. عموماً پس از پایین رفتن بیضه ها این کیسه خود به خود بسته می شود و بدن کودک در حین سال اول پس از تولد، مایعات را به داخل خود جذب می کند. بیماری هیدروسل زمانی اتفاق می افتد که این کیسه بسته نشود.

۲ نوع هیدروسل وجود دارد:

  • هیدروسل مرتبط. در این نوع هیدروسل، کیسه ای که از شکم به درون کیسه بیضه می رود به صورت کامل بسته نشده و مجرای کوچکی در آن باقی می ماند. بنابراین مقدار کمی مایع شکمی به داخل یا خارج بیضه نشت می کند. مقدار مایعی که نشت می کند در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت می باشد. همین امر باعث تغییر اندازه ی هیدروسل خواهد شد.
  • هیدروسل غیرمرتبط (ساده). این نوع هیدروسل ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد. در این نوع، کیسه شکمی­ درون کیسه بیضه بسته می شود، اما بدن فرد مایع اضافی را قبل از تولد جذب نمی کند. این نوع هیدروسل معمولاً هنگامی که پسر به سن یک سالگی می رسد، به صورت خود به خود رفع شده و بدن در نهایت آن مایع را جذب می کند. اما اگر هیدروسل در سال های بعدی رفع نشد ممکن است نشانه ی مشکلات دیگری مثل عفونت، پیچ خوردگی بیضه یا تومور باشد.
هیدروسل در کودکان چگونه است

علائم هیدروسل در کودکان چیست؟

علائم هیدروسل ممکن است در هر کودکی متفاوت باشد. این علائم شامل موارد زیر می شوند:

  • یک برآمدگی یا ورم نرم و بدون درد
  • بزرگ تر شدن کیسه بیضه در زمان فعالیت و کوچک تر شدن آن در زمان استراحت

علائم هیدروسل ممکن است با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود؛ بنابراین برای تشخیص درست بهتر است کودکتان را نزد پزشک ببرید.

تشخیص هیدروسل در کودکان چگونه صورت می گیرد؟

معمولاً پزشک در مورد علائم و سابقه بیماری های کودکتان سؤالاتی را می پرسد؛ سپس یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین ممکن است لازم به رد احتمال فتق مغبنی (فتق کشاله ران) باشد. به مرز مشترک بین ران و شکم ناحیه مغبنی یا اینگوینال گفته می شود. فتق مغبنی به ضعف دیواره پایین شکم (کانال اینگوینال) اشاره دارد. برای بررسی این مشکل، معمولاً نیاز به سونوگرافی می باشد.

این عکسبرداری کاملاً بدون درد است و در آن، از امواج صوتی برای مشاهده بافت های بدن استفاده می شود. پزشک همچنین ممکن است نوری قوی از یک طرف کیسه بیضه کودک بتاباند و از طرف دیگر به کیسه بیضه با دقت نگاه کند. به این تست، گذر نور گفته می شود و پزشک به کمک آن احتمال وجود هیدروسل یا فتق را بررسی خواهد کرد.

درمان هیدروسل در کودکان

درمان هیدروسل در کودکان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک و همچنین شدت این بیماری بستگی دارد. هیدروسل غیرمرتبط معمولاً قبل از تولد یک سالگی کودک، خود به خود از بین رفته و بدن آن مایع را جذب می کند. هیدروسلی که بعد از ۱۲ تا ۱۸ ماه از بین نرود، معمولاً از نوع مرتبط است.

برای درمان این هیدروسل و همچنین پیشگیری از فتق ایتگوینال، پزشک جراحی را تجویز می کند. جراحی این مشکل با ایجاد یک برش کوچک در ناحیه کشاله ران انجام می شود. سپس جراح مایع را تخلیه کرده و مجرای کیسه را می بندد. بهتر است در مورد خطرها، مزایا و عوارض جانبی احتمالی هر روش درمانی، با پزشک کودک خود مشورت کنید.

عوارض احتمالی هیدروسل در کودکان چیست؟

پس از برطرف شدن خود به خودی یا درمان هیدروسل، به ندرت مشکلی پیش خواهد آمد.

چه زمانی باید با پزشک کودکتان تماس بگیرید؟

در صورت مشاهده مشکلات زیر در کودکتان با پزشک تماس بگیرید:

نکات کلیدی در مورد هیدروسل کودکان

  • به تجمع مایع در کیسه بیضه هیدروسل گفته می شود.
  • هیدروسل مشکل بسیار شایعی است. از هر ۱۰ نوزاد پسر، یک نفر دچار این مشکل هستند. در اغلب موارد، هیدروسل در یک سال اول زندگی نوزاد خود به خود از بین می رود.
  • ۲ نوع هیدروسل وجود دارد. هیدروسلی که بیشتر از ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول می انجامد معمولاً از نوع هیدروسل مرتبط است. این نوع هیدروسل ها معمولاً برای درمان و پیشگیری از بروز فتق اینگوینال به جراحی نیاز دارند.
  • هییدروسل غیرمرتبط معمولاً در بدو تولد وجود دارد. این نوع هیدروسل ها در اغلب موارد قبل از تولد یک سالگی کودک رفع می شوند.
  • علائم هیدروسل غالباً شامل یک توده یا تورم نرم و بدون درد و تغییر اندازه بیضه در ساعات مختلف شبانه روز می باشد.
  • پس از درمان یا از بین رفتن هیدروسل، احتمال بروز مشکلات طولانی مدت بسیار نادر است.

قدم های بعدی

  • نکاتی که در زمان مراجعه به پزشک باید در نظر داشته باشید:
  • دلیل مراجعه به پزشک را بدانید
  • قبل از ویزیت سؤالات خود را یادداشت کنید
  • در زمان ویزیت نام دارو یا آزمایشات جدید را یادداشت کنید
  • دلیل تجویز دارو یا درمان جدید و عوارض آن را از پزشک خود سؤال کنید.
  • از پزشک خود در مورد سایر روش های درمانی سؤال کنید
  • دلیل تجویز آزمایشات مختلف و معنای نتایج آن را بپرسید
  • از پزشک خود بپرسید که اگر کودکتان دارو را مصرف نکند یا آزمایشات را انجام ندهد چه اتفاقی می افتد
  • تاریخ، زمان و هدف ویزیت بعدی کودکتان را یادداشت کنید
  • این موضوع که چگونه در ساعات اداری با پزشک خود تماس بگیرید از اهمیت زیادی برخوردار است.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هادی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر،مدت خیلی طولانی هست که در زیر شکمم درد دارم،دکتر هم رفتم،عکس سونو وازمایش نوار اداره هم گرفتند و فرمودند که هیچ مشکلی نیست،انواع آزمایش ها رو هم انجام دادم ولی دردم ساکت نمیشه که نمیشه بحدی که زیر شکمم سفت میشه که نشستن رو برام سخت کرده ضمن اینکه که درد در زیر شکمم بیشتر به طرف راست هست ،اینو هم بگم که کمر درد خیلی شدید دارم ،وحالا نمیدونم که این درد مربوط به چی هست،خیلی ممنون میشم که کمکم بفرمایید،با تشکر کوچک شما شیرازی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید اگر مشکلی نبود به جراح اعصاب برای مشکل کمر 

درحال دریافت اطلاعات